مخابرات ایران به دنبال افزایش سرمایه و اصلاح تعرفه خدمات
 مخابرات ایران به دنبال افزایش سرمایه و اصلاح تعرفه خدمات
مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۵ در محل سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی غدیر برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از ۸۲ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات­مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع بر عهده آقای محمودزاده بود .

در ادامه با قرائت گزارش هیات­مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیت‌های صورت­پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹  و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع­نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورت‌های مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۷۹ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند

“اخابر” در آخرین صورت مالی خود که مربوط به دوره منتهی به پایان اسفندماه ۱۴۰۰ است، میزان سود خالص خود را ۳۳ میلیارد تومان به ثبت رساند و بر اساس این صورت مالی حسابرسی شده، در ازای هر سهم ۶ ریال سود حاصل کرد.

مجموع درآمد عملیاتی که این شرکت طی یک سال اخیر به ثبت رساند برابر با ۲۳۶ میلیارد تومان بود، مجموع درآمد‌هایی که طی این دوره شناسایی شد نسبت به دوره مشابه ۶۶ درصد افزایش پیدا کرد.

 

“اخابر” از میزان سود خالصی که به ازای هر سهم در مجمع عمومی عادی سال مالی گذشته اعلام کرد ۱۰۰ درصد آن را به سهامداران خود پرداخت کرد.

 

نکات خواندنی مطرح شده در مجمع :

 

-اهم دستاوردهای شرکت ارتباطات سیار شامل بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک تلفن همراه و کسب سهم بازار درآمدی بیش از ۵۷ درصد و رشد ۴۰ درصدی ترافیک روزانه دیتا و حمله بیش از ۱۹ پتا دیتا در روز، جذب بیش از ۵ میلیون مشترک دائمی و اعتباری توسط همراه اول طی سال گذشته و ارائه ۳ میلیون خدمت ماهیانه در نقاط حضوری شبکه فروش و خدمات و رشد ۲۴ برابری پهنای باند سرویس های داخل دیتاسنتر همراه اول، است .

 

–  شرکت در سال۱۴۰۰ توانست رشد ۱۳درصدی را در درآمد کل به ثبت برساند. شرکت تغییری در تعرفه های دیتا و تلفن ثابت نداشته است.

 

–  توسعه و ظرفیت سازی شبکهims/ngn به میزان سه میلیون پورت و توسعه ظرفیت منصوبه تلفن ثابت و خدمات باند پهن به ترتیب به میزان ۳۱۶ هرار و ۵۲۰ هزار پورت، اجرای ۶۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در مسیر های شهری و روستایی و واگذاریgbps ۴۴۶۰ ظرفیت انتقال به اپراتور های ثابت و سیار و توسعه ۱۲۰۰ نود شبکه انتقال و افزایش ظرفیت به میزانTbps ۴.۸ و نوسازی و بهسازی تجهیزات تغذیه نیرو در ۶۸۵ مرکز سایت

 

–  بهینه سازی ساختار هزینه و درآمد سرویس های پایه شرکت مانند آدرس های اینترنتی و دیتای تجاری همچنین متنوع سازی جریان های درآمدی صرفاً از خدمات پایه به خدمات ارزش افزوده و دیجیتال و توسعه همکاری مشترک با شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات جهت فروش محصول مشترک و بازنگری در فرایند صدور صورتحساب و توقف روند صعودی لاوصولی و کاهش ۵ درصدی مطالبات سال گذشته بخشی از دستاوردهای تجاری شرکت خوانده شد.

 

–  افزایش ۴ برابری جریان‌های درآمدی و توسعه زیرساختهای شبکه و پلتفرم‌های فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات جدید ارزش افزوده و ایجاد جریان درآمدی جدید در حوزه ارزش افزوده مالی در قالب قرارداد با شرکت‌های پرداخت الکترونیکی و توسعه سکوهای نرم‌افزاری مورد نیاز شرکت مخابرات ایران در شرکت های تابعه

 

–  شرکت برنامه افزایش سرمایه دارد.منتهی شرکت اگر بخواهد از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه دهد باید یک طبقه خاص را مد نظر قرار دهد. همه دارایی ها باید دارای اسناد و مدارک کافی باشد و اگر این اسناد کافی نباشد، نمی تواند مشمول تجدیدارزیابی شود. ابه گفته مدیریت ارشد اگر بتوانیم خودمان را از این بند آزاد کنیم، قطعا خبرهای خوبی را در این خصوص خواهیم داشت.

 

– در پاسخ به سوال سهامداران گفته شد:

دو برنامه افزایش درامد و‌کاهش هزینه داریم. مخابرات دربخش مکالمات صوتی ۱۲ سال تعرفه ها را تغییر نداده است در حالی که هزینه های ریالی ۱۵ برابر شده است. ما در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه پیش بینی کردیم، که  از مهرماه ۱۴۰۰ افزایش تعرفه را در نظر داشتیم که اتفاق نیوفتاد که منجر به مشکل در پایان سال شد. خرداد ۱۴۰۰ تعرفه تلفن ثابت ابلاغ شد که عدم اجرای آن ۲۰۰۰ میلیارد تومان زیان به شرکت تحمیل کرده است. در بخش برق تعرفه ها اصلاح شد‌ چون از سال ۹۵ تغییر نکرده بود.

 

–  برنامه بودجه ریزی برای سال ۱۴۰۱ بسیار دقیق و علمی است و مخابرات در مسیر تحول قرار گرفته است.

 

 

 

– ارائه هوشمند خدمات یکپارچه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زیست بوم دیجیتال و ارائه برترین تجربه یکپارچه و دیجیتال به مشتری و توسعه نوآورانه و هوشمندانه کسب و کار چشم انداز مخابرات ایران در افق ۱۴۰۴ است.

 

– ایجاد سازمان استراتژی محور و یادگیرنده برای رقابت پذیری بهتر در حوزه کسب و کار و اقتصاد دیجیتال و بهره‌گیری از قابلیت‌ و ظرفیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان در جهت توسعه فعالیت های تحقیقاتی آموزشی و توسعه ای و تعمیر رویکرد نوآوری و پژوهش در تمامی سطوح سازمانی بخشی از اهداف شرکت مخابرات ایران است.

 

– کاهش ۵ درصدی میزان مطالبات شرکت مخابرات ایران

 

تعداد سویچ های مخابراتی این شرکت به ۹۵۷۰ عدد رسید.اخابر بالاترین امنیت شبکه اختصاصی را به شرکت هایی همچون بانک ها ارائه می دهد.

 

درگاه مخابرات من ، مطلوب ترین محصول این شرکت خواهد بود و بالاترین خدمات را ارائه می دهد.

 

– افزایش ۴ برابری جریان های درآمدی مخابرات ایران در سال مالی مورد گزارش

 

–  از مهمترین برنامه های مجموعه در سال آتی ، اصلاح ساختار مالی و طرح افزایش سرمایه است.

 

– تنوع محصولات و روند  افزایش درآمد زایی در دستور کار مخابرات ایران  قرار دارد.

 

– ارتقاء ارزش سهام و مدیریت ویژه اخابر در بازار سرمایه به عنوان یکی از اولویت ها به شمار می رود.

 

– اصلاح تعرفه خدمات ثابت در دستور کار قرار دارد .

 

– توسعه ۱۱۸ تجاری با خدمات نوین در سال جاری به اجرا گذاشته می شود.

 

– هوشمند سازی خدمات یکپارجه ارتباط و فناوری یکی دیگر از اهداف ۱۴۰۱ اخابر است.

پیام هیات مدیره

افتخار دارم برای دومین سال به عنوان رئیس هیئت مدیره بزرگترین اپراتور مخابراتی کشور، در کنار خانواده بزرگ شرکت مخابرات ایران اعم از سهامداران، مدیران و کارکنان شرکت حضور دارم.

 

در طول این دو سال که دنیا به خاطر کرونا، با پیشرفته سریع شاخه‌های گوناگون فناوری، نظیر اینترنت باند پهن خانگی، خدمات همکاری مشارکتی،اپلیکیشن ها و خدمات ابری روبرو بود و نوع نیازها و تقاضاتی کاربران ارتباطی به دلیل شرایط خاص تغییر کرده بود، شرکت مخابرات ایران نیز در این مسیر قرار گرفت و همراه با جنبش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی پذیرای تحول دیجیتال شد. در همین راستا شرکت مخابرات ایران با تدوین سیاست های کلان این شرکت در سال ۱۴۰۰ ، تحولات دیجیتالی اختصاصی برای افزایش کیفیت سرویس ها، حفظ و افزایش اعتماد مردم، بهبود پشتیبانی از خدمات، ارائه خدمات جدید و افزایش درآمد در نظر گرفت.

 

طبق محورهای این سیاست ها در بخش فناوری بهبود کیفیت نگهداری شبکه و ارائه بالاترین کیفیت بر اساس وضع موجود فناوری و محوریت توسعه شبکه با استفاده از فناوری های روز در تمامی لایه ها؛ در بخش تولید داخل، توجه به دانش و توانمندی های شرکت های ایرانی و تولید داخل در سطح سخت افزار و نرم افزار و استفاده و همسوسازی تمامی پتانسیل‌های اکوسیستم TCT کشور جهت توسعه و ارائه خدمات مد نظر شرکت است.

 

همچنین سیاست این شرکت در بخش فناوری، بهبود کیفیت، نگهداری شبکه و ارائه بالاترین کیفیت بر اساس وضع موجود فناوری و محوریت توسعه شبکه با استفاده از فناوری های روز در تمامی لایه ها می باشد. سیاست دیگر این شرکت با توجه به بخش مالی و اقتصادی است. در این حوزه با تلاش در جهت افزایش دقت، شفافیت و رعایت حداکثری قوانین در مدیریت مال، افشای صورت های مالی، استفاده حداکثری از منابع موجود و سرمایه گذاری های انجام شده و توسعه متوازن موفقیت های حاصل شد در بخش بازار و مشتری نیز ارتقاء درآمدها از محصولات موجود، ورود به بازارهای جدید یکپارچگی، ساماندهی و ایجاد تنوع در کانال های فروش و خدمات پس از فروش و تجربه مشتری گنجانده شد.

 

در سال پیش رو با توجه به شعار مقام معظم رهبری “تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین” شرکت مخابرات ایران امیدوار است با چشم انداز ارائه هوشمند خدمات یکپارچه TCT در زیست بوم دیجیتال بتوانند در پرتو حمایت ها و همدلی های حاکمیتی و مساعدت تک تک همکاران گرامی به اجرای موفق اهداف و برنامه های توسعه ای خود دست یابد.

 

امسال شرکت مخابرات ایران امیدوار است تغییر نگاه به مخابرات و خدمات، برداشتن موانع و مشکلات از سر راه این شرکت از سوی دولت و مقامات قانون گذار انجام شود تا سرمایه گذاری های توسعه ای در شرکت مخابرات با موفقیت تامین و این شرکت در مسیر توسعه سربلند باشد.

 

در پایان با قدردانی از تلاش های بی دریغ تمامی مدیران، کارشناسان، کارکنان شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور، روزهای پر امید و پر برکت برای همه آرزو می کنم و امیدوارم با همت و عزم راسخ شاهد استمرار خدمت سانی خالصانه به مردم کشورمان باشیم.

 

مهمترین رویدادها و دستاوردهای شرکت مخابرات ایران در سال ۱۴۰۰

 

–        توسعه برند و ثبت لوگوی “نت ما” و “دیجیتما”

 

–        کسب تندیس جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

 

–        برگزاری نشست ارزیابی عملکرد فعالان عرصه ارتباطات

 

–        حضور در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۱ ( دوم تا پنجم دی ماه ۱۴۰۰ )

 

–        انعقاد تفاهم نامه توسعه همکاری با شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید

 

–        کسب تندیس برند ارزش آفرین در اجلاس سراسری مدیران ارزش آفرین

 

–        برگزاری مراسم سراسری و همزمان افتتاح بیش از ۱۰ هزار طرح مخابراتی

 

–        انعقاد تفاهم نامه همکاری شرکت مخابرات با مجموعه گروه کارخانجات شهید قندی

 

–        کسب مقام نخست درچهارمین گردهمایی گراف دی با معرفی مدیران عامل ارتباط گرا

 

–        کسب عنوان برند محبوب برای سومین سال پیاپی در جشنواره ملی برندهای برتر مصرف کنندگان

 

–        انعقاد تفاهم نامه مشترک سه جانبه شرکت مخابرات ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیما

 

مهمترین رویدادها و دستاوردهای شرکت همراه اول در سال ۱۴۰۰

 

–        دریافت نشان های “ستاره ملی روابط عمومی” و “ستاره طلایی روابط عمومی” توسط شرکت همراه اول در هشتمین جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران

 

–        دریافت “تندیس جایزه ملی تحول دیجیتال” در پنجمین دوره ارزیابی جایزه ملی تحول دیجیتال و دریافت “تندیس سیمین زندگی دیجیتال”

 

–        دریافت “تندیس مدیران ارزش آفرین” در اجلاس سراسری مدیران ارزش آفرین در تحول و توسعه کسب وکارهای ایران

 

–        دریافت “نشان عالی مسئولیت اجتماعی ۶ ستاره” از نخستین جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی

 

–        دریافت “نشان سیمین جایزه ملی مدیریت منابع انسانی” در پنجمین دوره ارزیابی ملی جایزه منابع انسانی براساس مدل ۳۴۰۰۰

 

–        دریافت “تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران” در دوازدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران

 

–        دریافت “نشان ویژه روابط عمومی هوشمند” در هفدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی و هجدهمین دوره جشنواره برترین های روابط عمومی ایران

 

–        دریافت “لوح و تندیس روابط عمومی برتر” در هفدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی و هجدهمین دوره جشنواره برترین های روابط عمومی ایران

 

وضعیت و جایگاه مخابرات ایران

 

–        دایرنمودن ۹۱۴/۶۸۲ تلفن ثابت در سال ۱۴۰۰

 

–        جذب ۹ میلیون مشترک جدید ۴G توسط همراه اول

 

–        ضریب نفوذ  ۳/۱۹ درصد خانوار دراینترنت پرسرعت(ADSL)

 

–        رکورد ۵۰۷/۱۵ ترابایت حجم مصرفی ترافیک روزانه دیتای ثابت

 

–        دستیابی به ضریب نفوذ ۷/۹۲ درصدی یوسیم در گوشی نسل چهارم

 

–        بالغ بر ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت در سال ۱۴۰۰ با ضریب نفوذ ۵۱/۳۴ درصد

 

–        راه اندازی ۱۰۰۰ سایت لوکیشن جدید در سال ۱۴۰۰ در اقصی نقاط کشور توسط همراه اول

 

–        رشد ۴۵ درصدی ترافیک دیتا و ۶ درصدی ترافیک صوت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته در همراه اول

 

«گزارش تکمیلی در سایت و نشریه»