نشست صمیمی اصحاب رسانه با رییس سازمان بورس
نشست صمیمی اصحاب رسانه با رییس سازمان بورس

نشست صمیمی اصحاب رسانه با رییس سازمان بورس برگزار شد

اقتصاد و بیمه – نشست صمیمی اصحاب رسانه با رییس سازمان بورس برگزار شد.

مجید عشقی درخصوص عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار طی یک سال گذشته گفت:
✅نوسانات بازار سرمایه با همراهی صندوق‌ها کنترل شد و روند بازار منطقی بود.
✅برنامه‌های سال ۱۴۰۰ را با جدیت دنبال کردیم؛ انحصار را در حوزه نهادهای مالی شکستیم و توانستیم شرکت‌های خدمات‌دهنده را گسترش دهیم.
✅توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را با کمک نهادهای مالی، صندوق‌های بخشی، صندوق‌های اهرمی و صندوق‌های مختلف دنبال کردیم. توسعه این صندوق‌ها در سال آینده، در دستور کار قرار دارد.
✅طیف متنوعی از صندوق‌ها وجود دارد که علایق بسیاری از سرمایه‌گذاران را تامین می‌کند.
✅ اصلاح دامنه نوسان در بورس ادامه دار خواهد بود. امیدوار هستیم با ساماندهی بازارها و انجام برخی اصلاحات، به دامنه منطقی برسیم و شاهد صف‌های طولانی نباشیم.
✅مباحث فنی با شرکت‌های OMS دنبال شد تا همه به اطلاعات یکسان دسترسی داشته باشند.
✅زمان بسته بودن نمادها را کاهش دادیم. اتصال بخش‌های مختلف به بازار سرمایه را پیگیری کردیم. مانند شمش طلا که راه‌اندازی شد و در اجزای کوچکی قابل‌ معامله است و می‌تواند سرمايه‌های خرد را جذب کند.
✅گواهی سپرده نفت خام، گام بزرگی است که می‌تواند برای صادرکنندگان مفید باشد و برای موفقیت به همراهی وزارت نفت احتیاج دارد.
✅ سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود. باید تمرکز جدی بر این موضوع داشته باشیم.
✅ سال آینده آموزش مدیران ناشران را نیز خواهیم داشت که امیدوارم نتایج خوبی برای رعایت حقوق سهام‌داران اقلیت داشته باشد.
✅ سجام امسال همه سودهای نقدی را پرداخت کرد. افرادی بودند که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سودهای رسوبی طلبکار بود. امسال سال پرکاری در میز صنعت هم بود.
✅با توجه به متغیرهایی که وجود داشت، به بخش مهمی از برنامه‌های خود رسیدیم‌. پیش از طرح بودجه، در دولت کمیته‌ای با حضور نهادهای مالی و بازرگانی و محلس تشکیل شد. بیش از ۳۰ بند تهیه شد که آنها را به دولت و کمیسیون تلفیق ارائه کردیم و برخی از این بندها در بودجه لحاظ شد. برخی از بندها از طریق احکام دیگر مانند قانون حمایت از تولید گنجانده شد.
✅بیش از ۳۵۰ پرونده مختومه شد و حدود ۳۲۰ پرونده هم جزء پرونده‌های وارده بود. میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین میزان رسیده و مدت پیگیری پرونده‌ها به کمتر از صد روز رسیده است.
✅زنجیره‌های دیگری که قابلیت معامله در بورس را دارند را به بازار می‌آوریم.
✅با پیگیری وصول سودهای سنواتی گذشته سهامداران، بیش از ۳۰ میلیون نفر واریزی داشتیم.
✅معافیت افزایش سرمایه از محل سود انباشته، یکی از موارد اصلاحی بود که تاثیر مثبتی داشت.
✅۱۱۰ میلیون تن کالا در بورس کالای ایران معامله شد که پیش از این سابقه نداشت.
✅ نمادهای بازار پایه یا باید ارتقا کند و در یکی از بازار ها پذیرش بشوند و بقیه شرکت ها در بازار توافقی معامله خواهند شد.
✅بر عملکرد صندوق تثبیت از نظر زمان ورود و خرید سهم‌ها نظارت می‌شود. امکان انتشار جزئیات عملکرد آنها وجود ندارد، اما همانطور که گزارش قبلی منتشر شد، گزارش‌‌های کلی آن هم منتشر خواهد شد.
✅برای افزایش دامنه نوسان هنوز زمانی تعیین نشده است. طبقه‌بندی بازارها باید بررسی شود و عجله نمی‌کنیم. دستکاری زیاد زیرساخت‌های بازار هم مناسب نیست. گزارش‌ها در حال بررسی هستند و به جمع‌‌بندی خواهیم رسید و به سمت ۱۰ درصد خواهیم رفت.
✅از ناشر و فرابورس درخواست کردیم که در مورد بانک آینده اطلاعاتی را جمع آوری کنند. برای بازگشایی نماد هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. به دلیل ابهامات در مورد قرارداد و مجامع به جمع‌بندی نرسیدیم.
✅خوشبختانه با برخی مسائل اصلی در لایحه بودجه موافقت شده است و درخصوص مواردی که موافقت نشد، پیگیر طرح آن‌ها و تعیین سازوکاری در قوانین هستیم.
#نشست_خبری

✅ مجید عشقی: ما نمیتوانیم راسا خودروسازان را مجبور کنیم تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند؛ اما اگر در این خصوص تعهداتی داده‌اند و به آن عمل نمی‌کنند، قطعا با هیئت مدیره آنها برخورد خواهیم کرد.
✅ اما سیاست کلی سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو آن است که خودروساز محصولات خود را با قیمت منطقی و سود منطقی به فروش برساند.
✅ اعضای هیئت مدیره ایران خودرو به سازمان بورس دعوت شده‌اند تا پاسخگو باشند؛ اما هنوز رایی صادر نشده است.