دکترین درخشان محمد برهانی برای تداوم مسیر پیشرفت مجموعه
دکترین درخشان محمد برهانی برای تداوم مسیر پیشرفت مجموعه

اقتصاد و بیمه-مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  صنعت غذايي کورش (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۳۱ در محل مرکز همايش هاي بين المللي هتل بزرگ ارم – سالن سپهر برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۹۰٫۹۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی […]

اقتصاد و بیمه-مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  صنعت غذايي کورش (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۳۱ در محل مرکز همايش هاي بين المللي هتل بزرگ ارم – سالن سپهر برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۹۰٫۹۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای کورش منتصر بود، که جنابان رجب جلالوند و حسين عليقارداشي در مقام نظار اول و دوم و آقای عمت محمدي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱,۳۵۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

این مراسم که با ذکر یاد و خاطره مرحوم حاج محمدکریم فضلی، بنیانگذار فقید گروه صنعتی گلرنگ آغاز شد، با قرائت پیام هیئت‌مدیره به سهامداران ادامه پیدا کرد و پس از آن، کورش منتصر، رئیس هیات مدیره از مدیرعامل شرکت آقای محمد برهانی خواست گزارش هیأت مدیره درباره عملکرد سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ را ارائه کند.
برهانی درباره جایگاه صنعت غذایی کورش در صنعت روغن نباتی کشور گفت: ما موفق شدیم سهم خود را از بازار کل روغن از  ۴/۱۳ درصد در سال ۱۴۰۰، به ۴/۱۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش دهیم و همین امر باعث افزایش سهم بازار روغن خانوار از ۷/۲۱ درصد به ۸/۲۲ درصد شد.

برهانی در ادامه خاطرنشان کرد: سرمایه شرکت از زمان تاسیس تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده که پیشنهاد ۲۴۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه نیز داده شده است. برهانی در ادامه با اشاره به چشم انداز و ماموریت شرکت صنعت غذایی کورش عنوان کرد: ما در چشم انداز خود جایگاه نخست بازار را برای خود در نظر گرفته ایم. در زنجیره ارزش نیز به موضوع نوآوری تاکید بسیار داریم و همواره شعار سلامت محوری در دستور کار ما قرار گرفته است. هدف ما ایجاد خلق ارزش افزوده با محوریت سلامت است. وی با اشاره به روند رشد این شرکت از زمان تاسیس تاکنون گفت: شرکت سال ۱۳۹۰ تاسیس شد و تا سال ۱۳۹۳ اقدامات زیرساختی را انجام داده است. سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ نقطه عطف شرکت بود که با معرفی دو محصول سلامت محور یکی روغن های سرخ کردنی بدون پالم و دیگری روغن آفتابگردان غنی شده با ویتامین A و D بوده است که این دو محصول در واقع در حال حاضر ۷۰ درصد سبد محصول شرکت را تشکیل می دهند.

همچنین ۵۰ درصد سهم بازار نیز به این دو محصول اختصاص دارد. سال ۱۴۰۰ دهمین سالگرد تاسیس شرکت بود و در سال ۱۴۰۱ بعد از آزادسازی نرخ ارز در ۲۲ اردیبهشت توانستیم در خرداد ماه بالاترین رکورد فروش را در بین کل شرکت های غذایی کشور داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش با اشاره به این موضوع که در سال ۱۴۰۲ مسیر سال گذشته را طی خواهید کرد، گفت: ما در سال ۱۴۰۱ رشد ۲ درصدی در سهم بازار را تجربه کردیم. اتفاقی که روی داد این بود که در سال ۱۴۰۱ و پس از آزادسازی نرخ ارز صنعت روغن نباتی کشور روند نزولی را طی کرد و کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرد، اما این روند نزولی در شرکت صنعت غذایی کورش نسبت به سایر شرکت ها کمتر بوده و سهم بازار خود را حفظ کرده است تا اینکه این بازار واقعی تر شد.

برهانی در ادامه با اشاره به نحوه توزیع محصولات این شرکت عنوان کرد: مشتریان ما وفادار هستند و ما قراردادهای بلندمدت برای توزیع با فروشگاه های زنجیره ای مانند افق کوروش که یک شرکت معتبر بورسی است و در سراسر ایران شعبه دارد، داریم.

خرید شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان

وی در ادامه با اشاره به تکمیل زنجیره تامین در این شرکت عنوان کرد: ما در این راستا سهام شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان را خریداری کرده ایم. بحث نقل و انتقال سهام آن در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. این کارخانه ظرفیت بالایی در زمینه تولید مواد پلیمری دارد، زمینه ای که ما مصرف بالایی در آن داریم. ما در سال ۱۴۰۱ به میزان ۷۲۵۰ تن پت مصرف کرده ایم که این عدد در سال ۱۴۰۲ به میزان ۷۵۰۰ تن در نظر گرفته شده است. ماشین آلاتی که در مجموعه گهر وجود دارند، فوق پیشرفته هستند. امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ صددرصد نیاز خود را از مجموعه گهر تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش ادامه داد: شرکت صنعتی غذایی کورش در سال های متوالی تندیس ها و جوایز مختلفی را به خود اختصاص داده است.

برهانی همچنین با اشاره به میزان اشتغال زایی این شرکت گفت: ۶۷۳ نفر در سال ۱۴۰۱ در این شرکت به صورت مستقیم مشغول به کار بوده اند.

وی همچنین با اشاره به مسوولیت های شرکت عنوان کرد: مسوولیت های اجتماعی شرکت در راستای کمک به مراکزی چون کهریزک، شیرخوارگاه آمنه و موسسه زنجیره امید بوده است. درخواست ما امسال افزایش بودجه مسوولیت های اجتماعی از هیات مدیره است.

مدیریت انرژی در صنعت غذایی کورش

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش در ادامه عنوان کرد: در زمینه آب کشور با مشکلاتی روبه روست و همکاران ما بسیار متمرکز روی مدیریت آب در حال کار کردن هستند.صنعت روغن نباتی به ازای تولید هر تن روغن، یک مترمکعب مطابق استاندارد آب مصرف می کند و این میزان مصرف آب در صنعت غذایی کورش ۷/ ۰مترمکعب است و تا آنجا که امکان دارد، قصد داریم این زنجیره مصرف آب را به صورت بسته نگه داریم تا تمام آب مورد مصرف را دوباره به چرخه کارخانه بازگردانیم. در زمینه مصرف انرژی نیز به ویژه اینکه در این روزها که در پیک مصرف برق هستیم، به گونه ای عمل می کنیم که کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشیم. در زمینه مصرف پت نیز نهایت بهره وری را برای خود در نظر گرفته ایم.

نرخ سود شرکت در سال گذشته

برهانی در ادامه با اشاره به سود و زیان شرکت در سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته نرخ سود رشد سه برابری داشته که ناشی از آزاد شدن نرخ ارز بوده است و سود خالص شرکت نیز سال گذشته با رشد خوبی همراه بوده و پس از کسر مالیات افزون بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در موضوع سود و زیان بحث افزایش سرمایه را داشتیم. در سال جاری دولت و مجلس شورای اسلامی با تصویب بودجه، بحث معافیت مالیاتی از محل افزایش سرمایه را مطرح کردند. ما با اعمال ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه، بحث معافیت مالیاتی را لحاظ کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به مدیریت سرمایه در گردش شرکت عنوان کرد: برای این مدیریت ما باید چرخه تولید خود را کوتاه کنیم. از سوی دیگر روی وصولی های خود پیگیر باشیم.

همچنین سعی کردیم هزینه مالی ما رشد پیدا نکند. چرا که شرایط تامین مالی از بانک ها بسیار سخت شده است. با حمایت سهامداران سود ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سود سه ماه نخست ۱۴۰۲ شرکت

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش در ادامه با اشاره به فروش سه ماهه سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: فروش سه ماه نخست امسال شرکت افزون بر ۴ هزار و ۱۹۰میلیارد تومان بوده و بودجه امسال شرکت ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. برخی مسائل برای تامین این بودجه داریم یکی از آنها تامین سرمایه در گردش است. باید این موضوع را در نظر گرفت که کشور با وجود تحریم ها در شرایط طبیعی قرار ندارد با وجود این در تلاش هستیم که بودجه خود را محقق کنیم.برهانی همچنین درباره ارزش سهام کورش در بازار سرمایه عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون شاخص یک روند صعودی داشته و سهام ما نیز روند صعودی به خود گرفته است. لازم به یادآوری است که شرکت صنایع غذایی کورش با ارائه محصولات متنوع در زنجیره تولید روغن های خوراکی خانگی و صنعتی در بازارهای داخلی و کشورهای همسایه فعالیت می کند. از جمله دستاوردهای ویژه این شرکت، تولید روغن های ویژه ای چون روغن سرخ کردنی بدون پالم است که برای نخستین بار به مصرف کنندگان ایرانی عرضه شده است.
بعد از صحبت‌های مدیرعامل صنعت غذایی کورش، مصطفی دیلمی‌پور، حسابرس مستقل و بازرس قانونی گزارش خود را درباره عملکرد سال مالی مطرح کرد. در ادامه این مراسم، حاضران و سهامداران سوالات خود را از رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل و مدیر مالی و اقتصادی شرکت پرسیدند و پس از تایید گزارش، در خصوص تقسیم سود سهام، نظرسنجی شد که نهایتا  تقسیم سود ۱۶۲۰ میلیارد تومان، به ازای هر سهم ۱۳۵ تومان تصویب شد و همچنین در مجمع فوق‌العاده نیز به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه مورد تصویب قرار گرفت و سرمایه شرکت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

مهم‌ترین نکات مطرح شده
– تولید محصولات جدید با دانش فنی روز از چشم‌انداز شرکت است.
– شرکت برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی را دارد که مجوزات لازم را از سازمان بورس اخذ کرده و منتظر تأیید مجموعه است. با این افزایش سرمایه، سرمایه غکورش به ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.
– غکورش در سال ۱۴۰۱ به بازار صنف و صنعت ورود کرد و ادامه این مسیر از برنامه‌های ۱۴۰۲ است.
– سهم صنعت غذایی کورش از بازار مایع کل ۲۰.۱۴درصد و مایع خانوار ۲۷.۲۹درصد است.
– با اینکه به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ صنعت روغن نباتی در حوزه تولید با کاهش ۱۵درصدی مواجه شد، اما غکورش با افت چندانی مواجه نشد و از ۳۰۰.۷۰۰ تن تولید در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۳.۴۰۰ تن در سال ۱۴۰۱ رسید.
– در بودجه ۱۴۰۲، ۲۵هزار میلیارد تومان فروش دیده شده است.
– در سال ۱۴۰۱ غکورش با دو پخش از گروه صنعتی گلرنگ قرارداد منعقد کرد و برنامه دارد توسعه بیشتر و افزایش سهم بازار در حوزه خانوار داشته باشد.
– برای سال ۱۴۰۲ برآورد شده ۷هزار و ۵۰۰ تن مصرف پت داشته باشد.
– در سه ماهه ۱۴۰۲، ۶۵۰ تن از ملزومات پلیمری توسط مجموعه گهر تأمین شده و پیش‌بینی این است تا سال ۱۴۰۴، ۱۰۰درصد نیاز را از این مجموعه تأمین کنیم..

در پاسخ به پرسش سهامداران مطرح شد:
– درخصوص ملک رفاه، انتهای ۱۴۰۱ رأی الزام به صدور سند را گرفتیم و به لحاظ جرایم هم قاضی به نفع غکورش رأی داده است.
– سال گذشته با حذف ارز ۴۲۰۰ و ابلاغ قیمت‌ها توسط سازمان حمایت در مردادماه، شرکت ۱۰ درصد در حوزه خانوار و ۱۵درصد در بخش صنف و صنعت کاهش داشته و به همین دلیل از برگشت از فروش استفاده کرده و کاهش نرخ داشته است.
– غکورش ایجاد مخازن ذخیره در شمال کشور را در دست اقدام دارد که این موضوع هزینه اجاره را کاهش می‌دهد.
– غکورش امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه منتشر می‌کند.
– تا زمانی که آخرین قسط قرارداد با مجموعه گهر پرداخت نشود، شرکت‌های زیرمجموعه در تلفیق قرار نمی‌گیرند.
– درمورد گزارش سه ماهه توضیح داده شد: در سه ماهه، سهم و شرایط بازار شرکت به دلیل ریسک‌ها و مشکلات ابتدای ۱۴۰۲ مانند ابهاماتی که در قوانین وجود داشت و اینکه مشخص نبود ارزش افزوده قرار است ۹درصد بماند یا ۱درصد شود و همچنین ابهامات در سود بازرگانی منجر شد ترخیص کالاها در گمرک با تأخیر انجام شود و فروردین را از دست بدهیم، اما اردیبهشت و خردادماه جبران کردیم و در ۶ماهه هم جبران می‌کنیم و سعی می‌کنیم گزارش بهتری داشته باشیم.
– در انتهای مجمع غکورش به ازای هر سهم ۱۳۵۰ ریال سود تقسیم شد و تا قبل از نیمه شهریورماه پرداخت می‌شود.

-با توجه به میزان سود تقسیم شده، مبلغ افزایش سرمایه از محل سود انباشته به جای ۱۲۰۰ میلیارد تومان ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود و بر این اساس سرمایه ثبتی شرکت به ۲هزار میلیارد تومان می‌رسد.
– هدف از این افزایش سرمایه، اصلاح ساختار مالی و بهره‌مندی از معافیت مالیاتی است که با توجه به کاهش میزان مبلغ افزایش سرمایه معافیت مالیاتی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
– با افزایش سرمایه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی، صرفه‌جویی مالیاتی بالغ بر ۱.۴۰۴ میلیارد ریالی عاید شرکت می‌شد، اما باتوجه به کاهش اتفاق افتاده احتمالا حدود ۴۰،۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ کسر شود.
-در انتهای مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومانی غکورش از محل سود انباشته به تصویب رسید.

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»

((گزارش تکمیلی به زودی در پایگاه خبری و نشریه))