رشد تمام شاخص های مثبت آماری «سخزر»/ شاهکار مدیریتی دکتر امیدی در سیمان خزر با عملکردی بینظیر
رشد تمام شاخص های مثبت آماری «سخزر»/ شاهکار مدیریتی دکتر امیدی در سیمان خزر با عملکردی بینظیر

اقتصاد و بیمه- دکتر اسحق جمال امیدی مدیرعامل موفق «سخزر» با تبیین اینکه ثبت بیشترین رکورد تولید و تحویل در کل ادوار شرکت از بدو تأسیس تا کنون نتیجه همدلی، جدیت در کار و نظم فردی و سازمانی تمامی پرسنل سخت کوش این واحد تولیدی بوده و از کلیه همکارانم بابت همراهی، تلاش خالصانه و […]

اقتصاد و بیمه- دکتر اسحق جمال امیدی مدیرعامل موفق «سخزر» با تبیین اینکه ثبت بیشترین رکورد تولید و تحویل در کل ادوار شرکت از بدو تأسیس تا کنون نتیجه همدلی، جدیت در کار و نظم فردی و سازمانی تمامی پرسنل سخت کوش این واحد تولیدی بوده و از کلیه همکارانم بابت همراهی، تلاش خالصانه و سلامت حرفه ای ایشان تشکر و قدردانی می نمایم افزود: این مهم در کنار تداوم روند صعودی شرکت در تولید، ارزش آفرینی و سود آوری پایدار و حرکت برمدار پیشرفت بدون مجاهدت کلیه پرسنل و اجرائی شدن برنامه های مدون مدیریتی میسر نبود.  مدیر خوشنام وخوشفکر صنعت کشورمان با اعلام اینکه سیمان خزر برای سومین سال پیاپی موفق به دریافت گزارش مقبول حسابرسی از حسابرس مستقل و بازرس قانونی گردید تصریح کرد: توجه ویژه به نوآوری، بهره بردن از توان دانش بنیانها، کنترل و مدیریت بهای تمام شده مهمترین سیاستها و راهبردهای مدیریت بوده است که مفتخرم اعلام دارم بخش اعظمی از آنها به انجامی خوش رسیده است.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان خزر (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۲۰ در محل سالن اجتماعات شرکت بازرسي کالاي تجاري (IGI) تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از ۷۲٫۷۴  درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره ، حسابرس و بازرس قانونی و حضور برخط نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار گردید ریاست مجمع برعهده مهدي طالبي بود که جنابان مجید آتشگر و عليرضا قادري در مقام نظار اول و دوم و آقای داود رشيد به عنوان دبیر مجمع ایشان را در اداره جلسه یاری می رسانند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ توسط دکتر امیدی مدیر عامل شایسته سیمان خزر و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۳٫۵۱۰  ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دکتر اسحاق جمال امیدی در ابتدای گزراش جامع خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران سیمان خزر افزود: در سال مورد گزارش، فروش شركت نسبت به سال قبل ۲۹% افزایش داشته كه از اهم دلائل آن را می توان تغییر سیاستها واستراتژی وتقویت حوزه فروش و بازاریابی در كانالهای توزیع، تقسیم جغرافیایی بازار و فروش تمامی محصولات از طریق بورس كالا در یك بازار منسجم، با تعادل وتقابل آزاد عرضه و تقاضا، بدون واسطه ودرنظرگیری نیازبازار بوده است.

مدیر صاحبنام و کاردان صنعت کشورمان با تصریح اینکه در سال مالی گذشته مشکلات متعددی منجمله؛ قطعی برق و گاز، تداوم تحریم های بین المللی، مازاد عرضه، دامپینگ برخی شرکت ها، معضلات مربوط به فروش خارجی، افزایش هزینه های حمل و نقل و پرسنلی و … صنعت سیمان و تولیدکنندگان این عرصه را با معضلات فراوانی روبرو کرده بود اضافه کرد: بحمداله با مجاهدت وتلاش دلسوزانه پرسنل خدوم خود و تدابیر مدیران و معاونین متعهد و متخصص در راستای برنامه های مدون مدیریتی معین شده توانستیم در تمام شاخص های آماری شاهد تداوم عملکرد صعودی و روند رو به رشد شرکت باشیم.

دکتر امیدی در ادامه به ارائه تحلیلی ناب از وضعیت صنعت و اقتصاد کشورمان در سال ۱۴۰۱ پرداخت و خاطرنشان کرد: به منظور توسعه رقابت پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و جهانی و در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق سال ۱۴۰۴ ، در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رشته فعالیت های صنعتی که بیشترین نقش را در شاخص های منتخب، از جمله سهم ارزش افزوده، اشتغالزایی، صادرات، سهم از بازار ، مزیت نسبی و زنجیره تامین(به عنوان مواد اولیه و یا کالای نهایی) و سطح دانش و فناوری داشته اند، شناسایی و به عنوان اولویت تعیین گردیده اند. به گفته وی بدین منظور رشته فعالیت محصولات کانی غیر فلزی، به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان، کاشی و سرامیک در بین ۱۲ اولویت صنعتی تعیین شده است و همین امر باعث گردیده که این صنعت با دشواریهای زیادی در تداوم تولید- افزایش سهم بازار و سودآوری گریبانگیر باشد . دکتر اسحاق امیدی در ادامه با تاکید بر اینکه علیرغم تمام این معضلات در سال مالی گذشته با تلاش مجاهدگونه پرسنل در راستای سیاستها و راهبردهای پیش بینی شده توسط مدیریت توانستیم فراتر از ظرفیت عملی تولید سیمان و کلینکر به میزان ۲۱ درصد کلینکر و ۱۶ درصد سیمان بیشتر از ظرفیت عملی خود در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ تولید نماییم.

بدین ترتیب سخزر در سال مالی مورد گزارش، یک میلیون و ١١٠هزار و ٢٩١ تن تولید کلینکر و یک میلیون و ١٨٧هزار و ٣٢٨هزار تن تولید سیمان داشته که به ترتیب ٢١درصد و ١۶درصد بالاتر از ظرفیت عملیاتی بوده است. همچنین شرکت در سال ١۴٠١، یک میلیون و ١٩١هزار و ۶٠۶ تن فروش داشته که بیشترین میزان تولید و تحویل از زمان تأسیس تاکنون بوده است.

وی تصریح کرد که با عملیاتی شدن برنامه های مدون مدنظرمان که با حمایت همه جانبه هیات مدیره و سهامداران عمده صورت پذیرفته توانستیم با رشد تولید سهم حدود ۵۰ درصدی از بازار استان خود را به بیش از ۸۰ درصد ارتقاء دهیم و با رکورد شکنی در استان سهم حداکثری را به خود اختصاص دهیم.

دکتر امیدی که بیش از دو دهه است در صنعت و بازار سرمایه در نقش مدیری بازارشناس و آگاه به نقاط ضعف و قوت بازار توانسته در هر شرکتی که حاضر بوده منشاء تحول گردد در ادامه اظهار داشت که مفتخرم اعلام دارم در سایه تمهیدات مدیریتی توانستیم درآمد عملیاتی را ۲۹ درصد، درآمدهای غیرعملیاتی را ۲۳ درصد، سود عملیاتی را ۴۲ درصد و سود خالص خود را ۴۶ درصد افزایش دهیم و در کنار رشد ۴۲۰ درصدی دارائی ها، افزایش در تولید ، فروش و سودآوری برای سهامداران و ذینفعان خود به ارمغان بیاوریم.

شایان ذکر است در سال مالی مورد گزارش، سود عملیاتی شرکت یک میلیون و ٨۵۵هزار و ۴٢٢ میلیون ریال بوده که با توجه به سود خالص ۳۰ هزار و ۶۰۶ میلیون ریال حاکی از یک رشد ۴۶ درصدی در کسب سود خالص می باشد.

سکاندار «سخزر» پیرامون سیاست های شرکت در بخش فروش نیز تصریح کرد : افزایش سهم بازار، تشکیل جلسات فنی و توجیهی با عاملین ، شرکتهای بتن آماده و مصرف کنندگان، رصد مداوم بازار و تبلیغات میدانی جهت ثبات و تداوم فروش با کیفیت، فروش و عرضه با برنامه در بورس کالا در راستای صیانت از منابع سهامداران محترم، ارتقائ سیستم نرم افزای و سحت افزاری وتدوین و اجرای برنامه توزیع از طریق امتیازدهی با متغیرهای میزان خرید، مانده بار و نیز درصد وفاداری مشتری از اهم رویکردهای ما در سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ در حوزه فروش بوده است.

به گفته وی ایجاد تجهیزات جامبوبگ پرکنی جهت کاهش هزینه های صادراتی، بهره گیری از پتانسیل مرز دریایی بندر و منطقه آزاد انزلی، اخذ مجوزهای صادراتی و استانداردهای مربوطه منجمله گواهینامه های GOST و CE، تولید و ارائه انواع محصولات، با درنظر گیری درخواست مشتریان صادراتی متعاقب تقویت واحد کنترل کیفیت، مذاکره با مسئولین استانی جهت تسهیل و مساعدت در حوزه صادرات نیز از جمله برنامه های شرکت در حوزه صادرات طی سال مالی گذشته بوده که در سال جاری نیز با جدیت این موارد پی گیری خواهند شد.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره سیمان خزر همچنین با اشاره به اینکه در بحث صادرات، گواهینامه‌های CE اروپا و گاست روسیه دریافت و پیش قرارداد صادرات به روسیه امضا شده است افزود: در سال جاری، اولین محموله از بندر انزلی به سمت روسیه صادر می‌شود و هدف‌ گذاری اولیه ٢٠هزار تن است.

دکتر امیدی در فرازی دیگر از گزارش خود پیرامون سیاستهای شرکت در بخش کنترل هزینه های عملیاتی خاطرنشان کرد که تشکیل منظم کمیته مدیریت بهای تمام شده محصولات در راستای استفاده حداکثری از منابع شرکت، برنامه ریزی سازماندهی و بهینه سازی سرمایه های انسانی، نظارت دقیق و شناسایی قطعات با هزینه های بالا و جایگزنی آنها با تجهیزات به روز و کم هزینه، ارزیابی، برنامه ریزی و پایش تمامی دپارتمان ها جهت دستیابی به ظرفیت اسمی از جمله اهدافی است که برای مدیریت و کنترل هزینه ها مدنظرمان قرار دارد.

مدیرعامل سیمان خزر در ادامه به ارائه توضیحاتی جامع پیرامون سیاستها و رویکردهای شرکت در حوزه های بهداشت و ایمنی محیط زیست، پروژه های توسعه ای شرکت، برگزاری دوره های آموزشی جهت ارتقاء سطح دانش پرسنل و … پرداخت و تاکید کرد با توجه به تدابیر اتخاذ شده و پتانسیل بالایی که در مجموعه از لحاظ منابع انسانی ارزشمند، دانش فنی بومی شده و توان فنی شرکت وجود دارد مطمئن هستیم که روند رو به رشد و صعودی شرکت در سودآوری و ارزش آفرینی استمرار خواهد داشت.

ارائه توضیحاتی پیرامون اقدامات شرکت در حوزه فعالیت نوآورانه و دانش بنیان ، برنامه های توسعه و بکارگیری سامانه های اطلاعاتی، اقدامات شرکت در راستای مولدسازی دارائی و … پایان بخش گزارش مبسوط و جامع دکتر امیدی به مجمع نشینان بود.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • عرضه در بورس کالا باعث کاهش بحران در بازار سیمان شد.
  • رکود در بازار داخل و نوسانات ارزی از جمله چالش‌های صنعت است.
  • دیگر چالش صنعت سیمان این است که افزایش حمل و نقل متناسب با افزایش سیمان نبوده است.
  • بحران در حامل‌های انرژی، یکی از چالش‌های شرکت است و در این میان مازوت تحویلی هم کیفیت استفاده در مشعل را ندارد.
  • عدم ثبات اقتصادی بر بهای تمام‌شده عوامل تولید اثرگذار بوده است.
  • کلیه سیستم‌های فروش شرکت مکانیزه شده و افزایش سهم بازار و تولید سیمان باکیفیت در بسته‌های ٢۵ کیلویی از برنامه‌های شرکت در بخش فروش است.
  • خرید برق از طریق بورس انرژی صورت گرفته است.
  • سخزر توانایی تأمین سیمان سد بیخرج و شفارود را دارد.
  • پروژه مغفول مانده شرکت از سال ١٣٩٣ سرانجام در سال ١۴٠٠ کلید خورد و در سال ١۴٠١ راه‌اندازی شد که مربوط به راه‌اندازی جاده‌ای اختصاصی برای کامیون‌های حمل مواد اولیه است تا از جاده‌های بالادست عبور نکنند.
  • بازسازی ماشین آلات سنگین شرکت و خطوط مستعمل تولید از برنامه‌های شرکت در سال مالی مورد گزارش در حوزه مولدسازی به منظور کاهش هزینه‌های برون سپاری است.
  • سخزر پارکینگی برای رانندگان حمل سیمان ساخته است که ظرفیت ٣٠٠ تریلی را دارد.

استقبال پرشمار سهامداران وبرگزاری مجمع در نهایت نظم، پذیرایی و میزبانی شایسته کلیه ارکان مجموعه از ذینفعان، تقدیر ویژه رئیس مجمع از برنامه ها و عملکرد ستودنی دکتر امیدی در تعالی مجموعه سیمان خزر، پاسخگویی دقیق و مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، تایید حسابهای شفاف و پاک جناب داود رشید مدیر مالی مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، حرمت نهی کلیه ارکان مجموعه به اصحاب رسانه و اهالی قلم و نهایت همکاری جناب اصغر بور «مدیریت فرهیخته روابط عمومی» و کارشناسان امور سهام برای پوشش خبری جلسه از نکات مهم این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

برنامه های آینده شرکت     

الف ) تولید، فنی و كنترل كیفی

دستیابی به ظرفیت اسمی تولید محصول سیمان مطابق با پروانه بهره برداری

برنامه ریزی جهت تهیه طرح وافزایش ظرفیت پروانه های بهره برداری معادن مطابق ظرفیت اسمی شركت

انجام عملیات اكتشاف در معادن شركت جهت استفاده بهینه از منابع موجود

اجرای پروژه های تحقیقاتی آزمایشگاهی وتوسعه بازار در راستای اطاعت از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی(

ادامه بازسازی خطوط تولید در قالب برنامه های كوتاه مدت، میان مدت وبلند مدت جهت تحقق ظرفیت اسمی

تولید سیمان های آمیخته و سازگار با محیط زیست و صیانت از هوای پاک ومحیط سالم

تقویت دفترفنی وبرنامه ریزی تعمیراتی جهت كاهش توقفات و حذف فعالیت های غیرمولد

ب ) اداری و منابع انسانی

بازنگری روند بازنشستگی و جابجایی پرسنل جهت جانشین پروری براساس شایسته سالاری

تدوین واجرای برنامه آموزشی كاربردی جهت ارتقاء سطح دانش فنی وعملیاتی پرسنل

ترمیم، ایجاد ونگهداری فضای سبزواجرای فرآیند زیباسازی محیط شركت

ج ) مالی و اقتصادی

اصلاح وتقویت ساختار مالی شركت و تحقیق سود با کیفیت

مدیریت هزینه های تولید و ارائه گزارشات جهت كاهش هزینه های غیرمولد وتولید با صرفه اقتصادی

مدیریت منابع شركت در خصوص بهره گیری حداكثری از منابع جاری

د ) بازرگانی و فروش

مدیریت زنجیره تامین جهت خرید اقتصادی و قابل اطمینان

بهره گیری از مزایای خرید الكترونیك

تكمیل بانك اطلاعاتی مصرف كنندگان مویرگی استان و منطقه جهت تصمیم سازی بموقع و كارا

برگزاری جلسات منظم باعاملین، صنایع بتونی ، شرکت های حمل و انجمن رانندگان سیمان و مصرف كنندگان سیمان جهت ایجاد امنیت واطمینان برای مشتریان

ه ) شیوه های تامین مالی :

تامین مالی عمدتا از محل فروش محصولات شرکت تامین خواهد شد و در صورت نیاز از سیستم بانکی تسهیلات ارزان قیمت (بانکهای دولتی) تداوم خواهد شد.