بازدهی ۱۱۵ درصدی سهام تاپیکو در یک سال گذشته /شتاب چشمگیر در اجرای پروژه ها و اهتمام جدی برای پیاده سازی برنامه های مدون مدیریت
بازدهی ۱۱۵ درصدی سهام تاپیکو در یک سال گذشته /شتاب چشمگیر در اجرای پروژه ها و اهتمام جدی برای پیاده سازی برنامه های مدون مدیریت

اقتصاد و بیمه- عضو هیات مدیره شرکت در فرازی از گزارش خود با تصریح اینکه نکته مهم دیگر این است که در پروژه های جاری شرکت که به تعداد ۱۶ طرح می باشند، میزان پیشرفت، ماهانه از ۱ واحد به ۲ واحد افزایش یافته است و هدف گذاری شده تا سال آینده این مهم به […]

اقتصاد و بیمه- عضو هیات مدیره شرکت در فرازی از گزارش خود با تصریح اینکه نکته مهم دیگر این است که در پروژه های جاری شرکت که به تعداد ۱۶ طرح می باشند، میزان پیشرفت، ماهانه از ۱ واحد به ۲ واحد افزایش یافته است و هدف گذاری شده تا سال آینده این مهم به ۴ واحد رشد در ماه برسد تاکید کرد برای تکمیل زنجیره ارزش تعداد ۸ پروژه مهم کلنگ زده شده است که پروژه هایی نظیر VAM، MTE ، آکریلونیتریل ، متیونین و استیل‌کورد خرید سهام‌های ارزنده جدید در حال جمع بندی و اخذ مجوزها در دستورکار می‌باشد.

دکتراسم خانی اولویت محوری تاپیکو شامل انجام فعالیت‌های اقتصادی سودآور برای سهامداران همچنین اظهار داشت که تکمیل و راه اندازی پروژه های ناتمام بوده که در همین راستا موفق شدیم ۷ پروژه را در سال جاری به اتمام برسانیم.

مدیرعامل مدبر مجموعه تاپیکو در قسمتی از گزارش خود، از سند تحول با راهبردهای دوازده گانه تا افق ۱۴۰۵ رونمایی کرد. شایان ذکر است سند راهبردی تحول براساس راهبردهای ۱۲گانه در بازه‌های ۱، ۲ و ۵ ساله با محورهای صیانت، بهینه‌سازی پرتفوی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی،  دانش بنیان، و مولدسازی، فرصت‌های بین‌المللی، بهره‌وری و … تنظیم شده است. به گفته وی در حوزه صیانت؛ کاهش تعداد پرونده‌های حقوقی انجام شد که عبارت است از باز شدن قفل توسعه PIIC با حل پرونده اختلاف ۱۰ ساله با NPC و کاهش بدهی از ۹۸۰ میلیارد تومان به ۵۰۶ میلیارد تومان که قسط اول پرداخت شده، انتقال قطعی سهام پتروشیمی تبریز، حل پرونده‌های متعدد حقوقی در گروه تاپیکو به ارزش حدود ۲۹.۰۰۰ میلیارد ریال و رفع تعهدات ارزی در گروه تاپیکو به ارزش ۵ همت.

به گفته وی منطبق با راهبرد چهارم این سند تحول، با عنوان سرمایه گذاری و تامین مالی، تاپیکو در سال مالی گذشته توانست، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سهام جدید خریداری نماید و این ابر هلدینگ چند رشته ای توانسته است ۲۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی را با یک وحدت و کار تیمی ارزشمند انجام دهد که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۹ درصدی اتفاق افتاده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين  (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۶٫۰۶ در محل  سالن همايش هاي مجموعه فرهنگي و ورزشي تلاش برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۹۴٫۳۸ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای ابراهيم بازيان بود، که جنابان احسان احمدي و محمدرضا حميدي در مقام نظار اول و دوم و آقای مسعود اسمخاني به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۲٫۳۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۲٫۷۴۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مجمع عمومی عادی سالیانه تاپیکو در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد بازدهی ۱۱۵ درصدی سهام تاپیکو در یک سال گذشته مجمع عمومی سالیانه در سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۲٫۳۱ برگزار و ۲۴٫۹۸ درصد سود سهام این شرکت تقسیم شد.

دکتر اسم خانی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: تاپیکو به عنوان بزرگترین و متنوع ترین هلدینگ تخصصی کشور در حوزه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی  دارای ۹ درصد از کل ظرفیت تولید محصولات اصلی پتروشیمی در کشور می باشد.

مدیرعامل جوان و جهادی مجموعه در ادامه با تبیین اینکه سود خالص تلفیقی این هلدینگ حدود ۳۹٫۵ هزار میلیارد تومان در سال مالی مورد گزارش شده است اضافه کرد: نکته بسیار مهم دیگر، میزان رشد حدود ۵۰ درصدی در سود خالص شرکت اصلی بوده است. مدیر عامل تاپیکو در همین راستا خاطرنشان کرد که، رشد سود ۴۷ درصدی شرکت‌های مدیریتی تاپیکو اتفاق قابل تقدیری است به گونه‌ای که در این شرایطی که سود شرکت‌های غیر مدیریتی با توجه به فضای حاکم بر صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به دلیل افزایش قیمت‌های خوراک، یوتیلیتی و کاهش‌های قیمت‌های جهانی محصولات خیلی مساعد نبوده است، این دستاوردها برای مجموعه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و شستا رقم خورده است.  مدیرخوشفکر صنعت پتروشیمی کشورمان در همین زمینه تاکید کرد که هر چند به غیر از نفت ستاره، سایر شرکت‌های غیرمدیریتی به دلیل فضای حاکم بر صنعت مانند افزایش قیمت خوراک، مالیات وضع شده بر صادرات، نرخ تسعیر ۲۸۵۰۰ و … با ۱۸درصد کاهش سود مواجه شده‌اند، اما در این فضا، شرکت‌های مدیریتی هلدینگ ۴۸درصد رشد سودآوری داشته‌اند.

دکتر اسم خانی در بخش پایانی گزارش خود بر این نکته تاکید کرد که درخصوص نرخ خوراک جلساتی با وزارتخانه‌ها داشتیم و هفته گذشته هم با وزارت صمت جلسه داشتیم و گفتیم که به طور حتم متانولی‌ها با نرخ ۷هزار تومان متضرر می‌شوند و فرمول باید طبق قانون باشد که در حال حاضر با این موضوع موافقت شده است و درصدد هستیم که ضریب وزنی ۲۵ درصد، ۱۵ درصد بشود. (اینکه سقف هرکدام از هاب‌ها چقد باشد، هنوز مشخص نیست.)

وی همچنین اضافه کرد: از نرخ تسعیر ۳۸ تومان حمایت کردیم. چون در چند ماه گذشته رصد کردیم و دیدیم با نرخ ۲۸۵۰۰ می‌دهیم، اما با نرخ ۲۸۵۰۰ به دست مصرف کننده نمی‌رسد و چون رقابت می‌خورد، متوسط نرخ ۳۶ است و با این اختلاف، افرادی صادرات انجام‌ می‌دهند بنابراین از نرخ  ۳۸ تومانی حمایت کردیم.

گفتنی است پس از پایان مجمع سالانه و در یک نشست خبری که با حضور مدیرعامل تاپیکو و معاونین ارشد شرکت برگزار گردید دکتر اسم خانی آخرین گزارش ها و دیدگاه ها ی خود را در مورد صنعت پتروشیمی و شرکت تاپیکو با اصحاب رسانه در میان گذاشت که مهم ترین موارد مطرح شده به قرار زیر می باشد:

  • تولید در کل تاپیکو در ۳ماهه ۱۴۰۲، ۱۳درصد رشد کرده است.
  • احداث کارخانه ریکلیم و خط روکش تایر هواپیما با ظرفیت ۱۰هزار تن تولید در سال از اقدامات تاپیکو در سال مالی مورد گزارش است.
  • در حال پیگیری هستیم که IPO(عرضه اولیه) شیمی بافت را انجام دهیم.
  • وزیر نفت موانعی برای عرضه اولیه نفت ستاره ارائه کرد و کمیته تشکیل دادیم و از ۸ مورد ۳ مورد حل شده است.
  • نفت صبا تا پاییز امسال عرضه اولیه می‌شود.
  • عرضه پتروشیمی مروارید و پتروشیمی تبریز در دستور کار است.
  • تحصیل سهام، واگذاری سهام، عرضه اولیه سهام شرکت‌های غیربورسی، مولدسازی دارایی‌ها، تأسیس شرکت‌های جدید و ادغام یا انتقال شرکت‌های سرمایه‌پذیر از برنامه‌های شرکت برای اصلاح پرتفوی است.
  • تاپیکو ۱۰هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه تحصیل سهام سرمایه‌گذاری کرده است.

  • اجرای پروژه تولید آب صنعتی پتروشیمی خراسان از پساب بجنورد بعد از ۱۵ سال صورت گرفته و تاکنون ۳۰درصد پیشرفت داشته است و فاز اول آن در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. امسال این پروژه تمام می‌شود.
  • افتتاح پروژه ملی استیل کورد برای تکمیل زنجیره ساخت لاستیک که در فاز اول ۱۲هزار تن تولید می‌شود و صرفه‌جویی ۲۰ میلیون یورویی دارد.
  • افتتاح پروژه گازکوب آبادان از اقدامات شرکت بوده که با این پروژه خوراک دریافتی پتروشیمی آبادان روزانه ۸۵ تن افزایش یافته است.
  • تاپیکو ۲۳ پروژه در دست بررسی دارد.
  • در دوده صنعتی پارس خط تولید جدید راه‌اندازی و وارد مدار شده است.
  • نفت ستاره روزانه ۴۲۰هزار بشکه میعانات گازی دریافت می‌کند.
  • سه پروژه شیمی بافت در دست اجرا است.
  • اورهال اسید سیتریک کرمانشاه تمام شده است و کارخانه با شکر قهوه‌‌ای شروع به کار می‌کند.
  • نصب ۱۱۵۰ عدد ماشین آلات خط تولید، احداث پست برق ۶۳/۲۰ کیلووات، ساخت دو مخزن فلزی ۲.۰۰۰.۰۰۰ لیتری و اجرای اسکلت فلزی انبار خوراک روزانه برخی از اقدامات انجام شده در بیستون تأمین است.
  • برای خمیرسازی پروژه بیستون وام ۲۱۰ میلیاردی گرفته شده است.
  • موضوع خط خمیرسازی هنوز تکمیل نشده و چندین مناقصه بی‌نتیجه هم داشته و با یک شرکت برای تکمیل خمیرسازی قرارداد منعقد کردیم.
  • پروژه موم‌گیری ایرانول در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بر این اساس، وکس باکیفیت و خالص و همچنین روغن خالص تولید خواهد شد.
  • ۱۷ سند زمین ماشین‌سازی منتقل شده و سند آخر هم در روزهای آتی منتقل می‌شود.
  • کسب کرسی هلدینگ خلیج فارس برای ما تکلیف است.
  • برای توسعه و پروژه‌ها نیاز به افزایش سرمایه داریم و با شستا در حال مذاکره‌ هستیم.
  • برای چند شرکت‌ زیرمجموعه برنامه تجدید ارزیابی داریم و تجدید ارزیابی پتروشیمی آبادان در جریان است.

حضور پرشمار مدیران عامل و معاونین ارشد شرکت های تابعه، پخش یک کلیپ زیبا از پتانسیل بالای تاپیکو که بزرگ ترین و متنوع ترین هلدینگ تخصصی صنعت پتروشیمی میهن عزیزمان می باشد، استقبال خیلی خوب سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم،  گزارش مبسوط و جامع دکتر اسم خانی در مورد پروژه ها- سرمایه گذاری ها و عملکرد مالی مجموعه، تشویق های ممتد و چندباره سهامداران حین و بعد قرائت گزارش مبسوط و عالی مدیرعامل ارزشی و موفق شرکت، اعلام داشتن پرتفوی ۷۴ درصدی بورسی و ۲۶ درصدی غیر بورسی در تاپیکو، کسب درآمد عملیاتی ۷۳ هزار میلیارد تومانی، افزایش سود تلفیقی از ۳۱ همت به ۴۱ همت ، کسب سود خالص ۳۹ همتی، افزایش نرخ بازده دارائی ها از ۵۲ به ۵۵ درصد، افزایش نرخ بازده داخلی از ۶۳ به ۶۵ درصد، اعلام افزایش ۴ برابری سود شیمی بافت، رشد سود خالص تلفیقی نسبت به سال گذشته، بازدهی ۱۱۵ درصدی سهام تاپیکو طی سال مالی گذشته، ارتقاء ۳۱ درصدی درآمد عملیاتی تلفیقی نسبت به سال گذشته و رشد ۱۲۱ درصدی نسبت به ۲ سال قبل، افزایش ۴۷ درصدی سود خالص به نسبت سال گذشته و ۸۲ درصدی به نسبت ۲ سال قبل با کسب مبلغ ۲۸٫۳۰۹ میلیارد، تایید حسابهای کلین و شفاف تیم مالی پاکدست مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی جناب شاه ولدی «معاون مالی مجرب» پیرامون بندهای حسابرسی ، پاسخگویی مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، اعلام اشتغال ۱۸۷۷۲ نفر بصورت مستقیم در هلدینگ ، نهایت همکاری و تعامل جناب نورالدینی مدیر فرهیخته روابط عمومی و از چهره های برجسته روابط عمومی کشور با اصحاب رسانه جهت پوشش خبری، انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان بازرس و حسابرس قانونی شرکت برای سال مالی آتی، برگزاری انتخابات هیات مدیره و ابقای اعضای حقوقی برای ۲ سال آتی، تقسیم بیش از ۹۵ درصد سود خالص حاصله شرکت بین سهامداران و برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات مدیره

در سال مالي منتهي به ۱۴۰۲٫۰۲٫۳۱ افزايش نرخ سرويسهاي جانبي (يوتيليتي)، كاهش نرخهاي جهاني محصولات پتروشيمي، نرخ گذاري دستوري فروش لاستيك و برخي از محصولات پالايشي، حذف معافيت صادراتي مواد خام و نيمه خام محصولات، افزايش دستوري بي رويه كف عرضه در يازار داخلي و همچنين ايجاد ممنوعيت صادراتي براي برخي از محصولات، در مسير سودآوري شركتها اثر كاهشي به وجود آورد. با اين وجود و عليرغم همه اين مشكلات، با برنامه ريزي در جهت رفع گلوگاه هاي توليد و تحقق افزايش توليد و بهره وري بيشتر، روند سودآوري شركت به طور كاملاً محسوسي علي الخصوص در بخش شركتهاي تابعه مديريتي افزايش يافته است. همچنين با آينده پژوهي صورت گرفته، برنامه اصلاح پورتفوي سرمايه گذاري در دستور كار قرار گرفت و برنامه تحول بر مبناي بازه هاي يك ساله، دوساله و پنج ساله تدوين و عملياتي شده است. آنچه به زعم ما شركت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تأمين را به عنوان يكي از بزرگترين و متنوع ترين هلدينگ هاي چند رشته اي بازار سرمايه، كه در صنايع نفت، گاز، پالايش، پتروشيمي، سلولزي، تاير و معدني كشور، نقشي راهبردي ايفا مي كند، از ديگر شركتها متمايز كرده، وجود همكاران متخصص و باانگيزه اي بوده است كه همت خود را براي ايجاد ارزش افزوده براي سرمايه بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي و رشد سودآوري براي كليه ذينفعان و سهامداران شركت قرار داده اند. آنچه از سوي همكاران ما در اين سال انجام شده است تلاش فوق العاده براي افزايش و بهبود شاخص هاي كمي و كيفي توليد، بازرگاني، فروش و در نتيجه افزايش ارزش سهام شركت در بازار سرمايه با وجود تمامي مشكلات بوده است. همچنين با تأكيد هيأت مديره تاپيكو گام هاي مثبتي در راستاي ارتقا شفافيت با استفاده از ظرفيتهاي بازار سرمايه برداشته و برنامه ريزي لازم به منظور پذيرش و عرضه اوليه سهام ساير شركتهاي ديگر گروه صورت گرفته است. همچنين عرضه كليه محصولات توليدي شركتهاي گروه در بورس هاي كالا و انرژي به منظور بهره مندي از مكانيزم عرضه و تقاضا اجرائي شده و برنامه ريزي و پيگيري براي عرضه محصولات صادراتي گروه از طريق بورس هاي فوق در دستور كار قرار دارد. در رتبه بندي يكصد شركت برتر ايراني در همايش ۱۰۰- IMI  هلدينگ تاپيكو حائز الف) رتبه يك در گروه شركتهاي چند رشته اي صنعتي از نظر شاخص بهره وري كل عوامل-TFP  ب) رتبه هفت از نظر شاخص ارزش افزوده ج) رتبه سيزده از نظر شاخص فروش گرديد. ما به تلاش خود براي افزايش ثروت سهامداران محترم تاپيكو ادامه مي دهيم و اميدواريم كه با حمايت، هدايت و پشتيباني تك تك سهامداران ارزشمند تاپيكو و به طور خاصي تشكر ويژه از مديرعامل و هيئت مديره محترم شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي(شستا) به جهت اعتماد، همراهي و حمايت همه جانبه از برنامه هاي اين هلدينگ، اين شركت گام هاي موفقيت و سربلندي را بيش از گذشته و با سرعت بيشتري بردارد.