سیمان شاهرود و رشدی چشمگیر در تمام شاخص‌های آماری
سیمان شاهرود و رشدی چشمگیر در تمام شاخص‌های آماری
سیمان شاهرود با مدیریت مهندس بازوی مدیر با سابقه و شناخته شده صنعت کانی در بخش فروش خود ضمن حفظ بازارهاي داخلي تلاش نمود درچارچوب طرح مديريت بازار سيمان انجمن صنفي بارعايات سهميه هاي توزيع ، درراستاي ارتقاء نرخها وافزايش كيفيت فروش اقدام کند كه خوشبختانه آثارمثبتي نيز براي اين شركت و كل صنعت سيمان در برداشته است .

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام سیمان شاهرود (سهامی عام) در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۱ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل شد.
در این مجمع که با حضور ۵۸/۸۱ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای طالبی بود، که خانم ژیلا سماواتی آقای حميد رضا حساس در مقام ناظرین اول و دوم و آقای محمد رضا عبدلي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ ، با تقسیم سود۳۳۷۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند .

پیام هیات مدیره
حضور سهامداران گرامي و مدعوين بزرگوار را در مجمع عادي ساليانه گرامي داشته ، سلامتي و سعادت شما بزرگواران را از ايزد منان خواستاريم .
– شركت سيمان شاهرود درحالي بیستمین سال بهره برداري از كارخانه راپشت سرگذاشت كه تداوم ركود در اقتصاد ايران بويژه در بخش مسكن و پروژه هاي عمراني ، رقابت توليد كنندگان ، مشكلات صادرات ، عدم گشايش در كار بانكها و مراودات پولي و تداوم ارائه تسهيلات گران قيمت توسط بانكها همچنان و افزايش قيمتها بخصوص در حوزه انرژی و حمل و نقل، مواد بسته بندي و نسوز و قطعات شرايط را براي واحدهاي توليدي سخت نمود. در اين اوضاع تلاش مديران و كارگران پر تلاش شركت به حفظ و پايداري آن ، جلوگيري از وارد شدن زيان ، حفظ بازار ، چابك نگه داشتن شركت ، كاهش هزينه ها و استفاده از فرصتها معطوف گشت .
– در بخش فروش ضمن حفظ بازارهاي داخلي تلاش شد درچارچوب طرح مديريت بازار سيمان انجمن صنفي بارعايات سهميه هاي توزيع ، درراستاي ارتقاء نرخها وافزايش كيفيت فروش اقدام شود كه خوشبختانه آثارمثبتي نيز براي اين شركت وكل صنعت سيمان در برداشت.
– بخش توليد در سال ۱۴۰۰ تلاش نمود با ارايه توليد با كيفيت و بهينه،هزينه هاي مربوطه راكاهش دهد تا توان رقابت پذيري شركت افزايش يابد
– ارتقاء سطح كنترل هاي داخلي با فعاليت بيشتر كميته حسابرسي و واحد حسابرسي داخلي شركت ، برابر آيين نامه ها و منشور هاي مربوطه و انجام تكاليف مجمع سال پيش از اقدامات شركت طي سال مالي مورد گزارش بوده است .
– ساماندهي و ارتقاء منابع انساني با بهره گيري از بازنشستگي مشاغل سخت وزيان آور ،جذب نيروهاي تحصيلكرده وجوان ، برگزاري دوره هاي آموزشي ، ارتقاء سطح تحصيلي ، انجام برنامه هاي ورزشي و امور رفاهي جهت حفاظ سلامت و شادابي اين عزيزان از اقدامات شركت طي سال گذشته مي باشد.
– برخود واجب ميدانيم از سهامداران گرانقدر بدليل حمايت بيدريغ و اطميناني كه به مديران شركت نموده اند و كمبودها و كاستي ها كه نشات گرفته از شرايط سخت اقتصادي ايران است را تحمل نموده اند سپاسگزاري نموده ، به تمامي ذينفعان و سهامداران عزيز اطمينان ميدهيم با تلاش مضاعف و ممارست بيش از پيش پرسنل و مديران در جهت ارتقاء جايگاه و سودآوري شركت در سال جاري اقدام خواهيم نمود .
– اينك در راستاي اجراي مفاد ماده ۲۳۲ لايحه قانون اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوبه اسفند ۱۳۷۴ چكياده فعاليتهاي شركت در سال مالي منتهي به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ به مجمع عمومي محترم صاحبان سهام تقديم مي گردد.


مروري بر وضعيت صنعت سيمان وجايگاه شركت سيمان شاهرود درصنعت درسال مالي منتهي به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
صنعت سيمان ايران سال ۱۴۰۰ را با ۶۲/۵۴۵/۲۸۲ تن فروش سيمان و با کاهش ۹ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ به پايان رساند
از ۴/۱۷۴/۳۰۲ تن صادرات انواع سيمان به خارج كشور ، ۲۲۳/۶۰۴ تن سيمان توسط اين شركت به كشورهاي روسيه،تركمنستان و قزاقستان و سومالی صادرگرديدكه نشان ميدهد حدود ۵/۳ درصد كل صادرات كشور توسط اين شركت انجام شده است .
ميزان عرضه داخلي توسط شركتهاي سيماني به ۵۰/۳۷۰/۹۸۰ تن رسيد كه ميزان۱/۲۳۱/۱۹۵ تن از آن سهم فروش داخلي شركت سيمان شاهرود بود ۲/۱ درصد از آن را تشكيل مي دهد.
درحال حاضر شركت سيمان شاهرود سهم بیش از ۲ درصدي از ظرفيت اسمي صنعت سيمان را داراست كه عليرغم محدوديت هاي ناشي از فراگيري ويروس كرونا ادامه دار بودن آن در سطح دنيا فروش صادراتي نيز نسبت به سال گذشته با افت نسبتا كمي مواجه شده است. همچنين موانع صادرات كشور هاي تركمنستان و روسيه تاثير گذار بوده اند. این شركت توانسته با تقويت بازارهاي سنتي صادراتي خود و مديريت مناسب در حوزه داخلي سهم فروش خود در كل فروش كشور را حفظ نمايد .

چشم انداز وضعيت شركت براي سال مالي ۱۴۰۱
با عنايت به اطلاعات و گزارش تفسيري ارسال شده به سازمان بورس اوراق بهادار فروش وسود هرسهم پيش بيني شده ،بشرح ذيل آورده ميشود:
فروش محصولات به مقدار ۱/۴۵۰/۰۰۰ تن خواهد بود كه از اين مقدار ۳۰۰/۰۰۰ تن صادراتي و ۱/۱۵۰/۰۰۰ تن در بازارداخل به فروش خواهد رسيد .
از فروش هاي داخلي مقدار ۴۳۸/۵۰۵ تن بصورت فله و ۷۱۱/۹۴۵ تن پاكتي مي باشد.
از فروشهاي صادراتي مقدار ۱۵۰/۰۰۰ تن فله و ۱۵۰/۰۰۰ تن پاكتي و مي باشد.
سود خالص هر سهم ۱۷۶/۴ ريال پيش بيني شده است.

استراتژي هاي اصلي شركت
استراتژيهاي كلان عبارتند از :
افزايش سودآوري ، تعهد به مسئوليت هاي اجتماعي ، رشد ارزش هاي سازماني
استراتژيهاي مياني عبارتند از :
مديريت هزينه ها و قيمت تمام شده ، افزايش كيفيت فروش و حضور در بازارهاي جديد ، بهينه سازي و بهبود مستمر در مصرف انرژي حرارتي و الكتريكي ، كاهش توقفات اضطراري خطوط توليد و افزايش راندمان دپارتمان ها ،تامين به موقع و با كيفيت كالا و خدمات ، بهينه سازي منابع انساني ، كاهش ريسك در فرآيندهاي سازمان ، مديريت اطلاعات و ارتباطات ، ايجاد تنوع در محصولات و ارتقاء خدمات به مشتريان ، استفاده بهينه از شبكه حمل و نقل ، رعايت استانداردهاي زيست محيطي و الزامات و قوانين ملي و بين المللي و استفاده بهينه از منابع طبيعي ، ارتقاء رشد و يادگيري سازماني

ريسكهاي عمده شركت بشرح ذيل ميباشد: –
ريسك عدم تامين انرژي گاز و برق
ريسك تغييرات قيمت ها و تورم
ريسك كاهش منافع شركت ناشي از مخاطرات سيستم حمل و نقل زميني و ريلي
ريسك تغييرات نرخ ارزو سياستهاي ارزي
ريسك ناشي از تحريم هاي بانكي و مالي
ريسك بالا بودن نرخ سود بانكي و تامين نقدينگي براي پرداخت سود سهام
ريسك نيروي انساني و جانشين پروري
ريسك كاركرد بهينه ماشين آلات و تجهيزات
ريسك كاهش صادرات بابت شرايط ناشي از ويروس كرونا

 


برنامه هاي سال آتي شركت
برنامه هاي سال آتي شركت با توجه به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ و استراتژي شركت بشرح ذيل ميباشد:
۱- نصب دوربين و افزايش سطح ايمني انبارها و خطوط توليد
۲- بهينه سازي خط توليد و مصرف انرژي با اجراي پروژه هاي بهينه سازي در خصوص مصرف گاز و مازوت
۳- افزايش راندمان خطوط توليد در سطح ظرفيت اسمي مخصوصا خط ۱ توليد كه قديمي تر است
۴- اجراي برنامه هاي زيست محيطي به منظور جلوگيري از جريمه هاي آلايندگي محيط زيست
۵- حفظ بازارهاي فروش محصولات در استان هاي تهران وگلستان و سمنان و ورود بيشتربه بازارهاي صادراتي در كشورهاي روسيه ، قزاقستان و تركمنستان و ازبکستان
۶- توليد ومعرفي محصولات جديد وبسته بندي متنوع توليد و افزايش فروش محصولات بتني و پيش ساخته
۷- مديريت هزينه هاي مالي با بهره گيري از تسهيلات ارزان قيمت
۸- مديريت هزينه ها به منظور افزايش توان رقابتي بيشتر
۹- اجراي برنامه هاي آموزشي براي پرسنل با توجه به بازنشسته شدن تعداد زيادي از كاركنان و مديران و شمول قوانين سخت و زيان آور به شركت در راستاي جانشين پروري كاركنان