موتوژن در تداوم مسیر توسعه و تولید افتخارآفرین
موتوژن در تداوم مسیر توسعه و تولید افتخارآفرین

اقتصاد و بیمه- مدیر با تجربه و خوشفکر صنعت کشورمان با تصریح اینکه تکمیل سبد الکتروموتورهای ۸ قطب، الکتروموتور سه فاز صنعتی فریم سایز ۴۰۰ که شرکت‌های فولادی و سیمان از این محصول استقبال کردند (از جمله شرکت مس سونگون) و الکتروموتورهای سفارشی، از جمله اقدامات موتوژن در خصوص تکمیل سبد محصولات بوده است‌ تاکید کرد: ژنراتور بدون […]

اقتصاد و بیمه- مدیر با تجربه و خوشفکر صنعت کشورمان با تصریح اینکه تکمیل سبد الکتروموتورهای ۸ قطب، الکتروموتور سه فاز صنعتی فریم سایز ۴۰۰ که شرکت‌های فولادی و سیمان از این محصول استقبال کردند (از جمله شرکت مس سونگون) و الکتروموتورهای سفارشی، از جمله اقدامات موتوژن در خصوص تکمیل سبد محصولات بوده است‌ تاکید کرد: ژنراتور بدون جاروبک دیگر محصول جدید موتوژن است که برنامه داریم ۵۰ دستگاه از آن را تا پایان سال تولید کنیم.

مهندس هادی عبادی همچنین خاطرنشان کرد که افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت از مبلغ ۱۸٫۲۱۸٫۶۴۲ میلیارد در سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۰۶٫۳۱ به مبلغ ۲۸٫۸۱۳٫۷۸۹ میلیارد که حاکی از یک رشد ۵۸ درصدی می باشد و ارتقاء سود عملیاتی از مبلغ ۷٫۰۱۲٫۱۱۵ میلیارد در سال مالی گذشته به مبلغ ۱۰٫۰۲۰٫۳۵۹ میلیارد در سال مالی مورد گزارش که نشان دهنده رشد ۴۳ درصدی سود عملیاتی است باعث شد که این شرکت با کسب مبلغ ۶٫۶۲۰٫۵۹۵ میلیارد سود خالص ، کارنامه ای موفق و عملکردی درخشان برای سهامداران خود در سال مالی مورد گزارش به ارمغان بیاورد.

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت موتوژن  (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۹٫۲۱ در محل هتل سيمرغ برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۵۹٫۵۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  سيد ابوتراب فاضل بود، که جنابان طاهر رحيمي و سعيد داراب ملک آبادي در مقام نظار اول و دوم و آقای هادي عبادي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۶٫۳۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۴۱۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

صنعتي و بازرگاني غدير غفور خرامهر نایب رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري آذر هادي عبادي عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
سرمايه گذاري غدير احمد شريفي راد عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
بين المللي توسعه صنايع و معادن غدير طاهر رحيمي رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
اکتشاف معادن و صنايع غدير سيدحسن موسوي عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی

 

با توجه به حاشیه سود بالای محصولات صنعتی تلاش مضاعفی را درخصوص افزایش آمار فروش و هوشمندسازی تولید بر مبنای نیاز بازار این محصولات علی الخصوص محصولات چدنی کرده ایم و ضمنا شرکت، افزایش بازار محصولات کولری را در برنامه دارد اضافه کرد: در سال گذشته ، شرکت ۲ میلیون و ۷۶ دستگاه الکتروموتور تولید کرده که رشد ۲۰درصدی داشته است.

به گفته وی تمرکز شرکت در فروش محصولات چدنی است؛ زیرا حاشیه سود مناسبی برای موتوژن داشته است.

سکاندار «بموتو» همچنین با اعلام اینکه علت کاهش تولید الکتروموتورهای صنعتی به دلیل مدیریت نقدینگی و موجودی کالا در شرکت و به علت ارزیابی بازار هدف بوده است افزود: شرکت اقدام به  اصلاح ساختار زیرساختی سیستم‌ فروش کرده و شرایط سفارش‌گذاری آنلاین را فراهم کرده است چرا که با هدف گزاری تعیین شده مدیریت، تولیدات موتوژن بر اساس سفارشات و نیاز مشتری می باشد.

مهندس عبادی در بخش دیگری از گزارش مبسوط خود ضمن تاکید اینکه به دلیل فرسودگی و قدیمی بودن خطوط تولیدی شرکت، در سال گذشته نوسازی و بازسازی خطوط با رویکرد منعطف‌سازی و افزایش ظرفیت تولید آغاز شد و امیدواریم با جلوگیری از خروج نقدینگی، این مهم در سال جدید به‌صورت وسیع‌تر ادامه یابد اضافه کرد: ارزش دفتری ماشین‌آلات شرکت با گذشت ۵۰ سال زیر ۲۰ میلیارد تومان است؛ زیرا توسعه نیافته و به همین دلیل بحث خرید ماشین‌آلات روز مطرح شده است. مدیرعامل «بموتو» در قسمت دیگری از گزارش مبسوط خود با اشاره به اینکه ما یک شرکت تجاری در عراق داشتیم که متاسفانه کشور عراق ورود محصولات ایرانی را به کشورش ممنوع کرده است تاکید کرد: هرچند صادرات برای ما سخت شده است اما با توجه به تاکیدات هیات مدیره مصمم به تشکیل یک دپارتمان برای ارتقای فروش صادرات ظرف ۳ ماه آینده هستیم تا با فروش خارجی بیشتر شاهد رشد درآمدی بهتر مجموعه باشیم.

مدیر کاردان و کاربلد صنعت کشورمان در ادامه پیرامون فروش داخلی مجموعه تضریح کرد که ۷۰ درصد بازار داخل را جنس چینی گرفته و بازار الکتروموتورها بسیار رقابتی شده است چرا که رقابت با جنس های چینی موجود در بازار به علت کم بودن قیمت محصولات نسبت به محصولات ما کار را سخت می کند. به گفته وی بزرگترین مزیت رقابتی ما در برابر محصولات چینی، کیفیت بالا و اعتبار برند موتوژن می باشد.

مهندس عبادی در بخش پایانی گزارش خود با اعلام اینکه نرخ محصولات کولری و پمپ آب توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت می گیرد و قیمت گذاری محصولات صنعتی نیز توسط سازمان صمت صورت می گیرد افزود: پمپ آب خانگی، محصول جدید شرکت است که طراحی، نمونه‌سازی و تحویل، تولید الکتروپمپ‌های بشقابی و تولید ۲۰۰۰ دستگاه به‌منظور بازارسنجی و آغاز فرایند تولید انبوه این الکتروپمپ‌ها (معادل ۴۰هزار دستگاه در سال) از اقدامات انجام‌شده در خصوص این محصول جدید است.

دکتراحمد شریفی عضومجرب هیات مدیره شرکت نیز در این مجمع ضمن اعلام اینکه این شرکت با تکیه بر دانش نیروهای متخصص بومی و با بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا، سالانه بیش از ۳ میلیون دستگاه انواع الکتروموتورهای تکفاز و سه فاز در فریم های چدنی و آلومینیومی را تولید و از این‌رو توانسته سهم بزرگی از نیاز صنایع خانگی و صنعتی به این نوع از محصولات استراتژیک را برآورده سازد افزود : شرکت موتوژن با اتخاذ رویکرد صحیح بازاریابی،مدیریت قیمت و برنامه ریزی تولید بر اساس مطالعه بازار توانسته مسیر صادراتی خود را به بازار کشورهای هدف گسترش دهد و بخش قابل توجهی از تولیدات این شرکت در ۳ قاره آسیا، آفریقا و اروپا عرضه می شود.

مرد شماره یک مالی ((بموتو)) همچنین خاطرنشان کرد که درشرکت موتوژن توجه به بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت انواع الکتروموتور را بعنوان یکی از اهداف راهبردی خود در نظر گرفته و بر این اساس توانسته ایم بخش قابل توجهی از تولیدات خود را در هر ۲ بخش خانگی و صنعتی با استاندارد بین المللی بهره وری عملکرد انرژی IEC منطبق سازیم .

به گفته دکتر شریفی که بسان مهندس عبادی در مجموعه غدیر به تخصص و پاکدستی معرف و معروف میباشند موتوژن در حال حاضر یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین تولید کننده‌های انواع الکتروموتور در خاورمیانه می‌باشد و اخذ متعدد نشان‌های معتبر ملی و بین‌المللی از جمله واحد نمونه صنعتی کشور، منتخب جشنواره تولید ملی، منتخب صنعت سبز کشوری و گواهینامه‌های ATEX (QAN , EU) و CE همچنین گواهینامه‌های  ISO45001، ISO9001 ، ISO14001  و HSE-MS از موسسه بین المللی MTIC نشانی بر این ادعاست.

مهندس عبادی سکاندار مجموعه نیزدر توضیحات تکمیلی پیرامون همین موضوع اظهار داشت که در راستای تضمین و تداوم کیفیت مطلوب و ارج نهی به حقوق مشتریان ارجمند تمام تولیدات این مجموعه بصورت مستمر توسط واحد کنترل کیفی پایش شده، و محصولات تولیدی مطابق با استانداردهای روز دنیا از جمله NEMA ،DIN ،IEC ،ASTM  برابرسازی می‌شود.

مهمترین نکات مطرح شده

  • هم اکنون حجم وسیعی از بازار (حدود ۷۰درصد) در دست چینی‌ها است.
  • هم اکنون نیاز کشور به الکتروپمپ‌های خانگی، دو میلیون است.
  • الکتروموتور دایرکت لباسشویی از پروژه‌های آتی موتوژن است. در کشور دو میلیون ماشین لباسشویی در سال به فروش می‌رسد که بازار بسیار خوبی است. این نمونه به کل تولیدکنندگان لباسشویی ارسال شده و خط تولید آن هم آماده است و منتظر ثبت سفارش هستیم.
  • افزایش راندمان الکتروموتورها IE1به IE3 و IE4 از دیگر پروژه‌های شرکت است. مطالعات و گزارشات الکتروموتورها با راندمان بالا انجام شده و این استاندارد لازم‌الاجرا است. در صورت افزایش سرمایه، این کار با سرعت انجام خواهد شد.
  • ارتقای نسل پمپ آب خانگی از دیگر پروژه‌های شرکت است.
  • علت کاهش تعداد تولید، مدیریت نقدینگی و میزان موجودی و کشش بازار بوده است. فروش بیشتر از تولید بوده است؛ چون الزام مجمع سال قبل این بود که انبار موجودی کالا خالی شود.
  • بازار الکتروپمپ‌ها به شدت پرچالش و رقابتی است. ناچار هستیم در شرایط رقابتی محصولات خود را به فروش برسانیم.
  • قیمت‌ ورق سیلیکونی ۳۷هزار و ۸۰۰ تومان است. اگر امروز ثبت سفارش این محصول را انجام دهیم، بعد از ۱۱۰ روز ارز مورد نیاز خرید تخصیص می‌یابد.
  • بخشی از تولیدات با ورق‌های فولاد مبارکه انجام می‌شد، اما برای ارتقای راندمان محصولات این موضوع منتفی شد.
  • ارزش دفتری ماشین‌آلات ۲۰ میلیارد است.
  • دریافت افزایش نرخ برای محصولات کار دشواری است؛ چون بازار بسیار چالشی است.

میزبانی شایسته از ذینفعان و استقبال خوب سهامداران، پخش یک کلیپ زیبا از پتانسیل و توانمندی و دستاوردهای شرکت موتوژن که به سمع و نظر سهامداران رسید، حضور مدیران ارشد هلدینگ غدیر و شرکت های تابعه که نشان از ارج و قرب مهندس عبادی و دکتر شریفی و جایگاه ویژه موتوژن دارد، اعلام افزایش ۵۸ درصدی درآمد عملیاتی و رشد ۵۱ درصدی سود خالص، ارتقای استانداردهای اکتروموتورهای تولیدی طراحی و ساخت ژنراتور- برای اولین بار جهت تولید صنعت و گرفتن سهم از بازار ساخت اکتروموتورهای ضد احتراق برای صنایع پالایشگاهی، تاکید دکتر شریفی مبنی بر اینکه افزایش ۳۴ درصدی تعدادی و فروش محصولات در سال سخت اقتصادی و منتج به کسب سود ۶۴۰ میلیاردی گردید که این رقم نسبت به پیش بینی اولیه ۶۰۱ میلیاردی فراتر بوده است، پاسخگویی به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، تایید حسابهای شفاف و کلین دکتر شریفی مدیر مالی پاکدست و عضو هیات مدیره با تجربه مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون بندهای حسابرسی توسط مدیران ارشد بموتو، تاکید رئیس مجمع مبنی بر اهتمام ویژه برای توسعه صادرات محصولات شرکت، تقسیم ۹۶ درصد سود خالص کسب شده بین سهامداران، تقدیر ویژه ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد جهادی پرسنل خدوم و مدیران کاربلد شرکت در کسب نتایج و دستاوردهای درخشان و نهایت همکاری کلیه کارشناسان شرکت منجمله تعامل جنابان امامپور رئیس حسابرسی و جناب موسوی مدیر پرتلاش روابط عمومی با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

محصولات اصلي شركت:

شركت موتوژن با بیش از ۵۰ سال سابقه درخشان در حوزه الکتروموتورسازي، برترین برند داخلي در این حوزه محسوب مي شود و مصرف كنندگان بسیاري در زمینه موتورهاي كولري و صنعتي دید مثبتي به آن دارند. در زمینه كولري ۵۵ درصد و در زمینه صنعتي ۴۵ درصد بازار در اختیار موتوژن مي باشد كه بسیار نیازمند برنامه ریزي براي حفظ آن در مقابل رقباي داخلي و چیني مي باشیم. ارتقاي كیفیت، كاهش هزینه تولید، افزایش تنوع محصول، استفاده از تکنولوژي هاي جدید و توجه به نیازهاي مشتریان مي توانند در ارتقا جایگاه موتوژن مؤثر واقع شود.در حال حاضر این شركت با ماموریت تولید و تامین كلیه الکتروموتورهاي مورد نیاز كشور و با چشم انداز شركت معتبر سازنده و تامین كننده تجهیزات تولید و مصرف بخش انرژي در كلاس جهاني، به سرعت با تجهیز ماشین آلات، ارتقاي كیفیت و تکنولوژي و نیز با تکیه بر دانش كارشناسان زبده مركز تحقیقات و توسعه محصول خود كه مي توانند نقش راهبردي در ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه ، ایفا نمایند، در صدد افزایش سهم بازار الکتروموتور مي باشد.

در حال حاضر ده ها تیپ الکتروموتور صنعتي و خانگي در حال تولید مي باشد كه شركت تکنولوژي كامل محصولات را در اختیار دارد و با دارا بودن استانداردهاي بین المللي نظیر ۲۰۱۵:ISO9001  از SGS سوئیس، با الکتروموتورسازهاي مطرح نظیر VOLT، GAMAK، TECO  و غیره مي تواند رقابت كند. در حال حاضر با اجراي پروژه هاي جدید ، سبد محصولات موتوژن در حال توسعه و بسط بیشتر مي باشد. در كسب تکنولوژي از طراحي و مهندسي استفاده مي شود. در زمینه موتورهاي صنعتي راندمان بالا براي كلیه تیپ ها طراحي هاي لازم جهت ارتقاء گرید IE2 و IE3 ، تکنولوژي لازم كسب شده و در مراحل تولید انبوه محصول در موتوژن مي باشد.

پروژه های آتی شرکت

  • الکتروموتور دایرکت لباسشویی
  • طراحی و نمونه سازی الکتروموتور درایو و نمایشگر و تست آن بر روی لباسشویی
  • سفارش و ساخت قالب های تولیدی قطعات
  • ساخت بچ ۱۰۰ عددی الکتروموتور
  • مطالعات کتابخانه ای و تهیه گزارش از الکتروموتورهای با راندمان بالا صورت گرفته است که در صورت افزایش سرمایه، این پروژه به سرعت انجام می گیرد.
  • ارتقای نسل پمپ آب خانگی برای خانوارها نیز از دیگر پروژه های شرکت است.

تشریح برنامه هاي راهبردي

طرح ها و برنامه های جدید دلایل هیئت مدیره بابت ایجاد طرح و برنامه های جدید پیشنهادات هیئت مدیره بابت به سرانجام رساندن طرح ها و برنامه ها
الکتروموتور کولری مغناطیس دائم (PM) تغییرات تکنولوژیك ، سیاستهای دولت در خصوص مدیریت مصرف برق