اقتصاد و بیمه- مهندس محمد بور بور«مدیرعامل مدبر و برجسته شرکت» در گزارش جامع خود به ارائه عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۱ پرداخت و از کسب درآمد بیش از ۸ هزار میلیارد ریالی شرکت در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد. وی با اشاره به افزایش مقاصد صادراتی شرکت […]

اقتصاد و بیمه- مهندس محمد بور بور«مدیرعامل مدبر و برجسته شرکت» در گزارش جامع خود به ارائه عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۱ پرداخت و از کسب درآمد بیش از ۸ هزار میلیارد ریالی شرکت در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد. وی با اشاره به افزایش مقاصد صادراتی شرکت گفت: صادرات شرکت با رشد ۱۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۷۸۱ میلیارد ریال بوده که در راستای توسعه صادرات سولفات سدیم نیز تفاهم‌نامه همکاری با شرکت پاکستانی منعقد شده است.

به گفته این مدیر خوشنام صنعت، شرکت معدنی املاح ایران با تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن پودر سولفات سدیم، تامین کننده ۸۵ درصد نیاز کشور به این محصول استراتژیک است که  ۱۲۰ هزار تن از آن در مجتمع تولیدی اراک و ۶۰ هزار تن در مجتمع تولیدی گرمسار تولید وعرضه می شود.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی املاح ایران (سهامی‌ عام) در تاریخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۳۱ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل شد.

در این مجمع که با حضور ۷۸٫۲۷ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای محمدرضا درخشنده بود، که جنابان ناصر شجاعي  و  مسعود شيوائي در مقام نظار اول و دوم و آقای محمد مهدي بوربورحسينبيگي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱٫۴۳۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید به ‌شرح زیر به مدت ۲ سال انتخاب گردیدند.

کاشي و سراميک الوند عليرضا محمودي عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري صدر تامين محمدمهدي بوربورحسينبيگي نایب رئیس هیئت مدیره موظف- اصلی
صنايع خاک چيني ايران مرتضي احمديان عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
سرمايه گذاري هامون صبا مهدي همدم مومن عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
صنايع مس شهيدباهنر ابراهيم بلالي رئیس هیئت مدیره غیرموظف- اصلی

مهندس محمدمهدی بوربور مدیرعامل توانمند شرکت در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: «شاملا» در مقام بزرگترین تولیدکننده سولفات سدیم در خاورمیانه با بالاترین تنوع بسته بندی و بهترین متریال، برترین شرکت در این حوزه می باشد که نقشی بی بدیل در تامین نیاز هموطنان داشته و سهمی درخور از بازار های منطقه ای و خارجی را به خود اختصاص داده است.

به گفته این مدیر خوشنام صنعت، شرکت معدنی املاح ایران با تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن پودر سولفات سدیم، تامین کننده ۸۵ درصد نیاز کشور به این محصول استراتژیک است که  ۱۲۰ هزار تن از آن در مجتمع تولیدی اراک و ۶۰ هزار تن در مجتمع تولیدی گرمسار تولید وعرضه می شود.
مدیر عامل شرکت معدنی املاح ایران در فرازی دیگر از گزارش خود به تشریح کاربردهای محصول تولیدی هم پرداخت و گفت بیشترین کاربرد پودر سولفات سدیم به عنوان ماده اولیه در صنایع شوینده و تولید پودرهای شوینده بوده و علاوه بر آن محصولات شرکت در صنایع تولید شیشه ساختمانی ،نساجی و داروسازی هم کاربرد دارد.

مهندس بوربور در فرازی دیگر از گزارش جامع خود خاطرنشان کرد که: سود عملیاتی شرکت با رشد ۳۴ درصدی به ۳۹۵۱ میلیارد ریال و سود خالص شرکت نیز به مبلغ ۳۸۳۲ میلیارد ریال رسیده است. وی همچنین در اظهارات خود از روند پیشرفت پروژه‌های شرکت خبر داد و گفت: بهره‌برداری آزمایشی از کوره اول پروژه سولفات پتاسیم با موفقیت آغاز شده و اقدامات لازم جهت تکمیل و بهره‌برداری آزمایشی از سه کوره دیگر نیز در جریان است

سکاندار شرکت در بخش پایانی گزارش خود تصریح کرد که مذاکره و رایزنی با شرکت­های تولیدی شوینده خارجی های جهت صادرات سولفات سدیم صورت پذیرفته و امضای تفاهم نامه با شرکت ویستاتریدینگ پاکستان در همین راستا بوده است. به گفته وی عمده مشتریان خارجی شرکت از کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان هستند.


نکات مهم مطرح شده

  • حدود یک ماه است که کوره اول با کیفیت عالی مشغول به کار است.
  • پتاس سفید مصرف می‌کنیم. چرا که پتاس صورتی عمر کوره را به شدت کاهش می‌دهد.
  • آخرین نرخ پتاس سفید حدود ۵۶۰ دلار می باشد در حالی که قیمت پتاس صورتی ۴۰۰ دلار است.
  • قیمت دلاری کلرید کلسیم ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است. قیمت این محصول در ۶ماهه اول سال بین ۵ تا ۷ میلیون تومان و در ۶ماهه دوم بین ۷ میلیون تا ۱۴ میلیون تومان است. بهای تمام شده این محصول بسیار پایین است.
  • سازمان خدمات کشاورزی به دلیل نیاز بالای کشور، سولفات پتاسیم وارد می‌کند که قیمت آن ۴۲میلیون تومان به ازای هر تن است.
  • افت ناچیز میزان تولید در سال ۱۴۰۱ به دلیل قطعی گاز در تابستان بوده که امسال به توجه به تمهیدات اندیشیده شده و تقویت دیگ­های بخار، درصدد مواجه با این مسئله می­باشیم.
  • برائت شرکت در خصوص گران فروشی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان به مبلغ ۷۸۳ میلیارد ریال.
  • راه اندازی کوره اول تولید سولفات پتاسیم در اردیبهشت ماه و راه اندازی کوره دوم در خرداد ماه سال جاری.
  • ثبت محدوده اکتشافی جدید به مساحت ۷۶۰ کیلومتر در جنوب سمنان عنصر KCL و منیزیم، هدف پهنه جدید معدنی شرکت است.
  • تعداد کوره­های تولید سولفت پتاسیم چهار عدد می باشد که تا با توجه به راه اندازی هر کوره در ماه، تا پایان شهریور هر چهار کوره به طور کامل بهره برداری خواهد شد.
  • میزان تولید روزانه هر کوره سولفات پتاسیم( طبق سوال مستقیم از مدیر پروژه) ۲۷ تن است که به طور میاگین پس از تکمیل با ۷۵ درصد ظرفیت تولید خواهد کرد.
  • حاشیه سود تولید واحد سولفات پتاسیم ۲۵ درصد است و نرخ فروش آن در محدوده ۴۰ تا ۴۲ هزار تومن به ازای هر کیلیو گرم است.
  • کلرید کلسیم که به عنوان محصول جانبی طرح توسعه تولید می­شود بهای تمام شده کمی دارد و عمدتاً در صنایع یخ زدا استفاده می­شود و با توجه به ماهیت این محصول نرخ فروش آن در نیمه اول و دوم سال متفاوت خواهد بود. قیمت این محصول در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ میلیون تومان و در شش ماهه دوم بین ۷ تا ۱۴ میلیون تومان به ازای هر تن بوده است.
  • ریسک شرکت کاهش حاشیه سود از سوی دولت تحت عنوان حمایت از مصرف کننده و دستوری کردن برخی از نرخ­ها می­باشد و عدم امکان افزایش نرخ سولفات سدیم بدلیل حمایت از شرکت­های شوینده است و خرید در بورس کالا به صورت توافقی بین شرکت­ها شوینده انجام می­شود.

گزارش مبسوط جامع مهندس محمدمهدی بوربور مدیرعامل توانمند مجموعه پیرامون اهم دستاوردهای حاصله، تبیین برنامه های آتی شرکت جهت تعالی و توسعه روزافزون توسط سکاندار مجموعه، تایید حسابهای شفاف و کلین معاونت مالی پاکدست و تیم مالی مجموعه توسط بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی جناب مرتضی احمدیان «مرد شمار یک مالی شرکت» پیرامون بندهای حسابرسی، پاسخگویی مستند و صادقانه به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، تقدیر ویژه ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از کارنامه کاری موفق شرکت معدنی املاح با مدیریت کاردان آن در کسب توفیقات متعدد و برنامه ریزی برای تداوم روند کسب سود پایدار و با کیفیت، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ، برگزاری انتخاب هیات مدیره و ابقای اعضای حقوقی برای ۲ سال آتی، حضور پرتعداد خبرنگاران ، نهایت تعامل و همکاری سرکار خانم شانجانی مدیر پرتلاش و فرهیخته روابط عمومی شرکت با اصحاب رسانه جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

جايگاه شركت در صنعت و عملکرد شركت در سال مالي مورد گزارش

درشرکت معدنی املاح ایران در سال ۱۴۰۱ تولیدی معادل ۱۸۶۰٫۰۷۸ تن سولفات سدیم محقق گردید. شایان ذکر است این شرکت بزرگترین تولیدکننده سولفات سدیم در خاورمیانه بوده است.

درزمینه تولید نمک خوراکی، این شرکت توانست علیرغم تحریم کشورهای اروپایی و عدم ارائه دانش فنی، واحد جدید تولید نمک به روش تصفیه خود را در نیمه اول سال ۱۴۰۰ با تکیه بر طراحی توسط کارشناسان شرکت و استفاده از امکانات و توانمندیهای سازندگان داخلی راه اندازی نماید. توليد نمك مجموعاً ۱۱۳٫۱۱۵ تن می باشد و بدین ترتیب توانست جایگاه بزرگترین تولید کننده داخلی نمک خوراکی را کسب کند.

شایان ذکر است مجموع فروش ریالی سولفات سدیم و نمک خوراکی در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۹ درصد بیشتر از بودجه پیش بینی شده این سال و ۳۴ درصد بیش از دوره مشابه قبل بوده است.

فروش سولفات سديم ۱۹۰٫۱۶۶ تن ۶٫۴۴۴٫۸۷۹ ميليون ريال با رشد ۳۰% در بخش ريالي نسبت به مدت مشابه دوره قبل، بالاترين ارقام طي ادوار گذشته را به خود اختصاص داده است.

فروش نمك خوراکی ۱۱۴٫۶۸۰ تن و ۱٫۶۰۱٫۳۹۷ ميليون ريال با رشد ۵۲% در بخش ريالي نسبت به مدت مشابه دوره قبل، بالاترين ارقام طي ادوار گذشته را به خود اختصاص داده است.