پتروشیمی بوعلی سینا استمرار روند افزایش تولید و سودآوری
پتروشیمی بوعلی سینا استمرار روند افزایش تولید و سودآوری

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۱ در محل تالار بزرگ ايوان شمس  برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۹۲٫۱۲ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده […]

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۱ در محل تالار بزرگ ايوان شمس  برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۹۲٫۱۲ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای مرتضي رحيميان سراي بود، که جنابان  روح الله سلحشوري و محمد حسن فاميلي در مقام نظار اول و دوم و آقای سيد محمد احمدزاده به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۵٫۶۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه این شرکت ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت در سال ۱۴۰۱ تولید داشته است، گفت: سود این شرکت پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شده است.

سیدمحمد احمدزاده امروز (یکشنبه، یازدهم تیرماه) در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا اظهار کرد: این شرکت توانسته در دو سال گذشته با بازارهای موازی در کشور رقابت کند و امانتدار خوبی برای سهامداران با بازدهی مطلوب باشد.

وی به دو برابر شدن سود شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: سود ریالی شرکت از ۳۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید. افزون‌ بر این، سود دلاری نیز از ۱۵۰ میلیون دلار به حدود ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

روند صعودی درآمدزایی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا بر روند صعودی درآمدزایی پنج سال گذشته شرکت تأکید کرد و ادامه داد: درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت از ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده و رشد حدود دو برابری را رقم زده است. درآمد ارزی نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال گذشته بوده است.

احمدزاده به ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۴۰ هزار تنی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا اشاره و اظهار کرد: این شرکت پارسال حدود ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت تولید داشته است، به‌طوری‌ که بیش از ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن محصول تولید کرده که تمام آن به فروش رفته است.

وی به منابع مختلف دریافت خوراک همچنین ارزیابی دریافت خوراک از کشورهای همسایه برای تأمین پایدار خوراک اشاره کرد و گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۱ با دریافت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خوراک، ۹۴۰ هزار تن محصول صادر کرده و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در داخل فروخته است.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا، نسبت بازدهی دارایی این شرکت ۵ درصد در سال ۱۳۹۸، ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد در سال۱۴۰۰ و ۳۴ درصد در سال ۱۴۰۱ بوده است.

افزایش سودآوری

احمدزاده در زمینه اقدام‌های شرکت برای افزایش سودآوری گفت: این شرکت افزون‌ بر خرید سهام پتروشیمی شهید تندگویان که نسبت به سود بانکی بهتر بوده یک درصد از سهام پتروشیمی مارون را نیز خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه اقدام‌های مطالعاتی واحد استایرن انجام و زمین آن تخصیص داده شده است، افزود: در حال رایزنی برای انتخاب پیمانکار این واحد هستیم و ۲۰۰ میلیون دلار مقدار سرمایه‌گذاری این طرح پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا شیرین‌سازی هوی‌اند (برش‌های سنگین)، افزایش ظرفیت واحد تولید بنزن، تبدیل رفینت به محصولات با ارزش افزوده بالاتر با به سرویس آمدن واحد پارازایلین در دستور کار این شرکت است.

احمدزاده با تأکید بر اینکه هر واحد عملیاتی سالی یک‌بار برای حفظ سرمایه باید به تعمیرات اساسی برود، گفت: تعمیرات اساسی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با استمرار تولید و بدون از سرویس خارج کردن واحدها و توقف تولید انجام می‌شود.

وی در پایان افزود: شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در سه ماه نخست امسال ۴۸۰ هزار تن تولید واقعی داشته است.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در پایان تقسیم ۱۰۰ درصدی سود به میزان ۵۶۰ تومان به ازای هر سهم را تصویب کرد.

مصاحبه با سید محمد احمدزاده پس از برگذاری نخستین مجمع عمومی

سید محمد احمدزاده مدیرعامل پتروشیمی بوعلی در طی این مجمع اظهار کرد. سود پتروشیمی بوعلی سینا سه برابر شد. و سود آوری پتروشیمی بوعلی در سال ۹۸ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان (حدود ۶۴ میلیون دلار) رسید. و در سال ۹۹ به حدود ۲ هزار میلیارد تومان (حدود ۹۵ میلیون دلار) رسید. که این از نظر دلاری رشد ۶۰ درصدی را داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی گفت مبلغ دلاری گفته نشان می دهد که تمام تاثیرات نرخ ارز در آن حذف شده است. و سود واقعی شرکت به این میزان دست پیداکرده است. و با رشد دو برابری نسبت به سال گذشته توانسته عملکرد خوبی را به جای بگذارد.

افزایش ۲۵ درصدی مقدار فروش کل محصولات

پتروشیمی بوعلی در طی این دوره مالی با افزایش ۲۵ درصدی مقدار فروش کل محصولات رو به رو بوده است. که ۵ درصد این مقدار مربوط به افزایش تولید محصولات بوده و ۲۰ درصد باقی مانده مربوط به محصولات تولید شده در سال های گذشته است که به فروش رسید و در سال ۹۹ هیچ محصول فروش نرفته ای برای شرکت باقی نماند.

احمدزاده تشریح کرد: صادرات زمینی این شرکت به حدود ۴ برابر رسیده است که اهمیت این موضوع مربوط به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک می شود. در سال های پیشین پتروشیمی بوعلی از مسیرهای دریایی برای صادرات محصولات خود بهره می برد.

وی افزود: یکی از محصولات سودآور برای کشور و همچنین این پتروشیمی، بنزن است که در این محصول افزایش تولید داشتیم. در سال گذشته که با همگیری ویروس کرونا، یک اختلاف قیمتی درمورد بنزین با کشورهای منطقه ای ایجاد شد و این شرکت با بهبود زیرساخت های خود، شرایط به وجود آمده را تبدیل به فرصت کرد و با تولید ۱۱۰ درصد محصول بنزین از مزیت نسبی به وجود آمده، استفاده برد.

 

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • ریفرمیت دارای بازار داخلی و خارجی بسیار خوب بوده و سود مناسبی را برای شرکت ایجاد می‌کند.
  • برج پارازایلین دچار ایراداتی بوده که در حال بررسی و رفع است.
  • بوعلی موفق به تولید بیش از ۸۰۰هزار تن تولید ریفرمیت شده است. ارزش ریفرمیت بیش از ۱۰۰۰ دلار در هر تن است.
  • راه‌اندازی واحد پارازایلین از سیاست‌های هلدینگ خلیج فارس است.
  • سود دلاری شرکت از ۱۶۰ میلیون دلار به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.
  • درآمد ارزی شرکت به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌ دلار رسیده است.
  • طی سال‌های اخیر، ریفرمیت به طور میانگین ۵۰درصد درآمد شرکت را به خود اختصاص داده است.
  • بوعلی در سال ۱۴۰۱، ۲۰درصد بالاتر از ظرفیت خود تولید داشته است.
  • شرکت برش سنگین و ریفرمیت‌هایی که از سال ۱۴۰۰ تولید شده بود را در اردیبهشت و خردادماه سال ۱۴۰۱ و با قیمت بالا به فروش رساندیم.
  • شرکت در سال قبل ۲ میلیون و ۱۸۰هزار تن خوراک دریافت کرد.
  • شرکت بخشی از خوراک مایع را از کشورهای همسایه و به وسیله کشتی وارد کرده که بیش از یک میلیون تن بوده است.
  • اقدام در جهت افزایش سودآوری شرکت با سرمایه‌گذاری در خرید ۱درصدی سهام مارون به دلیل بازدهی بالاتر در مقایسه با سود بانکی، از اقدامات مالی در جهت افزایش سودآوری شرکت اعلام شد. این روند را ادامه خواهیم داد.
  • یک تا دو همت سود شرکت ناشی از تبدیل برش سبک به ریفرمیت بوده است.
  • تکمیل و راه‌اندازی پروژه پارازایلین و اجرای طرح تولید استایرن از طرح‌های در دست مطالعه بوعلی در سال ۱۴۰۲ است.
  • تعمیرات اساسی شرکت به این صورت انجام شده که یک ماه تعمیرات اساسی را حذف کردیم تا بتوانیم تولید پایدار را حفظ کنیم.
  • قیمت خوراک در صورت‌های مالی، محافظه‌کارانه در نظر گرفته شده است و امیدواریم قیمت اعلامی وزارت نفت پایین‌تر از این عدد باشد.
  • نرخ ریفرمیت یک فرمول دارد. نرخ نفتا تحت تاثیر نرخ نفت بوده و الفای فرمول ثابت است‌.
  • منابع ارزی حاصل از فروش شرکت در خارج از کشور است و از کارگزار دریافت می‌شود.
  • درخصوص دلیل خرید سهام مارون گفته شد: این اقدام از سپرده بانکی بهتر بود و انتخاب‌های بیشتری نداشتیم. تندگویان نیز به همین شکل بود‌. در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد تومان از این شرکت سود کسب کرده‌ایم. با پول جاری خود خلق ثروت می‌کنیم. سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها، یک همت بوده است.
  • ظرفیت دریافت خوراک، یک میلیون و ۸۰۰هزار تن است.
  • مشکلی بابت مخازن نداریم و حدود ۱۰۰هزار تن امکان ذخیره‌سازی خوراک داریم.
  • هزینه فروش با مقدار فروش افزایش می‌یابد.
  • نرخ فروش ارز صادراتی ۳ماهه اول را با دلار ۳۶هزار و ۵۰۰ تومان تسعیر کردیم.
  • قیمت خوراک از مهرماه سال ۱۴۰۱ توسط وزارت نفت به ما اعلام نشده است. بنابراین ما مبنا را نرخ مجله پلتس قرار دادیم و احتمالا بالاتر از این نخواهد بود.

استقبال پرشمار سهامداران، میزبانی شایسته از ذینفعان و برگزاری در نهایت نظم، پخش یک کلیپ زیبا از اهم دستاوردهای حاصله در سال ۱۴۰۱ که به سمع و نظر سهامداران رسید، تشویق های ممتد و چندباره سهامداران حین و بعد از گزارش مدیرعامل برجسته و موفق شرکت، نهایت همکاری مدیریت و کارشناسان فرهیخته روابط عمومی با اصحاب رسانه، گزارش مجمع و دوبرابر و نیم شدن سود خالص، افزایش چشمگیر درآمد حاصل از فروش، کسب درآمد به میزان ۴۹ همت، تولید بیش از ۳ میلیون تن محصول در سال ۱۴۰۱ در صورتی که ظرفیت مجموعه یک میلیون و هفتصد هزار تن می باشد، فروش دو میلیون و پنجاه هزار تنی محصول، تبیین اینکه ۵۰ درصد فروش محصولات شرکت صادراتی می باشد، ارتقاء نسبت بازده دارایی ها از ۲۴ درصد سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۴ درصد در سال ۱۴۰۱، تداوم رشد سود عملیاتی، پاسخگویی مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط توسط مدیران ارشد مجموعه، تایید حسابهای کلین و شفاف معاون مالی مجرب و تیم مالی پاکدست مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون بندهای حسابرسی توسط آقای رحیمی پور مرد شماره یک مالی پتروشیمی بوعلی؛ تقدیر ویژه ریاست  مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد درخشان و عالی تیم مدیریت بازارشناس و پرسنل متعهد و متخصص شرکت در کسب توفیقات متعدد از جمله رشد تولید- افزایش درآمدها و افزایش چشمگیر سود خالص، تقسیم سود ۵۶۰۰ ریالی به ازای هر سهم، انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و نهایت همکاری صمیمانه و تعامل جناب قنواتی مدیر فرهیخته روابط عمومی صنعت پتروشیمی کشورمان با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

مرور کلی بر عملکرد و دستاوردهای مهم شرکت در سال مالی مورد گزارش

در سال مالی مورد گزارش که سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده بود شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با یاری خداوند متعال و تلاش و همکاری کلیه کارکنان متعهد و مسئولیت پذیر خود، اقدامات موثری انجام داده است . اهم دستاوردهای حاصل شده از این اقدامات به شرح ذیل می باشد:

  • عملکرد مجتمع در سال ۱۴۰۱ نسبت به برنامه تولید % ۱۲۸و نسبت به ظرفیت اسمی ۱۱۸% بوده است
  • استقرار سیستم مدیریت تغییر (MOC) مطابق استاندارد CCPS با مشاوره شرکت فالک هلند
  • كب امتیاز ۰۲/۸۱ در ارزیابی فرآیندها توسط شرکت تک چی
  • صدور مجدد و دریافت گواهینامه سیستم مدیریت انرژی۵۰۰۰۱:۲۰۱۱ ISOتوسط شرکت DQS آلمان
  • ممیزی خارجی و تایید گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ۴۵۰۰۱:۲۰۱۸ISO توسط شرکت DQS آلمان
  • تکمیل و بهره برداری پروژه ساخت تانک C۲۰۰۱T-
  • استقرار مدیریت بحران مطبق استاندارد CCPS با مشاوره شرکت فالک هلند
  • کسب امتیاز ۷۸ در ارزیابی عملکرد و توسعه قابلیت های سازمانی از سوی شرکت صنایع پترشیمی خلیج فارس در سال ۱۴۰۱
  • ممیزی خارجی تایید گواهینامه سیستم میریت کیفیت ۲۰۱۵: ۹۰۰۱ISO توسط شرکت DQS آلمان
  • ممیزی خارجی و ایید گواهینامه سیستم یریت زیست محیطی ۲۰۱۵: ۱۴۰۰۱ ISO توسط شرت DQS آلمان
  • کسب تقدیرنامه ۵ ستاره در ارزیابی عملکرد مطابق مدل EFQM توسط شرکت ملی صنایع پترشیمی

جایگاه شرکت در صنعت

طبق آمار موجود منتشره پتروشیمی بوعلی سینا در بین شرکتهای فعال در زمینه تولید مواد آروماتیک در کشور، با حجم فروش معادل مبلغ۴۸۵٫۲۴۱٫۹۲۲ میلیون ریال در رده دوم قرار دارد. همچنین سهم فروش محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات است.

پروژه های در دست اقدام

  • مسقف کردن حوضچه پساب در راستای کاهش VOC
  • امکان سنجی کاهش ورود هیدروکربن به حوضچه پساب در راستای کاهش VOC و COD
  • شناسایی نقاط با پتانسیل انتشار آلایندهای هوا

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»