رکورد شکنی شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز در بهینه سازی و رشد پرتفوی
رکورد شکنی شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز در بهینه سازی و رشد پرتفوی

دکتر حسین جواهری مدیر عامل جوان و خوش فکر بازار سرمایه کشورمان در گزارش جامع خود با اعلام اینکه شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در مقام بازوی اجرایی شرکت سرمایه گذاری البرز در بازار سرمایه، جهت  تشــــکیل و اداره پرتفـــــــوی تخــــــصصی و غیرمدیریتی صنعت دارو با رویکرد هم افزایی  و حضور فعال در بازار سرمایه […]

دکتر حسین جواهری مدیر عامل جوان و خوش فکر بازار سرمایه کشورمان در گزارش جامع خود با اعلام اینکه شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در مقام بازوی اجرایی شرکت سرمایه گذاری البرز در بازار سرمایه، جهت  تشــــکیل و اداره پرتفـــــــوی تخــــــصصی و غیرمدیریتی صنعت دارو با رویکرد هم افزایی  و حضور فعال در بازار سرمایه و استفاده از فرصتهای موجود در بورس اوراق بهادار به عنوان ماموریت ایجابی خود توانسته است در سال مالی مورد گزارش بالاترین رکورد ارزش پرتفوی را در تاریخ شرکت کسب کند که این روند افزایشی پرتفوی بسیار چشمگیر بوده است پیرامون بازدهی پرتوی اعتلا البرز ابراز داشت بازدهی مجموعه ما در بین شرکت های سرمایه گذاری هم گروه در جایگاه بالاتری قرار دارد که این هم بواسطه منابع انسانی متعهد و متخصص  به عنوان با ارزش ترین دارایی شرکت و اجرایی و عملیاتی شدن برنامه های مدون مدیریتی مان حاصل گردیده است.

این مدیر محقق با تبیین این نکته که با تشکیل کمیته های متعدد سرمایه گذاری ،حسابرسی،جذب و استخدام ، مبارزه با پولشویی ، فرهنگی و … وهمچنین با استمرار جلسات متعدد و اتخاذ رویکردها و سیاستهای  مستمر توانستیم در جهت پیشبرد اهداف اصلی مجموعه و تعالی سازمانی نقشی خوش ایفا نماییم تصریح نمود: اختصاص بخش عمده پرتفوی شرکت به شرکت های فعال در صنعت دارو ،راه اندازی اولین صندوق بازار گردانی صنعت دارو تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری بازار گردانی آرمان اعتلاء کشاورزی ، کسب متوسط بازدهی ۵۳ درصدی پرتفوی سرمایه گذاری اعتلاء البرز در مقایسه با متوسط بازدهی سالانه ۳۸ درصدی بازار بورس در طول ۵ سال گذشته و پیگیری فرآیند پذیرش کلیه شرکت های گروه البرز در بازار سرمایه جزو ویژگی های انحصاری و متمایز کننده «اعتلا» و ارمغانی شیرین و درخشانی برای سهامداران و ذینفعان ما بوده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام سرمایه گذاری اعتلاء البرز (سهامی‌عام) در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ در محل دانشکده داروسازی – سالن رازی تشکیل شد.

در این مجمع که با حضور ۷۷/۲۳ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای فرشید مرادی بود، که جنابان دکتر سید مهدی رضوی و  مهندس علی فلاح پور  در مقام نظار اول و دوم و آقای  دکترسید محمد ابراهیم آیت الهی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۹۹۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

همچنین در کنار تقسیم سود ۹۰ درصدی با برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره جدید شرکت با اکثریت آرا به قرار زیر برای دو سال انتخاب شدند:

  • گروه سرمايه گذاري البرز ۲- توليد مواد اوليه داروئي البرز بالک ۳- البرز دارو -۴- گروه دارویی سبحان ۵- سبحان دارو

دکتر حسین جواهری مدیرعامل مدبر مجموعه درگزارش خود با تشریح مهمترین رویدادهای اقتصادی سال ۱۳۹۹ منجمله افزایش نرخ ارز نیمایی ، چالش های تخصیص و قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی که تمام صنعت و اقتصاد کشور را دچار تلاطم های بسیاری ساخت و موارد مبسوطی که در فراز و فرودهای اقتصادی و فرصت و تهدیدهای بازار سرمایه جایگاه مهمی داشته و دارند در مورد مقایسه بازدهی سالیانه بازارهای سرمایه گذاری تصریح داشت :علیرغم افت قابل توجه شاخص در میانه سال گذشته هنوز بیشترین بازدهی را در بین بازارها، بازار بورس دارا می باشد و در این میان بیشترین بازدهی در شاخص کل بورس را صنعت دارویی نسبت به دیگر رشته های صنعتی به خود اختصاص داده است .بنا اعلام دکتر جواهری که در شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز و شرکت های هم گروه سابقه درخشان و کارنامه روشنی در شفافیت مالی و عملکرد کاری دارد .

بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های شرکت در پایان سال ۹۹ معادل ۳ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال بوده که تماما در بخش کوتاه‌مدت طبقه‌بندی شده و این مبلغ شامل ۲.۷۱۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بورسی و بقیه غیربورسی می باشد.

در این میان سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی عمدتا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت صورت گرفته و در بخش بورسی، سهام برخی شرکت‌های دارویی از جمله سرمایه‌گذاری‌های اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند که از آن جمله می‌توان به مالکیت در حدود ۲.۸۷ درصدی گروه دارویی سبحان، ۲.۱۱ درصدی پخش البرز، ۱.۹۲ درصدی سبحان دارو، ۲ درصد کی‌بی‌سی اشاره کرد. سکاندار«اعتلا» دربخش پایانی گزارش خودبا تشریح این مهم که بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های شرکت در پایان سال ۹۹ معادل ۳ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال بوده است پیرامون برنامه‌های آتی شرکت اعلام داشت در سال ۱۴۰۰ با حمایت و تایید هیئت مدیره مجموعه مصمم هستیم جهت بهینه سازی مستمر ترکیب پرتفوی ، پیگیری وصول مطالبات و اصلاح ساختار سودآوری شرکت اقدامات جدی تری را پیاده سازی و عملیاتی نماییم .

در حاشیه مجمع نیز دکتر ابراهیم آیت الهی عضو هیات مدیره شرکت و دبیر مجمع ، پیرامون افزایش سرمایه شرکت اعلام داشت در سال مالی مورد گزارش شاهد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی خواهیم بود که به محض اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی اقدامات اجرایی آن به سرعت آغاز خواهد گردید .

شایان ذکر است شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز در دوره سه‌ماهه نخست سال مالی، موفق به کسب سود خالص ۹۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی شده که  این سود معادل ۷۹۰ ریالی به ازای هر سهم نسبت به دوره مشابه سال گذشته، حاکی از رشد ۱۲۵درصدی کسب سود به ازای هر سهم می باشد.

همچنین درآمد‌های محقق شده این شرکت  در این دوره معادل ۹۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده که عمدتا و به مبلغ ۹۰۲ میلیارد ریال بابت سود فروش سرمایه‌گذاری‌هاست که این بخش از درآمد شرکت نسبت به سه ماهه سال گذشته رشد ۱۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. اجازه می خواهیم در پایان گزارش از لطف و عنایت ویژه دکتر فرشید مرادی و دکتر حسین جواهری در حق اصحاب قلم و رسانه و حمایت و میزبانی شایسته جناب میرزایی که در تهیه و تنظیم گزارش یاری رسان ما بودند نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشیم .

پيام هيئت مديره

با نام و ياد خداوند متعال و با عرض ســلام و خير مقدم حضــور يكايك ســهامداران محترم، گزارش هيأت مديره به مجمع عمومي عادي صاحبان سهام شركت سرمايه گذاري اعتلاء البرز (سهامي عام) براي سال مالي منتهي به ٣٠ آذر ماه ١٣٩٩ را به استحضار مي رساند.

چنانكه سهامداران محترم آگاهي دارند عوامل حاكم بر اقتصاد جهان، كشور و بازار سرمايه در دوره مالي مورد گزارش، ثبات و افزايش نسبي قيمتهاي جهاني محصولات همچون فلزات، كانه هاي فلزي و همچنين كاهش نسبي قيمت نفت و محصولات نفتي و پتروشــيمي از يك طرف و افزايش نرخ ارز و تاثير آن بر وضــعيت ســودآوري شــركتهاي موجود در بورس اوراق بهادار و ثبات نرخ سود سپرده هاي بانكي به عنوان بازار رقيب بازار سرمايه از طرف ديگر باعث گرديد تا در بازار سرمايه شاهد بازدهي ٣٠٧ درصدي شاخص بورس طي دوره مالي مورد گزارش باشيم.

در سال مالي منتهي به ٣٠ آذر ١٣٩٩ با توجه به هدايت نقدينگي موجود در كشور به سمت بازار سرمايه، شاهد افزايش قيمت سهام در كليه گروه ها بوديم با وجود اين شرايط، هيأت مديره تلاش نمود با تدوين راهبردهاي مناسب و اجراي آنها توسط تيم اجرايي شركت ضمن استفاده از فرصت هاي موجود بازار سرمايه، سرمايه گذاري هاي خود را بيشتر در سهام بنيادي بازار متمركز كند. پيگيري استراتژي فعال در معاملات و توجه به مديريت ريسك شركت، تمركز بخش مهمي از نقدينگي شركت به سمت سهام بنيادي و دلاري، افزايش سرعت و دقت در گزارشگري مالي، از جمله دستاوردهاي هيأت مديره و كاركنان شركت براي سهامداران گرامي بوده است.

اين شركت همواره در تعاملات خود، منافع همه ذينفعان از جمله سهامداران محترم را مد نظر قرار داده است. گزارشگري شفاف و به موقع به سـازمان بورس و اوراق بهادار و رعايت دقيق قوانين و مقررات حاكم بر فعاليت شــركت و عدم وجود نكات منفي در گزارش حسابرس و بازرس قانوني شركت در سالهاي اخير، همگي نمونه هايي از تلاش شركت براي نيل به هدف فوق مي باشند.

همانند دوره هاي گذ شته، هيأت مديره و كاركنان شركت سرمايه گذاري اعتلاء البرز اميدوارند با بهبود مستمر رويه هاي كاري، بهره گيري هرچه بيشتر از توان تخصصي كاركنان و تداوم استراتژي هاي مناسب خود در سايه حمايت هاي سهامداران محترم شاهد پويايي بيشتر و ارتقاء جايگاه شركت در فضاي كسب و كار خود باشند.

برنامه هاي آتي:

ريسك هاي سياسي مرتبط با تحريم ها همچنان بر روند بازار سرمايه تاثيرگذار خواهد بود و از طرفي احتمال بازگشت قيمت نفت، نرخ هاي جهاني كالاها و دلار و همچنين افزايش نرخ هاي داخلي منتج از تورم در سرمايه گذاري ها لحاظ خواهد شد. برنامه شركت با توجه به رويدادهاي اتفاقي، انعطاف پذير خواهد بود؛ ليكن با فرض ثبات شرايط فعلي و عدم تغيير معنادار نرخ هاي جهاني و سياست هاي دولت، طي سال مالي آينده تركيب دارايي هاي موجود در صنايع دارو، پالايشي، پتروشيمي، فلزات اساسي و معدني ها كماكان حفظ خواهد شد و در صورت بروز نشانه هايي مبني بر تغيير شرايط و بالا رفتن ريسك نامطلوب سرمايه گذاري ها به جهت كاهش ريسك تخصيص دارايي به سهام وزن اوراق بدون ريسك افزايش خواهد يافت.

برنامه هاي آينده شركت

اهم برنامه هاي آتي هيئت مديره به شرح زير مي باشد:

  • بهينه سازي تركيب پرتفوي و مشاركت در سهام شركتهاي با مزيت بيشتر.
  • نظارت و كنترل مداوم و مســتمر كمي و كيفي بر ســرمايه گذاريهاي انجام شــده از طريق حضــور فعال در مجامع شركتهاي سرمايه پذير.
  • اصلاح ساختار سودآوري شركت در جهت كسب منافع بيشتر از سود حاصلDPS
  • پيگيري موثر وصول مطالبات سود سهام شركتهاي سرمايه پذير
  • كنترل موثر بر هزينه هاي شركت در جهت كاهش و حذف هزينه هاي غير ضروري
  • آموزش پرسنل جهت بروز رساني سطح دانش آنها

اهداف و خط مشي ها

اهداف كلان و نحوه پيگيري هر يك به شرح ذيل مي باشند:

بهره برداري از فرصت هاي بازار سرمايه با توجه به شرايط سياسي، اقتصادي و قانونيحقوقي از طريق:

  • كسب بازده متوازن نسبت به ريسك بالاتر از متوسط بازار
  • به حداقل رساندن ريسك نامطلوب سبد سرمايه گذاري

ايفاي نقش مكمل اهداف گروه سرمايه گذاري البرز در بازار سرمايه از طريق:

  • پوشش نسبي موقعيت هاي اتخاذ شده توسط گروه سرمايه گذاري البرز
  • تسهيل حضور و ارتقاي جايگاه شركت هاي گروه در بازار سرمايه

حفظ جايگاه ممتاز در صنعت از طريق:

  • كسب بازدهي بالاتر از متوسط بازار
  • توسعه اعتبار شركت بين فعالان بازار سرمايه
  • افزايش سرمايه شركت
  • افزايش شفافيت و كيفيت اطلاع رساني و گزارش دهي

ارتقاي جايگاه سرمايه هاي انساني و ارزش دارايي هاي فكري مجموعه از طريق:

  • افزايش ميزان ماندگاري نيروهاي متخصص، فني و مديران
  • افزايش دانش و توانمندي هاي فني و تخصصي كاركنان شركت

ارتقاي شاخص هاي مالي و اقتصادي از طريق:

  • ايجاد توازن ميان حجم معاملات و بازدهي
  • افزايش كارايي در بكارگيري دارايي ها

چشم انداز آتي

طي سال ١٣٩٩ با توجه به تغييرات عوامل موثر اقتصاد كلان از جمله نرخ دلار، تورم، نرخ هاي جهاني كالاها و قيمت نفت و نيز با توجه به چشم انداز بازار و گزارشات ماهانه شركت ها حجم سرمايه گذاري هاي شركت سرمايه گذاري اعتلاء البرز در سهام شركت ها با تاكيد بر صنايع دارو، پالايشي، فلزات اساسي، كاني هاي فلزي و همچنين صنايع غذايي و شوينده حفظ گرديده است.