پتروشیمی جم پیلن؛ دارای سبدی متنوع از محصولات با کیفیت و پرکاربرد
پتروشیمی جم پیلن؛ دارای سبدی متنوع از محصولات با کیفیت و پرکاربرد
جمع عمومی عادی سالیانه شرکت  پلي پروپيلن جم (سهامی‌عام) مورخ 1402.02.27 در محل ضلع غربي مجموعه ورزشي آزادي، پژوهشگاه صنعت نفت (سالن آزادگان) تشکیل گردید.

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت  پلي پروپيلن جم (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۲۷ در محل ضلع غربي مجموعه ورزشي آزادي، پژوهشگاه صنعت نفت (سالن آزادگان) تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۹۱٫۸۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  رضا علي زاده به نمايندگي از شرکت پتروشيمي جم بود، که جنابان بهروزخالق ويردي و پتروشيمي جم و سعيده النچري در مقام نظار اول و دوم و آقای رضا گنجي ارجنکي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۲۱٫۰۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مهندس رضا گنجی در ابتدای گزارش خود در تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت پرداخت و افزود: شرکت پلی پروپیلن جم بزرگترین تولیدکننده داخلی و از گزینه های برتر منتخب مشتریان درخصوص محصولات پلی پروپیلن و سرآمد کیفیت و نوآوری می باشد.

 

سکاندار «جم پیلن » با تبیین اینکه جم پیلن در سال مالی مورد گزارش، ۲۳۲هزار تن خوراک پروپیلن تأمین کرده که ۲۰۱هزار تن از پتروشیمی جم و ۳۱هزار تن از پالایشگاه شازند بوده است اضافه کرد: به دلیل بالا بودن قیمت خوراک مایع، عدم اعطای تخفیف به پتروشیمی جم و زیان ده بودن کوره‌های مایع پتروشیمی جم، تأمین خوراک در جم پیلن با کاهش مواجه شد، اما با تدابیر مثبت پتروشیمی جم، این روند تغییر کرد و جم پیلن ۲۷درصد افزایش دریافت خوراک داشته است.
به گفته وی جم پیلن در سال مالی مورد گزارش، ۹هزار و ۹۰۰ تن خوراک اتیلن دریافت کرده و به دلیل افزایش تناژ تولید و افزایش سهم گریدهای شیمیایی از ترکیب تولید و با توجه به حاشیه سود مناسب این گریدها نسبت به سال ۱۴۰۰، با رشد مواجه بوده است.

مدیر صاحبنام و خوشفکر صنعت پتروشیمی کشورمان در فرازی دیگر از گزارش خود به تولید، فروش و سودآوری فراتر از برنامه مصوب، ثبت بالاترین رکورد تولید گریدهای شیمیایی با حاشیه سود بالا از ابتدای راه‌اندازی، افزایش ۸۷درصدی سود غیرعملیاتی با بهینه کردن ترکیب سرمایه‌گذاری، افزایش فروش و سود عملیاتی به رغم کاهش قیمت‌های جهانی و پایه فروش محصولات طراحی، توسعه و تولید گرید جدید EP4130N و تعریف مطالعه و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های خالص‌سازی خوراک از سایر منابع را از جمله توضیحات مجموعه در سال مالی گذشته برشمرد.
مهندس گنجی در ادامه با اعلام اینکه در سال مالی مورد گزارش، میزان تولید در بودجه شرکت ۲۳۵هزار تن بوده که جم پیلن ۲۴۱هزار و ۵۵۳ تن تولید محقق کرده است افزود: ۲۴۷.۱۵۹هزار تن فروش و ۸۸.۳۱۷ میلیارد ریال فروش در جم پیلن محقق شده که به دلیل افزایش رقابت‌های ناشی از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، مدیریت به هنگام فرآیندهای تولید، مدیریت موجودی و فروش با افزایش ۱۰درصدی فروش نهایی علیرغم کاهش قیمت جهانی و قیمت‌های پایه بوده است.

وی در بخش پایانی گزارش خود تصریح کرد که : در سال‌های گذشته جم پیلن خوراک خود را از پتروشیمی اراک تأمین می‌کرد اما از چند ماه گذشته به دلیل اینکه پتروشیمی اراک متعهد است بخشی از خوراک پتروشیمی خمین را تأمین کند، دریافت خوراک از این پتروشیمی کم شده است و اگر خرید سهام توسعه پلیمر کنگان مورد موافقت پتروشیمی جم قرار بگیرد مشکل تأمین خوراک جم پیلن رفع می‌شود و می‌تواند سالی ۳۵۰ هزار تن تولید داشته باشد.

شایان ذکر است افزایش سهم گریدهای شیمیایی از سبد محصولات و عرضه حداکثری، از جمله برنامه‌های شرکت برای بهبود فروش است.
به گفته وی احداث فاز ۱ خالص‌سازی خوراک، احداث فاز ۲ خالص‌سازی خوراک، بهبود و ارتقای زیرساخت‌ها و تجهیزات شرکت و ارتقای سیستم‌های نرم افزاری، اهم پروژه‌های زیرساختی و سرمايه‌گذاری‌ شرکت است.

 

مهمترین نکات مطرح شده
– اخذ اسناد مالکیت زمین، ساختمان آتین، شهرک پردیس و انبار عسلویه به دلیل مسائل حقوقی زمان‌بر است و شرکت همچنان در حال پیگیری دریافت این مالکیت است.
– خرید کاتالیست از پتروشیمی جم به دلیل اینکه نوع کاتالیست مصرفی پتروشیمی جم و جم پیلن متفاوت است به تعویق افتاده چون منجر به تأخیر در خرید و توقف تولید در جم پیلن می شد به همین خاطر شرکت منتظر است تا تصمیمات لازم در این خصوص اتخاد شود.
– جم پیلن در سال ۱۴۰۱ به دلیل مشکل خوراک با کاهش تولید مواجه بوده و باتوجه به وضع مالیات بر صادرات، کمترین صادرات را داشته چون مقرون به صرفه نبود و همچنین ارگان‌هایی مانند بورس کالا بر اولویت تأمین بازار داخل تأکید داشتند.
– جم پیلن ۳۰درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

 

متوسط حاشیه سود شرکت در سال مالی مورد گزارش، ۳۰درصد بوده است

– افزایش تولید کوره‌های مایع پتروشیمی جم، احداث فاز ۱ خالص‌سازی خوراک و احداث فاز ۲ خالص‌سازی خوراک، از جمله برنامه‌های کوتاه مدت جم پیلن برای تأمین خوراک است.
– طرح occ برای تبدیل رافینیت به پروپیلن در پتروشیمی جم که نهایی‌سازی شده و بررسی تأمین خوراک از طریق انعقاد قرارداد با پروژه‌های در دست اجرا، از برنامه‌های میان مدت جم پیلن برای تأمین خوراک است.
– سرمایه‌گذاری در PDH_PP توسعه پلیمر کنگان از برنامه‌های بلند مدت جم پیلن برای تأمین خوراک است.
– تنوع در سبد محصولات شرکت، افزایش ارزش افزوده محصولات، نوآوری، کاهش هزینه و ارتقای کیفی محصولات برای مشتریان و برآورد فروش محصولات (سالی ۲۰هزار تن) از دستاوردهای تولید این محصول است.
– برای اولین بار در کشور، محصول کوپلیمر ضربه‌پذیر در جم پیلن تولید شد که در تولید قطعات تزریقی در صنعت خودرو و لوازم خانگی کاربرد دارد.
– بهره‌برداری پروژه PDH ۲.۵ تا سه سال و حتی بیشتر به طول می‌انجامد
– در مجمع فوق‌العاده شرکت پلی پروپیلن جم نام شرکت به پتروشیمی جم پیلن تغییر یافت.

استقبال پرشمار سهامداران، میزبانی شایسته و برگزاری مجمع در نهایت نظم ، پخش یک تله فیلم جامع که به همت روابط عمومی کوشای شرکت تهیه و در آن بخوبی تاریخچه و توانمندی های مجموعه پلی پروپیلن جم به سمع و نظر سهامداران رساند، اعلام کسب لوح زرین شرکت نوآور و تولید محصولات نوآور که این محصولات در صنایع بسته بندی و سبدسازی کاربرد فراوان دارد و بواسطه تنها یکی از این طرح های نوآورانه و دانش بنیان بیش از ۲۰ میلیون صرفه جویی ارزی گردیده است، سیاستگذاری مناسب در فروش خارجی و صادرات، اهتمام ویژه به مشتری مداری و شفافیت مالی و عملکردی ، کسب جایزه استاندارد ۳۴۰۰ منابع انسانی برنده جایزه ملی مدیریت ۳۴۰۰ ، قرارگرفتن در بین ۵ شرکت برتر ایرانی در سال مالی مورد گزارش، تایید حسابهای شفاف و کلین مدیریت تیم مالی مجرب مجموعه توسط بازرس قانونی ، تبیین توجه ویژه به مقوله محیط زیست و دریافت تندیس سبز برای سالیان متعدد توسط شرکت، داشتن بالاترین استانداردهای جهانی جهت تایید کیفیت محصولات تولیدی، پاسخگویی جناب عسکری مرد شماره یک مالی شرکت پیرامون بندهای حسابرس و آخرین افزایش صورت گرفته درشرکت،  تصریح دلائل کاهش فروش خارجی و تمرکز به فروش داخلی با رویکرد صرفه و صلاح حداکثری سهامداران در کسب سود بیشتر، ارائه توضیحات تکمیلی جناب خالق «نماینده سهامدار عمده و ناظر مجمع» در مورد طرح های توسعه ای و افزایش ظرفیت مدنظر شرکت، اعلام رفع تعهدات ارزی ۷۰ درصدی و صرف ۳۰ درصد مابقی برای خرید قطعات و تامین مواد مورد نیاز جهت استمرار تولید، تقدیرویژه ریاست مجمع و نمایندگان سهامدار عمده از مدیریت و پرسنل متعهد و متخصص شرکت در کسب دستاوردهای متعدد طی سال مالی مورد گزارش ، ارائه تحلیلی جامع در مورد وضعیت صنعت پتروشیمی و اعتبارسنجی تولید محصولات در داخل و خارج کشور، گزارش مبسوط مهندس گنجی پیرامون سیاستگذاری های جدید شرکت جهت افزایش سودآوری و کسب سهم بیشتر برای جم پیلن، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ، تغییر اسم به پتروشیمی جم پیلن و نهایت همکاری جناب بی باک مدیر فرهیخته و توانمند روابط عمومی در تعامل صمیمانه با اصحاب رسانه و خبرنگاری جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

 

برنامه های پیش بینی شده جهت دستیابی به اهداف فروش و سودآوری در سال ۱۴۰۱:

  • به منظور نیل به اهداف بودجه ای ۲۳۵ هزار تن تولید و فروش محصولات شرکت در سال ۱۴۰۱ برنامه های ذیل به عنوان اهداف عملکردی شرکت پیش بینی شده بود:

  • تامین خوراک از پتروشیمی جم بمیزان ۲۱۰ هزار تن

  • تامین و انتقال خوراک توسط کامیون از سایر منابع از جمله پالایشگاه شازند به میزان ۲۵ هزار تن.

میزان دستیابی به اهداف و برنامه های سال ۱۴۰۱ و دست آوردهای مهم:

  • تحقق تناژ تولید حدود ۱۰۳ درصدی نسبت به برنامه مصوب تولید و حدود ۱۰۷ درصدی درآمد فروش نسبت به برنامه مصوب؛

  • تولید آزمایشی موفقیت آمیز گرید داشبورد به عنوان محصولی جدید در سبد محصولات شرکت و کسب آمادگی لازم برای تولید تجاری؛

  • افزایش ۱۰۰۰ میلیارد ریالی فروش سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به رغم کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت پایه فروش محصولات و کاهش تناژ فروش ناشی از کاهش تولید و تامین خوراک، از طریق مدیریت بهینه ترکیب تولید و فروش؛

  • افزایش ۱۰۰۰ میلیارد ریالی سود عملیاتی قبل از کسر مالیات سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ ، به رغم کاهش ۱۰ درصدی قیمت های پایه فروش محصول و کاهش تناژ فروش؛

 

 

    • افزایش ۸۷ درصدی سود غیرعملیاتی شرکت از طریق بهینه سازی سرمایه گذاری های شرکت در صندوقها و بانکها؛

    • حفظ رتبه اول با سهم ۲۸ درصدی بازار پلی پروپیلن کشور طی سال ۱۴۰۱؛

    • تعریف، مطالعه و اجرای پروژه های خالص سازی خوراک؛

    • کاهش حدود ۷ درصدی تولید GAS OFF در قیاس با سال قبل؛

    • کاهش توقفات شرکت به میزان حدود ۴۱ درصد در مقایسه با سال گذشته؛

    • بومی سازی موفقیت آمیز ۵۶ قلم از تجهیزات برق، مکانیک و ابزار دقیق؛

    • ثبت رکورد و افزایش سهم فروش و تولید گریدهای شیمیایی نسبت به سایر گریدها که از ابتدای راهاندازی شرکت بیسابقه بوده است؛

    • ثبت رکورد مصرف حدود ۱۰ هزار تن اتیلن از ابتدای راه اندازی شرکت برای تولید گریدهای دارای ارزش افزوده بیشتر، علی الخصوص با توجه به کاهش تامین خوراک پروپیلن از منابع تامین کننده خوراک؛

    • ثبت بهترین رکورد نسبت فروش به تولید طی حداقل ۵ سال اخیر(حدود ۴٫۱۰۲ درصد) و کاهش موجودی انبار خصوصا موجودیهای با ماند بالا؛

    • تمدید گواهینامه های نظام مدیریتی ISO9001 ، ISO14001 ، ISO45001 و ۵۰۰۰۱ ISO و کسب گواهینامه انطباق با معیار مصرف انرژی با حصول رکورد ۱۹ درصد کمتر از مقدار مجاز استاندارد.

  • به روزآوری برنامه استراتژیک شرکت در سال ۱۴۰۱؛

    • بهبود و به روز رسانی ساختار سازمانی کالن و تشکیالت تفصیلی شرکت؛

    • اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و بازنگری و بهبود نظام حقوق و دستمزد کارکنان شرکت؛

    • ارزیابی و بهبود نظام و برنامه های مدیریت HSE شرکت از طریق ارزیابی ها و بهبودها و همچنین بکارگیری ابزارها و نظام های مختلف؛

    • ارتقای نظام امنیت اطالعات شرکت از طریق تعریف و اجرای پروژه های ارتقای امنیت اطالعات و ارتقای تجهیزات زیرساختی و امنیت و شبکه شرکت؛

    • طراحی و استقرار نظام هوش تجاری شرکت از طریق بکارگیری راه حل ها و نرم افزارهای مربوطه؛

    • انجام اقدامات مختلف در جهت بهبود نظام و هزینه های تامین و خرید شرکت؛

    • کسب رتبه نخست تناژ فروش سالیانه در بین تولیدکنندگان پلی پروپیلن ایران با تولید بیش از ۲۴۱ هزارتن ؛

    • اختصاص ۴۱ درصد از سبد فروش محصوالت شرکت به گروه کوپلیمر باتوجه به حاشیه سود مناسب

    • افزایش سطح رضایت مشتریان شرکت پلی پروپیلن جم به میزان حدود ۴ درصد براساس نظرسنجی انجام شده در سال ۱۴۰۱

    • برنامه ریزی و حضور مستمر و موثر در نمایشگاههای تخصصی مرتبط در داخل و خارج از کشور با هدف توسعه بازارهای داخلی و خارجی، ارتباط موثر با مشتریان، معرفی سبد محصولات فعلی و جدید شرکت، ارتباط با تامین کنندگان کلیدی شرکت و … .

       

       

 

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»