ماشین سازی اراک تجلی حصول افتخار ملی / از ارتقای درآمدهای عملیاتی و افزایش سود خالص تا رشد ۱۱۱ درصدی عقد قراردادها
ماشین سازی اراک تجلی حصول افتخار ملی / از ارتقای درآمدهای عملیاتی و افزایش سود خالص تا رشد ۱۱۱ درصدی عقد قراردادها

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ماشين سازي اراک (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۱۰٫۲۱ در محل هتل بزرگ ارم برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۵۲٫۹۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عليرضا […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ماشين سازي اراک (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۱۰٫۲۱ در محل هتل بزرگ ارم برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۵۲٫۹۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عليرضا فتحي نيا بود، که جنابان اسمعيل فرهادي مقدم  و مجتبي عراقي در مقام نظار اول و دوم و آقای حميد قاسمي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۶٫۳۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۲۰ ریال به کار خود پایان دادند.

بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید به ‌شرح زیر به مدت ۲ سال انتخاب گردیدند.

سرمايه گذاري فرهنگيان ابوالفتح ابراهيمي غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري سامان فرهنگيان اسمعيل فرهادي مقدم غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري تدبير فرهنگيان رضا سرائي موظف- اصلی
سرمايه گذاري سرمايه گستر سهند عباس نعيمي غیر موظف- اصلی
پترو فرهنگ

مهندس رضا سرایی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت «فاراک» افزود: در حال حاضر این مجتمع بزرگ صنعتی تحت مالکلیت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اولین و بزرگترین واحد صنعتی کشور است که با بیش از نیم قرن سابقه درخشان در عرصه توسعه صنعتی و زیر بنایی کشور و با قابلیتهای علمی و بهره مندی از حدود ۲۰۰۰ نیروی متخصص و کار آزموده، تجهیزات و امکانات پیشرفته در قالب پنج گروه تولیدی مختلف، سه شرکت تابعه مستقل، دو گروه پشتیبانی و دانشگاه جامع علمی و کاربردی توانایی انجام پروژه های بزرگ ملی و بین المللی را دارا می باشد و با تولید ۷۷ نوع محصول متنوع در حوزه های کسب و کار صنایع؛ نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ، صنایع معدنی و فولاد، تاسیسات حرارتی و دیگ های بخار، ریخته گری آلیاژی و آهنگری، نیروگاه ها و انرژی های تجدید پذیر، پل سازه های فلزی و تاسیسات بندری فعالیت می نماید.

به گفته وی زیر ساخت های این شرکت به گونه ای است که همه فعالیت های مرتبط با جریان محصـول از تولید مواد اولیه تا تحویل محصـول نهایی را در بر می گیرد و این ویژگی باعث ایجاد انعطاف پذیری منحصـر به فرد و استراتژیکی در تامین نیازهای صنعتی کشـور شده است بطوری که اولین های صنعت سنگین ایران در تاریخ ماشین سازی اراک رقم خورده و به عنوان صنعتِ صنعت ساز همواره پیشتاز می باشد.

مدیرعامل توانند و صاحبنام شرکت در ادامه خاطرنشان کرد که ماشین سازی اراک تنها مجموعه صنعتی کشور است که حیطه گسترده ای از فعالیت های مختلف تولیدی و اجرای طرح های صنعتی را به خود اختصاص داده و دارای سازمانی متشـکل از گروه های تولیدی و بخشهای اجرایی مختلف است و هم اکنون واحدهای تولیدی شرکت در قالب پنج گروه تولیدی: گروه تولیدی ساخت تجهیزات- گروه تولیدی متالورژی – گروه تولیدی دیگ های بخار- گروه تولیدی پل و سازه های فلزی- گروه تولیدی ماشین و مونتاژ و بخش معاونت امور پروژه ها جهت اجرای پروژههای خاص به روش EPC با عنوان پیمانکاری عمومی و سه شرکت مستقل به شرکت مهندسی و ساختمان ماشین سازی اراک، شرکت پایساز، شرکت کنسرسیوم نفت و گاز آکام، شرکت راک پاد، شرکت مدیریت توسعه فنآوری صنایع کانسار سازماندهی گردیده است.

مهندس رضا سرایی همچنین اظهار داشت که شرکت طی سالها تلاش و تجربه توانسته با بهنگام سازی خطوط تولید و احداث کارگاه های بزرگ ماشینکاری و فلزکاری سنگین و کارگاه های توسعه آهنگری و ریخته گری و بهینه سازی این خطوط و برخورداری از آخرین و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی متخصص و دانش فنی بالا با توجه به نیازها و شرایط حاکم بر بازار در راستای تامین نیازهای مشتریان گام بردارد و با اتکا به تجارب و مزیتهای رقابتی مثل ماشین آلات و فرآیندهای تولیدی متنوع و منعطف بودن خطوط تولید به عنوان یکی از شرکتهای صنایع زیربنایی و استراتژیک کشور محسوب گردیده و پروژه های بسیاری را که طراحی و تکنولوژی ساخت آنها جدید بوده و غالباً برای اولین بار در کشور به اجرا در می آیند با موفقیت به پایان برساند.

به گفته وی تولید شیر ۴۲ اینچ دروازه ای کلاس ۶۰۰، ساخت چکش هیدرولیکی بیل مکانیکی(۱۰۰ درصدی ساخت ایران) طرح انتقال نفت خام کوره به جاسک، ساخت تجهیزات انحصاری پروژه های متانول پتروشیمی های دنا و سیراف برای نخستین بار در کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده دیگ های بخار و آبگرم در ایران و خاورمیانه، نصب موفقیت آمیز نخستین راکتور فوق سنگین در عسلویه برای اولین بار در کشور از این جمله اند.

همچنین یکی از تجهیزات انحصاری لایسنسور پروژه های متانول می باشد که برای دومین بار در کشور توسط متخصصان شرکت مادر تخصصی و دانش بنیان ماشین سازی اراک طراحی و ساخته شده است. (این تجهیز که تا پیش از این در خارج از کشور ساخته می شد) و قرارداد ساخت بیش از ۲۰ تجهیز دیگر برای پتروشیمی سیراف به ارزش تقریبی ۶۴ میلیون یورو با ماشین سازی اراک منعقد شده است.

عضوهیات مدیره شرکت گفت: درصد افزایش قرارداد های شرکت نشان می دهد که در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۱۱۱ درصدی داشته است.

مدیرعامل با تجربه و برجسته شرکت ماشین سازی اراک در بخش پایانی گزارش مبسوط خود به تشریح رئوس برنامه های آتی مجموعه پرداخت و در مورد اهداف و برنامه های هیات مدیره برای سال مالی آینده گفت: بالا بردن سهم پروژه های EPC شرکت، تبدیل شدن به طراح و سازنده انحصاری تجهیزات متانول پتروشیمی ها، توسعه سبد محصولات جدید شامل تجهیزات فولاد و معدن مشعل ها چکش های هیدرولیکی- پل های شناور- عملگرها یا اکچویترهای شیرآلات- دیگهای آبگرم جدید، سرمایه گذاری در راستای ارتقاء خطوط و ماشین آلات تولیدی شرکت برای انجام پروژه های ساخت تجهیزات دارای تکنولوژی بالا نظیر تجهیزات متانول و …، افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولیدی شرکت از برنامه های آتی «فاراک» می باشد که بدون شک با حمایت همه جانبه سهامداران، هدایت هیات مدیرهو مجاهدت کلیه پرسنل سخت کوش به این اهداف دست خواهیم یازید.

مهمترین نکات مطرح شده

  • شرکت به دنبال عرضه اولیه دو زیرمجموعه خود در بورس بوده که یکی از آنها شرکت پایساز است و امیدواریم در سال‌ مالی جدید عرضه آن در فرابورس اتفاق افتد.
  • در سال مالی مورد گزارش نصب برج‌های پتروشیمی مهر پترو کیمیا شروع شده است.
  • انعقاد قرارداد عملیات اجرایی زیرسازی محور چمخاله-رودسر از اقدامات انجام شده در فاراک است.
  • در سال مالی مورد گزارش قراردادهای پروژه مهندسی تأمین مواد، ساخت، حمل، نصب، تست و تحویل تجهیزات نیروگاه کارون، پروژه ساخت، حمل و نصب ۸ دستگاه مخزن کروی پتروشیمی مهر پتروکیمیا، پروژه فروش ۲۸ تجهیز پتروشیمی مهر خلیج فارس، فروش پنج دستگاه شیر سرچاهی شرکت ملی حفاری ایران و فروش ۱۷۱۸۰ عدد فلنج در سایزهای مختلف با شرکت پترو پارس منعقد شده است.
  • بالا بردن سهم پروژه‌های EPC شرکت و تبدیل شدن به طراح و سازنده انحصاری تجهیزات متانول پتروشیمی‌ها از اهداف آتی شرکت است.
  • یکی از برنامه‌های شرکت برای سال مالی آینده توسعه سبد محصولات جدید است که شامل تجهیزات فولاد و معدن، مشعل‌ها، چکش‌های هیدرولیکی، پل‌های شناور، عملگرها یا اکچویترهای شیرآلات و دیگ‌های آبگرم جدید می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری در راستای ارتقاء خطوط و ماشین آلات تولیدی شرکت برای انجام پروژه‌های ساخت تجهیزات دارای تکنولوژی بالا مانند تجهیزات متانول و … در دستور کار فاراک است.

پیام هیأت مدیره:

هیأت مدیره شرکت ماشین سازی اراک با سپاس از خداوند متعال و ادای احترام به کلیه سهامداران، مفتخر است در اجرای ماده ۲۳۲ اصلاحیه قانون تجارت و ماده ۴۵ قانون بازار اوراق بهادار، گزارش عملکرد سال مالی منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۲ که نتایج حاصل از فعالیت کارکنان شریف و راهبرد مدیریت شرکت ماشین سازی اراک است را در معرض قضاوت تمامی ذینفعان شامل سهامداران تحلیلگران مالی، مؤسسات و سازمان های ذینفع و کارکنان محترم شرکت قرار دهد.

در سال مالی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ بدلیل وجود تحریم های بین المللی عرصه برای جذب سرمایه گذار خارجی و بهره گیری از آن در توسعه زیر ساخت ها و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات، توسعه صنایع مولد همچون پتروشیمی و پالایشی را با چالش مواجه کرده بطوریکه لاجرم تحقق این موارد با تکیه بر منابع داخلی بوده که این مهم نیز با تنگناها محدودیت های خاص خود مواجه است. ماشین سازی اراک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فعال در ساخت تجهیزات با ریسک های متعددی که ریشه در ذات کسب و کار خود و خصوصاً ساختارهای اقتصادی کشور داشته مواجه می باشد در این سال نوسانات نرخ ارز و تورم های انتظاری موجبات عدم شفافیت از آینده را پیش روی کارفرمایان پیمانکاران و ذینفعان و تبعا این شرکت قرار داده است. از طرفی سیاست های بالا دستی کشور و صنایع مانند افزایش قابل توجه نرخ خوراک پتروشیمی، تنگناهای مالی برای بخش هایی از این صنعت از جمله صنعت متانول را بوجود آورد تا جائیکه چشم انداز مثبتی برای این صنایع در حرکت به سمت توسعه پایین دستی را پیش روی سهامداران این بخش ها قرار نداده است.

ریسک هایی مانند نوسانات نرخ ارز، ریسک نقدینگی به دلیل ماهیت پروژه ای بودن شرکت، تنگناهای مالی کارفرمایان در پرداخت مطالبات، سختی نقل و انتقال ارز در روابط بین الملل، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و افزایش بهای تمام شده، ریسک های پیش روی کسب و کار شرکت در سال مالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بوده است.

هیأت مدیره شرکت ماشین سازی اراک از بدو شروع فعالیت موارد اساسی را جهت توسعه و رونق فعالیت های شرکت مورد توجه جدی قرار داد. در همین راستا پس از مراحل شناخت، شناسایی موانع و آسیب ها برگزاری جلسات متعدد با مدیران شرکت، کارفرمایان، بازدیدهای میدانی و استفاده از افراد مجرب و صاحب نظر در صنعت اقدام به تکمیل سند راهبردی کسب و کار به عنوان نقشه راه رونق و افزایش درآمد و سود آوری گروه ماشین سازی اراک نموده است.

بازار فـروش شرکـت و جايـگاه شرکـت در صنعـت

شرکت در دوره مالی مور د گزارش در بین شرکت های فعال در این صنعت و همچنین در بین شرکت های بورسی این صنعت به ترتیب با حجم فروش ۹٫۶۲۰٫۸۶۶ کیلوگرم معادل مبلغ ۲۵٫۰۸۰٫۵۷۳ میلیون ریال فروش قرار دارد.

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت اقتصاد و بیمه»