کارنامه درخشان در سیمان دشتستان/ از افزایش تولید تا ارتقاء چشمگیر سودآوری با مهندس ایرج موسوی
کارنامه درخشان در سیمان دشتستان/ از افزایش تولید تا ارتقاء چشمگیر سودآوری با مهندس ایرج موسوی
مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت صنايع سيمان دشتستان (سهامی‌عام) مورخ 21/08/1401 در محل سالن نگين هتل ارم تهران برگزار گردید

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت صنايع سيمان دشتستان (سهامی‌عام) مورخ ۲۱/۰۸/۱۴۰۱ در محل سالن نگين هتل ارم تهران برگزار گردید.
در این مجمع که با حضور ۸/۹۸ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عزت اله زنگنه بود، که جنابان سام کريمي جيرنده و روح اله سلحشوري در مقام نظار اول و دوم و آقای ايرج موسوي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۹۶۰/۱ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.
مهندس موسوی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه ای از شرکت از مدیران هلدینگ ، معاونین و پرسنل زحمتکش که توانستند با همتی مثال زدنی و حمایت باعث کسب توفیقات درخشان در سال مالی جاری شده اند افزود: بحمداله در سال مالی مورد گزارش توانستیم با رکوردشکنی در تولید سیمان و کلینکر، کاهش توقفات خط تولید، افزایش میزان فروش ، دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در طی ۵ ماه سال جاری و ساخت قطعات در کارخانه با حداقل ۱۰۰ میلیارد صرفه جویی و هزینه با دانش عمومی توانستیم یک عملکرد و کارنامه درخشان را برای سهامداران و ذینفعان به ارمغان بیاوریم.
مدیر خوشنام و خوشفکر شرکت در بخش دیگری از گزارش خود دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده سال مالی جاری تنها در ۵ ماه، ارتقای نظام مالی و دستیابی به بالاترین سود ماهیانه (۲۷۰ میلیارد ریال)، اخذ برگ قطعی مالیاتی سال های ۹۵-۹۶-۹۸-۹۹ ، تجمیع فعالیت های پیمانکاری در شرکت دامون در راستای افزایش سودآوری ، تولید ۹۴۲۰۰ تن کلینکر دربازه یکماهه بعد از ۸ سال، ساخت قطعات در کارخانه با حداقل ۱۰۰ میلیاردریال صرفه جویی هزینه دانش بومی، کاهش توقفات خط تولید و افزایش ۱۳ درصد در تولید کلینکر را از دیگر توفیقات شرکت در سال مالی مورد گزارش برشمرد.
استراتژی شرکت
ایرج موسوی، مدیر عامل شرکت صنایع سیمان دشتستان استراتژی پیش روی شرکت را به شرح زیر بیان کرد:
*کسب بازده برتر در کشور.
*کسب راندمان برتر کشور.
*کسب برند برتر کشور.
*کسب مقام صادر کننده برتر کشور.
*کیفیت برتر محصولات در مقایسه با سایر رقبا.
جایگاه شرکت در صنعت
موسوی گفت: شرکت صنایع سیمان دشتستان در گروه صنعت سیمان، آهک و گچ فعالیت می کند.
افزایش مبلغ فروش در سال جاری نسبت به سال قبل ۶۳ درصد است که عمدتا ناشی از افزایش ۵۵ درصدی نرخ فروش و افزایش ۵ درصدی مقدار فروش سیمان بوده است.
اقدامات اجرایی در زمینه مهندسی فروش
*ایجاد ساختار مهندسی فروش در شرکت و تدوین رویال و روش کاری مربوطه.
*تهیه و تدوین برنامه استراتژیک واحد فروش و مهندسی فروش برای سال مالی جدید.
*پیگیری منظم شکایات مشتریان و ارزیابی رضایتمندی آنها.
*طراحی و پیاده سازی نرم افزار و بانک اطلاعاتی مشتریان (CRM).
*درخواست طراحی و ساخت نرم افزار مانیتورینگ کنترل و رصد فروش محموله های صادراتی.
اقدامات استراتژیک در حوزه بازار های داخلی و صادراتی
موسوی در ادامه خاطر نشان کرد: بازنگری نظام رضایت سنجی مشتریان، جدا کردن نظام رضایت سنجی مشتریان، بازاریابی کشور های حوزه خلیج فارس و بازنگری ساز و کار تحقق بازار و بازاریابی داخلی از جمله اقدامات استراتژیک شرکت در زمینه بازار های داخلی و صادراتی خواهد بود.
میزان تولید محصولات مختلف
در طول سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ مقدار ۹۲۸٫۷۲۸ تن کلینکر در دو نوع تیپ ۲ و تیپ ۵ تولید شده است و همچنین طی این مدت با توجه به میزان نیاز بازار و مشتری صادراتی در مجموع ۷۸۴٫۳۵۵ تن سیمان در تیپ های مختلف تولید شده است.
میزان تحویل محصولات مختلف
موسوی افزود: از مجموع مقادیر تولید شده محصولات مختلف، مقدار ۷۷۷٫۶۷۹ تن سیمان و مقدار ۵۸٫۶۹۹ تن کلینکر به مشتریان داخلی و خارجی تحویل شده است.
رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی،پخش یک کلیپ که به همت روابط عمومی تهیه و در آن بخوبی توانمندی و دستاوردهای شرکت به سمع و نظر سهامداران رسیده، ارائه توضیحات و گزارش مبسوط مهندس ایرج موسوی پیرامون عملکرد برنامه های شرکت، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب محمدنژاد معاون مالی پاکدست مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت، برگزاری اولین مجمع سالانه شرکت های تابعه هلدینگ سیمان غدیر در سال جاری توسط سیمان دشتستان، پاسخگویی دقیق به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، تقدیر ویژه رئیس مجمع از عملکرد جهادی تیم مدیریت در ارتقاء سودآوری و رکوردشکنی در تولید و فروش و نهایت و تعامل کلیه ارکان شرکت منجمله روابط عمومی فرهیخته شرکت با اصحاب رسانه در جهت پوشش خبری مجمع و برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق بندهایی از اساسنامه سیمان دشتستان با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار از نکات خواندنی این مجمع بود.
پیام هیات مدیره:
هیات مدیره و مدیریت شرکت معتقد است که حافظ و امانتدار سهامداران محترم بوده و به منظور حراست و ارتقا امانت واگذار شده به آنها، وظیفه خود می داند که از انجام هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزد . مدیریت شرکت در راستاي تحقق این هدف و با اعتقادي راسخ به ادامه روند پویایی و موفقیت شرکت، در سال مالی مورد گزارش در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی شاخص هاي اصلی این صنعت ، کاهش و رفع موانع و گلوگاه هاي سنوات گذشته ، اصلاح و بازبینی خط مشی هاي ناکارآمد گذشته و همچنین استفاده بهینه از موقعیتهاي بازار سرمایه، اقدامات اساسی به عمل آورده و برنامه ریزی هاي خود را بر مبناي رضایتمندي سهامداران و حفظ و ارتقاي منافع ایشان بنا نهاده است. بر این اساس گزارش حاضر در برگیرنده اهم فعالیتهاي شرکت در جهت نیل به اهداف و استراتژي هاي شرکت است. هیأت مدیره و مدیریت شرکت معتقد است تمامی افتخارات و موفقیتهاي کسب شده، در سایه حمایتهاي بی دریغ و با پشتوانه سهامداران محترم حاصل گردیده است. تعامل مطلوب و استفاده از نظرات و انتقادات سازنده شما سهامداران محترم بی شک چراغ راه گذشته، حال و آینده بوده و هست. در این راستا بهره مندي از نظرات و رهنمودهاي شما عزیزان را ارج نهاده و آن را بستري یگانه و حیاتی در راستاي بهبود فرآیندهاي تصمیم گیري و برنامه ریزي خود می دانیم . خداي بزرگ را سپاس که با توفیقات و توجهاتش در سال “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین ” در حد وسع توان و امکانات تلاش نموده و با عنایات حضرت حق تعالی و جدیت و تلاش مجموعه همکاران اعم از مدیران ، کارشناسان و کارکنان و کارگران زحمتکش ، ضمن دستیابی به اهداف برنامه راهبردي و بودجه سال ۱۴۰۱، دین و امانتی را که به بوسیله اطمینان و اعتماد سهامداران محترم بر عهده بود ، صادقانه پاس و مجدانه ادا نماییم . قطعاً مجموعه مدیریت شرکت ، به این توفیقات حاصل شده بسنده نخواهد کرد و عزم ما براي برداشتن گام هاي بلندتر و دسترسی به اهدافی والا که در شان نام و ظرفیت این شرکت باشد جزم تر خواهد شد . اساس موفقیت ما، داشتن چشم انداز بلند مدت و رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط زیست و ارزشهاي استوارمان از جمله التزام عملی به ایفاي تعهدات، سخت کوشی و پرهیز از تجمل گرایی، رعایت اصول اخلاق حرفه اي و توسعه مستمر منابع انسانی، امکانات و تجهیزات اجرایی میباشد.
کارآفرینی یکی از موثرترین ابزارهاي توسعه و تعالی اقتصادي جامعه است که ترویج آن آثار شگرفی بر شکوفایی اقتصادي ، قطع وابستگی و پیشرفت فن آوري دارد. متقابلاً، مهم ترین دستاورد فرآیند کارآفرینی یعنی ایجاد مشاغل جدید و رفاه اجتماعی حاصل از آن، نشاط اجتماعی و شاخص امید به زندگی در بین مردم را ارتقاء داده و از این رهگذر کمک بزرگی به پویایی فرهنگی و اخلاقی جامعه خواهد نمود. تخصص، انعطاف پذیري ودرك مناسب تیم ها و گروه هاي متنوع فنی این شرکت از شرایط موجود و سخت کوشی و نوآوري، مهمترین عواملی هستند که چشم انداز روشن وآینده اي مطمئن را نوید می دهند.
بیانیۀ چشم انداز شرکت در افق ۵ ساله:
شرکت صنایع سیمان دشتستان به منظور ارزش آفرینی براي ذینفعان ، مجدانه رشد و تعالی سازمانی را سر لوحه خود قرار داده است ، به طوري که با ارائه بالاترین راندمان تولید ، برترین کیفیت محصول و بیشترین بازده مالی در صنعت سیمان بهترین گزینه سهامداران ومشتریان باشد.
وضعیت و تحولات صنعت سیمان در سال مالی مورد گزارش :
چالش های پیش روی صنعت سیمان
صنعت سیمان کشور به لحاظ توانایی بالا در صادرات و ارزاوری ، کاربردهای متنوع و ظرفیت بالای تولیدی که دارد در کنار وجود مواد اولیه فراوان وبا کیفیت بالای داخلی و وجود دانش فنی و تولید بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور می تواند یکی از لنگرگاه های مهم کشور برای رشد و توسعه اقتصادی باشد. با این وجود، برنامه ریزی برای رفع چالش ها و موانع پیش روی این صنعت برای استفاده از پتانسیل های آن در گذار از رکود و رسیدن به رشد و شکوفایی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. مصرف بالای انرژی، وابسته بودن به فعالیت های جانبی مانند مسکن و ساخت و ساز، آلاینده بودن این صنعت، پایین بوده بهره وری نیروی انسانی، ضعف تحقیق و توسعه، ضعف زیرساخت های حمل و نقل و نبود نشان تجاری قابل رقابت با رقبا و افزایش قیمت اقلام مصرفی از قبیل قطعات یدکی و مشکلات ناشی از تحریم ها و عدم جابجایی ارز و افزایش قیمت تمام شده محصول از جمله نقاط ضعف و تهدیدهای این صنعت به شمار می رود. با توجه به چالش ها و مشکلات پیش روی صنعت سیمان، اجرای اقداماتی کلی در زمینه توسعه و ایجاد زیرساخت ها از طریق توسعه خطوط شبکه گازرسانی، تکمیل و توسعه شبکه ریلی و راه ها ، سازماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی، ایجاد نظام یکپارچه در بخش توزیع سیمان از طریق نظام مند کردن صادرات درمناطق مرزی با ایجاد هلدینگ های صادراتی در این مناطق، تدوین سیاست ها و الزامات تنظیم بازار و ایجاد تمرکز در حوزه سیاست گذاری صادرات سیمان، پیاده سازی استانداردها، بومی سازی فناوری های لازم، افزایش بهره وری تولید و انرژی و … ضروری به نظر می رسد.
پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه شرکت
شرکت سیمان منددشتی: این شرکت با سرمایه حال حاضر ۱.۵۴۹ میلیارد ریالی در شهرستان خورموج به ثبت رسیده و جزو واحد‌های تجاری فرعی سیمان دشتستان می‌باشد که بیش از ۵۷.۹۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت سیمان دشتستان می‌باشد.
شرکت بازرگانی دشتستان توسعه دامون: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ شروع کرده است. در شروع فعالیت به دلیل اینکه شرکت‌های باربری مستقر در منطقه نقش به سزایی در افزایش نرخ به دفعات مختلف در امور حمل و جابجایی به صورت مستقیم فعالیت می‌نمودند. مراتب جلوگیری از بالا بردن نرخ و تحصن از طریق نقش تریلر‌های در تملک در خصوص بار رسانی مستمر واقع گردید و هیچگونه افزایش نرخی در خصوص امور مورد نظر واقع نگردید و کلیه فعالیت‌های روزمره و جاری به حالت عادی بازگردانیده شد که مهمترین و اصلی‌ترین عامل مدنظر مدیران شرکت برای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه حمل محقق گردید. از درآمد حاصله از تریلر‌ها شرکت اقدام به خرید ۸ دستگاه مینی بوس جهت جابجایی پرسنل صورت گرفت. شرکت هم چنین از درآمد‌های شرکت دامون اقدام به خرید شرکت حمل و نقل میلاد بار نموده و کلیه تریلر‌ها از طریق سیمان دشتستان به اجاره شرکت میلاد بار درآمده است.
عملکرد مالی شرکت
شرکت در سال جاری نسبت به سال قبل ۶۳ درصد رشد داشته که عمدتا مربوط به افزایش ۵۵ درصدی نرخ فروش و افزایش ۵ درصدی در مقدار فروش بوده. در مجموع داخلی و صادراتی فروش ۴.۸۷۳ میلیارد ریالی را به ثبت رسانده است. در بخش بهای تمام شده شرکت رشدی ۳۴ درصدی را تجربه کرده که منجر به سود ناخالص ۲.۰۸۷ میلیارد ریالی شده است. در مجموع در سود خالص شرکت رشدی ۶۵ را تجربه کرده و به سود خالص ۲.۵۷۵ میلیارد ریالی دست یافته است.
عملکرد عملیاتی شرکت
در بخش تولید در کلینکر شرکت رشدی ۱۳ درصدی و در سیمان رشدی ۴۰ درصد داشته است. در بخش فروش نیز در کلینکر شرکت با کاهش فروش روبرو بوده، اما در سیمان فله ۵۸ درصد و در سیمان پاکتی با ۱۳ درصد رشد روبرو بوده است.
شیوه های تامین مالی
شرکت برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری جهت بهبود فرآیند عملیاتی با توجه به مصوبات مجمع عمومی صاحبان سهام مبنی بر تقسیم سود نقدی در نظر دارد از محل سود تقسیم نشده، ذخائر استهلاک، فروش داراییهای غیرمولد و همچنین دریافت تسهیلات از سیستم های بانکی استفاده نماید. برخی از اقلام و تجهیزات ماشین آلات ، قطعات یدکی مورد نیاز به صورت اعتباری از تامین کنندگان خریداری می گردد.
سایر اقدامات:
۱- پیگیری تامین منابع مالی برای اجرای طرح در دست اجرا
۲- تهیه گزارشات ماهیانه مدیریت و بهینه نمودن هزینه ها
۳- تهیه صورت های مالی میان دوره ای حسابرسی شده و پایان سال مالی
۴- ارائه گزارشات به سازمان بورس و اوراق بهادار در مقاطع مختلف سال
۵- پیگیری رفع تکالیف مجمع تا سرحد امکان
۶- پیگیری مستمر از طرف واحد امور مالی شرکت برای تعیین تکلیف مالیات عملکرد سال ۹۵ الی ۹۷ و مالیات ارزش افزوده سالهای ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۷ الی ۹۸ تا حصول نتیجه نهایی.
۷- تشکیل جلسات کمیته حسابرسی داخلی