مهندس سید محمدحسین زینلی؛ مدیری برای تمام فصول و اعصار
مهندس سید محمدحسین زینلی؛ مدیری برای تمام فصول و اعصار
مهندس زینلی یک مدیر تمام عیار است که چه در روزهای حضورش در مجلس و چه روزهایی که در مقام یک مشاور ارشد به هلدینگ های بزرگ کشورمان مشاوره می داد و چه در روزهایی که بزرگترین کارخانه تایر کشور را بنیان گذاری می کرد می دانست که چگونه باید نقشه راه داشت و فرصت ها و تهدیدها را درک کرد تا به مسیر درست رفت این کارآفرین، سیاستمدار و فرمانده ارشد جبهه تولید در طی ده ها مدیریت جهادی خود به نحوی برنامه و اسلوب داشته و طوری سیاست گذاری کرده و رویکرد انتخاب نموده که بقول معروف بنای ساخت او از باد و باران گزند نبیند. کویرتایر یکی از قطب های صنعت تایر منطقه می باشد که هر روزه میزبان وزیر و نماینده مجلس و استاندار و ... می باشد و هر رئیس جمهوری که به مسند می نشیند می داند یکی از مفاخر صنعت میهن شرکت کویرتایر و یکی از مسلم ترین مدیران ارزشی و بی تکرار کشور این موسپید و روسفید جامعه و اقتصاد می باشد که حکم مدیری بر صنعت تایر و یک اقتصاد دارد. کویرتایر امروز افتخار صنعت تایر کشور و نماد علم و صنعت خراسان جنوبی است و طی سال‌ها فعالیت ارزشمند و تولید با کیفیت همواره پله‌های ترقی، تعالی و پیشرفت را به عنوان سازمانی پویا و رو به رشد پیموده و اینک می‌رود تا با تکیه بر توانمندی مدیران، کارشناسان و کارکنان ساعی و ارزشمند خویش و با تولید محصولات با کیفیت همچون گذشته در صنعت تایر کشور پیشتاز باشد. .نقش بی بدیل مهندس محمد حسین زینلی در مقام بنیان گذار و موسس این مجتمع عظیم در دوره ای و اعتلا بخش و توسعه دهنده این شرکت در این دوره اخیر باعث شده از این مدیر قوی به عنوان موتور محرک توسعه کار آفرینی دراستان نام برده و درزمینه های مختلف همواره مورد مشورت دولتمردان ، دست اندرکاران و .... باشد . در کنار کمک به تامین نیاز داخلی و خودکفای در صنعت تایر ،رونقی که این مجتمع در منطقه پیرامونی خود ایجاد و ایجاب کرده است بستری شده تا جوانان و افراد جویای کار مامنی بیابند ارزنده تا در سنگر تولید سربازازان جبهه اقتصادی باشند .براساس آخرین آمارهای رسمی ۱۶ درصد از شاغلان بخش صنعت استان و ۳۴ درصد شاغلان شهر بیرجند در مجموعه کویر تایر مشغول به کارهستند.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت کویرتایر (سهامی‌ عام) در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ در خيابان شريعتي بالاتر از چهارراه قدوسي روبروي پارک انديشه ورودي ۱۱مجتمع فرهنگي پيامبر اعظم (ص) تشکیل شد.
در این مجمع که با حضور ۴۲/۷۲ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای محمد اسدي بود، که خانم غزاله تيما و آقای اسمعيل ملکي در مقام نظار اول و دوم و آقای سيد محمد حسين زينلي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۷۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

مهندس زینلی در ابتدای گزارش خود با تشریح اینکه کویرتایر بزرگترین تولید کننده تایرهای cuv و SUV می باشد افزود: با تنوع مطلوب از محصولات توانسته ایم ۱۹ درصد از سهم تایرسواری کشور و در مجموع ۱۷ درصد از کل صنعت تایر کشور را به خود اختصاص دهیم. مدیرعامل کویرتایر با تبیین اینکه از رینگ ۱۶ به بالا بخش عمده سهم بازار برای کویرتایر می باشد و خودروهایی که بصورت شاسی بلند از کارخانه ها بیرون می ایند با لاستیک های کویرتایر به بازار عرضه می شوند افزود: کویرتایر با تولید سالانه ۷۰۰هزار حلقه تایر رینگ ۱۶ تا ۲۰ ویژه خودروهای شاسی‌بلند به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فعال در این عرصه مطرح است. وی از تولید ۲۰ سایز تایر جدید در سایزهای ۱۶ تا ۲۰ متناسب با نیاز صنعت خودرو کشور و بازار خبر داد و افزود: درحال‌حاضر بیش از ۲۰ سایز تایر برای خودروهای SUV طراحی و تولید شده وعلاوه بر آن کویرتایر درحال‌حاضر با ۱۰ خودروساز کشور برای تامین تایر خودروهای شاسی‌بلند تولید داخل قرارداد همکاری دارد.
مهندس زینلی همچنین از اعلام آمادگی کویرتایر برای تامین تایر موردنیاز خودروسازان داخلی در تمامی رینگ‌ها از ۱۳ تا ۲۰ خبر داد و تاکید کرد: این محصولات با دانش فنی کاملا بومی و ایرانی تولید و با اطمینان از کیفیت بالای محصولات، تولید می گردند.
این مدیر با تجربه با اشاره به اینکه ما با جمع آوری منابع اندک به سمت انجام کارهای بزرگ حرکت داشته ایم و طی ۲۵ مرحله افزایش سرمایه توانسته ایم یک پکیج کامل سرمایه گذاری درخشان در تمام زمینه ها از جمله جهش در زیرساخت ها و دارائی های شرکت داشته باشیم اضافه کرد: کویرتایر یکی از قطب های تولید کننده تایر سواری در سطح کشور بوده و در حوزه تایرهای شاسی بلند با سهم ۵۸ درصدی از کل تولید کشور، اولین تولید کننده این نوع تایرها می باشد.
مهندس زینلی با اشاره به اینکه با یک روند رو به رشد صعودی در تولید توانسته ایم از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۴۳ درصد تولید خود را افزایش دهیم افزود: برای سال ۱۴۰۱ یک رشد بیش از ۲۲ درصدی را در تولید پیش بینی کرده ایم. وی در ادامه خاطرنشان کرد امروز به ازای هر نفر ۲۳ تن تایر در شرکت کویرتایر تولید می شود در حالی که این رقم پیشتر ۱۷ تن هب ازای هر نفر بوده است و این حاکی از بهینه سازی و رشد بهره وری در شرکت می باشد.
این مدیر برجسته که در پانزدهمین همایش ملی لاستیک ایران بواسطه حسن تدبیر، برنامه ریزی منسجم ، سازماندهی موثر ومدیریت ارزشمندش و به خاطر فعالیت های چشمگیر،کوشش پیگیر همراه با صداقت واهتمام در جهت رفع مشکلات ومسائل صنعت تایر کشور به عنوان پیشکسوت وفرهیخته صنعت تایر کشور مورد تحلیل قرار گرفته بود.
در ادامه گزارش کامل خود با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ دستگاه پرس پخت در این کارخانه ساخته ومورد بهره برداری قرارگرفته است گفت: تمام مراحل طراحی وساخت این پرس ها توسط مدیران وکارشناسان این شرکت انجام شده است .
به گفته مهندس سیدمحمد حسین زینلی بهای تمام شده هرپرس پخت تایر ساخت کویرتایر ۵ میلیاردتومان بوده و صرفه جویی ریالی هرپرس پخت تایر۲ میلیارد تومان می باشد و کویرتایر مفتخر است اعلام دارد درحال حاضر و هر ۴۵ روز یک دستگاه پرس پخت با تکیه بردانش و توان بومی در این مجموعه ساخته شده می شود.
مدیرعامل شرکت کویرتایر همچنین تصریح کرد: در طی سال های اخیر ۱۳ دستگاه پِرِس پخت تایر توسط کویرتایر ساخته شده بود که با راه اندازی دو دستگاه تعداد پرس های پخت داخلی سازی شده به ۱۵دستگاه رسیده و به برکت این تلاش در مسیر خودکفایی ، تولید تایردر این کارخانه روزانه تا ۱۳هزارو۳۰۰حلقه افزایش داشته است.
مهندس زینلی با بیان اینکه ساخت ۲۱ پرس پخت دیگر در برنامه اجرایی ما قرار دارد اضافه کرد: باور به توان و پتانسیل مهندس و تکنسین های داخلی راه برون رفت از وابستگی و نیاز می باشد و می تواند طلیعه ساز هر چه زودتر خودکفایی و استقلال کشورمان در همه زمینه ها باشد.
مدیرعامل «پکویر» در ادامه گزارش خود با تبیین این مطلب کهبا تمهیدات اندیشیده شده مدیریتی از لحاظ وزنی ۵/۱ درصد رشد در فروش داشته ایم و بخشی از محصول در انبار را نیز امسال فروخته ایم از انباشت انبارها و تلاطم بازار، رشد ۸۹ درصدی نرخ مواد اولیه، ممنوعیت صادرات و از دست رفتن بازارهای صادراتی و سرکوب قیمت های فروش به عنوان عوامل مهم دخیل در شرایط بازار تایر کشور در سال گذشته نام برد.
سکاندار کویرتایر با اعلام اینکه مبلغ فروش امسال شرکت نسبت به پارسال نزدیک به دو برابر شده است تصریح کرد: این مهم در سایه تلاش مجاهدگونه کلیه ارکان شرکت از جوانان تلاشگر بومی تا کارشناسان متعهد و متخصص و مدیران و معاونین کاردان و کاربلد حاصل شده است. به گفته وی نمودار مقایسه ای میانگین قیمت کیلوگرم فروش بین شرکت کویرتایر و دیگر تایرسازها حاکی از آن است این شرکت با کیفیت مطلوب محصولات، تنوع تولیدات، بهره وری و راندمان توانسته رتبه یک را با فاصله ای چشمگیر نسبت به دیگر رقبا به خود اختصاص دهد.

 

اقتصاد دان و سیساستمدار قدیمی کشورمان با بیان اینکه این مجموعه با ۷ رکورد ملی وانحصاری منحصر به فرد ، دستاوردهای ماندگار در ۲۳ سال فعالیت پرافتخار خود کسب کرده است اظهار داشت: جایگاه اولین تولید کننده تایر سبز و همچنین اولین سازنده پرس پخت در کشور از آن ماست.
مهندس زینلی در ادامه گزارش جامع خود با تاکید بر اینکه با صراحت اعلام می کنم در حوزه تایر سواری کشور را بی نیاز از خرید تکنولوژی کرده ایم گفت : ۳۱ سایز مختلف تایر را بدون اتکا به تکنولوژی خارجی طراحی کرده ایم و به همین دلیل درجشنواره علمی نوآوری محصول برتر ایرانی که هرساله برگزارمیشود حائز رتبه برترهستیم.
وی ارزش افزوده سهم کویرتایردر بخش صنعت را ۳۰ درصد عنوان کردوگفت: در سال گذشته که با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده بود با رشد ۴۰ درصدی درتولید سربلند بوده ایم و در امسال هم که رهبری آن را به نام حمایت از تولید با پشتیبانی ها و مانع زدائی ها نامگذاری کرد تمام هم و غم خود را مبنی بر برطرف کردن موانع تولید و پشتیبانی از تولید قرار دادیم.
مدیرعامل «پکویر» همچنین اتکاء به دانش بومی و داخلی سازی طی ۸ سال گذشته را از اعجاز خلق شده در این کارخانه دانست و گفت:۲۵ درصد سود سال گذشته کویرتایر ناشی از این اقدام بوده است.
مهندس زینلی در بخش پایانی گزارش خود طرح تولید ۱۴ هزار تن تایرسواری cuv و suv و افزایش ظرفیت تا ۴۵ هزار تن و طرح تولید ۵۰ هزار تن تایرهای TBR و OTR را جزء طرح های توسعه شرکت برشمرد که باعث تکمیل سبد محصولات شرکت، افزایش تولیدات، اشتغالزایی و یک سودآوری پایدار برای ذینفعان می گردد. به گفته مهندس زینلی طرح جدید تولید تایرهای بزرگ دامپ تراک های معدنی وتایرهای ماشین آلات راه سازی وساختمانی و تایرهای اتوبوسی وکامیونی آل استیل با ظرفیت۵۰ هزارتنی فرصتی بسیار مغتنم است تا شرکت کویرتایر بتواند نیاز تایر برای شرکت های معدنی و خودروی آنها را تامین کند و در این مسیر نیز کشور را به یک خودکفایی برساند.

 

انتخاب کویرتایر بعنوان شرکت دانش بنیان، واحد پژوهش برتر کشور، واحد ارزش آفرینی در جشنواره حاتم، طرح برتر و حائز تقدیرنامه کمیته علمی، واحد صنعتی سبز و دوستدار محیط زیست، کسب لوح تقدیر بخاطر تولید تایر سبز، برگزیده برای ۴ سال متوالی به عنوان محصول برتر ایران و کسب جایزه شرکت نوآور از مهمترین افتخارات و دستاوردهای شرکت کویرتایر در سال مالی گذشته بوده است.
ختم کلام آنکه شرکت کویرتایر با سکانداری مهندس محمد حسین زینلی همواره پویایی و نوآوری را محور اصلی سیاست‌های استراتژیک خویش قرار داده است. این شرکت از بدو تاسیس تاکنون همواره منشاء تحولات علمی چشمگیری در صنعت تایر کشور بوده که افتخار پیشتازی در دستیابی به تکنولوژی تولید تایرهای رادیال سیمی از آن جمله است. براساس رویکرد مهندس زینلی در بسط و گسترش خدمات به عموم هموطنان ، همواره طرح‌ریزی سیاست‌های اجرایی و تشکیلاتی کویرتایر بر پایه اصل مترقی مشتری‌مداری و با هدف تأمین خواسته‌های تصریحی و تلویحی مشتریان و مصرف کنندگان عزیز با بهره‌گیری از مفاهیم نوین مدیریت صنعتی صورت گرفته است .
رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، حضور چشمگیرسهامداران قدیمی شرکت در جلسه، قرائت یک گزارش جامع و مبسوط از عملکرد و دستاوردهای شرکت توسط مهندس زینلی مدیر فرهیخته کشورمان که به حق از ذخایر مدیریت کشور می باشد ، تشویق ممتد سهامداران حین پخش کلیپ تجلیل از مهندس زینلی در همایش صنعت تایر کشورکه چهره پرتلاش وی را در دوره های مختلف و در کنار روسای جمهور سابق نشان می داد، تشریح بهره بردن از پتانسیل شرکت و توانمندی متخصصان داخلی در ساخت دستگاه های پخت و بومی سازی دانش فنی صنعت تایر، پاسخگویی دقیق و مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، تقدیر ویژه رئیس مجمع از مدیریت جهادی و ارزشمند مهندس زینلی در کویرتایر و نهایت تعامل کلیه ارکان شرکت منجمله مدیر روابط عمومی شرکت با اصحاب رسانه برای پوشش خبری مجمع ، تایید حسابهای شفاف و کلین مدیرمالی پاکدست مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت و ارائه توضیحاتی پیرامون آخرین افزایش سرمایه شرکت از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

 

پیام هیات مدیره
سپاس و ستایش پروردگار منان را که با عنایات و توجهت خود و با اراده و تلاش یکایک اعضای هیئت مدیره وکارکنان سخت کوش و همچنین حمایت و اعتماد سهامداران عزیز توانستیم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامیده شد. افتخار خدمت رسانی در شرکت کویرتایر را داشته باشیم امید است در سال مالی جديد همچون گذشته، بتوانیم ضمن تعامل سازنده با سهامداران محترم، پیش برنده اقداماتی برای پایدارسازی سود شرکت و ایجاد توازن بین منافع ذینفعان کلیدی باشیم به طوریکه با هدف گذاری مناسب جهت تحقق بخشیدن به رسالت اصلی شرکت که همانا حفظ و افزایش ثروت سهامداران محترم، رشد پایدار سودآوری شرکت و تعالی کارکنان شرکت است، سهمی در تحقق اهداف ملی در عرصه اقتصاد کشور نیز داشته باشیم. هیات مدیره شرکت کویر تایر امیدوارند در حد بضاعت و توان خویش توانسته باشند از امانتی که سهامداران به ایشان سپرده اند به نحو احسن حفظ و حراست و برای ایشان و سایر ذینفعان شرکت ارزشهای مستمر و بلند مدت ایجاد نمایند.
در سال مالی که گذشت، صنعت تایر ایران ، سال بسیار پرچالشی را پشت سر گذاشت ، به طوریکه ادامه روند تحریم های اقتصادی و تنگناهای تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی و روند روز افرون قیمت این مواد ، از یک سو و سرکوب قیمت تایرهای سواری در طول سال مالی و دستور منع صادرات از سوی دیگر و در کنار پاندمی ویروس کرونا اغلب واحدهای تولیدی در این صنعت را با مشکل مواجه نموده است که منحصرا به بررسی این انرات ، بر فضای کسب و کار صنعت تایر می برداریم
تحریم ها:
صنعت تایر به شدت به تحریم ها حساس است چرا که بررسی ها نشان داده این صنعت از نظر فناوری و دانش فنی ۱۰۰ درصد و از نظر ماشین آلات ۸۰ درصد و از بعد مواد اولیه حدود ۴۰ درصد به خارج وابستگی دارد. بنابراین می توان مدعی شد شرایط تحریمی به شدت وضعیت صنعت را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
کاهش درآمدهای ارزی کشور ، ناشی از کاهش فروش نفت ( در شرایط تحریم ) از یک سو و بلوکه شدن درآمدهای ارزی دولت در خارج از مرزها ( به دلیل تحریم های بانکی و مشکلات نقل و انتقالات پولی ( از سوی دیگر ، باعث رشد نرخ ارز در کشور گردیده است و از آنجا که نزدیک به ۴۰ درصد مواد اولیه تایرهای رادیال تولیدی (از نظر وزنی) مربوط به مواد اولیه وارداتی می باشند رشد نرخ ارز ( با توجه به عدم تخصیص ارز ترجیحی در صنعت تایر ) عملا هزینه ریالی مواد اولیه وارداتی را به شدت افزایش داده است. که طولانی بودن زمان تخصیص ارز نیز عملا باعث افزایش موجودی های انبار و لزوم افزایش سرمایه در گردش از محل تسهیلات و افزایش هزینه های مالی در شرکت های تولیدی گردیده است.
– نوسانات قیمت نفت:
صنعت تایر از جمله صنابع مهم در زنجیره ارزش صنعت خودرو و صنعت حمل و نقل به حساب می آید و از آنجا که حدود ۶۰ درصد از مواد اولیه مورد مصرف در این صنعت را مشتقات نفتی تشکیل می دهند، برخورداری از منابع نفتی ، ایران را به یکی از مستعدترین کشورها در صنعت تایر تبدیل کرده است.
از آنجایی که نوسانات قیمت نفت بیشترین تاثیر را بر قیمت محصولات پتروشیمی می گذارد این موضوع بر قیمت مواد پتروشیمی که از مواد اولیه اصلی صنعت لاستیک است، تاثیر بسزایی دارد.

 

شرایط اقتصادی :
بررسی مجموعه فاکتورهای اقتصادی مرتبط با معیشت مردم ( درامد خانوار ، تورم ،حجم نقدینگی ، تولید ناخالص داخلی و… ) نشان میدهند که قدرت خرید مردم در سال های اخیر تضعیف گردیده که این موضوع تاثیر مستقیم بر سطح تقاضا در خرید خودرو، کاهش میزان مسافرت ها و… دارد که در کنار این موضوع ، با توجه به اینکه کارخانجات تولیدی خودرو با قیمت گذاری دستوری و مشکلات هزینه های مالی سنگین روبرو هستند هرگونه تغییر در تولیدات شرکت های خودرویی تقاضای تایر را در این بخش هم تحت تاثیر قرار می دهد.
در این سال ادامه روند کاهش سطح صادرات نفتی و مشکلات ناشی از تحریم ها و پایین بودن درآمدهای ارزی بیش از پیش موجبات كاهش نقدینگی های ارزی را فراهم ساخت به گونه ای که تقریبا تمامی طرح های توسعه ای کارخانجات در این صنعت تحت الشعاع قرار گرفتند و ماحصل تلاشهای باقیمانده صنعت و صرف تامین ارز ، تخصیص ارز و تامین حداقلی مواد اولیه داخلی و خارجی برای سرپا نگهداشتن تولید شده بود .
– واردات تایرهای کم کیفیت و ارزان خارجی و احتساب تعرفه واردات با ارز ترجیحی:
موضوع دیگری که صنعت تایر همیشه با آن دست و پنجه نرم می کند واردات تایرها و لاستیک های چینی با قیمت پایین در بازار مصرف می باشد
ظرفیت اسمی ۱۰ کارخانه تولید تایر ایران فریب به ۴۰۰ هزار تن در سال است که به دلیل مشکلات مختلف صنعت، ظرفیت تولید واقعی آنها ( با احتساب تولید انواع تایرهای غیر خودرویی اعم از دوچرخه و موتور سیکلت و..) حدودا بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تن است. این در حالی است که نیاز کشور به انواع تایر حدود ۳۴۰ هزار تن می باشد که این کسری تولید داخلی از طریق واردات تامین می شود.
نکته حائز اهميت . این موضوع می باشد که عمده کسری تولید در کشور در گروه تایرهایTBR ,OTR می باشد و عملا واردات تایرهای رادیال سواری که عمدتا تایرهای چینی می باشند که با قیمت مناسب تر و بعضا شرایطی در بازار به فروش می رسند به بازار این گروه محصولی آسیب وارد می نماید . و هر چند طی سال های اخیر ظاهرا با وضع تعرفه ۴۰ درصدی ( در خصوص واردات تایرهای سواری ) سعی در حمایت از تولید داخل وجود داشته است اما نکته قابل تامل این موضوع می باشد ، در حالی که از اردیبهشت ۹۹ عملا تخصیص ارز ترجیحی در صنعت تایر ایران حذف گردیده اما تعرفه واردات تایرهای وارداتی کماکان با نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می گردد.
قیمت های دستوری محصولات :
یک عامل اثر گذار بر سودآوری شرکت ها در صنعت تایر، نرخ گذاری دستوری فیمت ها در این صنعت می باشد. به طوریکه قیمت ها در این صنعت . توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می شوند.
هرچند که افزایش نرخ دلار قیمت نفت ، افرایش دستمزدها ، تورم سایر هزینه های سربار و… محرک افرایش قیمت در صنعت تایر می باشند اما با بررسی روند نرخ های صنعت مشخص گردیده که افزایش قیمت تایر معمولا با تاخیر اتفاق می افتند. به طوریکه على رغم افزایش قیمت مواد اولیه از آبان ۹۹ تا پایان سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۰ هیج مجوز افزایش قیمت برای تایرهای رادیال سواری صادر نگردیده است.
دستور منع صادرات تایر و از دست رفتن سهم بازار در کشورهای هدف :
هرچند مجموعه پیگیری ها و تلاشهای شرکت همسوبا انجمن صنفی صنعت تایر ایران در خصوص امکان ایجاد صادرات برای بخش از محصولات واصلاح نرخ پایه صادراتی ، نهايتا منتج به ابلاغ مصوبه وزارت صمت در ۳۰/۰۹/۱۴۰۰ مبنی بر امکان صادرات برای بخشی از تولیدات داخلی گردید اما عملا منع صادرات طی چند سال اخير، باعث از دست رفتن بازار هدف صادراتی در صنعت تایر گردید.
بهای حامل های انرژی و افت تولید ناشی از قطع برق:
افت تولید ناشی از قطع برق و گاز صنعت تایر در سال مالی ۱۴۰۰ به مراتب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است این در حالی است که رشد هزینه های پرداحتی بابت انرژی نیز بیش از ۶۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد یافته است .

 

شیوع ویروس کرونا:
دو سال مالی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در شرکت کویر تایر با پاندمی ویروس کرونا در دنیا و کشور همزمان بود که ریسک ها و مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در سه حوزه زير، شرکت کویرتایر و صنعت تایر ایران را تهدید نمود :
الف) تهدید سلامت کارکنان و به تبع ریسک کاهش تولید
ب) ریسک ناشی از کاهش مراجعات حضوری افراد در جامعه برای خرید تایر
ج) تحدید اندازه بازار ناشی از کاهش مسافرت ها و تردد
شرکت کویر تایر به جهت مدیریت ریسک ناشی از شیوع ویروس کرونا اقدامات زیر را پیگیری نمود:
الف) تهدید سلامت کارکنان و به تبع ریسک کاهش تولید:
شرکت کویر تایر به منظور حفظ سلامت کارکنان و کاهش ریسک افت تولید ناشی از عدم حضور کارکنان از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور مطرح بود، بلافاصله ستاد مقابله با ویروس کرونا در شرکت کویر تایر تشكيل داد تا با اقدامات پیشگیرانه، آموزش پرسنل، افزایش مراقبت های بهداشتی در کلیه سطوح، توزيع ماسک، دستکش، الكل و… الزام به رعایت پروتکل های بهداشتی، رعابت فاصله اجتماعی، افزایش تعداد سرویس های ایاب و ذهاب، تجهیز مبادی ورودی به کلیه امکانات شناسایی بیماران و … این تهدید را دفع نماید.
ب) ريسک ناشی از کاهشی مراجعات حضوری افراد در جامعه برای خرید تایر:
در این رابطه شرکت کویرتایر به منظور ثبات بازار و حفظ سلامت مصرف کنندگان تایر، به توسعه فروشی اینترنتی خدمت بزرگی را به جامعه مصرف کنندگان تایر ارائه نمود تا این خدمت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی شریف در جشنواره نوآوری محصول برتر ایرانی به عنوان خدمت برتر در سال ۹۹ معرفی گردد.
ج) تحدید اندازه بازار ناشی از کاهش مسافرت ها و تردد:
سیاست شرکت کویرتایر در این رابطه توسعه سبد محصولات، با طراحی، تولید و معرفی سایزهای جدید SUV, CUV می باشد که عمدتا این تایرها از طریق واردات در کشور تامین می شدند. در حقیقت کویرتایر با شناسایی کمبودهای بازار، تامین و جایگزینی واردات را در حوزه تایرهای شاسی بلند برنامه ریزی کرد به گونه ای که هم اکنون بخش اعظمی از بازار این تایرها را در اختیار دارد.
شرکت کویرتایر به منظور دستیابي به مقیاس اقتصادی در تولید با اعتماد به دانش مهندسین و تلاش نیروهای خدوم داخل شرکت، اقدام به ساخت ماشین آلات و تجهیزات (دستگاه های پرس بخت و ماشین آلات تایرسازی، ایکس و…) و اصلاح و بهبود برخی از تجهیزات قدیمی، تولید نموده به طوریکه توانسته ظرفیت تولید خود را از ۶۳۹/۲۶ تن به ۲۲۵/۳۱ تن در آذر ۱۳۹۹ افزایش دهد و انشاء… با اجرای طرح توسعه ۱۴ هزارتنی ظرفیت تولید خود را ۵۰ درصد افزایش داده که تا اواخر سال آینده به مرز ۴۵ هزار تن در سال برسد.
در این سال علی رغم همه مشکلات صدرالاشاره ، اهتمام هیات مدیره شرکت کویر تایر ، در حفظ منافع سهامداران از طریق هدف گذاری راهبردی، پیگیری برنامه ها و نظارت مستمر بر عملکرد شرکت و پروژه های توسعه ای و حمایت همه جانبه از شرکت، احترام به سرمایه انسانی ارزشمند و ارزش آفرین و بکارگیری اصول مدیریت راهبردی بوده است. به طوریکه:
– با شنایی به موقع تهديدها، ریسک ها و اندازه گیری و کنترل سطح ريسک ها و ارائه برنامه پوششی به هنگام
– بهبود مستمر انضباط مالی شرکت و شفافیت و اطلاع رسانی مستمر از عملکرد شرکت و تعامل سازنده با ذینفعان اعم از سهامداران، کارکنان، سازمان و شرکت بورس، بانکها و حسابرس
– برگزاری منظم و مستمر جلسات عادي و فوق العاده هیات مدیره و مشارکت فعال هیأت مدیره در کمیته های تخصصی معاملات، ریسک، حسابرسی داخلی
و با عنایت به هدف گذاری اتجام شده درسال مالی مورد گزارش، سود خالص شرکت به مبلغ ۲,۹۰۹.۵۵۱ میلیون ریال با رشد۱۳۸ درصدی همراه بوده است .
برنامه های آینده شرکت
پیش بینی تولید در سال بعد از نظر وزنی ۲۰ درصد و از نظر تیراژ ۱۵ درصد نسبت به عملکرد واقعی سال مالی ۱۴۰۰ افزایش دارد.