مدیریت شایسته ۳۰ درصد تولید سیمان کشور توسط سکانداران سیمان تامین
مدیریت شایسته ۳۰ درصد تولید سیمان کشور توسط سکانداران سیمان تامین

اقتصاد و بیمه – مهندس حمیدرضا هوشیاری ضمن تصریح اینکه با استناد به اطلاعات مالی تلفیقی هلدینگ، نرخ بازده دارایی‌های سیمان تأمین طی بازه سال گذشته مالی از ۳۱ درصد به ۳۴ درصد و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ارزش ویژه) از ۷۰ به ۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است افزود: بررسی روند سود خالص […]

اقتصاد و بیمه – مهندس حمیدرضا هوشیاری ضمن تصریح اینکه با استناد به اطلاعات مالی تلفیقی هلدینگ، نرخ بازده دارایی‌های سیمان تأمین طی بازه سال گذشته مالی از ۳۱ درصد به ۳۴ درصد و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ارزش ویژه) از ۷۰ به ۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است افزود: بررسی روند سود خالص تلفیقی هلدینگ سیمان تأمین حکایت از افزایش ۵۷ درصدی سود در مقایسه با سال مالی قبل دارد به نحوی که رقم سود از ۴ هزار و ۷۵ میلیارد تومان به ۶ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان رسیده است. به گفته وی این روند سود دهی درباره شرکت اصلی رشد ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد که حاکی از عملیاتی شدن بخش عمده ای از برنامه های مدون مدیریت برای تداوم روند صعودی و ارزش آفرینی در مجموعه «سیتا» می باشد.

مدیرعامل موفق و رزومه دار سرمایه گذاری سیمان تامین همچنین در تبیین دستاوردهای شرکت طی سال مالی گذشته خاطرنشان کرد که در کنار ارتقاء هم افزایی و انسجام بخشی بین شرکت های تابعه، اخذ رتبه اعتباری بلند مدت +A از موسسه رتبه بندی اعتباری پایا، استمرار عرضه صد درصدی داخلی محصولات سیمانی در بورس کالا، تسویه کامل تعهدات ارزی و افزایش بهره‌وری و ظرفیت تولیدی از جمله افزایش ۸۰۰ تن تولید روزانه در گروه از اهم اقدامات انجام شده در سال مالی مورد گزارش بوده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمايه گذاري سيمان تامين (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۵٫۱۶ در محل سالن آمفي تئاتر شرکت بين المللي بازرسي کالاي تجاري برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۹٫۵ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  ابراهيم بازيان بود، که جنابان احسان احمدي  و حسين عامريان در مقام نظار اول و دوم و آقای حامد عطاري به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۲٫۳۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۲٫۴۰۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مهندس حمیدرضا هوشیاری در ابتدای مجمع با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: سیمان تأمین با مالکیت ۱۸ شرکت سیمانی حدود ۳۰ درصد تولید سیمان کشور را مدیریت کرده و با هم افزایی بین شرکت های زیر مجموعه و البته انسجام بخشی در تولید سیمان های متنوع و با کیفیت، توانسته است نقش اساسی در عمران و آبادانی کشور عزیزمان داشته است.

مدیرعامل شایسته و با تجربه سیمان تامین در ادامه ضمن تشریح جایگاه ایران در تولید سیمان جهان تصریح کرد: ایران با تولید ۶۴ میلیون تن سیمان در سال گذشته جایگاه هفتم جهان را در اختیار خود قرار داد که در این میان شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین با تولید ۲۰ میلیون تن سیمان جایگاه هجدهم جهان را در میان هلدینگ‌های سیمانی به خود اختصاص بخشید.

به گفته وی در سالی که گذشت شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین (سهامی عام) علیرغم بسیاری از تهدیدهای مرتبط به صنعت همانند قطع برق و گاز و مشکلات مربوط به حمل سوخت جایگزین (مازوت) توانست میزان تولید کلینکر را با ۲% افزایش نسبت به سال قبل محقق سازد و با افزایش درآمد و مدیریت و کنترل هزینه های تولید در سایه الطاف الهی و همراهی سهامداران محترم موفق گردید با افزایش ۵۹ درصدی در سود تلفیقی نسبت به سال قبل به اهداف مالی و عملیاتی ترسیم شده گروه دست یابد.

مهندس حمیدرضا هوشیاری همچنین ضمن اعلام اینکه با استناد به اطلاعات مالی تلفیقی هلدینگ نرخ بازده دارایی‌های سیمان تأمین طی بازه سال گذشته از ۳۱ درصد به ۳۴ درصد و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ارزش ویژه) از ۷۰ به ۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است افزود: بررسی روند سود خالص تلفیقی هلدینگ سیمان تأمین حکایت از افزایش ۵۷ درصدی سود در مقایسه با سال مالی قبل می باشد به نحوی که رقم سود از ۴ هزار و ۷۵ میلیارد تومان به ۶ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان رسیده است. وی تصریح کرد که این روند سود دهی درباره شرکت اصلی رشد ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد که حاکی از عملیاتی شدن بخش عمده ای از برنامه های مدون مدیریت برای تداوم روند صعودی و ارزش آفرینی در مجموعه «سیتا» می باشد.

مدیرعامل موفق سرمایه گذاری سیمان تامین همچنین در تبیین دستاوردهای شرکت طی سال مالی گذشته خاطرنشان کرد که در کنار ارتقاء هم افزایی و انسجام بخشی بین شرکت های تابعه، اخذ رتبه اعتباری بلند مدت +A از موسسه رتبه بندی اعتباری پایا، استمرار عرضه صد درصدی داخلی محصولات سیمانی در بورس کالا، تسویه کامل تعهدات ارزی و افزایش بهره‌وری و ظرفیت تولیدی از جمله افزایش ۸۰۰ تن تولید روزانه در گروه از اهم اقدامات انجام شده در سال مالی مورد گزارش بوده است.

سکاندار «سیتا» در فرازی دیگر از گزارش خود تاکید کرد که عملکرد و دستاوردهای شرکت در طول سال های فعالیت و همچنین موفقیت های حاصل شده، در این سال مالی خود دلیلی بر این ادعا می باشد که شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین )سهامی عام) از جایگاه مناسبی در صنعت سیمان برخوردار بوده و این روند نقش آفرینی و اثرگذاری استمرار دارد.

این مدیر رزومه دار و کاربلد همچنین تاکید کرد که در سایه لطف ایزد یکتا و با پشتوانه نیروهای متخصص در مجموعه، و با استفاده از فرصت های موجود در اقتصاد داخلی و فضای بین المللی و پشتیبانی سهامداران محترم ، با تمرکز بر بازارهای هدف و حذف واسطه ها در بازار و شناسایی مصارف کنندگان نهایی و ایجاد شفافیت و عرضه محصول در بورس کالا شاهد ادمه مسیر رو به رشد شرکت و تامین منافع و رضایت مندی همه ذینفعان خواهیم بود.

مهندس هوشیاری در بخش پایانی گزارش خود اعلام داشت که رسیدن به جایگاه برتر در صنعت سیمان در منطقه، افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی و کسب بالاترین بازده سرمایه‌گذاری مهمترین اهداف ترسیم شده در چشم‌انداز این شرکت تا سال ۱۴۰۴ می باشد.

حضور پرشمار مدیران و معاونین ارشد شرکت های تابعه، گزارش جامع و مبسوط مهندس هوشیاری پیرامون اهم دستاوردها و توفیقات مجموعه طی سال مالی سخت گذشته، تشویق سهامداران بعد قرائت گزارش سکاندار با تجربه شرکت، تایید حسابهای شفاف و کلین مدیریت و تیم مالی شفاف توسط حسابرس و بازرس قانونی، پاسخگویی دقیق و مستند به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، اعلام افزایش ۵۷ درصدی سود خالص تلفیقی و رشد ۸۹ درصدی سود خالص در شرکت اصلی، تبیین برنامه های راهبردی و خلاقانه مدیریت برای تداوم روند صعودی عملکرد شرکت های تحت مدیریت، توضیحات تکمیلی جناب حامد عطاری «معاون مالی شرکت» پیرامون بندهای حسابرسی، تقدیر ویژه دکتر بازیان مدیرعامل «شستا» و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد مدبرانه وسیاستهای مدون مهندس هوشیاری که منتج به توفیقات فراوان گردیده است، لطف و تعامل جنابان هوشیاری و عطاری و دیگر معاونین ارشد مجموعه نسبت به اصحاب رسانه و نهایت همکاری مدیرکاربلد و فرهیخته روابط عمومی شرکت با اصحاب رسانه و خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود .

برنامه های آتی شرکت :

  • بروزآوری سند راهبردی هلدینگ در چارچوب ۱۲ محور تحول راهبردی.
  • مدیریت عرضه در بورس کالا با تکیه بر تحلیل بازار.
  • مدیریت موجودی کلینکر با توجه به احتمال قطع برق و گاز.
  • استفاده بهینه از نقدینگی شرکت از طریق سوق سپرده های بانکی به سمت صندوق های سرمایه گذاری.
  • برنامه ریزی جهت توسعه ناوگان حمل و نقل از طریق ثبت یا خرید شرکت حمل و نقل و خدمات دریایی آبادان.
  • برنامه ریزی جهت حضور در طرح جهش مسکن با مشارکت وزارت مسکن و بانک مسکن.
  • برنامه ریزی جهت اجرای تولید مسکن در زمین های مازاد گروه با استفاده از توان تخصصی شرکت های ایرانسازه و تدبیرسازه.
  • تکمیل زنجیره تامین از طریق اجرای پروژه های تولید آجر نسوز و پاکت سیمان.
  • تسریع در اجرای پروژه های توسعه ای از محل تامین تسهیلات بانکی و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی
  • تعیین قیمت محموله های صادراتی با توجه به ابلاغیه هلدینگ و تسویه تعهدات ارزی.
  • افزایش بهره وری در مجموعه با توجه به پتانسیل های موجود و استفاده کامل از ظرفیت های بلاستفاده.
  • شناسایی و اجرای پروژه های توسعه ای در شرکتهای تابعه، بازرسی کاالی تجاری و …
  • عرضه اولیه سهام شرکتهای تابعه از جمله سیمان زنجان.
  • ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مسائل زیست محیطی، مالیاتی، منابع انسانی و ….. به شرکت های تابعه.
  • بررسی اصلاح ساختار سرمایه شرکتهای فرعی از طریق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های مشهود (طبقه زمین(
  • تداوم بررسی عملکرد فصلی و تقویت سیستم نظارتی بر شرکت های تابعه.
  • ارزش آفرینی از طریق ایجاد هم افزایی در بین شرکت های گروه و استفاده از پتانسیل های موجود در صنایع سیمان، عمران و حمل و نقل.
  • پیگیری مستمر پرونده های حقوقی و احقاق حقوق مجموعه.
  • توسعه بازارهای داخلی و صادراتی و تلاش جهت یافتن بازارهای جدید.
  • تأکید بر تنوع محصول (توسعه محصول) شرکت های تابعه.
  • برنامه ریزی منسجم در خصوص مدیریت هزینه ها و کاهش بهای تمام شده تولید و افزایش بهره وری در مجموعه با توجه به پتانسیل های موجود و استفاده کامل از ظرفیت های بلاستفاده.

  • برنامه ریزی جهت بررسی فنی انبارهای کارخانجات و شناسایی قطعات و تجهیزات کلیدی مورد نیاز با توجه به شرایط تحریمی کشور و تامین منابع مورد نیاز آن.
  • برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از انرژی الکتریکی و حرارتی در زمان پیک مصرف در کارخانجات.
  • برنامه ریزی جهت انجام کنترل کیفی توسط شرکت تحقیق و توسعه صنعت سیمان در شرکت های تابعه.
  • برنامه ریزی جهت بررسی و ممیزی معادن ، خطوط تولید و کیفیت محصول شرکت های تابعه بمنظور رفع اشکالات و بهره برداری علمی و سیستماتیک از آنها.
  • برنامه ریزی جهت تشکیل کمیته راهبردی در جهت شناسایی ریسک های مجموعه، استفاده از فرصت ها و نقاط قوت مجموعه و رفع نقاط ضعف و کاهش تهدیدات موجود در صنعت.
  • اصلاح ساختار سازمانی به منظور سهولت و بهبود جریان اطلاعات، انعطاف پذیری و چابکی و چرخش سریع اطلاعات.
  • برنامه ریزی جهت ارزیابی کمیته های حسابرسی و مدیران حسابرسی داخلی مجموعه و تقویت سیستم کنترلهای داخلی در شرکت های گروه.
  • اندازه گیری نتایج حاصل از انجام پروژه های بهبود بر شاخص های تعیین شده از چهار منظر جدول BSC.
  • بهره مندی صحیح از طرح هوش تجاری (BI ) در شرکت اصلی و شرکت های تابعه (برنامه ریزی جهت ورود اطلاعات صحیح و بموقع در سامانه های اطلاعاتی طراحی شده در مجموعه بزرگ شستا).
  • استفاده مطلوب از برند تجاری و تقویت آن.
  • برنامه ریزی جهت فروش دارائی های راکد یا کم بازده و مازاد بر نیاز در جهت استفاده بهینه از منابع موجود.
  • تهیه گزارشات تحلیلی و بنچمارک و نشر آن در گروه.
  • برنامه ریزی جهت آموزش و اصلاح ساختار منابع انسانی شرکت های فرعی با بهره گیری از قوانین کار خصوصاً قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور و…

اهم اقدامات انجام شده طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۲/۱۴۰۲:

  • استمرار عرضه صد در صدی داخلی محصولات سیمانی در بورس کالا
  • استمرار عرضه سیمان به صورت گواهی سپرده و امکان خرید در حجم های کوچکتر ازده تا صد تن.
  • تلاش در جهت اصلاح قیمت های صادراتی فروش سیمان.
  • تاکید بر تسویه کامل تعهدات ارزی.
  • برگزاری منظم جلسات کمیته ساماندهی و تعیین تکلیف شرکت های زیان ده و کم بازده.
  • توسعه فعالیت های دانش بنیان از طریق شرکت تحقیق و توسعه و عقد تفاهم نامه همکاری علمی با دانشگاه های معتبر کشور.
  • توسعه سرمایه گذاری ها از جمله خرید سهام شرکت بیارجمند از طریق شرکت سیمان شاهرود.
  • پیگیری مستمر پرونده های حقوقی در جهت احقاق حقوق مجموعه.
  • ایجاد پایگاه دانش جهت به اشتراک گذاری فعالیت های تخصصی در سطح گروه.
  • برگزاری سمینارها، وبینارها و کارگاه های آموزشی.
  • ارتقای شفافیت در شرکت از طریق استقرار حاکمیت شرکتی و کمیته های تخصصی جهت بهبود فرآیند ها و تشکیل و فعالیت موثر کمیته های ریسک، حسابرسی، انتصابات، سرمایه گذاری، وصول مطالبات و…
  • تسویه کامل سود سهام پرداختنی به سهامداران.
  • برنامه ریزی جهت ممیزی معادن و کنترل کیفیت محصولات تولیدی از طریق بررسی وضعیت تامین مواد اولیه شرکت های تابعه و پی گیری جهت رفع مشکلات آن ها.
  • افزایش راندمان و ظرفیت تولیدی از جمله افزایش ۲۰۰ تن تولید روزانه در سیمان بهبهان.
  • برنامه ریزی جهت تنوع بخشی در تولید محصولات سیمانی و تولید سیمان های آمیخته (کاهش کلینکر فاکتور(.
  • پیگیری جهت بهینه سازی مصرف انرژی.