صرفه جویی ۳۷۰ میلیاردی فجر انرژی با حمایت از ساخت داخل / از خروج ۴۰ میلیون دلار جلوگیری شد
صرفه جویی ۳۷۰ میلیاردی فجر انرژی با حمایت از ساخت داخل / از خروج ۴۰ میلیون دلار جلوگیری شد

زال خانی مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس از داخلی سازی بیش از ۱۵۰۰ قطعه و ۱۳ ماده شیمیایی در این شرکت خبر داد

اقتصاد و بیمه – زال خانی مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس از داخلی سازی بیش از ۱۵۰۰ قطعه و ۱۳ ماده شیمیایی در این شرکت خبر داد.

علی زال خانی در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار داشت: شرکت فجر انرژی خلیج فارس از سال ۱۳۸۰ کمیته خودکفایی را تشکیل و به تدریج ، فعالیت های حمایت از ساخت داخل را توسعه داد. با تشکیل مجموعه یاد شده، بهبود زنجیره تامین قطعات و حمایت از ساخت داخل را به عنوان سرلوحه کار خود قرار داده شده است.
مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به اهداف این شرکت در حمایت از ساخت داخل، گفت: در دسترس بودن، کاهش هزینه ها و جلوگیری از خروج ارز، تبادل اطلاعات فنی و داده های صنعتی با سازندگان، اشتغال زایی و تولید ثروت و ارزش افزوده در داخل کشور ۵ هدف اصلی و مهم در حمایت از ساخت داخل هستند.
وی بیان کرد: فجری ها بر این باورند که توسعه توان تولید کنندگان و سازندگان، اشتغال زایی را به دنبال داشته و تخصص نیروها و کارشناسان را نیز افزایش می دهد. از سوی دیگر این موضوع، رقابت پذیری در بین سازندگان داخلی برای مسابقه افزایش کیفیت وکاهش قیمت تمام شده را به دنبال خواهد داشت.
زال خانی ادامه داد: با حمایت از تولیدات داخلی، اهداف دیگری همچون مداومت تامین قطعه و عدم وابستگی تامین قطعات به خارج از کشور، کاهش ریسک تهیه قطعات در شرایط خاص تجارت بین الملل و صرفه جویی در برخی موارد نسبت به قطعات تولید خارج نیز برای این شرکت محقق می‌شود.
وی افزود: در همان سال‌های اولیه شکل‌گیری مجموعه خودکفایی، تجهیزات مورد نیاز مجتمع با مشخص کردن چند ویژگی مهم مانند میزان حساسیت قطعه، وجود مشابه داخلی، میزان مصرف، تعداد موجودی در انبار و ارزش ریالی در یک بانک اطلاعاتی، سازمان‌دهی و اولویت‌بندی شده تا برای حرکت صحیح و کارای این کمیته مبنای کار قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس عنوان کرد: در طول دوران فعالیت حمایت از ساخت داخل، ساخت و تولید قطعات حساس و پرمصرف مانند انواع فیلترها، شیرهای صنعتی، گیربکس‌ها، روتورها ، کارت های الکترونیکی و پوشش‌های صنعتی پمپ‌ها در دستور قرار گرفت.
وی گفت: گام اول در حمایت از ساخت داخل شناسایی، بررسی و حصول اطمینان از توانمندی شرکت‌های سازنده داخلی و زمینه‌های فعالیت آن‌ها با بازدید از امکانات کارگاهی و سوابق همکاری‌های قبلی و تهیه فهرستی از شرکت‌های توانمند داخلی و انجام ارزیابی‌های مستمر از تأمین‌کنندگان و سازندگان بوده است.
زال خانی با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در کیش بیان کرد: حضور در نمایشگاه‌های داخلی به خصوص در نمایشگاه سالانه حمایت از ساخت داخل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای شناسایی توانایی شرکت‌های ایرانی در زمینه ی ساخت قطعات و استفاده از اطلاعات سایر شرکت‌ها در این زمینه از دیگر فعالیت‌های این شرکت برای شناسایی سازندگان داخلی قطعات بوده است.
وی ادامه داد: شرکت فجر انرژی در کنار ایجاد زمینه رشد سازندگان ایرانی و حمایت از تولید داخل، به مراحل کمک به تولید فناوری پیشرفته تر نظیر کارت های الکترونیکی حساس، تجهیزات دوار پیشرفته، کمپرسورها، توربین ها و پمپ ها ورود پیدا کرده که البته ارزش افزوده بیشتر و سطح دانش بالاتری برای تولید کنندگان به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس در پایان خاطرنشان کرد: پس از تشکیل مجموعه خوداتکایی و محقق شدن اولویت‌ها و طی شدن روند تحقیقات شرکت فجر انرژی خلیج فارس در طول سال های ۹۱ تا ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۲۰ قطعه برای ساخت هدف گذاری شده که ۱۵۰۰ قطعه و ۱۳ ماده شیمیایی به مرحله ساخت و تولید رسیده است. با تولید این قطعات بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال در هزینه‌های این شرکت صرفه جویی و از خروج ۴۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.
لازم به ذکر است که عملیات تعمیرات اساسی سه نوع توربین گازی نیز به طور کامل بومی سازی شده و توسط کارشناسان شرکت فجر انرژی خلیج فارس انجام می شود که این رویکرد ضمن توانمند سازی مجموعه، از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است