پرچم داری پتروشیمی خارک در صنعت پتروشیمی
پرچم داری پتروشیمی خارک در صنعت پتروشیمی

اقتصاد و بیمه-مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  پتروشیمی خارک (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۳٫۰۸ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش، سالن شهيد آويني برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۸۹٫۶۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده […]

اقتصاد و بیمه-مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  پتروشیمی خارک (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۳٫۰۸ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش، سالن شهيد آويني برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۹٫۶۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  رضا توکلي بنيزي بود، که جنابان عليرضا اسکندري و سعيده النچري در مقام نظار اول و دوم و آقای حميدرضا موسي رمضاني به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۶٫۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

گزارش هيات مديره به مجمع توسط دكتر بهزادي مدير عامل و نائب رئيس هيات مديره شركت ارائه گرديد كه مورد تشويق سهامداران حقيقي و حقوقي قرار گرفت.ايشان به تشريح عملكرد شركت در سال مالي ۱۴۰۱ بطور جامع و كامل پرداخته و عملكر سال ۱۴۰۱ را در پنج سال اخير و همچنين فعاليت هاي شركت را در حوزه هاي توليد، فروش و سودآوري سرآمد دانسته كه تمامي آن با همت ، تلاش و همكاري همه همكاران و همراهي هيات مديره محترم شركت صورت پذيرفته است.
پس از استماع دستور جلسه با حضور سهامداران حاضر در جلسه،‌يه اتفاق آراء ، مبلغ ۶۳۰۰ ريال سود براي هر سهم مورد تصويب قرارگرفت كه در همين رابطه مديرعامل شركت اعلام نمودند تلاش مي گردد سود سهامداراني كه مالك كمتر از يك درصد سهام شركت باشند ، در هفته جاري پرداخت گردد.
در حوزه فعاليت هاي اجتماعي ، علاوه بر توصيه مجدد در ساخت يك باب مدرسه در جزيره خارگ توسط شركت پتروشيمي خارك، پيشنهاد مديرعامل شركت مبني بر بورسيه نمودن تعداد ۱۵ نفر از دانشجويان نخبه استان بوشهر در رشته هاي مختلف مورد نياز شركت پتروشيمي خارك، مورد تائيد هيات رئيسه مجمع قرار گرفت.
رئيس مجمع، مديرعامل و مدير مالي شركت در طي برگزاري جلسه نيز به سوالات سهامداران محترم حاضر در جلسه و همچنين بينندگان محترم پخش زنده در پايگاه اينترنتي شركت و فضاي مجازي، پاسخ هاي كامل ارائه و در پايان جلسه نيز پاسخگوي اصحاب رسانه بودند.

درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۱، ۷۹۸، ۳۲۸ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل ۲۰% رشد داشته است. با توجه به رشد ۲۱.۵۸% بهای تمام‌شده، سود ناخالص شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۸.۱۸% رشد داشته است. شخارک طی سال مالی ۱۴۰۱، توانسته به ازای هر سهم ۶۴۲۰ ریال سود خالص بسازد. یکی از نکات مهم سال ۱۴۰۱، سود تسعیر دارایی ارزی عملیاتی به مبلغ ۱۰، ۳۴۴، ۷۰۲ میلیون ریال می‌باشد.

این گزارش از مجمع عمومی و فوق العاده شرکت پتروشیمی خارک می افزاید که این شرکت همه رکورد ها را بر اساس عملکرد سال مالی ۱۴۰۱ جابه جا کرده است:

۱-رکورد مبلغ فروش به رقم‌۴۰۵ میلیون دلار

۲-رکودسودسازی با تحقق ۳۸۴۷ میلیارد تومان

۳-رکورد تولید متانول با حجم ۶۷۱ هزار ۹۲۲

۴-رکورد تولیدLPGبا حجم ۳۱۰ هزار ۷۹۵ تن

۵-رکورد تولید پنتان پلاس با حجم ۱۰۳ هزار تن

۶-رکورد تناژ فروش با حجم ۱ میلیون ۱۰۰هزار ۸۱۲ تن

۷-رکورد ماهیانه تولید

نقطه عطف این مجمع جایی بود که بهزادی مدیرعامل پتروشیمی خارک از تکمیل طرح۱۶ ساله متانول دو در ۳۶ ماه آینده و اجرایی شدن آن خبر داد که با استقبال سهامداران همراه شد.

شایان به ذکر است شرکت پتروشیمی خارک با مدیریت صحیح و بدون در نظر گرفتن رکود جهانی با افزایش چشم گیر و قابل توجه سودعملیاتی و سودخالص منجر به شکست رکورد تولید و سودآوری و تقسیم ۶۳۰ تومانی سود نقدی در این مجمع شد

مهم‌ترین نکات مطرح شده در مجمع

یک نیروگاه ۷۲ مگاواتی برای پروژه متانول ۲ که از ۱۶ سال پیش توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت تاسیس و بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری شد، ساخته می‌شود. قرارداد طرح مذکور از طریق مناقصه کنسرسیوم شرکت‌های مهندسین مشاور ناموران و شرکت توسعه شبکه‌های صنعتی ایران در سال ۸۴ واگذار شد و در پی تعویق طرح NGL و عدم تامین خوراک مورد نیاز پروژه، مطالعه دوم این طرح در سال ۸۷ به حالت معوق درآمد و به دلیل عدم تامین گاز خوراک و عدم تامین فاینانس مورد نیاز طرح، قرارداد با مجموعه کنسرسیوم در سال ۹۶ خاتمه داده شد و سپس از سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های انجام شده، ادامه تکمیل طرح مذکور در دستور کار شرکت پتروشیمی خارک قرار گرفت.

ساختمان‌ها در حال ساخت بوده و کمپرسورها و گاز طبیعی خریداری شده است. یک بویلر ۵۰ تن از مپنا خریداری شده است. اجرای این طرح ۳۶ماهه بوده و هم اکنون در دست اقدام است. سرویس‌های جانبی مورد نیاز این طرح نیروگاه گازی، اسکله بارگیری، احداث سیستم آب شور ورودی به واحد متانول یک و دو خریداری شده است. احداث برق اسکله و خطوط لوله آب شور که در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به پایان رسید، خرید و نصب یک دستگاه آب‌سازی و احداث پل دیوار و جاده کمربندی در دست اقدام است. احداث سه باب سوله‌های طرح که سوم در آبان ماه ۱۴۰۱ به پایان رسید، به طور مستقیم توسط مدیریت مهندسی و پروژه‌ها طراحی، تامین و اجرا شده و پیشرفت پروژه تاکنون حدود ۳۰درصد است.

عمده فعالیت‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱ به این شرح است: تعمیرات اساسی مخازن بارگیری گسولین، ذخیره آب شیرین و تعویض جایگزینی Gas Generator توربین، تعویض سه دستگاه کمپرسور Chilling و BOG مخازن LPG، تعویض و نوسازی TIP فلر پروپان و اسید و طراحی و نصب سیستم Ignition جدید.

تعمیرات اساسی مخازن ذخیره گوگرد مذاب، شکستن رکورد تولید ماهیانه در دی ماه ۱۴۰۱ برابر با ۱۰۰درصد ظرفیت اسمی پس از چهار سال، شکسته شدن رکورد تولید تن پلاس بیش از دو برابر ظرفیت اسمی شرکت و پیگیری برای قرار گرفتن سکوی ابوذر در سرویس پس از هفت ماه به منظور افزایش خوراک ورودی به مجتمع، نتیجه افزایش بیش از ۴۳درصدی تولید واحد LPG بود.

 

قطع فعالیت با صرافی‌های خصوصی از چرخه مبادلات ارزی، شروع به همکاری و استفاده از شبکه بانکی و صرفه‌جویی در هزینه‌های کارمزد ارزی شرکت طی یک سال گذشته به مبلغ ۱/۸ میلیون دلار، استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال‌های ۹۸ و ۹۹ و ۹ماهه منتهی به پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ شرکت پتروشیمی خارک از اداره امور مالیاتی به مبلغ ۴۹۸۹ میلیارد ریال، رفع تعرض مالیات تکلیفی سال‌های ۹۷ و ۹۸ از شرکت به مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال، کاهش بدهی بیمه سال‌های ۷۷ لغایت ۸۸ از مبلغ ۸۵ میلیارد ریال به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال، تهیه گزارشات مطالبات شرکت به صورت مستمر جهت ارائه به کمیته پیگیری وصول مطالبات و حقوق، دریافت مطالبات معوق نزد صرافی شخصی و تسویه حساب مالی با صرافی در کشور دبی به مبلغ ۵ میلیون درهم امارات، از جمله فعالیت‌های انجام شده پتروشیمی خارک در سال مالی مذکور است.

بروزرسانی نظام محاسبات بهای تمام‌شده محصولات شرکت با استفاده از مکانیزه نمودن فعالیت‌های انبار محصولات شرکت، مدیریت مستمر تامین مالی و نقدینگی به منظور بهره‌مندی از بهترین شرایط ممکن جهت تامین مالی و تلاش برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای طرح متانول ۲، از برنامه‌های آینده شرکت خوانده شد.

شرکت مطالبات معوق ندارد.

مراجع تصمیم‌گیر اجازه نمی‌دهند این صنعت ارزش آفرین باشد. اجازه نمی‌دهند فرمول به گونه این باشد که ما متضرر شویم. قیمت خوراک ما در حال حاضر علی الحساب ۶هزار تومان است. مبنای قیمت خوراک پتروشیمی خارک همان قراردادی است که از قبل تعیین شده بود.

خروجی مذاکرات در انجمن این است که نرخ هرچه که باشد، باید خریداری شود. اما با توجه به گازی که دریافت می‌کنیم، جای نگرانی وجود ندارد.

درخصوص یوتیلیتی هم نگرانی وجود ندارد. با وجود مالیات، حاشیه سود عملیاتی شرکت ۴۰درصد بود.

محصولات شرکت از جمله LPG در مرحله ورود به بورس انرژی است.

خبر خوب برای سهامداران حقیقی و حقوقی کمتر از یک درصد این است که براساس برنامه، طی دو روز آینده سود این دسته از سهامداران به حساب آنها واریز می‌شود.

نکات مهم راجع به طرح توسعه متانول ۲

در خصوص این طرح مهم‌ترین علت تاخیر در اجرای پروژه مسئله تأمین گاز خوراک بوده است که این مورد با افزایش حجم خطوط گاز دریافتی (در حال حاضر) حل شده است. مخارج برآوردی این طرح بالغ بر ۱۷ همت می‌باشد که از نظر تأمین مالی مشکلی وجود ندارد. این طرح مجوز صادرات متانول را ندارد و لذا هدف ورود به بازار محصولات پایین دست می‌باشد.

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»