افزایش بیش از ۷۰ درصدی سود خالص/ سیمان شرق با ناخدایی مهندس ابراهیمی خوش می خرامد
افزایش بیش از ۷۰ درصدی سود خالص/ سیمان شرق با ناخدایی مهندس ابراهیمی خوش می خرامد

اقتصاد و بیمه- مهندس محمد مهدی ابراهیمی ضمن ارائه گزارشی جامع پیرامون عملکرد شرکت سیمان شرق اظهار داشت که میزان تولید کلینکر و سیمان در این دوره علیرغم محدودیت‌های برق و گاز بالغ بر ۱.۷۵ و ۱.۷۱۴ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد یک و ۱۷ درصدی روبرو شد. […]

اقتصاد و بیمه- مهندس محمد مهدی ابراهیمی ضمن ارائه گزارشی جامع پیرامون عملکرد شرکت سیمان شرق اظهار داشت که میزان تولید کلینکر و سیمان در این دوره علیرغم محدودیت‌های برق و گاز بالغ بر ۱.۷۵ و ۱.۷۱۴ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد یک و ۱۷ درصدی روبرو شد. به گفته این مدیرعامل توانمند و برجسته صنعت سیمان کشورمان در سال مالی منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۲، «سشرق» همچنین بالغ بر ۱.۴۹۰ میلیون و ۱۹۱ هزار تن سیمان داخلی و صادراتی به فروش رساند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۴ و ۳۲ درصدی را تجربه کرده است. سکاندار «سشرق» همچنین تاکید کرد که عملکرد تحویل محصول در این دوره مالی در مجمع بالغ بر ۱.۶۸۱ میلیون تن بود که ۱۶ درصد نسبت به سال مالی قبل افزایش داشت. 

مهندس ابراهیمی در ادامه تصریح کرد که درآمد عملیاتی و سود خالص شرکت اصلی در این دوره بالغ بر ۹۹۲.۵ و ۶۹۰.۵ میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه قبل ۳۸ و ۷۰ درصد رشد داشته و درآمد عملیاتی و سود خالص تلفیقی هم بالغ بر ۲ هزار و ۷۵۳.۲ میلیارد تومان گردیده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۵۱ و ۷۲ درصد بیشتر گردیده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سيمان شرق (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۹٫۱۵ در محل انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۶۴٫۳۱ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  فرهنگ ثابتي بود، که جنابان سام کريمي جيرنده و بختيار مولوي در مقام نظار اول و دوم و آقای محمد مهدي ابراهيمي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۶٫۳۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱٫۸۸۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

توسعه سرمايه و صنعت غدير فرهنگ ثابتي رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سيمان کردستان سيدمحمد يزدي خواه عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري دي محمدمهدي ابراهيمي عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
سيمان سپاهان حسن خوشپور نایب رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري آذر جواد باقري نژاد عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی

 

مهندس مهدی ابراهیمی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت و ارائه توضیحاتی پیرامون شرکت های تابعه مجموعه افزود: بیش از نيم قرن پيش درفروردین ماه سال ۱۳۳۲ شمسی به همت بزرگمرد فرهيخته مرحوم مهندس علي زاهدي تجريشي، خراسان پهناور ميلاد نخستين كارخانه مولدسيمان را در بطن خويش به شادي نشست.که هم اکنون بعنوان قدیمی ترین کارخانه سیمان فعال در چرخه تولید ایران زمین فعالیت می کند.

مدیرعامل «سشرق» همچنین پیرامون صنعت سیمان در کشور و جایگاه سیمان شرق از لحاظ تولید و فروش خاطرنشان کرد که شرکت در سال مالی مورد گزارش ۱.۷۵۶.۰۱۳ تن کلینکر و ۱.۷۱۴.۰۸۷ تن سیمان تولید کرده است و سهم سشرق از تولید کلینکر استان خراسان ۲۰ درصد، تولید سیمان استان خراسان ۱۹ درصد و سهم در فروش استان خراسان ۲۲ درصد است.

به گفته وی شركت در دوره مالي مورد گزارش در بين شركت هاي فعال در اين صنعت و همچنين در بين شركتهاي بورسي اين صنعت به ترتيب با حجم فروش ۱٫۶۸۱٫۷۳۵ تن معادل مبلغ ۹٫۹۲۶ ميليارد ريال از لحاظ مقدار و مبلغ در بازار داخلي به ترتيب در رده هاي ۱۲ و ۱۷ قرار گرفته است. به گفته وی همچنين سهم فروش شركت از كل بازار داخلي كشور حدود ۲٫۶% و سهم شركت از صادرات سيمان حدود ۴٫۴% بوده است.

مهندس ابراهیمی در فرازی دیگر از گزارش خود خاطرنشان کرد که تحقق ۱۰۲ درصدی کل بودجه تناژی فروش داخلی، سهم ۴۰ درصدی صادرات سیمان کل کشور به ترکمنستان، صادرات سیمان به روسیه و افزایش تولید کلینکر نسبت به سال مالی قبل با برنامه‌ریزی روزانه تولید علیرغم تشدید محدودیت‌های گاز و برق در منطقه خراسان ازجمله فعالیت‌های شرکت در سال مالی مورد گزارش است.

مدیر صاحبنام صنعت کانی کشورمان در ادامه ضمن تصریح اینکه شرکت های؛ معادن زغال سنگ شرق، شرکت بتن، شرکت توسعه صنعت آهک پارسیان غدیر، شرکت حمل و نقل سپهر سیمان مشهد، و شرکت سیمان سفید شرق، از جمله شرکت های تابعه مجموعه هستند به ارائه توضیحاتی پیرامون آنها پرداخت و تصریح کرد که : شرکت سیمان سفید شرق در سال مالی منتهی به مرداد ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۱۹٫۶ و ۳۴۳٫۳ میلیارد تومان درآمد عملیاتی و سود خالص داشت که ۷۲ و ۲۰۱ درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.

شرکت معادن ذغال سنگ شرق بالغ ب ۱۹۹٫۱ و ۵۲٫۵ میلیارد تومان درآمد عملیاتی و سود خالص داشت که ۷۰ و ۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.

شرکت فرآورده های سیمان شرق بالغ بر ۲۰۰٫۲ و ۳۰٫۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی و سود خالص داشت که ۶۶ و ۹۶ درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.

شرکت حمل و نقل سپهر سیمان مشهد بالغ بر ۶۴٫۶ و ۱۴٫۸ میلیارد تومان درامد عملیاتی و سود خالص داشت که ۵۸ و ۸۴ درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.

شرکت توسعه صنعت آهک پارسیان غدیر بالغ بر ۵۵٫۵ و ۲۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی و سود خالص داشته است.

مدیرعامل خوشفکر «سشرق» در ادامه ضمن تبیین اینکه در این مجموعه از استخراج مواد اولیه از معادن و انتقال آنها به کارخانه ها تا تولید محصولات متنوع در ۴ خط ، یک آزمایشگاه معتبر و مرجع و سرانجام توزیع محصولات توسط شرکت زیرمجموعه در بازارهای داخلی و خارجی حاکی از وجود یک زنجیره کامل ارزش می باشد اضافه کرد: کیفیت بالا و تنوع محصولات باعث شده است که پیمانکارها و مصرف کنندگان بزرگ بسیاری جزو مشتریان وفادار این شرکت سیمانی باشند.

مهمترین نکات مطرح شده
– سشرق در سال جاری ۱.۴۹۰.۱۱۶ تن فروش داخلی و ۱۹۱.۶۱۹ تن فروش صادراتی داشته است.
– سهم تولید شرکت سیمان شرق از کل تولید سیمان کشور ۲.۵ درصد و از کل تولید کلینکر کشور ۲.۳ درصد است.

– شرکت تا تاریخ منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱، ۱۰۲ روز محدودیت گاز داشته است.
– پروژه طراحی و ساخت چرخدنده آسیاب سیمان واحد ۳ سال آتی تمام می‌شود.
– پروژه بهینه سازی کولینگ تاور واحد ۴ جهت بهبود عملکرد فیلتراسیون در حال مدل سازی در دانشگاه فردوسی مشهد است.
– طرح مدار بسته کردن آسیاب سیمان در مرحله مطالعات ابتدایی است.
– طرح تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل در دست بررسی به منظور تأمین منابع مالی لازم است.
– طرح توسعه آهک هیدراته در مرحله مطالعات طرح است.
– درخصوص تکمیل و بهره‌برداری سیلوی فلزی واحد ۴ توضیح داده شد: ساخت سیلو تمام شده و در حال برگزاری مناقصه پیمانکار نصب است.
– برای نوسازی شل کوره واحد ۳ سفارش ساخت داده شده است.
– ورود شرکت سیمان سفید شرق به بازار سرمایه در حال انجام است. برای ورود شرکت معادن ذغالسنگ شرق به بازار سرمایه هم برنامه‌ریزی شده است.
– طرح تبدیل الکترو فیلتر به بک هاوس در خط ۳ به دلیل کمبود آب در دست بررسی است.

استقبال خوب سهامداران، برگزاری مجمع در نهایت نظم و میزبانی شایسته توسط ارکان خدوم شرکت از کلیه ذینفعان، حضور مدیران ارشد هلدینگ غدیر، پخش یک کلیپ زیبا پیرامون تاریخچه و پتانسیل بالای سیمان شرق در ابتدای مجمع که با استقبال ذینفعان روبرو گردید، تصریح این نکته که با تاسیس سیمان شرق در بیش از ۷۰ سال پیش شاهد تحولی شگرف در توسعه و پیشرفت مشهد مقدس بوده  ایم و بسیاری از ساختمان ها و ابنیه و تاسیسات در منطقه با محصولات این شرکت احداث گردیده است اعلام اینکه عمده مقاصد صادراتی سیمان شرق به افغانستان- ترکمنستان و CIS است، تصریح اینکه سیمان شرق بانی اشتغال ۱۷۰۰ نفر بطور مستقیم و ۵۰۰۰ نفر بطور غیر مستقیم گردیده است، ارز آوری ۱۵ میلیون دلاری از صادرات سیمان شرق، تبیین اینکه بهره گیری شرکت از برند قدیمی سیمان مشهد در مقام تامین کننده ای خوشنام با نیروهای انسانی متعهد و متخصص که توانسته است نقشی بی بدیل در توسعه شهر ایفا کند به عنوان نقطه تمایز این شرکت سیمانی مطرح می باشد، افزایش ۳۸ درصدی فروش و رشد ۱۶ درصدی تحویل، ارتقای ۳۲ درصدی فروش خارجی ، رشد ۷۰ درصدی سود خالص، تقدیر ویژه جناب فرهنگ ثابتی «ریاست مجمع» و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد درخشان و درایت مهندس ابراهیمی در جهت افزایش سودآوری و ارزش آفرینی مجموعه سیمان شرق طی بازه ۶ ساله مدیریت ایشان، تایید حسابهای شفاف و کلین معمار مالیه پاکدست مجموعه جناب روشن دل توسط حسابرس وبازرس قانونی ، پاسخگویی دقیق و مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط توسط مدیران ارشد شرکت ، نهایت تعامل و همکاری بچه های خوب شرکت از روابط عمومی تا امور سهام که به گرمی میزبان خبرنگاران بود و در تهیه و تنظیم گزارش صمیمانه ما را یاری رساندند از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

بررسی جایگاه در کشور، استان خراسان بزرگ و از لحاظ فروش

تولید کلینکر و سیمان بالغ بر ۷۴٫۷ و ۶۷٫۸ میلیون تن بود که سشرق سهم ۲٫۳ و ۲٫۵ درصدی داشت. در بازار داخلی و صادراتی با تحویل ۶۲٫۰۳ و ۴٫۳ میلیون تن سیمان که سهم این شرکت ۲٫۴ و ۴٫۴ درصد بود. مجموع کلینکر و سیمان تولیدی در استان بالغ بر ۸٫۶ و ۸٫۸ میلیون تن بود که سیمان شرق سهم ۲۰ و ۱۵ درصدی از تولید این محصول داشت.

برنامه توسعه محصولات جديد و ورود به بازارهاي جديد توزيع:

بازاريابي و توليد مرحله دوم سيمان رنگي: تنوع محصولات، ايجاد ارزش افزوده و سود آوري بيشتر و ايجاد مزيت رقابتي با ساير توليدكنندگان سيمان از طريق شركتهاي تابعه

اهم پروژه هاي شركت كه در حال پيگيري و انجام مي باشد

  • طراحي و ساخت چرخدنده آسياب سيمان واحد ۳
  • نوسازي شل كوره واحد۳
  • بهينه سازي كولينگ تاور واحد ۴ جهت بهبود عملكرد فيلتراسيون
  • طرح مدار بسته كردن آسياب سيمان
  • طرح تجهيز و توسعه ناوگان حمل و نقل
  • طرح توسعه آهك هيدارته
  • تكميل و بهره برداري سيلوي فلزي واحد

برنامه های آتی

برنامه های راهبردی کوتاه مدت و بلندمدت شامل افزایش سهم از بازار داخلی و صادراتی، افزایش کیفیت محصول، افزایش رضایتمندی مشتری و انجام مسئولیت های اجتماعی و برنامه توسعه محصولات جدید و ورود به بازارهای جدی توزیع شامل بازاریابی و تولید سیمان آمیخته ، تنوع محصولات، ایجاد ارزش افزوده و سودآوری بیشتر و ایجاد مزیت رقابتی با سایر تولیدکنندگان می شود.