نفت پاسارگاد؛ رشد ۱۹۸ درصدی سود عملیاتی و ۹۰ درصدی سود خالص
نفت پاسارگاد؛ رشد ۱۹۸ درصدی سود عملیاتی و ۹۰ درصدی سود خالص

   به گزارش اقتصاد و بیمه – شرکت نفت پاسارگاد، مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده شرکت با حضور حدود ۹۲ درصد سهامداران و نمایندگان آنان در سالن تلاش برگزار شد. در این مجمع که با حضور ۹۱٫۷۸ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس […]

 

 به گزارش اقتصاد و بیمه – شرکت نفت پاسارگاد، مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده شرکت با حضور حدود ۹۲ درصد سهامداران و نمایندگان آنان در سالن تلاش برگزار شد.

در این مجمع که با حضور ۹۱٫۷۸ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای قاسم عابدزاده شوکي بود، که جنابان عليرضا اسکندري و  اسماعيل جامي در مقام نظار اول و دوم و آقای مسعود اسفنديار به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۵٫۰۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دکتر مسعود اسفندیار، مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد ضمن معرفی مختصر شرکت، در خصوص اقدامات انجام شده در سال جاری گفت: بهره مندی از ظرفیت های قانون بودجه مبنی بر جذب وکیوم باتوم تهاتری، تنوع سیاست‌های فروش اعتباری، بهره مندی از تسهیلات و خرید دین از سیستم بانکی، توسعه انبارش به ظرفیت ۲۰ هزار تن در مجتمع آبادان، تعیین تکلیف مطالبات تهاتری، تولید گریدهای متنوع با مشخصات فنی مشتریان داخلی و صادراتی، انتقال ۶۵۰ هزار تن محصول نهایی و انعقاد قراردادهای تهاتری با سازمان‌های دولتی از جمله اقدامات بوده است.

رشد ۳۲ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱

وی به آمارهای تولید اشاره کرد و با بیان اینکه نفت پاسارگاد در سال ۱۴۰۱ رکورد تولید را در ۵ سال گذشته داشته است، گفت: این رقم در سال ۱۳۹۹ معادل ۱میلیون و ۱۰۴ هزار و ۵۸۱ تن و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱ میلیون و ۲ هزار و ۷۴۴ تن بوده است که در سال ۱۴۰۱ به عدد ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۹۳۴ تن رسیده است که افزایش بیش از ۳۰ درصد را در سال نشان می‌دهد.

اسفندیار همچنین درباره عملکرد فروش در سال جاری بیان کرد: عملکرد شرکت در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۸۵۳ تن معادل ۴۹ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰، ۹۹۸ هزار و ۶۰۴ تن معادل ۷۹ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال بوده است. این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۴۰۷ تن معادل ۱۳۶ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال رسیده است. شایان ذکر است با هدفگذاری تولید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تنی در سال جاری، درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت به رقمی بالغ بر ۲۱۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

رشد ۱۰۰ درصد سودآوری شرکت نفت پاسارگاد

 وی همچنین با اشاره با رشد چشمگیر سودآوری شرکت اظهار کرد: سود خالص شرکت از رقم ۲ هزار و ۹۴۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ و ۶ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۲ هزار و ۴۹۵ میلیارد در سال ۱۴۰۱ ریال رسیده است که نمایانگر رشد صد در صدی و افزایش تولید در مجتمع نفت پاسارگاد بوده است.

اسفندیار ادامه داد: همچنین بازده حقوق صاحبان سهام که در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۱ درصد و در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۶ درصد بوده در سال ۱۴۰۱ به ۷۳ درصد افزایش یافته است. بازده دارایی‌های شرکت نیز از ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۹ و ۱۵درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ درصد در سال ۱۴۰۱رسیده است که نوید رشدی پایدار برای شرکت نفت پاسارگاد است.

وصول مطالبات فروش قیر تهاتری

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد در خصوص دستاوردها و چشم اندازهای آتی شرکت توضیح داد: از مهمترین پروژه‌ها و اقدامات می‌توان به اجرای پروژه افزایش حجم ذخیره سازی با افتتاح مخازن ۲۰ هزار تنی مجتمع آبادان اشاره کرد. این پروژه پس از سال‌ها وقفه و تنها ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی مجددا در سال ۱۴۰۱ با تلاش تیم مدیریتی جدید در دستور کار قرار گرفت و با کار جهادی و تلاش متخصصان بومی در عرض چند ماه به بهره برداری رسید.

به گفته اسفندیار، فراهم شدن امکان ذخیره سازی ۲۰ هزار تن قیر در ۴ مخزن ۵ هزار تنی از دستاوردهای این طرح است.

 وی ادامه داد: وصول مطالبات فروش قیر تهاتری به وزارت راه و شهرسازی مربوط به سال ۱۳۹۷ به میزان ۸۱ هزار تن که تاکنون ۷۷ هزار تن از آن مورد توافق طرفین قرار گرفته و بخش عمده‌ای از آن وصول شده است، از دیگر دستاوردهای شرکت در سال گذشته بود.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: از سوی دیگر ورود هدفمند به بازارهای صادراتی و ایجاد درآمد ارزی پایدار، تحول در سیستم لجستیک و پشتیبانی، ایجاد زنجیره ارزش افزوده محصول و دستیابی به تولید هدفگذاری شده از مهم‌ترین چشم اندازهای شرکت در سال جاری محسوب می شوند.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • بهره‌مندی از ظرفیت قانونی بودجه مبنی بر جذب وکیوم باتوم تهاتری، تنوع سیاست‌های فروش اعتباری، بهره‌مندی از تسهیلات و خرید دین از سیستم بانکی، بهره‌برداری و تکمیل نهایی مخازن توسعه انبارش به ظرفیت ٢٠هزار در مجتمع آبادان، تعیین تکلیف مطالبات سنواتی از وزارت راه، تولید گریدهای متنوع، انتقال بالغ‌ بر ۶۵٠هزار تن محصولات نهایی، پیگیری مستمر و انعقاد قراردادهای تهاتری و پیگیری تنوع‌بخشی فروش صادراتی از طریق بورس کالا از اقدامات انجام‌شده در سال ١۴٠١ بوده است.
  • موافق فروش ریالی صادرات نیستیم. به دنبال فروش صادراتی ارزی در بورس کالا هستیم.
  • درآمد خالص ١٣۶.٧١٩.٨٢۶ میلیون ریال و سود عملیاتی ١۴.٩٠٠.۴٩٠ میلیون ریال بود. ١.٣٢۵.٩٣۴ تن تولید داشتیم (٣٢درصد رشد) و فروش داخلی به میزان ۵٧٧.١۵٣ تن بود و ٢۵٧.٢١٨ تن صادرات داشتیم. جمع فروش سال ١۴٠١ به ١٣۶.۶٠٨.۵۴٩ میلیون ریال رسید. سود خالص این سال١٢.۴٩۵.۴۴٨ میلیون ریال بوده است. آبادان با ٢٨درصد، بیشترین سهم را در تولید داشته است. سود عملیاتی ١٩٨درصد و سود خالص ٩٠درصد رشد داشته است.
  • ١٨درصد از سهم فروش در بورس کالا را داریم.
  • ۴٠ روز آبادان را به دلیل اورهال نداشتیم. در  برخی مواقع به دلیل کمبود گاز، پالایشگاه‌ها به‌ سوی مازوت‌ رفتن و تولید وکیوم را کاهش دادند و این عوامل باعث کاهش تولید ما شد.
  • قسمتی از مطالباتمان از وزارت راه و شهرسازی دریافت شده است.
  • موافقت پروژه نوسازی و ارتقا سیستم کنترل و ابزار دقیق کارخانه تهران را گرفتیم و به‌ زودی اجرا می‌شود. احداث اسکله اختصاصی به همراه تاسیسات ذخیره‌سازی و بارگیری محصول در پایانه بندر امام از دیگر پروژه‌های مهم شرکت است. تامین تجهیزات و بهبود زنجیره لجستیک و پشتیبانی را نیز در دست اجرا داریم.
  • در مجموع تولید ١.۶٠٠.٠٠٠ تن برنامه سال آتی شرکت است که پیش‌بینی می‌کنیم از این میزان، ٨٧۵.٢٠٠ تن صادرات صورت بگیرد.
  • برنامه‌های صادراتی به آفریقا، چین و حاشیه خلیج فارس را دنبال می‌‌کنیم.
  • قصد داریم سالانه با اضافه کردن ٢٠ دستگاه کشنده، هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهیم.

حضور دکتر اسم خانی مدیرعامل تاپیکو و مدران ارشد هلدینگ در مجمع که نشان از اعتبار مدیرعامل جهادی و جایگاه ویژه نفت پاسارگاد دارد، پخش یک تیزر جالب و جامع از تاریخچه و توانمندی های شرکت معظم نفت پاسارگاد، استقبال خوب سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم، میزبانی شایسته از ذینفعان توسط کلیه ارکان شرکت، گزارش مبسوط و جامع مهندس مسعود اسفندیار پیرامون دستاوردهای درخشان نفت پاسارگاد در سال مالی منتهی به پایان ۱۴۰۱، تبیین رشد ۳۲ درصدی تولید در کنار افزایش ۹۰ درصدی سود خالص، کسب ۱۴ هزار میلیارد سود عملیاتی، رشد بازدهی دارائی ها از ۱۵ به ۱۸ درصد در سال مالی مورد گزارش نسبت به سال قبل، رشد بازدهی حقوق صاحبان سهام از ۶۶ به ۷۳ درصد، افزایش چشمگیر دارائی های شرکت از مبلغ ۴۳٫۲۸۴٫۷۲۱ میلیارد سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۶۹٫۷۴۶٫۵۹۱ میلیارد در سال ۱۴۰۱، پاسخگویی مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط توسط مدیران ارشد شرکت، تقدیر ویژه دکتر عابدزاده «ریاست مجمع» از نمایندگان و سهامداران عمده از عملکرد ستودنی تیم مدیریت و مجاهدت پرسنل خدوم نفت پاسارگاد در سال مالی مورد گزارش که منتج به توفیقات متعدد در تولید، فروش و سودآوری گردیده است، تایید حسابهای شفاف و کلین معاون مالی مجرب و تیم مالی خرد شرکت توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون بندهای حسابرس، برگزاری انتخابات هیات مدیره و ابقای اعضای حقوقی برای ۲ سال آتی، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مور تایید سازمان بورس و نهایت همکاری کارشناسان خوب روابط عمومی با خبرنگاران و تعامل ستودنی جناب مهریزاده با اصحاب رسانه جهت پوشش خبری از نکات خواندنی مجمع بود.

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»