رشد ۲۱ درصدی سود تقسیمی زکوثر نسبت به سال گذشته
رشد ۲۱ درصدی سود تقسیمی زکوثر نسبت به سال گذشته

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمايه گذاري کشاورزي کوثر (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۵٫۱۲ در محل سازمان تحقيقات،آموزش و ترويج کشاورزي برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۸۳٫۰۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع […]

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمايه گذاري کشاورزي کوثر (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۵٫۱۲ در محل سازمان تحقيقات،آموزش و ترويج کشاورزي برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۳٫۰۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  حميدرضا جعفري معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر به نمایندگی از شرکت توسعه صنایع و معادن كوثر (سهامی عام) بود، که خانم  صديقه شيرواني باقري شادان به نمایندگی از سازمان اقتصادی کوثر و آقای عبدالرحمان کوچکي به نمایندگی از گروه سرمايه‌گذاري عمران و ساختمان معين كوثر (سهامي خاص) در مقام نظار اول و دوم و آقای مهندس ابراهيم غلامي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱٫۳۳۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

به گزارش اقتصاد و بیمه به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، به تحلیل صاحب نظران، برگزاری موفق مجمع عمومی سالیانه، مهر تایید سهامداران بر عملکرد و صورت‌های مالی، سخنان ابراهیم غلامی مدیرعامل این شرکت در مجمع، ارائه برنامه عملیاتی سودآور، عرضه سهام سه شرکت بزرگ طیوری این مجموعه (شرکت‌های مرغ اجداد زربال، مرغ مادر دیزباد و مرغک) تا پایان سال جاری در بازار سرمایه و همچنین رشد ۲۰.۹ درصدی سود پرداختی به سهامداران نسبت به سال گذشته مهمترین عوامل سیر صعودی سهام زکوثر پس از بازگشایی نماد بوده است.

گفتنی است در پنج ماهه اخیر ارزش هر سهم نماد زکوثر از مبلغ ۱۵,۲۴۰ ریال به مبلغ ۳۰۰۰۰ ریال افزایش یافت که بیش از ۹۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این مجمع، مهندس ابراهیم غلامی مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری کشاورزی کوثر با بیان اینکه ارزش افزوده حوزه سرمایه گذاری کشاورزی کشور درسال ۱۴۰۱ نسبت به سایر بخش‌های تولیدی و اقتصادی کشور کمتر بود، گفت: خوشبختانه در شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر با برنامه ریزی دقیق شاهد رشد خوبی در تولید بودیم بطوری که این هلدینگ در بخش طیور و دام سنگین توانست درسال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ رکورد جدیدی در سود عملیاتی خود ثبت کند و سهامداران بیشترین سود را از این اقدامات به دست آورده اند.

دبیر مجمع عادی سالانه زکوثر در توضیح برنامه های آتی این گروه سرمایه گذاری، عنوان کرد: تمام شرکتهای تابعه موظف به ارائه برنامه اجرایی و عملیاتی متناسب به سودآوری مناسب شده اند و فعالیتهای آنها در چهارچوب این برنامه به صورت مستمر  رصد و پایش می شود. استمرار این ارزش آفرینی برای «زکوثر» با استفاده از همه ظرفیت های موجود و تلاش برای بهره وری بیشتر به خصوص در مولدسازی ظرفیت های راکد، از برنامه های محوری ما در سال مالی جدید خواهد بود.

گفتنی است در این جلسه، اعضاء هیئت مدیره حقوقی این شرکت برای مدت دو سال به این شرح انتخاب شدند: سازمان اقتصادی کوثر، شرکت سرمايه‌گذاري آوا نوین (سهامي عام)، شرکت توسعه صنایع و معادن كوثر (سهامی عام)، شرکت توسعه مدیریت آوا نوین (سهامي عام)، شرکت نفت و گاز کوثر (سهامی خاص)، مؤسسه توسعه کسب و کار رویش کوثر و شرکت سرمايه‌گذاري پاک اندیشان امین (سهامي خاص)

سود سهام به مبلغ ۵۰۰ / ۶۵۷ / ۳  ريال (هر سهم ۳۳۰ / ۱ ريال) بین سهامداران تقسیم شد. این رقم حکایت از رشد ۹ / ۲۰ درصدی نسبت به سود پرداختی سال گذشته دارد.

مهمترین نکات مطرح شده در این مجمع

  • افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون و استفاده از فناوری و ماشین آلات نوین، رقابتی کردن محصولات، ایجاد ارتباط مستمر و تعریف شده میان مراکز فنی، افزایش کیفیت محصولات و امنیت غذایی و راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی از فرصت‌های هلدینگ است.
  • عمده عملیات گروه در محدوده فعالیت‌های کشاورزی بوده و فرآیند تأمین نهاده‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عامل قیمت تمام شده با نرخ ارز است. بنابراین شرکت‌های گروه، معاملاتی را با ارز انجام می‌دهند که در نتیجه در معرض آسیب‌پذیری از نوسانات نرخ ارز قرار می‌گیرند.
  • عمده ریسک‌های مرتبط با فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌های گروه مرتبط با تأمین نهاده‌های مورد نیاز است که یکی از اقدامات هلدینگ در درجه اول این بوده که نهاده‌‌های مورد نیاز را از بازارگاه با قیمت دولتی به منظور کنترل بهای تمام‌شده تأمین کرده و مورد بعدی اینکه نهاده‌ها را دست اول و مستقیم از کشاورز تهیه کند.
  • ماشین آلات ناکارآمد و محدوده محصولات کم، از نقاط ضعف زکوثر است. شرکت در نظر دارد با استفاده از تسهیلات کم بهره اقدام به نوسازی ماشین آلات کند.
  • بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز شرکت یعنی سه نهاده اصلی ذرت دانه‌ای، جو دانه‌ای و کنجاله سویا از سامانه جهاد کشاورزی یا همان سامانه بازارگاه تأمین می‌شود.
  • ذرت علوفه‌ای مورد نیاز با توجه به اراضی موجود تا حد امکان از طریق کشت داخلی و مابقی عمدتا از کشاورزان خریداری می‌شود.
  • با توجه به وجود شرکت‌های پشتیبان مانند شیمی دارو کوثر و خوراک دام پارس، بخش‌هایی از خوراک مورد نیاز و مکمل‌ها و ویتامین‌ها از این محل تأمین می‌شود.
  • پروژه ۵ هکتاری مکانیزاسیون اسلام آباد غرب، پروژه ۴/۶ هکتاری هلیلان، فاز ۲ سوله گامیش‌داری و راه‌اندازی کشتارگاه آلشرود از برنامه‌های توسعه کسب و کار شرکت است.
  • در سنوات گذشته هیچگونه طرح‌های سرمایه‌ای که از بابت آنها شرکت‌های گروه اقدام به افزایش سرمایه کرده باشند، وجود ندارد. همچنین در حال حاضر هم مدیریت برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از این محل ندارد که هزینه‌ای برای شرکت‌های تابعه داشته باشد. همچنین از سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسک بالایی داشته و سرمایه سهامداران را دچار مخاطره کند، پرهیز می‌کند.
  • تا پایان سال مالی مورد گزارش، زکوثر فاقد مطالبات بااهمیت از دولت است.
  • ورود سه شرکت تابعه اجداد زربال، دیزباد و مرغک تا پایان سال به بازار سرمایه در دستور کار است. برنامه این است اجداد زربال تا پایان این ماه یا اواسط ماه آینده وارد بازار سرمایه شود.
  • برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره‌های تولید، توزیع و فروش در سطح گروه، تکمیل طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های مذکور، پیگیری وصول مطالبات سودهای دریافتنی از شرکت‌های سرمایه پذیر و سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی برخی از برنامه‌های آتی زکوثر است.
  • شرکت شیمی دارو از زیان خارج شده و به سوددهی رسیده است.
  • افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در دست اقدام است و بعد از گزارشات ۶ماهه پیگیری و اطلاع رسانی می‌شود.
  • بودجه سال جاری با رشد ۱۰۰درصدی برای همه مجموعه‌های هلدینگ بسته شده است.
  • زمین احمد آباد در معاونت مولدسازی در حال بررسی است و تصمیماتی عاقلانه و به نفع سهامداران گرفته می‌شود.
  • احیا کارخانه آرد نشاسته یاسوج سرمایه‌گذاری زیادی می‌خواهد و به نفع سهامداران نیست به همین دلیل واگذاری آن از سال ۱۴۰۰ شروع شده و بعد از وقفه‌ای مجدد در سال جاری در دست اقدام قرار گرفته است.
  • در مورد تجدید ارزیابی شرکت خوراک دام پارس توضیح داده شد: براساس استاندارد حسابداری باید دو روش تجدید ارزیابی و بهای تمام‌شده انتخاب شود و با توجه به اینکه روش خوراک دام پارس از ابتدا بهای تمام‌شده بود، تجدید ارزیابی نخواهد داشت؛ مگر اینکه روش را تغییر دهد.
  • مدیرعامل زماهان توضیح داد: به علت افت نرخ فروش محصولات در سال گذشته، عملا امکان سوددهی وجود نداشت و شرکت برای تلف نشدن مرغ‌ها مجبور بود بعضا به نرخ‌های خیلی پایین (که فقط هزینه حمل و نقل را پوشش می‌داد) فروش داشته باشد.
  • در مورد افت حدود ۲۰درصدی سهم بازار زربال توضیح داده شد: عملا از سال ۹۹ واردات مرغ اجداد انجام نشده و شرکت هم تمایلی به تخصیص کل ظرفیتش به سویه آرین نداشته است و سعی کرده با طرح‌های خودش سویه‌های دیگر را توسعه دهد و توانسته ۵۰درصد بازار را حفظ کند. از امسال هم واردات آزاد شده و شرکت ۷۰درصد سفارش واردات کشور را ثبت کرده و امید است سهم خود را مجدد افزایش بدهد.

پیام هیات مدیره

با نام و یاد خداوند متعال و با عرض سلام و خیر مقدم حضور یکایک سهامداران محترم، گزارش هیا ت مدیره به مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر(سهامی عام) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ تقدیم می شود. خانواده بزرگ شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر(سهامی عام) با بیش از ۳۷ سال سابقه در عرصه تولید محصولات اساسی و مزیت محوری در بخش کشاورزی با تاکید بر ایفای نقش در امر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در خصوص افزایش اشتغال و تولید، همواره کوشیده است با استفاده از دانش و فناوری روز، سیستم های نوین مدیریتی و توجه به طرحها و ایده های نوآورانه در ارتقا ء امنیت غذایی کشور پیشتاز باشد. در این مسیر با بکارگیری مدل های نوین مدیریتی در قالب ایجاد سازمانی سرآمد و استراتژی محور با ایجاد زیر ساختهای اطلاعاتی مورد نیاز، بهره گیری از نیروی متخصص شرکتها، اجرای کارآمد و اثربخش پروژه ها ی بهبود مشترک در شرکتهای تابعه، زمینه های خلق ارزش افزوده بالاتر ناشی از هم افزایی را فراهم آورده است. حفظ و توسعه قابلیت های محوری و توانمند های شرکت و به کارگیری ظرفیت های درون گروهی موجب شده است این شرکت مزیت رقابتی لازم جهت حفظ بازار و شناسایی فرصت های جدید را کسب نماید و با تاکید بر استقرار زنجیره تامین و تولید با لحاظ اصول زنجیره ارزش و ادغام شرکتهای کم بازده با شرکتهای با حجم فعالیت زیاد، زمینه ارتقا بهره وری و کاهش ریسک های مالی، فروش و عملیاتی را فراهم آورد و سطح تنوع محصولات را ارتقا بخشد. شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر همچنین به منظور دستیابی به شاخص های مالی مناسب و در نتیجه سودآوری مطلوب برای سهامداران محترم با لحاظ نمودن تداوم فعالیت شرکت و حفظ و حراست از موقعیت های ارزشمند در حوزه کسب و کارهای با مزیت رقابتی و با سیاست گذاری های بایسته و شایسته و با بهره گیری از اعتبار تجمیع دارایی های خود و بکارگیری ابزارهای مالی در قالب ضوابط و مقررات مشخص توانسته تنوع سبد سرمایه گذاری های خود را ارتقا ء بخشد. به طوری که شرکت نه تنها به روند رو به رشد خود ادامه داده و همانند سالهای پیشین در زمره شرکتهای پیشرو در حوزه کشاورزی کشور قرار گرفته، بلکه روند رو به رشد سودآوری خود را به درجه قابل قبولی از پایداری رسانیده است. در این سال بیشترین تلاش مدیران و کارشناسان بستر سازی و ایجاد زیر ساخت های لازم برای بهبود کمی و کیفی محصولات و خدمات و ارتقاء سطح آمادگی منابع مدیریتی برای هدایت و راهبری مطلوب و متناسب سبد سرمایه گذاری های صورت گرفته می باشد.  از سوی دیگر رعایت مقررات داخلی سرلوحه فعالیت های شرکت بوده است و به این منظور کمیته های تخصصی نظارتی و کنترلی در شرکت تقویت شده به گونه ای که با برگزاری مستمر جلسات پایش عملکرد ماهانه ضمن کنترل سلامت اداری و عملیاتی از حقوق تمامی ذینفعان صیانت کامل به عمل آید. عملکرد و دستاوردهای شرکت در طول سال فعالیت و همچنین موفقیت های حاصل شده در عرصه رقابت با دیگر شرکت ها خود دلیلی بر این مدعاست که شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر از جایگاه مناسبی در بخش کشاورزی برخوردار میباشد. از جمله عوامل موثر بر موفقیت شرکت را میتوان حمایتهای موثر سازمان اقتصادی کوثر و اعتبار در بازار داخلی، زیر ساخت های وسیع تولید در سطح کشور، تنوع محصولات، کیفیت مطلوب در مقایسه با رقبای داخلی و سرلوحه قرار دادن مشتری مداری در سطوح کاری مختلف در سطح هلدینگ دانست. به هر حال، حمایت بی دریغ سهامداران محترم از برنامه ها و سیاستهای شرکت در این سال، نقشی اساسی در به ثمر رسیدن این تلاش ها داشته است. اینک با تشکر از همراهی ارزشمند کارکنان و مدیران شرک تهای تابعه و ستاد و قدردانی و امتنان از سهامدارانی که با ا عتماد خود و تدارک سرمایه، نیل به موفقیت های سال گذشته را میسر ساختند، تلاش خواهیم نمود در سال ۱۴۰۲ نیز با تکیه بر الطاف خداوند منان و با پشتوانه رضایت سهامداران خود و با نگاه علمی، نظام مند و دقیق در جهت پیگیری اهداف راهبردی شرکت، امین اعتماد همگان بوده و بار خطیر مسئولیت را به بهترین نحو ممکن به دوش کشیم و در سایه تعهد و تلاش کارکنان، شاهد ادامه مسیر رو به رشد شرکت و تامین رضایت ذینفعان باشیم.

برنامه های آتی شرکت

در چارچوب اساسنامه و با توجه به سیاستهای کلان و برنامه راهبردی بلندمدت شرکت، استراتژی شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر بعنوان یک نهاد مالی در سال پیشرو عمدتاً به تداوم حضور فعال در بازار سرمایه معطوف خواهد بود.

– برنامه ریزی جهت تکمیل زنجیره های تولید، توزیع و فروش در سطح گروه؛

– تکمیل طرح های توسعه ای در دست اجرا و بهره برداری از پروژه های مذکور؛

–  تکمیل حوزه های کسب و کارهای در حال توسعه مانند حوزه فعالیت دام سبک و سنگین، آبزی پروری و گلخانه و کاهش ریسک و افزایش بازدهی در سطح فعالیتهای مذکور ؛

–  برنامه ریزی جهت ورود سایر شرکتهای فرعی به بازار سرمایه و عرضه سهام آنها در بورس ؛

–  پایش مستمر بازارهای سرمایه گذاری و اصلاح مستمر ترکیب پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت مبتنی بر شرایط جدید اقتصادی؛

– برگزاری و شرکت در جلسات هم اندیشی کارشناسی به منظور تحلیل اثرات نوسانات؛

–  پیگیری وصول مطالبات سودهای دریافتنی از شرکتهای سرمایه پذیر؛

–  تداوم حضور فعال در بازار سرمایه( سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار) با هدف کسب بازده بالاتر و ریسک کمتر از متوسط بازار؛

–  رصد مستمر تحولات و متغیرهای کلان اقتصادی و شناسایی فرصت ها و تهدیدهای مرتبط با آن؛

– رصد مستمر تحولات بازار بورس اوراق بهادار و بررسی کارشناسانه صنایع و شرکتهای پذیرفته شده در آن بمنظور داشتن تصویری دقیق و شفاف از وضعیت آتی این شرکتها جهت بهره برداری از فرصت های پربازده موجود؛

– استفاده از ابزارهای نوین در بازارهای مالی، جهت بهبود دقت و سرعت تحلیل های کارشناسی و اتخاذ تصمیمات به موقع در بازار سهام؛

– سرمایه گذاری در طرح های صنعتی، تولیدی و کشاورزی و مشارکتهای کوتاه مدت بازرگانی در چارچوب فعالیتهای کشاورزی گروه؛

– کنترل مؤثر هزینه های عمومی و تشکیلاتی شرکت در جهت کاهش و حذف هزینه های غیرضروری؛ – انجام اقدامات مقتضی در خصوص ارتقاء جایگاه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار از طریق اطلاع رسانی بموقع و مناسب برنامه ها و نتایج عملکرد شرکت به صاحبان محترم سهام و فعالان بازار سرمایه و پرداخت سود سهام سهامداران در کوتاه ترین زمان ممکن.

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»