عملکرد جهادی دکتر علی زرهانی در شرکت تولیدی گاز لوله
عملکرد جهادی دکتر علی زرهانی در شرکت تولیدی گاز لوله

اقتصاد و بیمه-مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گاز لوله (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۳٫۲۸ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي تشکیل گردید. در این مجمع که با حضور بیش از ۶۰٫۲ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره ، حسابرس و بازرس قانونی و حضور برخط نماینده سازمان بورس […]

اقتصاد و بیمه-مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گاز لوله (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۳٫۲۸ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از ۶۰٫۲ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره ، حسابرس و بازرس قانونی و حضور برخط نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار گردید ریاست مجمع برعهده آقای عبدالرضا حبيبي بود، که جنابان امين رستمي معتمد و  عليرضا اسکندري در مقام نظار اول و دوم و دکتر سید علی زرهانی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ توسط  دکتر زرهانی سکاندار «پلوله» و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی با تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۲,۳۱۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دکتر سید علی زرهانی ،مدیر عامل شرکت تولیدی گاز لوله با بیان اینکه خریدهای مواد پلی‌اتیلن شرکت لوله‌ساز زیرمجموعه طی ۷ سال گذشته از بورس کالا انجام‌ شد،تصریح کرد:محدودیت‌های شرکت برای خرید مواد اولیه از بورس کالا ،همچنین تخصیص سهمیه مشخص برای هر واحد تولیدی در سال است.
وی با اشاره به اینکه در بخش عمده‌ای از سال مالی قبل، محدودیت سقف خرید هفتگی به مقدار ۶۰ الی ۱۲۰هزار تومان برقرار بوده است،خاطر نشان کرد:با توجه به دوره وصول مطالبات به دلایل خارج از اراده و کنترل شرکت، تامین نقدینگی برای خرید مواد با دشواری‌هایی مواجه است.

مدیر عامل موفق و توانمند شرکت تولیدی گازلوله در ادامه افزود :سهم تولید لوله‌های آب‌رسانی از ۳۰۰ تن به ۱۸۰۰ تن افزایش پیدا کرده که رشد ۳ برابری را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه تولید و فروش شرکت به دلیل نقد فروشی یکسان نیست ،اذعان کرد:در بهمن ماه و اسفندماه هر سال، فاکتور و دریافت هزینه هر محصولی که شرکت تولید کند به فروردین ماه موکول می‌شود.
دکتر زرهانی با اشاره به اینکه فروش شرکت از ۱۹۳ میلیارد تومان به ۲۳۸ میلیارد تومان رسیده که بخشی از آن ناشی از تورم در نرخ محصول است،تصریح کرد: این در حالی است که دولت نیز طی یکی دو سال گذشته سعی دارد نرخ پلی اتیلن را روی یک دلار نگه دارد.
مدیر مدبر و خوشفکر صنعت کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی نیز مربوط به درآمد سایر شرکت‌های زیرمجموعه است،تصریح کرد: یکی از شرکت‌ها از زیان انباشته خارج شده و ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، میزان سهم ما از سود آن شرکت است.
وی با بیان اینکه سایر درآمدهای غیرعملیاتی نیز شامل فروش ساختمان و سود بانک است،افزود :افزایش فروش به پیمانکاران شرکت‌های گاز و آب و فاضلاب، پرهیز از هرگونه رقابت ناسالم و تلاش در جهت دستیابی به بودجه فروش به منظور کاهش قیمت تمام‌شده محصولات، رصد دقیق بازار و رقبا به منظور حضور در مناقصات با حاشیه سود منطقی، افزایش فروش‌های نقدی و بخش غیردولتی در جهت افزایش سرمایه در گردش نقدی و افزایش تولید و تمرکز بر تولید محصولات آبی با عنایت به ضرورت کنترل منابع آب کشور، بخشی از سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در حوزه فروش است.
دکتر زرهانی در ادامه افزود:تامین به‌موقع مواد اولیه پلی‌اتیلن و استفاده حداکثری از ظرفیت عملی شرکت به منظور کاهش هزینه‌های جذب نشده، افزایش حاشیه سود عملیاتی و اعمال مدیریت هزینه، پرهیز از تحمیل هزینه‌های غیرموثر، تامین به‌موقع قطعات و لوازم یدکی به منظور کاهش توقفات احتمالی خطوط تولید و کاهش ضایعات از برنامه‌های شرکت در حوزه بهای تمام‌شده خوانده شد.
دکتر زرهانی در بخش پایانی گزارش خود خاطرنشان کرد که حضور بیشتر در مناقصات نقدی به نسبت مناقصاتی که پشتوانه آن‌ها اسناد خزانه است، تصریح کرد: تکمیل زنجیره تامین محصولات از طریق ساخت و تولید قالب‌های درپوش‌های پلاستیکی لوله‌های گازرسانی و آب‌رسانی در سایزهایی که شرکت نیاز به تامین آنها از خارج از مجموعه دارد، از برنامه‌های شرکت در بخش کنترل هزینه‌های عملیاتی است.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • با توجه به دوره وصول مطالبات به دلایل خارج از اراده و کنترل شرکت، تامین نقدینگی برای خرید مواد با دشواری‌هایی مواجه است.
  • تولید و فروش شرکت به دلیل نقد فروشی یکسان نیست. در بهمن ماه و اسفندماه هر سال، فاکتور و دریافت هزینه هر محصولی که شرکت تولید کند به فروردین ماه موکول می‌شود.
  • شرکت از دهه ۹۰ تاکنون هیچگونه مطالباتی ندارد.
  • شرکت هیچ سندی در رهن بانک ندارد. زمین ماهشهر اساسا سند ندارد. تایید نهایی تسویه تسهیلات ارزی پلوله که به صورت ریالی تسویه شد، هنوز توسط بانک مرکزی اعلام نشده است.
  • رئیس مجمع: به فکر افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه از راه‌های مختلف از جمله تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستیم.

استقبال خوب سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم، میزبانی شایسته از کلیه ذینفعان، ارائه گزارش مبسوط و جامع دکتر زرهانی پیرامون چالش ها و فرصت های مرتبط با صنعت لوله سازی، تشریح برنامه های مدون مدیریت برای تعالی مجموعه و رشدسودآوری، اعلام به سود رسیدن شرکت تابعه سلسله آب حیات کرمان، افزایش ۶۱ درصدی سود خالص، کاهش بهای تمام شده از ۹۰ به ۷۶ درصد، رشد حاشیه سود ناخالص از ۱۵ درصد به ۲۳ درصد، ارتقاء حاشیه سود خالص از ۴۳ به ۵۷ درصد، تمهیدات عالی مدیریت برای افزایش بهره وری و راندمان کاری در کلیه سطوح و فرآیندها، افزایش قابل توجه جمع دارائی ها و جمع حقوق صاحبان سهام، بهبود قابل ملاحظه نسبت جاری و نسبت اتی، تداوم روند کاهش بدهی های «فلوله»، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب فروزان فر «مدیرمالی مجرب شرکت» توسط حسابرس و بازرس قانونی، پاسخگویی مستند و دقیق به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، ارائه توضیحات تکمیلی مرد شماره یک مالی شرکت پیرامون بندهای حسابرسی، تقدیر ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از درایت و عملکرد درخشان تیم مدیریت خبره و پرسنل متعهد و متخصص شرکت در کسب توفیقات متعدد در سال سخت اقتصادی سال ۱۴۰۱، برگزاری انتخابات هیات مدیره و انتخاب شرکت های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی- سرمایه گذاری هامون کیش- صنایع لاستیکی سهند- کربن ایران- آقای مهیار عباسیان به عنوان اعضای جید هیات مدیره شرکت، اعلام اسامی کاندیداهای هیات مدیره توسط معاون حقوقی شرکت برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و نهایت تعام و همکاری کلیه ارکان شرکت منجمله مدیر روابط عمومی کوشای شرکت با اصحاب رسانه و خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات مدیره

به استحضار می رساند سال ۱۴۰۱ از لحاظ اقتصادی سالی پر چالش و سختی بود به گونه ای که کاهش کشش تقاضای بازار به دلیل کاهش حجم مناقصات در پرداخت بخشی از بدهی سهامدار عمده به مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال و بسته شدن کلیه ی حساب های شرکت در فصل بهار به دلیل سهامداری در شرکت های گروه و بلوکه شدن بخشی از سرمایه در گردش عدم امکان خرید مواد اولیه و متعاقبا عدم استفاده از سهمیه مواد، سخت گیری های سیستم بانکی در ارائه تسهیلات ، نوسان شدید نرخ ارز ، شرایط اقتصادی ناشی از تحریم های اقتصادی که به قوت خود باقی مانده بودن، شرکت را با مشکلات جدی مواجه نمود که باکمك خداوند متعال و خرد جمعی مدیران و کارکنان شرکت و حمایت های سهامداران گرامی توانستیم بر یکایك مشکلات فائق آمده ومسیر رشد و تعالی شرکت ادامه یابد .

در این سال نیز ، کلیه کارکنان و مدیران شرکت با همیاری و همکاری بسیار ارزنده در اعتلای هرچه بیشتر امور محوله و توسعه فعالیتهای شرکت گامهای بسیار موثری برداشته و علیرغم مشکلات ساختاری با پیگیری های مکرر از وزارت صمت در خصوص افزایش سهمیه خرید مواد اولیه به میزان ۲۱۱ تن ماهانه به سهیمه مواد اولیه اضافه شد و  رونق فعالیت تولیدی شرکت محقق گردید.

شرکت با تنوع بخشیدن به مشتریان و تمرکز بیشتر به سمت پروژه های آبرسانی مناطق محروم ، گامهای بلندی جهت حفظ نقدینگی و سهم بازار داشت. آنچه که می تواند در بهبود نتایج گامهای برداشته شده کمك شایانی در آینده کند ، تاثیرات مثبت شاخص های کلی اقتصاد ، برداشته شدن تحریم های ظالمانه در حوزه تعاملات اقتصادی بین المللی و ختم ادعاهای کلیه طلبکاران خواهد بود ودر این راه با استعانت از خداوند متعال ، چشم امید به همراهی سهامداران محترم دوخته ایم .

صنعت تولید لوله های پلی اتیلن با توجه به کثرت تولید کنندگان در سطح کشور (مطابق آمار انجمن صنفی تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن بیش از ۲۵۰ بنگاه فعال در این زمینه وجود دارد) و ظرفیت تولید مازاد برنیاز کشور، در شرایط کاملا رقابتی می باشد. آزاد سازی نرخ مواد اولیه مصرفی و عرضه آن در بورس کالا و نوسانات شدید و غیر قابل پیش بینی قیمت مواد اولیه ونرخ ارز، عدم امکان واردات مواد اولیه و همچنین قراردادهای یك طرفه مشتریان دولتی منجر به ایجاد چالش های اساسی در عرصه تولید لوله های پلی اتیلن شده است .

در سال ۱۴۰۱ با پیگیری های مستمر و تشکیل کمیته وصول مطالبات ، کاهش دوره وصول مطالبات ، محقق شدن کلیه مطالبات سنواتی بیش از ۵۰ میلیارد ریال از جهاد کشاورزی استان گلستان و آبفای بوشهر صورت پذیرفت .مهمترین چالش پیش روی شرکت در سال جاری نحوه تسویه بدهی به سهامدار عمده بوده که از برنامه های شرکت برای حل این موضوع می توان به انجام اقدامات عملی برای فروش ساختمان دفتر مرکزی شرکت در خیابان ملاصدرای تهران به عنوان یکی از دارایی های غیر مولد علیرغم وجود مقررات سخت گیرانه و دست و پاگیر حاکم بر فروش دارایی های ثابت اشاره نمود.

همچنین یکی دیگر از دستاوردهای گروه، خروج شرکت سلسله آب حیات کرمان از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و زیان انباشته است.

برنامه های آینده شرکت

۱- تلاش جهت دستیابی به آخرین پتانسیل تولید

۲- پی گیری مستمر و مداوم جهت کاهش دوره وصول مطالبات از نهادهای دولتی و تامین مالی از محل مطالبات

۳- تلاش در جهت توسعه و گسترش فروشهای غیرمناقصه ای و صادرات

۴- تلاش در جهت توسعه بازار و سبد محصولات

۵- تعیین تکلیف بدهی به شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی

۶- تلاش برای دستیابی به ملاک های صعود به بازارهای بالاتر در فرا بورس از طریق اصلاح ساختار مالی

۷- تدوین نقشه هم افزایی شرکتهای لوله ساز و احصای پتانسیل های هم افزایی

۸- عارضه یابی فرآیندهای عملیاتی شرکتهای لوله ساز

۹- افزایش سهم بازار

۱۰- خلق ارزش در نتیجه بهبود بهره وری

۱۱– افزایش سبد محصولات با توسعه و نوسازی خطوط تولید و بهره بهرداری از طرحهای دانش نیسان

۱۲- خلق ارزش در نتیجه بهبود بهره وری

۱۳- مولد سازی مهمانسرای ساوه

 

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»