نفت ایرانول از بازدهی ۱۲۳ درصدی برای سهامداران تا رشد تمام شاخص های آماری
نفت ایرانول از بازدهی ۱۲۳ درصدی برای سهامداران تا رشد تمام شاخص های آماری
ایرانول ۲۹۰۰ میلیارد تومان سود محقق کرد سکاندار موفق مجموعه در ادامه با تبیین اینکه نفت ایرانول در سال مالی ۱۴۰۱ بالاترین سطح تولید را طی ۷ سال اخیر به ثبت رسانده است و موفق گردید تا ۱۲۹ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی محقق کند که این میزان رشد ۴۸ درصدی را در مقایسه با سال قبل داشته است اضافه کرد:، همچنین سود عملیاتی شرکت رشد ۸۱ درصدی را به ثبت رساند و بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال شد و سودی بالغ بر ۲هزار ۹۰۰ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۱ برای سهامداران و ذینفعان محقق گردید.

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت نفت ايرانول (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۰ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۸٫۱۷  درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای حسن شاه ولدي بود، که جنابان عليرضا اسکندري و سعيده النچري در مقام نظار اول و دوم و آقای محمد حسيني به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱۱٫۱۲۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

به گزارش اقتصاد و بیمه ، محمد حسینی مدیرعامل توانمند این شرکت، در ابتدای گزارش خود به تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: یکی از، شاخص‌های جذاب در نفت ایرانول بازدهی سهام ایرانول بوده که از مجمع سال قبل تاکنون در حدود۱۲۳ درصد بازدهی ثبت شده است و این بازدهی هم از بازدهی شاخص بورس و هم از بازدهی صنعت روانکار بالاتر بوده است.
۱۰۶ درصد رشد سود خالص
وی در ادامه گفت: ایرانول رتبه اول رشد سودآوری در بین سایر رقبا با رشد ۱۰۳ درصدی سود خالص را به ثبت رساند و در حوزه تولید و فروش رتبه دوم را در بین ۴ روانکار به ثبت رساند.
ایرانول ۲۹۰۰ میلیارد تومان سود محقق کرد
سکاندار موفق مجموعه در ادامه با تبیین اینکه نفت ایرانول در سال مالی ۱۴۰۱ بالاترین سطح تولید را طی ۷ سال اخیر به ثبت رسانده است و موفق گردید تا ۱۲۹ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی محقق کند که این میزان رشد ۴۸ درصدی را در مقایسه با سال قبل داشته است اضافه کرد:، همچنین سود عملیاتی شرکت رشد ۸۱ درصدی را به ثبت رساند و بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال شد و سودی بالغ بر ۲هزار ۹۰۰ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۱ برای سهامداران و ذینفعان محقق گردید.

تمام شاخص‌های عملکرد روند صعودی داشتند
مهندس حسینی مدیر عامل نفت ایرانول همچنین در خصوص رشدشاخص‌های عملکردی شرکت گفت: نرخ بازده دارایی‌ها از ۳۵ درصد به ۵۷ درصد نرخ بازده حقوق صاحبان سهام در سال ۱۴۰۱ به ۹۳ درصد رسید.

مهندس حسینی در ادامه خاطرنشان کرد که: ایرانول در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۲۱ هزار و ۴۱۲ مترمکعب فروش داخلی را به ثبت رساند و موفق شد به ارزش ۹۸ هزار و ۳۲۳ میلیارد که رتبه اول تناژ فروش و رتبه دوم ارزش فروش را در صنعت روانکار کسب کرد و سهم ۲۶ درصدی بازار را در اختیار دارد.
به گفته وی ایرانول در حوزه صادراتی هم ۱۱ درصد رشد تناژ داشته است و ۴۴ درصد از نظر مبلغ فروش رشد داشته است و همچنین در بخش تولید هم شرکت موفق شد ۲۵ هزار لیتر محصول بیشتری را در حوزه محصولات میانی به محصول نهایی تبدیل کند.
نکته اثر گذار مجمع نفت ایرانول شنیده شدن نظرات، پیشنهادات، انتقادات و سوالات سهامداران و توضیحات مدیر عامل در خصوص پرونده‌های حقوقی، بند‌های حسابرس و پاسخ‌های شفاف و با حوصله مدیر عامل شرکت بود.
سهامداران در خصوص افزایش نرخ محصولات پرسیدند
مهندس حسینی: با توجه به افزایش قیمت ملزومات تولید از بهمن ماه پیگیر اصلاح نرخ‌ها هستیم چرا که برخی از محصولات در سال گذشته با حاشیه زیان روبرو بود که با اصلاح سبد فروش محصولات نه تنها کاهش سودآوری نداشتیم بلکه موفق شدیم سودآوری شرکت را نیز بهبود دهیم.
برنامه پایداری یوتیلیتی را تشریح کنید
حسینی: در حوزه یوتیلیتی قرار داد EPC نیست فاز E در حال اجراست، فاز F را شرکت انجام خواهد داد و فاز C را پیمانکار اجرایی خواهد کرد در سال گذشته ۳ درصد از، تولید مجموعه به دلیل قطعی متاثر شد و ترجیح ما این است که امکان تامین یوتیلیتی را توسط خود شرکت داشته باشیم.
درخصوص تجدید ارزیابی هم سوال شد
رئیس مجمع: اول باید اسناد زمین‌ها تماما به نام شرکت شود تا امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی فراهم شود.
افزایش سرمایه از سایر محل‌ها نیز منوط به ارائه طرح افزایش سرمایه از سوی هیات مدیره است که به محض ارائه اطلاع رسانی خواهد شد.

مهم‌ترین نکات مطرح شده
– در سال ۱۴۰۱ شرانل موفق به دستیابی به بالاترین حجم تولید طی هفت سال گذشته و افزایش بیش از ۱۰۰درصدی ارزش بازار کشور شده است.
– شرانل با ۴۲۱.۴۱۲ متر مکعب مقدار فروش، رتبه اول و ۹۸.۳۲۳ میلیارد ریال مبلغ فروش، رتبه دوم را در روانکارها به دست آورده است. شرکت ۲۶درصد از سهم بازار داخلی صنعت روانکار را به خود اختصاص داده است.
– در سال مالی مورد گزارش متوسط رشد سود خالص روانکارها حدود ۶۶درصد بود، اما با ۴۰درصد رشد بیشتر از شرکت‌های رقیب به ۱۰۴درصد رشد رسید.
– همچنین شرانل در حوزه صادرات، رشد ۱۱درصدی در مقدار و ۴۴درصدی در مبلغ صادرات داشته است. متوسط رشد صادرات صنعت ۸درصد بوده است.شرکت در حوزه تبدیل محصول میانی روغن پایه به محصول نهایی نیز رشد داشته که نسبت به سال ماقبل آن ۲۵هزار لیتر محصول نهایی بیشتری تولید شده است.
– در سال مالی مورد گزارش، درآمد عملیاتی شرکت بیش از ۱۲۹هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل ۴۸درصد به دلیل افزایش ۱۱درصدی در حجم فروش و ۱۳درصدی در نرخ فروش، رشد داشته است.
– سود عملیاتی شرکت با رشد ۸۱درصدی و سود خالص با ۱۰۳درصدی رشد نسبت به ۱۴۰۰ گزارش شده است.
– در سال گذشته، محدود‌یت‌هایی روی محصولات موتوری اعمال شد. به همین علت، شرکت سبد تولید خود را به سمت محصولاتی که حاشیه سود بیشتری دارند، سوق داد. انعطاف‌پذیر بودن سبد محصولات از مزایای شرکت ایرانول است. تولید شرکت پتانسیل رفتن به سمت فروش روغن‌های با کاربرد صنعتی را دارد. همچنین در فروش داخلی و صادراتی نیز انعطاف‌پذیر است.
– در ۳ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ شاهد کاهش صادرات شرکت بودیم که علاوه بر اورهال یک ماهه، معلول کاهش قیمت روغن پایه از ۹۰۰ دلار به ۷۰۰ دلار نیز بوده است. در نتیجه، شرکت روغن پایه خود را به روغن نهایی تبدیل کرد و به فروش داخلی رساند. شرکت در برنامه‌های خود برای سال آتی، صادرات محصول نهایی را نیز عنوان کرده است.
– در این مجمع، دلیل اختلاف قیمت لوبکات به دلیل هزینه حمل از بندرعباس عنوان شد.
شرکت به علت افزایش قیمت ادتیو و رشد قیمت نهاده‌های تولید، انتظار افزایش نرخ محصولات برای ۱۴۰۲ را دارد.
– شرکت پیرامون پروژه‌های توسعه‌ای خود، رونمایی از دو محصول روغن موتوری را عنوان کرد که بالاترین سطح کیفی روغن‌های موتوری و دیزلی را دارا هستند.
– پروژه مهمی که برای ایرانول ضرورت اجرا دارد، تامین یوتیلیتی مستقل و پایدار برای ایرانول است. شرکت برق خود را از شبکه سراسری و گاهی از پالایشگاه تهران می‌گیرد. با توجه به قطعی برق سال گذشته و ۱۵ روز توقف تولید (نزدیک به ۱۸هزار متر مکعب تولید از دست رفته) این طرح از ملزومات است. این طرح تا به امروز ۲۰درصد پیشرفت فاز مهندسی داشته و هزینه فاز اجرایی این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان است.
– شرکت درخصوص قطعی برق اذعان داشت که امسال به دلیل بهبود عملکرد فیدر و توانایی دریافت برق از پالایشگاه تهران، تاثیر قطعی برق روی تولید کمتر خواهد بود.
– پروژه موم‌گیری ۹۸درصد پیشرفت داشته و عملا تمام شده است. تنها خرید تعدادی پمپ باقی مانده که خرید آن وابسته به تصمیم پیمانکار بوده و تا امروز انجام نشده است و احتمالا در شهریورماه بهره‌برداری شود.

استقبال پرشمار سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم، پخش یک کلیپ زیبا به همت روابط عمومی کوشای مجموعه که در آن توانمندی و پتانسیل بالای نفت ایرانول در ارزش آفرینی و سودآوری به سمع و نظر سهامداران رسید، گزارش مبسوط و جامع مهندس حسینی پیرامون اهم دستاوردها در سال ۱۴۰۱، اعلام کسب سود حدود ۳ همتی در سال مالی مورد گزارش ، تبیین بازدهی فراتر از شاخص کل و شرکت های روانکاو دیگر، کاهش وصول مطالبات ۳۵۰ روز، کسب رتبه اول تولید در بین شرکت های روانکاو داخل، کسب رتبه دوم فروش در بین شرکت های روانکاو، رسیدن به بالاترین میزان تولید طی ۱۰ سال اخیر، تشریح برنامه های اتی در جهت استمرار سوددهی پایدار و رو به رشد، تایید حسابهای شفاف و کلین تیم مالی زبردست ایرانول توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی مدیران ارشد پیرامون بندهای حسابرس، پاسخگویی صادقانه و مستند به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، تقدیر ویژه ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد ستودنی مدیریت کاردان و پرسنل شریف و زحمتکش شرکت در کسب توفیقات متعدد ، تشویق های ممتد و چندباره سهامداران حین و بعد قرائت گزارش سکاندار شرکت، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و نهایت همکاری کارشناسان روابط عمومی و تعامل مدیریت فرهیخته آن مجموعه با خبرنگاران و اصحاب رسانه جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات مدیره

در سايه الطاف الهی، سال ديگري از عملکرد شرکت نفت ايرانول رقم خورد. سالی که با وجود تمام دشواري و افت و خیزها در مسیر تولید، نهايتا نتیجه درخشانی داشت. دستیابی به بالاترين سطح تولید طی ۷ سال گذشته، برآيند همدلی کارکنان، مديران و سهامداران، در مسیر ارزش آفرينی حداکثري بود. همدلی، که در نتیجه ي توجه به قوانین حاکمیت شرکتی و توجه به تمامی ذينفعان شکل گرفت، از بازنگري طرح طبقه بندي مشاغل براي کارکنان گرفته تا سودآوري حداکثري براي شما سهامداران محترم، از افزايش مقداري تولید گرفته تا افزايش بیش از صد درصدي ارزش بازار شرکت آن هم در شرايط حاکم بر بازار بورس و سهام کشور، ازکمک به دولت در راستاي رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب و تحقق شعار سال گرفته، تا دسترسی مشتريان به محصولات باکیفیت و قیمت مناسب.

آنچه بیش از پیش در برنامه کاري آينده هیات مديره خواهد بود، توجه به افزايش بهره وري، کاهش وابستگی هاي بیرونی در زمینه تولید، بهبود نظام توزيع محصولات در جهت تعادل بازار و توجه به طرح هاي توسعه اي شرکت خواهد بود

. در اين راستا، در اوايل سال جاري اقدام به تعمیرات اساسی (اورهال) قسمت هايی از واحدهاي عملیاتی شد تا ضمن بهبود شاخص هاي عملیاتی، پايداري و تداوم فعالیت هاي سودآور شرکت تضمین گردد .

در پايان قدردادن تمامی سهامدارن شرکت بابت اختصاص سرمايه خود به امر مقدس تولید هستیم و در پاسخ، تمامی اهتمام خود را در جهت اعتلاي شرکت به کار خواهیم گرفت و برآنیم تا، در کنار اصالت، سوابق درخشان و افتخارات گذشته، سرمايه هاي انسانی ارزشمند، مديران کارآمد و سهامداران بلند انديش برند ايرانول به بالاترين جايگاه خود در بازار روانکاري کشور برسد.

چشم انداز شرکت

شرکت نفت ايرانول قصد دارد در افق ۱۳۱۳ شرکتی باشد سرآمد در عرصه تولید و تأمین روانکار و محصولات مرتبط در سراسر ايران و منطقه، منطبق بر استاندارهاي ملی و بین المللی، با توجه به حفظ محیط زيست و همگام با آخرين دستاوردهاي تکنولوژيکی ساخت محصولات، که داراي بالاترين سهم در بازار مصرف کشور در محصولات نهايی و سود آورترين شرکت نفتی ايرانی در بازار روانکار با تأکید بر حفظ منافع ذينفعان بويژه سهامداران و مشتريان باشد.

بیانیه مأموریت شرکت

ما برآنیم تا با اتکاء به نیروي توانمند داخلی و با استفاده از تکنولوژي روز با تولید ، عرضه و تجارت انواع محصولات روانکار در کشور و منطقه با سودآوري مطلوب در جهت دستیابی به اهداف ذينفعان اقدام نمايیم.

مرور کلی بر عملکرد شرکت، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم

  • در سال ۱۴۰۱ ، شرکت نفت ايرانول توانست با ترمیم حاشیه سود خود، موفق به اخذ جايگاه نخست در زمینه افزايش بیش از ۲ برابري سود خالص نسبت به رقبا شد .
  • اجراي پروژه فاز يک واحد موم گیري پالايشگاه روغن سازي تهران با ۹۰ درصد پیشرفت فیزيکی
  • اجراي پروژه احداث واحد يوتیلیتی(برق و بخار) پالايشگاه تهران
  • تولید سه محصول جديد شامل روغن هاي موتوري و دنده خودرو بر اساس آخرين استانداردهاي ملی و بین المللی
  • اخذ مجوز فروش مويرگی و گسترش و تجهیز ناوگان توزيع
  • اجراي طرح طبقه بندي مشاغل
  • دريافت تنديس واحد مشتري مداري در سال ۱۴۰۱
  • دريافت تنديس اجلاس مديران ارزش آفرين کشور
  • ارتقاي رتبه شرکت نفت ايرانول در بین ۱۰۰ شرکت برتر در کشور.

جایگاه شرکت در صنعت

رشد فروش داخلی شرکت در صنعت روانکار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۵۰ درصد می باشد. شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ در بین شرکتهاي فعال در اين صنعت با حجم فروشی داخلی معادل ۴۲۱٫۴۱۱ متر مکعب در رتبه اول از نظر مقداري و با مقدار فروش معادل ۹۸٫۳۲۳٫۱۲۹  میلیون ريال در رده دوم از نظر ريالی قرار گرفته است.

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت در سال مالی مورد گزارش

عمده ترین موارد قابل ذکر در صنعت به شرح ذیل می باشد

  • کاهش قیمت خريد هر کیلو لوبکات از ۱۴۰٫۳۹۷ ريال در اسفند سال ۱۴۰۰ به ۱۱۹٫۵۹۱ ريال در اسفند سال ۱۴۰۱(۱۵ درصد کاهش در قیمت خوراک(.
  • اثر نوسانات قیمت جهانی نفت خام از ۱۱۳ دلار به ۷۰ دلار به عنوان عامل عمده تأثیرگذار در صنعت بر نرخ فروش محصولات صادراتی و نیز نرخ تأمین مواد اولیه و به تبع آن تغییرات نرخ فروش محصولات داخلی .
  • اثر افزايشی تسهیلات دريافتی جهت تأمین مواد اولیه از بورس کالا که به تناسب باعث افزايش هزينه هاي مالی می گردد.
  • بالا رفتن دوره تأمین و قیمت مواد افزودنی وارداتی به دلیل تحريم هاي موجود .
  • نوسانات شديد قیمت ارز در سال گذشته.
  • عدم امکان افزايش قیمت محصولات متناسب با افزايش قیمت نهاده هاي تولید بدلیل محدوديت هاي اعمال شده توسط سازمان حمايت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان

عملکرد شرکت در جوانب مختلف بشرح ذیل میباشد

* مبلغ کل فروش خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲۹٫۷۶۶٫۳۰۰ میلیون ريال می باشد که ۴۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزايش داشته است.

* مقدار فروش خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۳٫۲۶۷ مترمکعب بوده که نسبت به سال قبل ۴ درصد افزايش داشته است.

* مبلغ سود خالص سال ۱۴۰۱ برابر ۲۸٫۸۱۳٫۳۶۰ میلیون ريال بوده که ۱۰۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزايش داشته است.

* مبلغ سود عملیاتی سال ۱۴۰۱ برابر ۳۲٫۲۴۵٫۶۱۳  میلیون ريال بوده که ۸۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزايش يافته است.

* مبلغ فروش داخلی در سال ۱۴۰۱ معادل ۹۸٫۳۲۳٫۱۲۸ میلیون ريال میباشد که نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزايش يافته است.

* مبلغ فروش صادراتی در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۷۲،۴۵۳،۳۱ میلیون ريال می باشد که نسبت به سال قبل ۴۴ درصد افزايش يافته است.

* رشد ۹۷ درصدي قیمت سهام شرکت در بازار سرمايه از ابتداي سال تا پايان سال مالی ۱۴۰۱٫

«گزراش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»