سبحان انکولوژی و روندی پرشتاب در سودآوری با مهندس علی گودرزی
سبحان انکولوژی و روندی پرشتاب در سودآوری با مهندس علی گودرزی

  مهندس گودرزی با تبیین اینکه اخذ ۲۱ پروانه محصول جدید و ۸ پروانه در مرحله صدور، انتقال تکنولوژی برای ۵ محصول با شرکت bdr و ساخت محصول از API و صرفه‌جویی حداقل ۱۳۰ میلیارد ریالی، ساخت محصول تزریقی با ویال R داخلی و صرفه جویی حداقل ۱۰۰ میلیارد ریالی از جمله برنامه‌های تحقیق و […]

 

مهندس گودرزی با تبیین اینکه اخذ ۲۱ پروانه محصول جدید و ۸ پروانه در مرحله صدور، انتقال تکنولوژی برای ۵ محصول با شرکت bdr و ساخت محصول از API و صرفه‌جویی حداقل ۱۳۰ میلیارد ریالی، ساخت محصول تزریقی با ویال R داخلی و صرفه جویی حداقل ۱۰۰ میلیارد ریالی از جمله برنامه‌های تحقیق و توسعه این شرکت می باشد افزود: تعداد محصولات ثبت شده شرکت در بازارهای هدف صادراتی ۳۱ قلم و تعداد محصولات در حال ثبت نیز ۲۵ قلم است.

مدیر خوشفکر و صاحبنام بازار سرمایه کشورمان برنده شدن در مناقصه ۲۰۲۲ کشور سوریه بالغ بر ۹۷۳ هزار یورو و برنده شدن در مناقصه کشور عراق بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار و صادرات ۶۲۶ هزار دلار از مناقصه ۲۰۲۱ به کشور عراق و ارسال محموله صادراتی برای اولین بار به کشور فیلیپین را از دیگر فعالیت های توسعه بازار صادراتی شرکت سبحان انکولوژی برشمرد.
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت داروسازی سبحان انکولوژی(سهامی‌عام) مورخ ۲۵/۱۲/۱۴۰۱ در محل ساختمان جديد دانشکده داروسازي، سالن رازي تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۶/۷۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای فرشيد مرادي بود، که جنابان سید مهدی ناصری و سيد مهدي رضوي در مقام نظار اول و دوم و آقای بهمن گنجي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۳۱۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

موسسه حسابرسی مفید راهبر به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت و همچنین بازرس علی البدل انتخاب شد.

 

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

ايران دارو پيام آزاده رئیس هیئت مدیره غیرموظف-اصلی
گروه سرمايه گذاري البرز عليرضا خوز عضو هیئت مدیره غیرموظف-اصلی
گروه دارويي سبحان بهمن گنجي عضو هیئت مدیره موظف-اصلی
البرز دارو مريم قديري نایب رئیس هیئت مدیره غیرموظف-اصلی
سرمايه گذاري اعتلاء البرز علي گودرزي عضو هیئت مدیره موظف-اصلی

 

مهندس گودرزی در ابتدای گزارش جامع خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت داروسازی سبحان انکولوژی(سهامی عام) به عنوان اولین شرکت تولیدکننده داروهای ضد سرطان در خاورمیانه و یکی از مدرن ­­ترین و پیشرفته ترین شرکت های تولیدی دارویی در منطقه می باشد که با استفاده از دانش علمی و فنی متخصصان ایرانی یکی از پیشگامان این عرصه می باشد.

مدیرعامل سبحان انکولوژی با تبیین اینکه وظیفه اصلی ما تولید دارو برای بیماران خاص است و حذف ارز ترجیحی کار را برای ما بسیارسخت کرده است اضافه کرد هم اکنون بیش از ۵۱ محصول اعم از قرص، کپسول، ویال را تولید می کنیم و محصولات جانبی دیگری نیز به بازار عرضه می کنیم. مدیر با تجربه صنعت کشورمان پیرامون عملکرد مالی شرکت اظهار داشت که با تمهیدات اندیشیده شده و تلاش جهادگونه پرسنل موفق شدیم علی رغم حذف ارز ترجیحی از درآمدهای عملیاتی خود را به ۵ درصد افزایش به مبلغ ۱۴۲/۵۲۶/۴ میلیارد برسانیم در جایی که در سال مالی گذشته این مبلغ ۷۴۳/۳۱۰/۴ ریال بود.

به گفته وی همچنین سود عملیاتی خود را با ۴۵ درصد رشد از مبلغ ۶۳۹/۰۷۱/۱ میلیارد به مبلغ  ۱۶۴/۳۳۰/۱ میلیارد و سود خالص خود را با ۵۱ درصد افزایش از مبلغ ۲۰ میلیارد به ۳۲ میلیارد افزایش دهیم ارتقاء داده و همچنین سرمایه خود را تا پایان سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۴۰۱ ، ۳۷ درصد افزایش دادیم.

مهندس گودرزی در قسمت دیگری از گزارش خود از افزایش ۱۶ درصدی تولید قرص، افزایش ۲۵۸ درصدی تولید کپسول، افزایش ۴۴۲ درصدی تولید فرومات خبر داد و افزود: در فروش نیز با رشد ۲۴۶ درصدی قرص، ۹۲۸ درصدی کپسول و ۱۱۰ درصدی فرومات عملکردی بسیار درخشان حاصل گردید.

 

مدیر برجسته صنعت داروی کشورمان پیرامون عملکرد فروش خارجی سبحان انکولوژی نیز اعلام کرد که از صادرات و فروش خارجی ۴۴ هزار دلاری در سال ۱۴۰۰ این رقم به بیش از ۶۹۸/۱ میلیون دلار در سال مالی مورد گزارش رسیدیم که با تداوم همین  بوده که رشد فروش به رقم ۳ میلیون دلار صادرات در سال ۱۴۰۱ دست یافتیم.

برنده شدن در مناقصه ۲۰۲۲ کشور سوریه بالغ بر ۰۰۰/۹۷۳ یورو، برنده شدن در مناقصه ۲۰۲۲ کشور عراق بالغ بر ۰۰۰/۴۰۰/۱ دلار، صادرات ۰۰۰/۶۲۶ دلار از مناقصه ۲۰۲۱ به کشور عراق، ارسال محموله صادراتی برای اولین بار به کشور فیلیپین از دیگر فعالیت های توسعه بازار صادراتی سبحان انکولوژی بوده است.

وی در بخش دیگری از گزارش خود پروژه تاسیس و راه اندازی خط تولید مواد اولیه، پروژه GMP EU- خطوط، پروژه تولید محصولات ایمونوتراپی، نصب وراه اندازی Filling And Closing Machines ، تبدیل ویالH TYPE به R TYPE  را جزو سرمایه گذاری ها و طرح های توسعه ای برشمرد و خاطرنشان کرد با عملیاتی شدن و پیاده سازی این طرح های توسعه بدون شک ما به رقم صادرات ۱۰ میلیون دلاری خواهیم رسید.

مهندس گودرزی در فرازی دیگر از گزارش خود با تصریح اینکه در حوزه فروش و بازاریابی نیز بسیار موفق ظاهر شدیم خاطرنشان کرد ما سهم بازار خود را در محصولات تولید شیمی درمانی ریکاوری کردیم و از سهم ۸ درصد به بالای ۴۳ درصد رسیدیم تصریح کرد: افزایش فروش داروخانه ای از متوسط ۸۰ میلیارد ریال به ۳۵۰ میلیارد ریال، راه اندازی داروخانه در مرکز جامع درمانی سرطان برکت با هدف ارائه محصولات و راه اندازی نرم افزار BI جهت کنترل فروش توسط متخصصین سبحان انکولوژی از اقدامات انجام شده توسط شرکت است.

مدیرعامل توانمند مجموعه در قسمت دیگری از گزارش خود و در مورد حوزه تحقیق و توسعه در سبحان انکولوژی اظهار داشت اخذ ۲۱ پروانه محصول جدید و ۸ پروانه در مرحله صدور، انتقال تکنولوژی برای ۵ محصول با شرکت BDR ، ساخت محصول از API و صرفه جویی حداقل ۱۳۰ میلیارد ریالی، ساخت محصول تزریقی با ویال R داخلی و صرفه جویی حداقل ۱۰۰ میلیارد ریالی.

۲۱ محصول جدید عرضه شده تولید داروهایی که برای اولین بار در کشور توسعه سبحان انکولوژی تولید شده و جلوی واردات و خروج ارز گرفته شده است. همچنین داروهایی که به تولید صنعتی رسیده اند.

وی در مورد بازارهای هدف شرکت سبحان انکولوژی نیز با اینکه تعداد ۳۱ محصول ثبت شده و ۲۵ سال در حال ثبت است از فیلیپین: ۵ محصول در حال ثبت، عراق ۲ محصول در حال ثبت، سریلانکا: ۴ محصول در حال ثبت، ویتنام: ۲ محصول در حال ثبت، اوگاندا: ۵ محصول در حال ثبت، نیکاراگوئه: ۷ محصول در حال ثبت به عنوان مقاصد صادراتی شرکت خبر دارد.

راه اندازی دستگاه چک چشمی و صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد، راه اندازی بخش تولید محصول از API با خرید گرانولاتور و آون، افزایش ظرفیت تولید کمپینی از متوسط ۴۰۰ لیتر به ۱۰۰۰ لیتر، اخذ مجدد GMP جهت کلیه خطوط، اخذ IMS  و ایزوهای شکایت مشتریان، خدمات مشتریان، اخذ اکرودیته ۳ ساله جهت آزمایشگاه از دیگر دستاوردهای سبحان انکولوژی با مدیریت دکتر گودرزی در سال مالی جاری می باشد.

در فرآیند بازرگانی هم مجموعه با اضافه کردن حداقل ۱۵ منبع جدید خرید، همکاری با شرکتهای دانش بنیان در راستای تامین مواد اولیه، اخذ تخفیف حدود ۸۰۰ میلیارد ریال برای خرید مواد اولیه و تجهیزات، متنوع سازی منابع خرید مواد اولیه و تجهیزات به منظور کاهش قیمت خرید و افزایش کیفیت محصولات. به گفته وی اضافه کردن حداقل ۱۵ منبع جدید و همکاری با شرکت های دانش بنیان در راستای تامین مواد اولیه، اخذ تخفیف حدود ۸۰۰ میلیارد ریال برای خرید مواد و تجهیزات و متنوع سازی منابع خرید مواد اولیه و تجهیزات به منظور کاهش قیمت خرید و افزایش کیفیت محصولات از اقدامات بازرگانی شرکت بوده است.

سکاندار شرکت در مورد اقدامات انجام شده در مسیر توسعه و تعالی نیز اعلام کرد که در این حوزه نیز جزو ۵ شرکت برتر کشور بوده ایم و همچنین موفق شده ایم که در سرانه فروش خالص و در سرانه سود خالص رشدهای ۴ و ۴۹ درصدی را کسب کنیم که این مهم، نشان دهنده ریل گذاری مسیر مجموعه به سوی موفقیت می باشد.

مهندس گودرزی همچنین خاطرنشان کرد که عرضه محصولات جدید را ادامه خواهم داد تا سبد محصولات خود را تنوع بیشتری ببخشیم، و همچنین مدیریت هزینه خواهیم کرد تا بهای تمام شده را کاهش دهیم. با گسترش بازارهای فروش خارجی ، جزء ۵ شرکت برتر در حوزه صادرات قرار خواهد گرفت. مهندس گودرزی در بخش پایانی گزارش خود با تصریح اینکه در نتیجه تمهیدات اندیشیده شده و اجرائی شدن برنامه های مدیریت شکوفایی شرکت سبحان انکولوژی را در پی داشت بطوری که شرکت های متعددی برای عقد قرارداد با ما در نوبت قرارداد هستند.

رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، قرائت گزارش جامع و مبسوط از عملکرد و دستاوردهای شرکت سبحان انکولوژی توسط مدیر با تجربه و موفق بازار سرمایه ، تقدیر دکتر فرشید مرادی ریاست مجمع و مدیرعامل سرمایه گذاری البرز از فعالیت ارزشمند این شرکت در تامین نیاز دارویی بیماران کشور و درایت مدیران ارشد آن در حوزه های فروش و صادرات و سودآوری، تایید حسابهای شفاف جناب بهمن گنجی «معاونت مالی مجرب مجموعه» توسط حسابرس و بازرس قانونی ، پاسخگویی دقیق و مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، و نهایت تعامل و همکاری کلیه ارکان مجموعه با اصحاب رسانه و اهالی قلم برای پوشش خبری مجمع از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

 

جايگاه شركت در صنعت (داخل و خارج از كشور):

شركت سبحان انكولوژي تنها شركت داروسازي داراي تمامي خطوط توليد داروهاي ضد سرطان در ايران است كه قادر به توليد طيف وسيعي از اشكال داروهاي ضد سرطان از جمله: قرص، كپسول، ويال محلول و ويال ليوفيليزه مي باشد. خط توليد ويالهاي تزريقي اين شركت مجهز به ايزولاتوراست كه مورد تاييد شركت هاي معتبر خارجي نيز مي باشد.

ظرفيت اسمي خطوط توليد حدود ده ميليون قرص و ده ميليون كپسول و يك ميليون و ششصد هزار ويال در سال است. همچنين اين شركت با داشتن گواهي GMP ملي وزارت بهداشت ايران بالاترين سطح كيفي را دارا ميباشد.

بررسي بازار داروهاي انكولوژي ايران ، نشان دهنده رشد بسيار سريع مصرف مي باشد، به طوري كه رشد اين بازار بسيار بيشتر از رشد متوسط بازار دارويي ايران و حتي بازار انكولوژي جهان است. ذكر اين نكته ضروري است كه تنها دسته دارويي كه تاكنون عرصه فعاليت شركت هاي چند مليتي بوده و توليد كننده هاي داخلي در آن كمترين نقشي داشته اند دسته داروهاي ضد سرطان بوده است كه شركت سبحان انكولوژي گشاينده راه توليد داخلي اين داروها مي باشد. سياست اين شركت نيز تمركز بر روي توليد تحت ليسانس و انتقال تكنولوژي است.

 

برنامه های آتی هیات مدیره:

  • گسترش بازارهای صادراتی فروش محصولات و تنوع بخشی به شیوه های فروش.
  • تولید و ارائه محصولات جدید، بهبود و توسعه سبد محصولات تولیدی.
  • سرمایه گذاری در طرح های سودآور.
  • افزایش ظرفیت تولید.
  • صرفه جویی در هزینه ها از طریق افزایش کارائی و اثر بخشی اجرای عملیات ، کنترل و مدیریت بهینه هزینه ها.
  • کسب شرایط رقابتی و افزایش سهم در بازار دارویی .
  • تلاش در انجام حداکثری خرید مواد اولیه تولید داخل بمنظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ممانعت از خروج ارز از کشور
  • اعمال کنترل های داخلی کارآمد جهت انطباق عملیات شرکت با چشم انداز مدون