سرمایه «کغدیر» به ۴ همت رسید/ شرکت بین تالمللی توسعه معادن غدیر؛ حامی راستین زنجیره ای کامل از ارزش آفرینی
سرمایه «کغدیر» به ۴ همت رسید/ شرکت بین تالمللی توسعه معادن غدیر؛ حامی راستین زنجیره ای کامل از ارزش آفرینی

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت بين المللي توسعه صنايع و معادن غدير (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۵٫۲۲ در محل مرکز همايش هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي، تالار ابوريحان برگزار گردید. در این مجمع که با حضور بیش از  ۹۲٫۲۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت بين المللي توسعه صنايع و معادن غدير (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۵٫۲۲ در محل مرکز همايش هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي، تالار ابوريحان برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از  ۹۲٫۲۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عباس فرهاديه بود، که جنابان امير سليماني و  احسان حاجي حسن معمار در مقام نظار اول و دوم و آقای  سيد ابوتراب فاضل به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

صبح روز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲در جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، افزایش سرمایه به میزان ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد و بیمه، در این مجمع که با حضور بیش از ۹۲ درصد از سهامداران شرکت برگزار شد، انجام افزایش سرمایه این شرکت تا سقف ۴۰ هزار میلیارد ریال (طی دو مرحله اجرا)مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

در این میان ابوتراب فاضل مدیرعامل این شرکت به ارائه گزارش توجیهی افزایش سرمایه پرداخت و طی آن طرح های توسعه ای شرکت را تشریح کرد.

ابوتراب فاضل در خصوص طرح های توسعه ای شرکت های زیر مجموعه گل گهر عنوان کرد: شرکت توسعه آهن و فولاد در حال انجام تامین مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق بدهی است و نیمه دوم سال جاری پروژه احیا توسعه آهن و فولاد گل گهر به تولید گرم دست می یابد.

وی همچنین به راه اندازی خط ۳ کنسانتره گهر زمین با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ با سرمایه گذاری به میزان ۶۰ یورو و یکصد میلیارد تومان اشاره کرد.

فاضل به پروژه یزد یک فولاد آلیاژی که از کلنگ زنی آن حدود ۱۶ سال می گذرد اشاره کرد و گفت : عملیات اجرایی این طرح بسیار طولانی شده اما این طرح با تکیه بر توانمندی های شرکت سارایه تا پایان شهریور ماه وارد مدار می شود.

مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر از راه اندازی پیوسته خط ذوب غدیر نی ریز در ۱۵ مهرماه سال جاری خبر داد و تصریح کرد: به غیر از کمبود منابع انرژی، در خصوص تامین مواد اولیه (آهن اسفنجی) در فولاد غدیر نی ریز و سایر موارد نگرانی وجود ندارد.

وی در این مجمع به سهامداران نوید داد: تا دو سال آینده سرمایه گذاری های مطلوبی در بخش معدن صورت خواهیم داد.

نکات مهم مطرح شده در مجمع

  • سود خالص شرکت تا پایان اسفندماه ۵۱هزار میلیون ریال سود باکیفیت بوده است.
  • بالاترین نسبت سود خالص به سرمایه مربوط به وکغدیر با نسبت ۲۷۸درصد است.
  • رشد سودآوری وکغدیر ۱۱۳۰درصد تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ است.
  • خالص ارزش دارایی‌های هلدینگ از سال ۱۳۹۹ تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۱۱درصد رشد داشته است.
  • شرکت تاکنون ۲۷۰۰ میلیارد تومان تامین مالی از طریق اوراق بدهی انجام داده است.
  • راه‌اندازی پروژه یزد ۱ با ظرفیت ۷۰۰هزار تن فولاد آلیاژی ایران پس از ۱۶ سال از آغاز عملیات اجرایی و با سرمایه‌گذاری ۱۳۳ میلیون یورو و ۱۴۷۶ میلیارد تومان، راه‌اندازی پروژه فولادسازی غدیر نی‌ریز با ظرفیت یک میلیون تن پس از ۷ سال از آغاز عملیات اجرایی با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یوان، راه‌اندازی خط ۳ کنسانتره گوهر زمین با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ و با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون یورو و ۱۰۰ میلیارد تومان، بخشی از پروژه‌های صنعتی هلدینگ خوانده شد.
  • پروژه گندله‌سازی بهاباد غدیر ایرانیان با ظرفیت ۴ میلیون تن در آستانه بهره‌برداری بوده و پیشرفت فیزیکی ۸۹درصدی تا پایان خردادماه سال جاری و سرمایه‌گذاری ۸۱ میلیون یورو و ۸۸۴ میلیارد تومانی داشته است. پروژه کنسانتره‌سازی عصر نوین بهاباد با ظرفیت ۴ میلیون تن در آستانه بهره‌برداری بوده و ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی در فاز اول تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ داشته است.
  • پروژه فولادسازی ۳ میلیون تن توسعه آهن فولاد گل گهر با پیشرفت فیزیکی ۷۹درصد تا پایان خردادماه سال جاری و ۹۸۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و پروژه احیای شماره ۳ توسعه آهن و فولاد گل گهر با ظرفیت یک میلیون و ۸۵۰هزار تن با پیشرفت فیزیکی ۷۹درصد تا پایان خردادماه سال جاری و ۷۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری از دیگر پروژه‌های شرکت است.

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه کلاف پولاد آلیاژه ایران با ظرفیت ۲۰۰هزار تن در سال ۱۴۰۰ و پیشرفت ۲۰درصدی تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ و سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورو و همچنین آغاز عملیات اجرایی پروژه گندله‌سازی نی‌ریز با ظرفیت دو نیم میلیون تن در سال ۱۴۰۰ و با پیشرفت فیزیکی ۲۲درصد تا پایان خردادماه سال جاری و سرمایه‌گذاری ۸۱ میلیون یورویی، از دیگر پروژه‌های صنعتی هلدینگ خوانده شد.
  • شرکت در نظر دارد با افزایش سرمایه دو مرحله‌ای، سرمایه شرکت را به ۴۰هزار میلیارد ریال برساند. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران معادل ۱۱۶/۲درصد سرمایه کنونی خواهد بود.
  • در سند ۱۴۱۰ شرکت وکغدیر لیتیوم وجود دارد و مذاکراتی انجام شده است. ذخایر خاصی هم مدنظر داریم؛ مانند دریاچه نمک قم.
  • در زنجیره فولاد از صفر تا صد حاضر هستیم. به همین دلیل در رفت و برگشت‌های بازار کمتر آسیب می‌بینیم. اگر زیرساخت‌های انرژی و لجستیک حل شود، این صنعت می‌تواند سودده باشد.
  • در نهایت افزایش سرمایه دو مرحله‌ای وکغدیر در مجمع تصویب شد‌.

معرفی و جایگاه شرکت

گروه شامل شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (شرکت اصلی) و شرکت فرعی آن است. سهام این شرکت در تاریخ ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۳عرضه عمومی گردید. شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر از مصادیق نهاد‌های مالی موضوع بند‌های ۲۰ و ۲۱ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار و بند ه ماده ۱ قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید محسوب می‌گردد و در حال حاضر، جزء واحد‌های تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری غدیر است و واحد تجاری نهایی گروه، سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح (ساتا) می‌باشد.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت بين المللي توسعه صنايع و معادن غدير (سهامي عام)

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

  • گزارش توجیهی مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ هیات مدیره شرکت بين المللي توسعه صنايع و معادن غدير(سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۱۸٫۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۴۰٫۰۰۰ ميليارد ريال ، مشتمل بر صورت سود و زیان پیش بینی شده، صورت وضعیت مالی پیش بینی شده، صورت تغییرات در حقوق مالکانه پیش بینی شده و منابع و مصارف پیش بینی شده و یادداشت های همراه که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی”رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته ومطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به ترتیب به مبالغ ۱۹٫۸۶۵ میلیارد ریال و ۱٫۶۳۵ میلیارد ریال و از طریق صدور سهام جدید تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضاتو با فرض تحقق مندرج در گزارش توجیهی افزایش سرمایه، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی فراهم نمی نماید. به علاوه به نظر این موسسه گزارش توجیهی یاد شده ، براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.

  • انجام افزایش سرمایه پیشنهادی به منظور جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر و تامین مخارج سرمایه ای مورد نیاز جهت اجرای طرح فولادسازی شرکت فولاد غدیر نی ریز تهیه شده است. با توجه به پیش بینی های انجام شده در افزایش سرمایه مورد نظر دارای نرخ بازده داخلی حدود ۵۶ درصد بوده و دوره بازگشت سرمایه آن با نرخ تنزیل ۲۶ درصد حدود دو سال و ۲ ماه برآورد شده است.
  • سود انباشته براساس صورت های مالی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۰۶٫۳۱ بالغ بر ۵۱٫۵۶۳ میلیارد ریال بوده که پس از تقسیم سود طبق مصوبه مجمع عمومی عادی مورخ ۱۴۰۱٫۱۰٫۲۷ (به مبلغ ۳۱٫۶۳۵ میلیارد ریال) مبلغ ۱۹٫۹۲۸ میلیارد ریال گردیده است، لذا از کفایت لازم جهت انتقال به حساب سرمایه برخوردار است.
  • حتی اگر رویدادهای پیش بینی شده طبق مفروضات ذهنی توصیف شده در بالا رخ دهد، نتایج واقعی احتمالا متفاوت از پیش بینی ها خواهد بود، زیرا رویدادهای پیش بینی شده اغلب به گونه ای مورد انتظار رخ نمی دهد و تفاوتهای حاصل می تواند با اهمیت باشد.
  • گزارش توجیهی هیات مدیره توسط ۴ عضو امضا شده است
  • افزایش سرمایه شرکت می بایست با رعایت ضوابط پیش بینی شده در اصلاحیه قانون تجارت، اساسنامه شرکت و الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار صورت پذیرد.

نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه

افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۱۳٫۰۰۰٫۰۰۰میلیون ریال به مبلغ ۱۸٫۵۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال و از محل مطالبات حال شده سهامداران (۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال) و سود انباشته (۵۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال) بوده که به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۰٫۱۲٫۱۸  تصویب شده و در تاریخ ۱۴۰۱٫۰۴٫۰۷ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

هدف از انجام افزایش سرمایه

هدف شرکت بين المللي توسعه صنايع و معادن غدير (سهامی عام)، از افزایش سرمایه موضوع این بیانیه ثبتٔ به شرح زیر می باشد:

  • جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر
  • مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر
  • تامین مخارج سرمایه ای مورد نیاز جهت اجرای طرح فولاد سازی شرکت فولاد غدیر نی ریز

مبلغ افزایش سرمایة پیشنهادی و محل تأمین آن

با توجه به برنامۀ ارائه شده، شرکت بين المللي توسعه صنايع و معادن غدير (سهامی عام) در نظر دارد سرمايۀ خود را از مبلغ ۱۸٫۵۰۰٫۰۰۰ میلیون ريال به مبلغ ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ريال ، از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران و سود انباشته به شرح زير افزايش دهد.

  • مبلغ ۱۹٫۸۶۵٫۰۰۰ میلیون ریال (معادل ۱۰۷٫۴ درصد) از محل سود انباشته
  • مبلغ ۱٫۶۳۵٫۰۰۰ میلیون ریال (معادل ۸۸ درصد) از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»