جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی آبادان با حضور اکثریت سهامداران، اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی برای تصویب صورت های مالی ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ برگزار شد. در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت پتروشیمی  ضمن تقدیر از حمایت های بی شائبه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری نفت و […]

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی آبادان با حضور اکثریت سهامداران، اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی برای تصویب صورت های مالی ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت پتروشیمی  ضمن تقدیر از حمایت های بی شائبه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی و کارکنان زحمتکش ، و تمامی مجموعه های شهری استانی و ملی که در به ثمر نشستن اهداف تعیین شده شرکت پتروشیمی آبادان و احیا زنجیره ارزش این مجتمع و دمیدن روح امید و پاسداری از سرمایه های تمامی سهامداران محترم در سال جهش تولید تقدیر کرد.

مهندس علوی  به نمایندگی از هیئت مدیره گزارش مبسوطی از اقدامات و عملکرد مجتمع پتروشیمی آبادان در حوزه های متفاوت ارائه کرد و اتمام بازسازی و نوسازی واحد ۶۰۰ و احیاء زنجیره تولید و تحقق سود را مهمترین دستاورد سال ۹۹ تلقی کرد و در ادامه از سر گیری اجرای پروژه گازکوب درشرکت پالایش نفت آبادان پس از هفت سال وقفه را تضمین کننده تولید پایدار دانست و نوید بهره برداری از این پروژه را برای تیر ماه سال ۱۴۰۰ قطعی اعلام کرد .

مهندس محسن علوی با بیان اینکه پتروشیمی آبادان تولید کننده انحصاری برخی گریدهای PVC در کشور است چشم انداز تولید این دست از محصولات را امتیازی مغتنم برشمرد و نقش آن را در تنظیم بازار عرضه و تقاضا موثر دانست.

مدیرعامل جوان ولی با تجربه(( شپترو)) تصریح کرد با توجه به اهمیت مسئولیت های اجتماعی ، در خصوص کمک رسانی به شهرستان آبادان که توسط شرکت‌ پتروشیمی آبادان از جمله توزیع آب ژاول در شهرستان ها و شهرهای مجاور و همچنین گند زدایی سطح شهر در برابر بحران کرونا ، کمک لجستیکی به آسفالت بیمارستان صحرایی از جمله اقداماتی بود که توسط پتروشیمی آبادان با هدف ایفای تعهدات اجتماعی خودصورت گرفت .

در این جلسه که به ریاست جناب آقای توکلی نماینده تاپیکو برگزار شد تکالیف مجمع در فضایی آرام و بستری شفاف از تصویب سهامداران گذشت و حسابدار مستقل گزارش خود را قرائت و توضیحات روشنگرانه در خصوص برخی از بندهای گزارش توسط نماینده تاپیکو و نماینده هیئت مدیره شرکت پتروشیمی آبادان ایراد شد.

 

همچنین در این مجمع عنوان شد زیان انباشته شرکت اصلی در پایان سال به مبلغ ۲/۶۲۸  میلیارد ریال معادل ۴۷٪ درصد سرمایه ثبت شده آن می باشد و با توجه به وضعیت نقدینگی شرکت مانده بدهی های جاری شرکت  اصلی نسبت به دارایی های جاری آن به مبلغ ۵/۳۶۷ میلیارد ریال فزونی یافته است و شرکت در سال مورد گزارش از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت خارج شده است باتوجه به بهبود وضعیت تولید و رسیدن به تولید پایدار پیش بینی میگردد شرکت در پایان سال جاری از زیان انباشته شده خارج گردد.

گفتنی است که مهندس علوی مدیر عامل شرکت پتروشیمی آبادان ضمن تاکید بر اهمیت بسیار بالای  ایفای مسئولیت های اجتماعی مجتمع از سهامداران تقاضا کرد که با دید مثبت نسبت به تصویب مبلغ پیشنهادی اقدام نمایند . در پایان با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ نماینده شرکت تاپیکو و مدیر عامل شرکت پتروشیمی آبادان ضمن استقبال سهامداران به کلیه پرسش ها پاسخ داده و مهندس علوی چشم انداز سال ۱۴۰۰ را روشن و همراه با موفقیت پیش بینی نمود.

پس از حمد و ستایش پروردگار متعال و درود و سلام به پیشگاه صاحب الامر و الزمان (عج) و تقدیم ادب و عرض احترام به تمامی سهامداران گرانقدر.

و با احترام به یاد و خاطره شهدای صنعت پتروشیمی بخصوص همکاران فداکار و جانباخته در حادثه سال ۱۳۹۷ پتروشیمی آبادان، هیئت مدیره شرکت پتروشیمی آبادان مفتخر است که در قالب مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ گزارش عملکرد خود را به استحضار برساند.

شرکت پتروشیمی آبادان در سال ۱۳۹۹ با اتمام موفقیت آمیز عملیات بازسازی و نوسازی واحد   ۶۰۰ ((VCM ، این قلب تپنده تولید در مجتمع پتروشیمی آبادان ، مهمترین هدف تاریخی خود که احیاء چرخه تولید بوده است را به لطف پروردگار و با تکیه بر اراده نیروهای خدوم شرکت محقق ساخت و مجتمع را پس از دو سال وقفه و رکود کامل به گردونه تولید و بازار رقابت بازگرداند که بحق برگ زرینی است که پرسنل باشرف پتروشیمی در تاریخ این مجتمع صاحب اعتبار رقم زدند و در ادامه می رود تا گام های مصمم خود در جهت تثبیت و متعاقب آن ارتقاء زنجیره ارزش در مجتمع را به عنوان دستاوردی همگانی تحقق بخشد مجتمع پتروشیمی آبادان در این اثنا با همتی سراسر جهادی از اقدامات ضروری و اجرای پروژه های حیاتی موسوم به الزامات تولید پایدار مغفول نماند و با درک مناسب از امر بازار رقابت و توسعه ، چشم انداز روشنی را برای آتیه شرکت ترسیم نموده که میتوان به اقدامات عملیاتی زیر در قالب نقشه راه تحقق استراتژی اشاره نمود :

  • اجرای پروژه بسیار مهم و حیاتی احداث ایستگاه تقویت فشار گاز خوراک و نصب کمپرسورهای گازکوب در محل پالایشگاه نفت آبادان و افزایش خوراک دریافتی از شرکت پالایش نفت آبادان به میزان تقریبی ۸۵ تن در روز، گفتنی است که تا پایان خرداد ماه جاری به اتمام رسیده و از جمله افتخارات تاریخی شرکت پتروشیمی آبادان بحساب می آید با این اقدام بنیادی در تامین حداکثری خوراک و به حداقل رساندن Time Down  در طول سال شرکت از بالاترین میزان ارزش افزوده بهره مند میشود .
  • پروژه تزریق کلر مایع به منظور تولید EDC و تامین حداکثر خوراک برای واحد ۶۰۰ و بهره برداری از بالاترین ظرفیت ممکن برای تولید VCM ، با انجام این پروژه میتوان امکان تزریق روزانه ۴۰ تن کلر مایع به منظور جبران کمبود کلر تولیدی واحد ۳۰۰ را ایجاد نمود، و با تولید EDC درون مجتمع خرید خارجی و خروج ارز را به حداقل رساند ، اسناد مناقصه EPC آماده و در مرحله برگزاری مناقصه می باشد
  • اتمام اورهال و راه اندازی خطوط تمام اتوماتیک ماشین آلات بسته بندی با تکنولوژی برتردر دو واحد تولید A PVC و B PVC و در نتیجه عرضه بهینه کالای تولیدی مطابق با بالاترین استانداردهای بین المللی و فزونی مرغوبیت در بازار رقابت.
  • خرید و تعمیر بویلرهای مجتمع و پوشش کامل نیازهای بخار در بخش یوتیلیتی و ایجاد پشتیبانی متناسب با نیاز مجتمع
  • احداث جایگاه تخلیه و بارگیری VCM : یک ایستگاه استاندارد و ایمن تخلیه VCM با ظرفیت تخلیه ۲۰۰ تن در روز به منظور تداوم تولید در شرایط بحرانی در دستور کار قرار گرفت.
  • پیاده سازی سیستم مدیریت و کنترل پروژه یکپارچه( (PMIS به منظور پیشگیری از اختلال در امر کنترل پروژه ها
  • پروژه تامین و نصب پکیج هوای ابزاردقیق مجتمع و افزایش ظرفیت ناوگان تولید هوای ابزار دقیق و پشتیبانی مناسب برای پیش بینی طرح های توسعه
  • پروژه تامین و نصب پکیج گاز خنثی
  • طرح جامع اصلاحات زیست محیطی جهت تبدیل شدن به صنعت سبزاز طریق حذف حداکثری آلاینده ها با بهره گیری از دانش مدرن حفاظت مدار که امری ضروری در پیوند با جهان برای صیانت از محیط زیست است

 

 

به واسطه اقدامات اساسی ، جهادی و پیش بینانه و اثربخش در روند عملیاتی مجتمع پتروشیمی آبادان طی سال گذشته و حصول نتایج موثر در بازار رقابت، با تولید به موقع محصول و عرضه متناسب با بازار تقاضا افتخار داریم که شرکت پتروشیمی آبادان را پس از پنج سال زیان دهی مداوم ومهلک و دو سال کاملا در رکود و بی درآمدی، در کمال مسرت و افتخار به سود دهی واقعی رسانده و از ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیز خارج شدیم و امید است که با اقدامات بنیادی در حال اجرا و اهتمام کارکنان شریف مجتمع و حمایت بی دریغ شرکت های بالا دستی و سهامداران عزیز در سال جاری دستیابی به شرایط هر چه مطلوب ترو درخشانتر را تجربه کنیم و مسیر بهبود وضعیت را در کوتاه مدت میسر نماییم.

بدیهی است، شرایط حاکم بر تولید و ترسیم اهداف روشن و قابل دسترس که بر مبنای استراتژی کلی شرکت ودرک صحیح و دقیق از عوامل و اجزاء منجر به رشد و نهایتاً ایجاد نقشه راه برمبنای مقتضیات موجود، استعدادها و امکانات قابل دسترس سازمان در جهت استفاده بهینه از فرصتهای موجود در مسیر برقراری تولید حداکثری در شرایط ایمن و کسب منافع اقتصادی سازمان میباشد در این زمینه برخی از پروژه های در فاز مطالعات و امکان سنجی شامل موارد زیر میباشند :

  • احداث مجتمع دوم واحد PVC پتروشیمی آبادان
  • پروژه افزایش ظرفیت و تغییر تکنولوژی واحد کلر آلکالی و افزایش ظرفیت واحدEDC
  • امکان سنجی فنی و اقتصادی دریافت گازهای FCCU از پالایشگاه آبادان

در ادامه از حمایتهای بی شائبه شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در به ثمر نشستن اهداف تعیین شده شرکت پتروشیمی آبادان و احیاء زنجیره ارزش این مجتمع و دمیدن روح امید و پاسداری از سرمایه های تمامی سهامداران محترم در سال جهش تولید کمال تشکر و قدردانی را دارد.

 

 

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن :

توليد C.V.P بر اساس نياز بازار و در گریدهای مربوطه انجام می گيرد . فرایند توليد C.V.P می بایست بر اساس نوع فرایند و خوراک دریافتی از صنایع بات دستی انجام گيرد , پتروشيمی آبادان بر مبنای خوراک تحویلی از پاتیشگاه آبادان طراحی و ساماندهی شده است. با عنایت به موارد فوق در تهيه مواد اوليه مقرون به صرفه دچار انحصار عرضه هستيم که با اضافه شدن توليد کنندگان جدید )پتروشيمی غدیر و پتروشيمی اروند) و همچنين پتروشيمی بندر امام با تکنولوژی به روز و دسترسی راحت به مواد اوليه نسبت به پتروشيمی آبادان موضوع رقابت پذیری به نحو چشمگيری خود را نمایان ساخته است. فرسوده بودن واحدهای توليدی, محدودیت دسترسی به مواد اوليه و تعدد نيروی انسانی مازاد باعث عدم رقابت پذیری شرکت پتروشيمی آبادان با سایر شرکت ها گردیده است. اما با این وجود مزیت های ذیل نسبت به سایر رقبا نيز وجود دارد:

کيفيت قابل اطمينان محصوت پتروشيمی آبادان .

نيروی انسانی توانمند

توان توليد گریدهای مختلف C.V.P که دیگر برای سایر رقبا توليد آنها صرفه اقتصادی ندارد.