پتروشیمی مارون با دکتر امرائی به دنبال تکمیل زنجیره ارزشی /از رشد تولید و کاهش هزینه های انرژی تا فروش ۱۰۰۰ میلیاردی
پتروشیمی مارون با دکتر امرائی به دنبال تکمیل زنجیره ارزشی /از رشد تولید و کاهش هزینه های انرژی تا فروش ۱۰۰۰ میلیاردی

اقتصاد و بیمه – دکتر امرائی مهمترین دستآوردهای سال ۱۴۰۱ مارون را؛ رشد ۵ درصدی تولید، کاهش ۲ درصدی مصرف و هزینه های انرژی و رشد بیش از ۱۰۰۰ میلیاردی فروش نسبت به سال ۱۴۰۰ اعلام کرد. مدیرعامل جوان و جهادی صنعت پتروشیمی کشورمان این پیشرفت ها را مدیون زحمات و دلسوزی های پرسنل غیرتمند […]

اقتصاد و بیمه – دکتر امرائی مهمترین دستآوردهای سال ۱۴۰۱ مارون را؛ رشد ۵ درصدی تولید، کاهش ۲ درصدی مصرف و هزینه های انرژی و رشد بیش از ۱۰۰۰ میلیاردی فروش نسبت به سال ۱۴۰۰ اعلام کرد. مدیرعامل جوان و جهادی صنعت پتروشیمی کشورمان این پیشرفت ها را مدیون زحمات و دلسوزی های پرسنل غیرتمند مارون دانست که در سخت ترین شرایط آب و هوایی، با جانفشانی، پای تولید شرکت، مانده اند.وی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن پرداختن به مطالعات بازارهای صادراتی جدید؛ کاهش وابستگی به بازار چین را مورد تاکید قرار داد.

مدیرعامل موفق پتروشیمی «مارون»در قسمتی از گزارش مبسوط خود که با تشویق های ممتد سهامداران همراه بود با تاکید بر اینکه با وقوع کوچکترین حادثه‌ای در یکی از پتروشیمی ها، کاسبان حادثه بلافاصله فعال می‌شوند، گفت: دلالان و کاسبان «حوادث» با هجمه و فشار به دنبال تحمیل پروژه‌های تامین کالا و تجهیزات با بالاترین قیمت به پتروشیمی‌ها بوده که «مارون» تاکنون زیربار این هجمه ها نرفته است.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشيمي مارون (سهامی عام ) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۰۳ در محل پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۵٫۹۸ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای حسين شهرياري بود، که جنابان روح ا… سلحشور و  حسين کرمي در مقام نظار اول و دوم و آقای بهزاد رضازاده به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۹٫۰۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دکتر امرائی درابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران افزود: مفتخرم اعلام دارم که علیرغم تمام معضلات حاکم بر صنعت و دشواریهای مرتبط موفق شدیم که با ۵ درصد رشد تولید کل خود را به رقم ۱٫۷۶۱٫۹۹۰ تن افزایش دهیم که از این تن به ۳۸۵٫۹۱۵ تن فروش داخلی، ۹۸۱٫۶۷۲ تن فروش بین پالایشگاهی و ۳۹۴٫۴۰۳ تن فروش صادراتی بوده است.

به گفته وی همچنین مجموعه ارزش فروش محصولات شرکت برای سال مالی مورد گزارش حاکی از ان است که رشد ۷% فروش معادل دلار شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به میانگین ۵ ساله عملکردی مقبول را کسب کنیم. مدیرعامل جوان و برجسته شرکت با تبیین اینکه کاهش چشمگیر نرخ جهانی فروش محصولات «دلاری»، نرخ خوراک و انرژی، کاهش قیمت های جهانی باعث افزایش بهای تمام شده گردیده و روند حاشیه سود عملیاتی شرکت را به شدت کاهش داده است اضافه کرد: از این رو هیات مدیره تصمیم به تعریف یک استراتژی جدید در جهت کسب بیشترین عایدی برای ذینفعان و سهامداران کرد.

دکتر امرائی در همین راستا با اشاره به اینکه افزایش ۱۳ درصدی بهای پرداختی خوراک، افزایش ۵۷ درصدی دستمزد، افزایش ۲۲ درصدی بهای پرداختی یوتیلیتی، کاهش متوسط ۱۰% قیمت های جهانی به عنوان دلایل کاهنده سود و رشد ۵% تولید، افزایش ۱۵% نرخ تسعیر ارز، کاهش ۲% مصرف انرژی جزو دلایل افزاینده بوده است تاکید کرد: با درک این شرایط ، مدیریت تصمیم به تغییر رویکردها گرفت.

به گفته مدیریت ارشد پتروشیمی مارون به دلیل رسیدن به اوج بلوغ تولید و فروش در خود مجموعه، متوجه گردیدیم که چنانچه به فکر تکمیل زنجیره ی تولید نباشیم طی چند سال آینده با کاهش سود شدید مواجه خواهد شد و به همین دلیل و با هدف پایدار نگاه داشتن تولید و تداوم سودآوری برای سهامداران تا سال های آینده، بیش از ۱۶ پروژه در تکمیل زنجیره ی ارزش، آغاز گردید که ان شاءالله از سال آینده، یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهند رسید و باعث رشد سود مارون به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۷ خواهند شد.

دکتر امرائی همچنین گزارشی از وضعیت آورهال بهاره ی ۱۴۰۲ ارائه کرد که با هدف رفع مشکلات فرآیندی و بروزآوری تجهیزات و افزایش تولید، انجام شده است. سکاندار خوشفکر شرکت در قسمت دیگری از گزارش خود با اعلام پایان عملیات آورهال و انجام امور پیش راه اندازی؛ گفت ان شاءالله تا میانه تیرماه به چرخه ی کامل تولید باز خواهیم گشت.

مدیرعامل پتروشیمی مارون در فرازی دیگر از گزارش خود خاطرنشان کرد که به طور کلی کاهش قیمت ها و اضافه عرضه جهانی، منطقه ای و داخلی (به خصوص پلی اتیلن)، بازار نامطمئن چین، به عنوان مهمترین مقصد صادراتی (مشکلات تحریم)، افزایش قیمت های خوراک و عدم پایداری تامین آن، افزایش هزینه های انرژی و ناپایداری تامین آن جزو ریسک ها و چالش های کلیدی مجموعه می باشد که برای فائق آمدن بر این مشکلات ، تیم مدیریت ارشد شرکت با همفکری هیات مدیره و مساعدت سهامداران عمده به تدوین استراتژی ها و راهکارهایی پرداخته است که مهمترین آنها عبارتند: از سرمایه گذاری در تولید پلیمرهای مهندسی و محصولات پایین دستی، تولید گریدهای متنوع و با ارزش افزوده بالایPP  و PE ، ایجاد زیرساختهای ذخیره سازی محصولات جهت مدیریت عرضه به بازار،اجرای پروژه های پایدارسازی خوراک گازی، بهینه سازی مصارف انرژی، سرمایه گذاری در تولید برق(نیروگاه برق کارخانه بازیابی اتان اهواز)، نوسازی تجهیزات و فناوری های مورد استفاده(کاهش شکاف فناوری)، اورهال و تعمیرات اساسی، نوسازی تجهیزات و رفع گلوگاههای تولید.

دکتر امرائی همچنین در همین راستا اجرائی پروژه های پایدارسازی خوراک گازی (سرمایه گذاری در NGL و نوسازی خطوط لوله) راهکار اتخاذ شده برای مهار موثر، افزایش قیمت های خوراک و عدم پایداری تامین آن، ادامه و بهینه سازی مصارف انرژی با سرمایه گذاری در تولید برق، نیروگاه برق کارخانه بازیابی اتان و نوسازی تجهیزات و فناوری های مورد استفاده«کاهش شناخت فناوری» را در جهت مدیریت موثر، افزایش هزینه های انرژی و ناپایداری تامین آن و البته مشارکت سرمایه گذاری و اجرای طرح های توسعه ای به منظور تکمیل زنجیره انرژی محصولات پتروشیمیایی، نوسازی تجهیزات و رفع گلوگاه های تولید، اورهال و تعمیرات اساسی در جهت مدیریت ریسک های عملیاتی را از دیگر استراتژی های اتخاذ شده در جهت تعالی مجموعه برشمرد.

سکاندار مارون در بخش پایانی گزارش خود تبدیل شدن به گروهی متعالی و با عملکرد در کلاس جهانی در زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را چشم انداز مارون در افق ۱۴۰۶ اعلام کرد و تاکید نمود: تبدیل شدن به گروهی متعالی و با عملکرد در کلاس جهانی در زنجیره ارزش ی صنعت پتروشیمی، هدف  نهایی ما می باشد که باور دارم باید جزء سرمایه گذاری های توسعه ای مدنظر که با قدرت درحال پی گیری این پروژه ها هستیم تا به هدف نهایی خود دست یازیم.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • پلی پروپیلن کاهش ۲درصدی داشت که دلیل آن، اولویت تامین خوراک پتروشیمی خمین بود.
  • ۲۲درصد از تولیدات شرکت صادر شد که دلیل کاهش آن نسبت به سال ۱۴۰۰ این بود که قیمت داخلی PPکه بالاتر از قیمت صادراتی بود. بنابراین پلی‌پروپیلن را کمتر صادر کردیم.‌
  • ۲۰درصد از سهم بازار چین را کاهش دادیم و سهم بازار هند، اروپا و ترکیه را افزایش دادیم.
  • در سال مالی گذشته قیمت پلی اتیلن سنگین ۶درصد کاهش، اتیلن ۱۴درصد کاهش و پلی پروپیلن ۱۲درصد کاهش قیمت داشته‌ است.
  • دلیل رشد بهای تمام‌شده در سال ۱۴۰۱، افزایش بهای یوتیلیتی، خوراک، انرژی و کاهش قیمت‌های جهانی بوده که منجر به کاهش حاشیه سود شرکت شده است.
  • علیرغم رشد ۵درصدی تولید، افزایش ۱۵درصدی نرخ تسعیر ارز و کاهش ۲درصدی مصرف انرژی، مقایسه سود شرکت در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۲۲درصد کاهش را نشان می‌دهد.
  • حاشیه سود شرکت ۲۴درصد بود که در سال‌های قبل بیش از ۷۰درصد بود. دلیل این کاهش، کاهش قیمت‌ها و اضافه عرضه جهانی منطقه‌ای و داخلی به‌خصوص پلی‌اتیلن است. بازار نامطمئن چین به عنوان مهم‌ترین مقصد صادراتی شرکت و مشکلات تحریم از دیگر ریسک‌های کلیدی خوانده شد. در سال‌های آتی، چین دیگر مقصد صادراتی پلی اتیلن نخواهد بود؛ چراکه تولیدکننده می‌شود.‌
  • افزایش قیمت‌های خوراک و عدم پایداری تامین آن، افزایش هزینه‌های انرژی و ناپایداری تامین آن برای پروژه‌های عملیاتی از دیگر چالش‌های کلیدی پیش روی شرکت خوانده شد.
  • شرکت برای مواجهه با چالش‌های مذکور، سرمایه‌گذاری در تولید پلیمرهای مهندسی و محصولات پایین دستی را در پیش گرفته است.
  • تولید گریدهای متنوع و با ارزش افزوده بالای PP PEو ایجاد زیرساخت‌های ذخیره‌سازی محصولات جهت مدیریت عرضه به بازار از دیگر استراتژی‌های شرکت است.
  • تنوع بازارهای صادراتی با اولویت کشورهای همسایه و روسیه و CISو اروپا و هند، اجرای پروژه‌های پایدارسازی خوراک گازی یعنی سرمایه‌گذاری در NGL و نوسازی خطوط لوله، بهینه‌سازی مصرف انرژی و سرمایه‌گذاری در تولید برق و ایجاد نیروگاه برق کارخانه بازیابی اتان اهواز از دیگر راهکارهای شرکت است.
  • مشارکت، سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای به منظور تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمیایی، نوسازی تجهیزات و رفع گلوگاه‌های تولید و اورهال و تعمیرات اساسی، از دیگر راهکارهای پاسخ به چالش‌های شرکت هستند.
  • امسال، تمام واحدهای عملیاتی را برای اورهال بردیم که ۱۰ روز پیش تمام شد و هم اکنون در مرحله راه‌اندازی هستیم و تا چهار سال آینده مشکلی نخواهیم داشت.
  • مارون در سال ۱۴۰۶ باید به درآمد ۲ میلیارد دلاری برسد. برای این امر حاشیه سود عملیاتی ارزی باید ۳۰درصد و مطابق با الگوهای جهانی باشد، فروش در چهار قاره جهان صورت بگیرد، سهم فروش محصولات با ارزش افزوده بیش از ۴۰درصد باشد و به‌کارگیری ظرفیت اسمی ۹۷درصد به سرانجام برسد.
  • واحد EVAپتروشیمی لاله، یک یا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
  • طرح مجتمع تولید اتیلن اکساید و زنجیره محصولات پایین‌دستی همدان، طرح مجتمع پارک پروپیلن و طرح تولید بنزین از بنزین پیرولیز مارون، احداث نیروگاه برق اهواز واحد بازیابی اتان گاز، مخازن ذخیره‌سازی محصولات گروه پتروشیمی مارون و واحد الفین و پلی‌الفین پتروشیمی بوشهر، بخشی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری پتروشیمی مارون هستند.

  • بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب، دریافت گاز غنی از پالایشگاه بیدبلند و انتقال به ایستگاه تقویت فشار شهید مصطفوی و احداث مخزن پلی‌اتیلن به ظرفیت ۹۰۰۰ تن از دیگر پروژه‌های مهم شرکت است.
  • مارون پرداخت‌های سنگینی را درخصوص فاینانس پتروشیمی بوشهر انجام می‌دهد. سال گذشته ۱۸۰ میلیون دلار پرداخت کردیم.
  • درخصوص خوراک گفته شد: از شرکت ملی نفت خوراک دریافت می‌کنیم. این شرکت صورتحساب‌های خوراک مارون را از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ با ۹درصد ارزش افزوده محاسبه کرد که ما نپذیرفتیم. زیرا با توجه به منطقه فعالیت شرکت، معاف از مالیات هستیم و امیدواریم پیگیری‌ها به نفع مارون باشد.
  • قرار بر این است از پتروشیمی بوشهر یک حسابرسی ویژه انجام و در گزارش ۶ماهه شرکت مارون منعکس شود و پس از آن سهامداران تصمیم‌گیری کنند.
  • با توجه به پروژه‌های مشعل که تعریف شده است، ۷۰ تن بر ساعت به ظرفیت اهواز اضافه خواهدشد. سرمایه‌گذاری اولیه ۱۶۷ میلیون دلار بوده و شاید حدود ۱۰ الی ۲۰درصد افزایش یابد. به‌طور کلی ۱۲ زیرپروژه دارد، اما به‌طور متوسط ۶۰ تا ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۳۰ میلیون دلار پرداخت شده است. پروژه در ۱۴۰۳ به بهره‌داری خواهد رسید.
  • مارون یک قرارداد با شرکت ملی ایران دارد که گاز را همراه با نفت دریافت می‌کند و تناسب ارزش حرارتی قیمت آن در ماه‌های مختلف متفاوت است، اما در سال گذشته متوسط ۳۳۴ دلار شده است. ضریب ۸۱صدم در فرمول وجود داشت که به دلیل جمع‌آوری گازهای مشعل ۷۷ صدم تغیبر یافته است که در نهایت منجر به یک کاهش در کل رقم خوراک می‌شود.
  • تفاهم‌نامه‌ای با پتروشیمی آبادان داریم که پروپیلینی که از پالایشگاه دارند، تبدیل به ACMشود. در حال مذاکره برای تقسیم سهام‌ و سایر جزئیات برای منطقه‌ای هستیم که آمونیاک در آن وجود دارد. خوراک آن پلی‌پروپیلن است و مشکلی ندارد. پروژه ۳۶ماهه است.
  • در پتروشیمی بوشهر ۴۰درصد سهم داریم؛ به همین دلیل نمی‌توانیم اعمال قدرت کنیم، اما هر سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دادیم، کمتر از ۵۰درصد نیست.
  • پتروشیمی لاله LDبه‌جای EVA تولید می‌کند که نرخ فروش آن مشخص است.
  • پروژه‌های توسعه‌ای در مجموع حدود ۱۶ پروژه هستند. پروژه اتیلن اکساید امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. سایر پروژه‌ها مربوط به سال‌های آینده است.

خوشامدگویی گرم و پخش یک کلیپ زیبا از عظمت و پتانسیل بالای پتروشیمی مارون که به همت روابط عمومی کوشای شرکت تهیه و با استقبال فراوان سهامداران مواجه گردید، استقبال خوب ذینفعان، برگزاری مجمع در نهایت نظم و میزبانی شایسته، گزارش مبسوط و جامع دکتر امرایی پیرامون اهم فعالیت های صورت پذیرفته در سال مالی مورد گزارش ۱۴۰۱، اعلام کسب درآمد عملیاتی ۲۳ همتی و کسب سود خالص بیش از ۱۰ همتی در سال مالی مورد گزارش ، تبیین اورهال اساسی صورت پذیرفته به دست با کفایت جوانان متخصص و متعهد شرکت که با هزینه کمتر و زمان کوتاه تر نسبت به مدعیان خارجی انجام گرفته است، انتخاب شرکت به عنوان صنعت سبز ، تشریح تولید ۳ گرید جدید و برنامه ریزی برای تولید محصولات جدید و با حاشیه سود بالا، تشویق های ممتد و چندباره سهامداران حین و بعد از قرائت گزارش عالی مدیریت، تایید حسابهای شفاف و کلین تیم مالی پاکدست مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی جناب رضازاده معاون مالی مجرب شرکت پیرامون بندهای حسابرسی، تقدیر ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد جهادی و دوراندیشانه مدیرعامل مدبر و کلیه پرسنل سخت کوش پتروشیمی مارون، پاسخگویی صادقانه به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، نهایت تعامل کارشتاسان روابط عمومی شرکت با خبرنگاران و تعامل ستودنی استاد ممبینی مدیریت پیشکسوت و شناخته شده روابط عمومی پتروشیمی کشورمان با اصحاب رسانه جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.