سياست مدبرانه کيارش غفوري براي طلوع دوباره شرکت شکر
سياست مدبرانه کيارش غفوري براي طلوع دوباره شرکت شکر

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت شکر (سهامی‌عام) مورخ ۲۱/۱۰/۱۴۰۱ در محل انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر تشکیل گردید

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت شکر (سهامی‌عام) مورخ ۲۱/۱۰/۱۴۰۱ در محل انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر تشکیل گردید.

در این مجمع که بیش از ۱۴/۵۵ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای همايون باقري طادي بود، که جنابان محمود شهراسبي و ابوالفضل علي مراد در مقام نظار اول و دوم و آقای کيارش غفوري به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ به کار خود پایان دادند.
همچنین موسسه حسابرسی نواندیشان به عنوان حسابرس و بازرس قانونی اصلی و موسسه حسابرسی شاهدان به عنوان بازرس و حسابرس علی البدل برای سال مالی آتی انتخاب گردیدند .
در ادامه با برگزاری انتخابات هیات مدیره مجموعه شرکت های؛ قند نیشابور ، صادراتی توسعه صنعتی زرین ، پاکسان ، توسعه صنایع بهشهر و گروه سرمایه گذاری صنعتی بهشهر به عنوان اعضای حقوقی هیات مدیره برای دو سال آتی انتخاب شدند .

دکتر کیارش غفوری در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت «قشکر» افزود: با توجه به این که کالای تولیدی کارخانه ما جزء محصول های استراتژیک محسوب می شودهمواره در مورد قیمت گذاری آن و نحوه تخصیص منابع و موارد اولیه دچار تصمیم گیری های کلان حاکمیتی بوده ایم. وی خاطرنشان کرد به علت کمبود آب و برداشت کم چغندر که موجب کاهش سطح زیر کشت رفتن سطح چغندر شده است و همچنین عدم تناسب بین قیمت محصول تمام شده و قیمت دستوری برای عرضه در سطح کشور باعث شده که تمام شرکت های تولیدی در حوزه صنعت قند و شکر به طور عام و شرکت شکر شاهرود بطور خاص دچار مشکلات بسیار عظیمی در تامین چغندر مورد نیاز خود و سودرسانی مطلوب برای سهامداران و ذینفعان گردند.
مدیر مدبر شرکت در ادامه با اشاره به اینکه در کنار این عوامل، بهره های زیاد بانکی باعث می گردد که شرکت ها در پرداخت مبالغ وام و تصفیه آن دچار مشکلات عدیده شوند افزود: علیرغم تمام این معضلات و مشکلات تحمیلی با تمهیدات خاصی که اندیشیده شد و مجاهدت پرسنل خدوم خود توانستیم در این ۴ ماه گذشته عملکردی شایسته و در خور را حاصل کنیم.
دکتر غفوری همچنین با تصریح اینکه در ۴ ماهی که موفق به تامین چغندر شدیم، «جذب بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن چغندر در فصل» توانستیم به سمت تسویه شکر برویم و ۵۲ هزار تن شکر را تسویه کنیم افزود: اما متاسفانه بار دیگر به دلیل قیمت گذاری دستوری با مشکلاتی مواجه شدیم.

سکاندار شرکت در فرازی دیگر از گزارش خود اعلام داشت که ۱۰ هزار تن شکر در خردادماه سال جاری به کارخانه حمل شد که این موضوع مصادف با خرید چغندر پاییزه از گلستان با حجم ۲۰ هزار تن که بیش از ۵ هزار تن آن مصرف شده بود به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، مابقی چغندر به کارخانه همجوار که دستگاه های مناسب استحصال چغندر پاییزه را دارد ، حمل و دوباره پروسه تصفیه شکر خام در قشکر شروع شد.
به گفته وی در بهار سال گذشته به امید استحصال چغندر پاییز ، «قشکر» ۲ هزار تن پیش فروش داشت که به دلیل عدم امکان تامین چغندر ، این امر محقق نشد.
دکتر غفوری همچنین اظهار داشت که قرارداد خرید ۴۵ هزار تن چغندر پاییزه در زمان مدیر قبلی منعقد شده بود که هیات مدیره جدید تصمیم گرفت برای جلوگیری از ضرر و زیان و رعایت صرفه و صلاح شرکت و ذینفعان این موضوع متوقف شده و تصفیه شکر خام اجرا شود. گفتنی می باشد که از خرید چغندرهای پاییزه، ۵ تن با بازده ۵ درصد استحصال گردیده است.
مدیر با تجربه و خوشنام صنعت کشورمان همچنین تاکید کرد که به علت عدم پاسخگویی دستگاه های شکر شاهرود برای بهره برداری از چغندر برداشت شده در پاییز ، مدیریت اسبق مجموعه تصمیم گرفت که بخش عمده ای از چغندر دریافتی پاییز به کارخانه قند شیروان منتقل شود.

سرپرست «قشکر» در ادامه گزارش خود همچنین اعلام کرد که در راستای کاهش هزینه ها طی این ۴ ماه مجدانه سعی کردیم هزینه های مالی، اداری و نیروی انسانی را کنترل و به حاشیه سود خوبی دست پیدا کنیم.
دکتر کیارش غفوری در بخش پایانی گزارش خود با تصریح اینکه حرکت به سمت تصفیه سودآورشکرهای وارداتی ، کاهش هزینه ها و بالابردن بهره وری در مجموعه نتایج خوبی را در عملکرد مالی شرکت ارمغان آورده است اظهار امیدواری کرد که با ارائه و عملیاتی ساختن راهبردهای کلان حاکمیتی برای مساعدت در عملکرد شرکت های قندی در آتیه شاهد عملکرد بهتری از شرکت های فعال تولیدی در حوزه صنعت قند و شکر باشیم.

شایان ذکر است مجمع برای «بهشهر» به عنوان سهامدار عمده تکلیف کرد که حسابرسی ویژه ای را جهت بررسی افزایش ضایعات و کاهش راندمان مربوط به عملکرد سال مالی گذشته و مدیریت اسبق انتخاب کند و بررسی ها را انجام دهد. همچنین به دلیل ابهام در برخی از بندهای حسابرسی، مجمع تکلیف کرد که حسابرسی داخلی قشکر و بهشهر ، بندهای حسابرسی، قراردادهای خرید و فروش را جهت شفاف سازی و استیفای حقوق قشکر بررسی کند و با هماهنگی حسابرس و بازرس، هرگونه تعدیل و طبقه بندی حساب ها انجام و در صورت های مالی بعدی منعکس شود.
همینطور مجمع به قشکر تکلیف کرد که جهت جبران زیان استحصال شکر برای شرکت بازرگانی دولتی، پیگیری های لازم را از سوی انجمن شکر انجام دهد.
میزبانی شایسته کلیه ارکان شرکت از ذینفعان، گزارش مبسوط مدیر ارشد خوشنام شرکت پیرامون فعالیت های صورت پذیرفته در سال مالی گذشته و راهبردهای مدنظر برای توسعه و تعالی مجموعه، پاسخگویی صادقانه و شفاف سکاندار و معاون مالی مجرب شرکت پیرامون سوالهای سهامداران حاضر در مجمع، توضیحات دکتر غفوری پیرامون قراردادهای منعقد شده با کشاورزان و پیمانکاران و …در دوره مدیریت قبلی و فعلی، اعلام برنامه های مدون سرپرست شرکت برای رشد سودآوری و ارزش آفرینی مجموعه و حمایت جدی از تشکیل کمیته های متعدد منجمله کمیته حسابرس داخلی، تاکید ریاست مجمع بر لزوم ارتقای بازده و بهره وری شرکت ، تکلیف مجمع مبتنی بر پیگیری های لازم از سوی انجمن شکر جهت جبران ضرر و زیان شرکت از استحصال شکر برای شرکت و نهایت تعامل پرسنل متعهد «قیشکر» با اصحاب رسانه جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات مدیره
مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت قند در سال مالی مورد گزارش:
سالی دیگر از فعالیت شرکت شکر(سهامی عام ) در عرصه تولید سپری شد. و توفیق خدمت در عرصه صنعت اعطا شد. لذا بنا گردید تا گزارشی از وضعیت فعالیت شرکت را به اطلاع سهامداران محترم برساند. قطعاً در طول خدمت فراز و نشیب هائی با آن مواجه بوده ایم و تمام تلاش و همت خود را به صیانت از این صنعت بزرگ به کار گرفته تا با تلاش خود و همکاران محترم موجب رشد و اعتلاء و ارتقاء این واحد صنعتی در زمینه تولید کالای استراتژیک کشور باشیم و در ایحاد ارزش اقزوده سهمی داشته باشیم. در ذیل عمده ترین مشکلات و موانعی که این واحد صنعتی در پیش رو داشته است مختصراً به استحضار سهامداران محترم میرساند:
– یکی از اهم مشکلات پیش رو شرکت تامین مواد اولیه می باشد. همانطور که مستحضرید مواد اولیه کارخانجات قندی چغندر قند و شکر خام می باشد. در زمان برداشت چغندر قند در کشور کارخانجات قندی اقدام به بهره برداری چغندر قند جهت تولید شکر سفید می نمایند که دوره بهره برداری حدود ۴ ماه از سال مالی شرکت را در بر میگیرد. با توجه به زنده بودن محصولات کشاورزی امکان دپو و ذخیره سازی میسر نمی باشد. از طرفی به علت موقعیت جغرافیایی کشور معضل کم آبی موجب کاهش سطح کشت چغندر قند در کشور بوده که امر منجر به کمبود چغندر قند در کشور متناسب با نیاز و ظرفیت کارخانجات قندی می باشد. و این موضوع باعث رقابت شدید کارخانجات در جذب چغندر قند و پرداخت مبالغی بیش از قیمت مصوب آن میگردد که منجر به تحمیل افزایش فعالیتهای تامین و هزینه مالی می گردد.
– دیگر مشکلات کارخانجات قندی من جمله این شرکت تعیین قیمت دستوری خرید محصول چغندر قند و فروش محصول تولیدی شکر سفید در سال مالی ۱۴۰۱ بوده است. مشکل اصلی این بخش عدم تطابق بهای خرید مواد اولیه با بهای فروش محصول تولیدی شکر سفید می باشد بطوریکه بهای فروش محصول از حاشیه سود مناسب جهت ایجاد ارزش افزوده کافی در جهت پوشش هزینه سنگین تولید نظیر هزینه پرسنلی، تعمیرات و نگهداری و خصوصاً تامین منابع مالی از محل عواید حاصل از فعالیت تولیدی شرکت جهت جایگزین نمودن ماشین آلات و تجهیزات جدید در راستای کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده می باشد.
– دیگر مشکلات پیش رو شـرکت فصـلی بـودن فعالیـت تولیـدی شـرکت مـی باشـد. همـانطور کـه مستحضـر مـی باشید بهـره بـرداری چغنـدر قنـد حـدود چهارمـاه از فعالیـت شـرکت را پوشـش مـی نمایـد و مـابقی ایـام سـال فقـدان مـواد اولیـه مـورد نیـازمی باشـد. بمنظـور افـزایش روزهـای کـاری تولیـد شـکر سـفید از شـکر خـام در دستور کار می باشـد . بـه همـین دلیـل مـذاکراتی بانکهـای عامـل صـورت گرفتـه و در صـورت تخصـیص منـابع مالی اقدام به خرید شـکر خـام جهـت تصـفیه آن مـی نمایـد. از سـوئی تصـفیه شـکر خـام بـه صـورت کـارمزدی نیز در برنامه کاری شـرکت قـرار داشـته بطوریکـه در سـال مـالی ۱۴۰۱ مقـدار حـدود ۵۳ هـزار تـن شـکر خـام مورد تصفیه قرار گرفتـه اسـت و ایـن رونـد در سـال مـالی جـاری(۱۴۰۲ ) نیـز ادامـه و تـلاش در افـزایش آن بـا توجـه بـه ظرفیـت کـاری کارخانـه مـی باشـد. از دیگـر برنامـه هـای طـرح ریـزی شـده شـرکت جهـت افـزایش حجم فعالیت، بهـره بـرداری چغنـدر قنـد پـاییزه مـی باشـد کـه بـرای سـال مـالی آتـی در دسـت مطالعـه مـی باشد.
– با عنایت به آزاد سازی نرخ ارز و عدم تخصیص ارز ارزان قیمت جهت واردات بذر چغندر قند ، این امر موجب افزایش سنگین هزینه تولید محصولات کشاورزی و عدم ترغیب آنان به کشت این محصول استراتژیک میگردد.
– با توجه به اتکاء شرکتهای تولیدی به تامین منابع مالی مورد نیاز از سیستم های بانکی، به دلیل هزینه بالای تولید توان بازپرداخت تسهیلات ، توسط شرکتها خصوصاً کارخانجات قندی را با مشکل مواجه نموده است. از طرفی اخذ سپرده نقدی با ضرائب بالا موجب فشار بیشتر به شرکتها در تحمیل کسری منابع مالی گردیده که در این راستا درخواست توجه مسئولین محترم ذیصلاح انتظار می رود.
– با توجه به قدمت و سابقه احداث کارخانجات قندی در کشور بمنظور کاهش شدید هزینه های تولید، امید است متولیان و مسئولین ذیربط با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت جهت واردات ماشین آلات و تجهیزات روز کارخانجات کشور را یاری رسانند.
اهم اقدامات و تعمیرات اساسی انجام شده واحد فنی در سال مالی ۱۴۰۱
۱- ساخت و نصب یکدستگاه AVR استاتیک جهت ژنراتور توربین BBC( ۷۸۸۰KVR)
۲- سیم پیچی و عایق بندی کامل روتور توربین برق ۵/۵ مگاواتی BBC
۳- تعمیرات اساسی توربین برق نادرسکی ( ۵/۲ مگاواتی ) و کرمکاری شافت روتور ژنراتور توربین
۴- تعویض ۲ پایه یاطاقان دیفوزیون به دلیل دفرمه بودن و تنظیم یاطاقان های آن
۵- تعمیرات اساسی پرس تفاله شماره ۱ و تعویض ۵ عدد توری مربوطه
۶- تعویض لوله mm ۳۰۰ مسیر استخرهای خنک کننده به طول ۱۲ متر
۷- تعویض لوله ۲۰۰mm مسیر آب کندانسور بارومتریک به کارخانه
۸- نصب یکدستگاه توربین پمپ جهت روغنکاری توربین BBC
۹- ساخت و نصب سینی جهت ۲ دستگاه قیلترپرس
۱۰- ساخت هلیس پخت۳ به طول ۴ متر
۱۱- تعویض ۶ متر لوله سایز ۱۵۰ میلی متر فشارقوی مسیر خروج اصلی بخار کوره های ۲۳ تنی
۱۲- تعویض لوله های آبرسان کوره بخار به طول ۱۲ متر سایز ۱۰۰ میلی متر فشار قوی
۱۳- تعویض لوله مسیر خروجی آب تصفیه از مخزن رزین
۱۴- تعویض ۶ متر لوله سایز ۴۰ فشار قوی مسیر بخار خشک کوره شماره ۲
۱۵- تعویض ۶ متر لوله سایز ۴۰ مربوط به بخار مخازن مازوت
۱۶- تعویض ۶ متر لوله سایز ۵۰ میلی متر مربوط راکتور تصفیه آب
۱۷- بازکردن کلید دژنکتور توربین نادرسکی و تعمیر اساسی آن
۱۸- نصب کلید دژنکتور A ۱۲۰۰ جهت تابلو گاز کوره آهک
۱۹- نصب دوعدد کلید فیوز اتومات A ۴۰۰ و A ۲۵۰ جهت کوره بخار
۲۰- تعویض تعداد ۱۰ عدد کلید فیوز اتومات A 160 مربوط به تابلوهای پمپخانه اصلی با کلیدهای قدیمی