سبحان دارو؛ برترین شرکت تولیدکننده دارو از لحاظ عددی در کشور
سبحان دارو؛ برترین شرکت تولیدکننده دارو از لحاظ عددی در کشور

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت سبحان دارو (سهامی‌عام) مورخ ۲۲/۰۹/۱۴۰۱ در محل خيابان شيخ بهايي جنوبي-شهرک والفجر-انتهاي خيابان ايران شناسي-ميدان شهداي دانشجو-خيابان نهم- پلاک ۶ برگزار گردید.

اقتصاد و بیمه – مهندس علی مرتضوی، مدیرعامل سبحان دارو همچنین خاطرنشان ساخت که اخرین افزایش سرمایه صورت پذیرفته شرکت برای سال مالی قبل می باشد که به منظور نوسازی و تجهیز خطوط و خرید و جایگزینی ماشین الات و تجهیزات تولیدی و پشتیبانی به مبلغ ۰۰۰/۹۰۰ میلیون ریال صورت گرفته است.

مدیر موفق و برجسته صنعت داروی کشورمان با تصریح اینکه پیش بینی می کنیم ساخت انبار مواد اولیه و محصول که هدف از انجام این افزایش سرمایه می باشد در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد اضافه کرد: دوره بازگشت سرمایه ۴۴ ماه، نرخ بازده داخلی ۴۰ درصد ، نرخ تنزیل در بازه دیگر انتظار معادل ۲۵ درصد و خالص ارزش فعلی طرح بالغ بر ۱۳۵/۴۲۸ میلیون پیش بینی و تعیین گردیده است. بدین ترتیب شركت سبحان دارو (سهامي عام ) در نظر دارد با تامين مالي افزايش سرمايه از محل سود انباشته ، آورده نقدي و مطالبات حال شده سهامداران ، ساخت انبار مواد اوليه و محصول كه به واسطه رعايت الزامات GMP و محدوديت فضاي انبارش منجر به حفظ ظرفيت فعلي توليد گرديده است ، از خروج نقدينگي و ايجاد خلل در انجام فرآيندهاي جاري و آتي جلوگيري نمايد.

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت سبحان دارو (سهامی‌عام) مورخ ۲۲/۰۹/۱۴۰۱ در محل خيابان شيخ بهايي جنوبي-شهرک والفجر-انتهاي خيابان ايران شناسي-ميدان شهداي دانشجو-خيابان نهم- پلاک ۶ برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۳۶/۸۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای سيد مهدي ناصري بود، که جنابان علي فلاح پور و سيد مهدي رضوي در مقام نظار اول و دوم و آقای علي پيرزادي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

مهندس علی مرتضوی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه ای از «دسبحا» و ترکیب سهامداران عمده، پیرامون افزایش سرمایه شرکت گفت: با عملیاتی شدن این افزایش سرمایه ۱۲۰ میلیاردی که از محل سود انباشته صورت می پذیرد به جدیت به دنبال ساخت و تکمیل انبار مرکزی جهت ذخیره مواد اولیه و محصول می باشیم.

سکاندار خوشفکر و با تجربه شرکت در ادامه با اشاره به اینکه علیرغم تحریم های بین المللی، مشکلات نقدینگی متاثر از حذف نرخ ارز ترجیحی ، تاخیر در وصول مطالبات شرکت های پخش ، تحمیل هزینه های مالی متاثر از تامین مالی از سیستم بانکی، انتشار اوراق و ریسک کاهش توان تولید و کاهش سودآوری از مهمترین چالش های صنعت دارو می باشد که مشکلات عمده ای را به شرکت های تولیدی صنعت دارو تحمیل کرده است اضافه کرد: خوشبختانه با درک درستی که از شرایط پیش رو داشتیم و با راهبردها و برنامه ریزی های که مدنظر قرار داده بودیم توانستیم این ریسک های تحمیلی را بطور چشمگیری کاهش دهیم . به گفته وی با حداقل مخاطرات نسبت به شرکت های دیگر در سال مالی ۱۴۰۱ توانستیم به فعالیت بپردازیم که در نتیجه موفق شدیم طی ۸ ماه گذشته درآمد عملیاتی، سود عملیاتی و سود خالص خود را نسبت به ۸ ماه سال گذشته به طور چشمگیری ارتقاء دهیم . مهندس مرتضوی خاطرنشان کرد این مهم حاکی از آن است که در عملکرد ۸ ماه سال جاری توانسته ایم به گواه آمار نسبت به ۱۲ ماه سال گذشته کارنامه ای درخشان تر و بهتر در سودآوری و فروش کسب کنیم.

رای گیری جهت تصویب بندهای مطرح شده در مجمع بصورت الکترونیک، حضور پرشمار مدیران ارشد هلدینگ برکت و سرمایه گذاری البرز در مجمع، استقبال خوب سهامداران از برگزاری مجمع، توضیحات مفصل و جامع مهندس مرتضوی پیرامون چالش و فرصت های صنعت دارو و همچنین عملکرد کاری و علت افزایش سرمایه کنونی، تصویب افزایش از مبلغ ۴۳۰/۲ میلیون به مبلغ ۶۳۰/۳ میلیون، تغییر بند اساسنامه شرکت در موضوع میزان سرمایه با تصویب سهامداران و ذینفعان، پاسخگویی دقیق و صادقانه مدیران ارشد شرکت به کلیه سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، نهایت همکاری کلیه ارکان مجموعه و تعامل ستودنی دکتر پیرزادی مدیر صاحبنام و پاکدست اقتصاد کشورمان با اصحاب رسانه جهت بازنشر گزارش مجمع از نکات خواندنی این مجمع بود.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت سبحان دارو (سهامي عام)

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

  • گزارش توجیهی مورخ ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ هیات مدیره شرکت سبحان دارو(سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۴۳۰/۲ میلیارد ریال به مبلغ ۶۳۰/۳ ميليارد ريال ، مشتمل بر اطلاعات مالی فرضی که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی”رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات و با فرض تحقق مفروضات مندرج در گزارش توجیهی مذکور، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی فراهم نمی کند. به علاوه به نظر این موسسه، گزارش توجیهی یاد شده ، براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
  • حتی اگر رویدادهای پیش بینی شده طبق مفروضات ذهنی توصیف شده در بالا رخ دهد، نتایج واقعی احتمالا متفاوت از پیش بینی ها خواهد بود، زیرا رویدادهای پیش بینی شده اغلب به گونه ای مورد انتظار رخ نمی دهد و تفاوتهای حاصل می تواند با اهمیت باشد.
  • با توجه به اظهارنظر مقبول این موسسه نسبت به صورتهای مالی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ شرکت، مانده سود انباشته مندرج در صورتهای مالی مذکور، برای تامین افزایش سرمایه پیش بینی شده در گزارش توجیهی هیات مدیره از کفایت لازم برخوردار است.

هدف از انجام افزایش سرمایه

هدف شرکت سبحان دارو (سهامی عام)، از افزایش سرمایه موضوع این بیانیۀ ثبت، به شرح زیر میباشد:

تأمین مالی ساخت انبار مواد اولیه و محصول به منظور الزامات GMP معاونت غذا و دارو می باشد.

به منظور تولید داروهای با کیفیت بالا، همگام با روند رو به رشد تکنولوژی در صنایع داروسازی دنیا، استقرار سیستم مدیریت کیفیت جهت طراحی و اجرای نظام مند اصول عملیات خوب ساخت (GMP) امری اجتناب ناپذیر می باشد در کشور ما نیز به تبع سایر کشورهای صنعتی و توسعه یافته جهان، اجرای سیستم مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت از الزامات سازمان غذا و دارو بوده و کلیه شرکت های داروسازی موظفند اصول GMP را در کلیه مراحل ساخت محصولات خود رعایت نمایند.

مبلغ افزایش سرمایة پیشنهادی و محل تأمین آن

با توجه به برنامۀ ارائه شده، شرکت سبحان دارو در نظر دارد سرمايۀ خود را از مبلغ ۰۰۰/۴۳۰/۲ میلیون ريال به مبلغ ۰۰۰/۶۳۰/۳ میلیون ريال، از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به شرح زير افزايش دهد.

۰۰۰/۲۰۰/۱ میلیون ریال (معادل ۳۸/۴۹ درصد) از سود انباشته

تشريح جزييات طرح

  • اجراي طرح توسعه :

مصارف برنامه ريزي شده بابت اجراي طرح توسعه / بهسازي

مصارف برنامه ريزي شركت بابت اجراي طرح توسعه / بازسازي به شرح جدول زير مي باشد :

  • ساخت انبار مواد اوليه و محصول مطابق الزامات GMP

شركت سبحان دارو با توجه به الزامات GMP سازمان غذا و دارو در خصوص شرايط نگهداري مواد موثره ، مواد اوليه جانبي و محصول و همچنين توسعه و افزايش حجم توليد و فروش فعلي و ارتقاء جايگاه خود در صنعت ، نياز به ساخت انبار جديد و متناسب با استانداردهاي روز بمنظور انبارش بيشتر موجودي ها و همچنين رعايت الزامات معاونت غذا و دارو جهت استمرار و توسعه فعاليت فعلي و روند سودآوري آتي شركت مي باشد.