شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان؛ بزرگترین تولیدکننده شمش و روی کشور
شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان؛ بزرگترین تولیدکننده شمش و روی کشور

اقتصاد و بیمه- مدیرعامل شرکت نیز در حاشیه این مجمع با تصریح اینکه هدف از انجام افزایش سرمایه کنونی(۳۰ درصدی از محل سود انباشته) بهبود ساختار مالی ، جلوگیری از خرو ج وجه نقد ، کاهش هزینه های مالی ناشی از اخذ تسهیلات بانکی و افزایش سودآوری می باشد افزود: در صورت عدم انجام افزایش […]

اقتصاد و بیمه- مدیرعامل شرکت نیز در حاشیه این مجمع با تصریح اینکه هدف از انجام افزایش سرمایه کنونی(۳۰ درصدی از محل سود انباشته) بهبود ساختار مالی ، جلوگیری از خرو ج وجه نقد ، کاهش هزینه های مالی ناشی از اخذ تسهیلات بانکی و افزایش سودآوری می باشد افزود: در صورت عدم انجام افزایش سرمایه، سود خالص و شاهد کاهش نسبت مالکانه و افزایش نسبت بدهی به حقوق مالکانه در سال های آتی خواهیم بود.

مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت گسترش صنايع روي ايرانيان (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۲ در محل بلوار شهيد محمد مهدي فرحزادي – بلوار سرو غربي- پلاک ۱۲۶ برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از ۶۹٫۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  حميد عامري بود، که جنابان جواد زارعي  و امير پرويز فرزان در مقام نظار اول و دوم و آقای سيد فتاح حسين زاده نودهي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

صنعتي و معدني کيمياي زنجان گستران   رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري صنعت و معدن اعتماد ايرانيان   نایب رئیس هیئت مدیره موظف- اصلی
زرين معدن آسيا   عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
ذوب گران رنگين فلز علي حقيقت ستا عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
بنياد نيکوکاري جميلي   عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی

مدیرمالی شرکت در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران افزود: شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان “سهامی عام” در سال ۱۳۸۴، به منظور تولید ۲۰۰۰ تن ورق روی در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی زنجان به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۶ آغاز به کار نمود. این شرکت توانست طی مدت ۶ سال پروانه بهره برداری خود را ارتقا و مجوز تولید سالیانه ۶۰۰۰ تن شمش روی را کسب نماید. به گفته وی شمش روی بر اساس استانداردهای داخلی و در گریدهای Zn*2، Zn3*، SHG  با خلوص بالاتر از ۹۹٫۹۸% روی در حال تولید می‌باشد و هیدروکسید روی با هدف جلوگیری از آلایندگی محیط زیست و هدر رفت سرمایه ملی تولید می شود.

مهندس سید فتاح حسین زاده نودهی  در ادامه پیرامون آخرین افزایش سرمایه شرکت خاطرنشان کرد که افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال و از محل سود انباشته بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج وجه نقد، کاهش هزینه های مالی و افزایش سودآوری شرکت صورت گرفته است و نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۱٫۱۱٫۱۱ تصویب شده و در تاریخ ۱۴۰۱٫۱۱٫۱۶ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

همچنین با تصریح اینکه درآمدهایعملیاتی شرکت بخوبی نشا دهنده آن است که طی ۸ سال اخیر این روند صعودی بوده و روند تغییرات مقادیر فروش نیز حاکی از آن می باشد که توانستیم طی امسال هم با همه سختی ها و دشواریهای مرتبط با کاربه بودجه و پیش بینی ها براساس تولید و فروش اکتسابی دست یابیم.

مدیر مالی مجموعه در بخش انتهایی گزارش خود خاطرنشان کرد که براساس پیش بینی های صورت گرفته ارزش خالصانه NPV 78.888 درصد ، نرخ بازده داخلی ۲۶ درصد، دوره بازگشت سرمایه ۴ سال و ۲ ماه خواهد بود.

استقبال خوب سهامداران و میزبانی شایسته از ذینفعان توسط کلیه ارکان شرکت، برگزاری مجمع در نهایت نظم در آخرین هفته سال و در محل سالن اجتماعات هلدینگ زرین، قرائت گزارش توجیهی افزایش سرمایه توسط مدیرمالی مجموعه ، تبیین عملکرد صعودی شرکت طی یک بازه ۶ ساله در امر تولید – فروش و سودآوری که حکایت از عملیاتی شدن و پیاده سازی یک برنامه مدون جهت استمرار ارزش آفرینی و سودآوری در مجموعه می باشد، تایید افزایش سرمایه ۳۰ درصدی از محل سود انباشته، تصحیح  ماده ۵ اساسنامه که بیانگر میزان سرمایه شرکت می باشد و نهایت تعامل و همکاری صمیمانه سرکار خانم یوسف نژاد (مدیریت امور سهام) و دیگر کارشناسان شرکت با اصحاب رسانه و خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

هدف از انجام افزایش سرمایه

هدف شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان سهامی عام، از افزایش سرمایة موضوع این بیانیة ثبت، به شرح زیر می باشد.

  • اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج وجه نقد
  • کاهش هزینه های مالی و افزایش سودآوری شرکت.
  • استفاده از مشوق مالیاتی بند ( ه ) تبصره دو قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور که در صورت ثبت افزایش سرمایه مبلغ ۱۰۱٫۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال معافیت مالیاتی (با نرخ موثر مالیاتی ۲۲٫۵% ) برای شرکت کسب خواهد شد.

با عنایت به این موضوع که در صورت تقسیم سود موجود در سرفصل سود انباشته، شرکت به منظور تأمین هزینه های سرمایه در گردش خود (اعم از خرید مواد اولیه، هزینه های حقوق و دستمزد و تولید) نیاز به نقدینگی دارد، بنابراین در صورت عدم انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته، شرکت به منظور تأمین نقدینگی لازم برای هزینه های سرمایه در گردش، نیاز به اخذ تسهیلات بانکی خواهد داشت.

در نتیجه هدف شرکت از افزایش سرمایه موضوع گزارش حاضر اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج وجه نقد و افزایش سودآوری شرکت در نتیجه اخذ تسهیلات کمتر در راستای جبران کمبود نقدینگی و بهبود نسبتهای مالی، کاهش ریسک اعتباری شرکت و جلوگیری از تحمیل هزینه های مالی است.

مبلغ افزایش سرمایۀ پیشنهادی و محل تأمین آن

شرکت گسترش روی ایرانیان (سهامی عام)، در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰میلیون ریال به مبلغ  ۱٫۹۵٫۰۰۰ میلیون ریال، از محل سود انباشته افزایش دهد.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت گسترش صنایع روی ایرانیان (سهامي عام)

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

  • گزارش توجیهی مورخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ هیات مدیره شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۹۵۰ ميليارد ريال ، مشتمل بر صورتهای سود و زیان، صورت وضعیت مالی پیش بینی شده، صورت تغییرات در حقوق مالکانه پیش بینی شده، صورت جریان های نقدی پیش بینی شده که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی”رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش و همچنین استفاده از مشوق مالیاتی موضوع بند (ه) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه، به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات این موسسه به مواردی برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی فراهم نمی کند. به علاوه به نظر این موسسه، گزارش توجیهی یاد شده ، براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
  • با توجه به اظهار نظر تعدیل نشده این موسسه نسبت به صورت های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ شرکت، مانده سود انباشته مندرج در صورت های مالی مذکور، به مبلغ ۱۰۰۹ میلیارد ریال و پس از کسر سود سهام مصوب به مبلغ ۵۱۰ میلیارد ریال، برای تامین افزایش سرمایه پیش بینی شده در گزارش توجیهی هیات مدیره از کفایت لازم برخوردار است.