مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ایران دارو (سهامی‌عام) در تاریخ 1399/12/27 در محل ساختمان جديد دانشکده داروسازي سالن رازي تشکیل شد.

به گزارش اقتصاد و بیمه ، در این مجمع که با حضور ۵۳/۹۲ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای دکتر مرادی بود، که جنابان دکتر ناصری و مهندس فلاح پور در مقام نظار اول و دوم و آقای امیراحمدی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۱/۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دکترفردوس نصیری زاده مدیر خوش فکر و توانمند بازار سرمایه کشورمان در ابتدای گزارش خود با تبیین اینکه شرکت ایران دارو از باسابقه‌ترین شرکت‌های دارویی ایران است که در سال ۱۳۴۳ با نام سیانامید کی بی سی، در زمینی به مساحت ۲۰هزار مترمربع در تهران تاسیس شد. در سال ۱۳۶۱ نام شرکت به ایران دارو تغییر کرد و نوع شرکت به سهامی عام تبدیل شد. هم‌چنین در سال ۱۳۸۰ ایران دارو با نماد دیران به عنوان سیصد و بیست و یکمین شرکت در فهرست شرکت‌های بورس اوراق بهادار درج شد و درحال حاضر این شرکت جزو واحدهای تولیدی شرکت سرمایه‌گذاری البرز است.

شرکت ایران دارو با بیش از ۲۳۰ پرسنل، انواع دارو در دسته‌بندی‌های جامدات، نیمه جامدات و مایعات از جمله انواع مولتی ویتامین، داروهای گوارشی و پوستی را تولید می‌کند

استمرار روند رو به رشد در همه زمینه های تولید، فروش ، درآمد، سود عملیاتی و خالص، صادرات ، ایفای مسئولیت اجتماعی ، تولید و توزیع محصولات جدید اعم از دارو تا مکمل، کسب جوایز متعدد از صادر کننده نمونه تا حمایت از مصرف کننده ،تعالی سازمانی گوشه ای از دستاوردهای این مدیریت ناب و کارکنان و کارشناسان خدوم و معاونین متعهد و متخصص مجموعه میباشد.

به گفته مدیریت موفق شرکت دکتر فردوس نصیری زاده تولید داروهای موثر در درمان کرونا منجمله هیدروکسی کلروکلین ، موکوسل،  ایرامکتین و صادرات محصولات فوق به کشورهای متعدد از ونزوئلا و سوریه گرفته تا کشورهای همسایه و برنامه ریزی برای گسترش بازارهای هدف به کشورهای آفریقایی و جنوب شرقی آسیا ، اهتمام جدی در مقوله برندینگ ، تامین مواد اولیه ، افزایش سرمایه  و توسعه محصولات جزو دیگر دستاوردهای ما در سال ۱۳۹۹ بوده است .

پیام هیات مدیره :

با سپاس از مهر بی پایان پروردگار؛

هیأت مدیره شرکت ایران دارو با ارائه گزارش عملکرد سالیانه به مجمع عمومی عادی سهامداران محترم ، امیدوار است تصویر روشن و دقیقی از فعالیت های شرکت در سال مورد گزارش را برای سهامداران محترم ترسیم نماید. در این چکیده برآنیم تا درنهایت اختصار و ایجاز و با امعان نظر به روند چند سال گذشته ، سال ۱۳۹۹ را مورد مداقه نظر قرار داده و نیم نگاهی نیز به افق پیش رو در کوتاه مدت داشته باشیم .

بدیهی است ملازم با تغییر و دگرگونی در اشکال صعود یا افول که جزء لاینفک از تلاشهای میدانی درفضای اقتصادی دنیای امروز است، برخورداری از ابزار برنامه ریزی دقیق، پیش بینی یا برآورد فرصتها و تهدیدها در قالب آینده نگری واقع بینانه برای شرکتهای انتفاعی بالاخص تولیدی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید . براین اساس شرکت ایران دارو نیز با اتکاء به لطف خداوند و با تکیه بر حمایت سهامداران ارزشمند خویش وهمچنین تلاش کلیه کارکنان فرهیخته شرکت ، عطف به شواهد در برهه و فرازی از رشد و شکوفایی خود قرار گرفته که می تواند گامهای بزرگ دیگری را در اعتلای اقتصاد ملی و صنعت داروسازی بردارد. همانگونه که مستحضرید سال ۱۳۹۹ با چالش های بسیاری مواجهه بوده است ، که از جمله تحریم های سیاسی و اقتصادی ظالمانه از یک سو و نیز آشفتگی بازار دارو از سوی دیگر، صنعتگران و تولید کنندگان این عرصه را بیش از گذشته با مخاطرات جدی مواجه نمود ، که جز در سایه سار الطاف الهی و حمایت بی دریغ سهامداران محترم، عبور از این مسیر ناهموار میسر نمی گردید. خداوند را شاکریم که دلسوزی و تلاش های بی وقفه کارکنان و نیز همکاری مدیران ارزشمند مجموعه، ما را در عمل به تعهدات و تحقق اهداف عالی سازمان یاری نموده است . یکی از اهداف مهم هیأت مدیره در سال گذشته که با عزم و اهتمام فراتر در ادوار آتی نیز تداوم خواهد داشت ؛ ارتقاء استانداردهای داروسازی مربوط به خطوط تولید و بروزآوری زیر ساخت ها از رهآورد جایگزینی ماشین آلات فرسوده در قالب پروژه های بازسازی و نوسازی می باشد. در این راستا هیأت مدیره امید آن دارد تا در کنف حمایت نهادهای نظارتی همچون سازمان غذا و دارو، به موازات بهبود GMP  در بخش های تولیدی، موفق به اخذ پروانه ساخت محصولات جدید گردیده و بدین ترتیب ضمن تعقیب اهدافی ازجمله کسب سود آوری مناسب ، حضور دربازارهای جدید جغرافیایی و تولید محصولات جدید و نوآوری در این راستا و با اعتقاد بر ضرورت التزام به منشور اقتصاد مقاومتی بر حفظ جایگاه ارزشمند خود در صنعت داروسازی، موجبات توسعه پایدار و فتح و دستیابی به بازارهای هدف جدید را فراهم سازد.

بدینوسیله هیات مدیره شرکت مراتب قدردانی و سپاس وافر خود را در کراسه حاضر بحضور سهامداران محترم ایفاد داشته و رجاء واثق دارد که سهامداران محترم ، با اعتماد و اعتقاد راسخ خویش همچون سنوات گذشته ، مشوق فعالیتها و تلاشهای رو به افزایش برای تحقق رسالت و آرمانهای مبتنی بر ارزشهای انسانی و اسلامی نهادینه شده درشرکت ، پویاتر و پایاتر از همیشه مانا و ماندگار افق های جدیدتر و عرصه های مهمتری را تسخیر نماید . امید است که با افاضات و عنایت ایزد یکتا و روحیه تعاون و پشتکار کارکنان شریف شرکت و حمایت همه جانبه گروه داروئی سبحان و مدیریت محترم شرکت سرمایه گذاری البرز , بتوانیم در سال پیش رو نیز همچون گذشته نوید بخش رونق اقتصادی برای کشور و منویات هیأت مدیره مشعربر تضمین منافع سهامداران محترم بوده باشیم.

اقدامات انجام شده در بعد اقتصادی:

  • افزایش سرمایه از مبلغ ۵۳۰ میلیارد ریال به مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال طی سال ۱۳۹۹
  • ایجاد ارتباط مناسب با بانکهای طرف همکاری در اخذ مبلغ ۲۹۹/۴۴۹/۱ میلیون ریال تسهیلات بانکی و بازپرداخت مبلغ ۰۵۴/۲۱۳ میلیون ریال اصل و بهره و جریمه.
  • دریافت پروانه نهایی بهره برداری از چاه عمیق شرکت
  • آماده سازی اولیه بخش برای احداث خط سوم پرکنی نیمه جامدات
  • خرید و راه اندازی دستگاه پرکنی نیمه جامدات از منبع داخلی در جهت افزایش تیراژ محصولات نیمه جامد
  • نصب و راه اندازی کنتور هوشمند چاه عمیق در راستای کنترل مصرف آب در جهت تحقق مسئولیتهای اجتماعی
  • تولید و فروش محصولاتی که دارای حاشیه سود بالا و کشش بازار می باشند.
  • عقد قرارداد کارمزدی با شرکتهای آرامیس فارمد،خوارزمی و تچرا دارو در جهت استفاده از تمام ظرفیت خطوط تولیدی
  • اخذ افزایش قیمت جهت محصولات پرفروش و استراتژیک شرکت در سال ۹۸
  • کاهش و بهینه سازی زمان استاندارد تولید محصولات از طریق بکارگیری فرآیند ساخت تولید.
  • تهاتر بدهی مالیاتی با استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۵ بودجه سال ۹۷
  • رعایت و اجرای رویه آیین نامه کمیسیون معاملات و اخذ استعلام قیمت از فروشندگان و تامین کنندگان

برنامه های آینده شرکت:

  • ادامه روند پروژه نو سازی و بازسازی شرکت
  • تحقیق و توسعه در تصری تولید داروهای با تکنولوژی بالا بخصوص داروهای نانوتکنولوژی
  • خرید ماشین آلات و تجهیزات واحد های تولید و آزمایشگاه
  • تولید قراردادی پمادهای چشمی و محلول های خوراکی درسایر شرکتها
  • تولید قراردادی مکملها برای سایر شرکتها
  • توسعه و تعمیق بازار داروهای جدید شرکت
  • اعمال کنترلهای داخلی کارآمد جهت انطباق عملیات شرکت با بودجه مصوب وچشم انداز مدون .
  • با توجه به اینکه بازار فروش محصولات شرکت، عمدتاً داخلی است و محصولات تولیدی هم طبق ضوابط موضوعه ، از طریق شرکتهای پخش دارو ، توزیع می گردد. در سال ۱۳۹۹ نیز در این خصوص تغییری ایجاد نخواهد شد،همچنین با توجه به اهداف فروش صادراتی در سال ۱۳۹۸ ،سیاست شرکت در سال جاری نیز ادامه رشد و تعمیق بازارهای صادراتی بخصوص بازار عراق می باشد.
  • منابع مالی شرکت، درسال ۱۳۹۹ متشکل خواهد بود از : وجوه حاصل از فروش و درآمد خدمات ، تسهیلات مالی کوتاه مدت ، تسهیلات مالی بلند مدت ، افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سرمایه گذاران.

افزایش صادرات به کشورهای همسایه و آفریقای جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی

(( گزارش تکمیلی به زودی در وب سایت و نشریه اقتصاد و بیمه))