ذوب آهن اصفهان پیشرو در فعالیت های ایمنی ، بهداشت و محیط زیست
ذوب آهن اصفهان پیشرو در فعالیت های ایمنی ، بهداشت و محیط زیست

اقتصاد  بیمه- واحد HSE با هدف بهره گیری از دانش و فناوری های لازم در جهت حفاظت از جان نیروهای انسانی گام های بسیاری در جهت برآورده شدن الزامات در زمینه ی محیط زیست، ایمنی و بهداشت شغلی حرفه ای با پیگیری و نظارت بر این پروژه ها در شرکت ها راه اندازی می شود […]

اقتصاد  بیمه- واحد HSE با هدف بهره گیری از دانش و فناوری های لازم در جهت حفاظت از جان نیروهای انسانی گام های بسیاری در جهت برآورده شدن الزامات در زمینه ی محیط زیست، ایمنی و بهداشت شغلی حرفه ای با پیگیری و نظارت بر این پروژه ها در شرکت ها راه اندازی می شود و با توجه روز افزون مؤسسات و واحدهای صنعتی به مباحث مرتبط، مشهود شدن کارایی و اثربخشی نظام‌های مدیریتی مبتنی بر HSE، گسترش روزافزون قوانین ملی و بین المللی در رابطه با رعایت مباحث بهداشت، ایمنی و علی الخصوص زیست محیطی همه و همه جایگاه HSE را به عنوان یکی از ارکان واحدهای عملیاتی و سازمانی بر همگان آشکار نموده است.

در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در مصلای تهران در یک پنل تخصصی در غرفه ی ذوب آهن اصفهان راجع به اقدامات و الزامات واحد HSE در این مجتمع عظیم صنعتی با مهندس بابک بیگی مدیر HSE  و محمدحسین غلامی سرپرست برنامه ریزی و نظارت محیط زیست این شرکت به گفت و گو نشستیم که در ادامه می آید:

از اقدامات و الزامات مهم شرکت ذوب آهن اصفهان در راستای عمل به اهداف مسؤلیت های اجتماعی در حوزه ی محیط زیست ایجاد یک تصفیه خانه برای جمع آوری و تصفیه ی پساب شهرهای اطراف این مجتمع صنعتی و استفاده از آن به عنوان آب مصرفی در تولید صنعت است.

تصفیه خانه در حال ساخت و نصب و اجرا است و تا حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در ۳ تا ۴ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

جمع آوری پساب شهرهای اطراف کارخانه به عنوان یک منبع پایدار تامین کننده ی آب برای این کارخانه است و در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی انجام می شود .  اولین انتقال پساب در سال ۹۴ در حدود ۲۱۶ متر مکعب بر ساعت با جمع آوری پساب زرین شهر انجام شد که در نوع خودش جزء بزرگترین پروژه های پساب در سطح کشور از لحاظ مدت انجام کار و طول پروژه بود . این پروژه با سرمایه گذاری که ذوب آهن انجام داد علاوه بر تامین پایدار آب مورد نیاز، برداشت آب از رودخانه ی زاینده رود را کاهش داد.

همچنین مُدول دوم تصفیه خانه ی پساب فولادشهر با سرمایه‌ گذاری ذوب آهن در حال اجراست و ضمن کمک به ارتقا سطح بهداشت و افزایش شاخص های زیست محیطی در شهرهای اطراف این مجتمع عظیم کمک شایانی دارد.

اقداماتی نیز در جهت کاهش آلودگی هوا در بخش های مختلف کارخانه انجام گرفته است زیرا آلودگی هر قسمت در نوع و جنس خود با یکدیگر متفاوت است. در بخش کُک سازی آلایندگی محیطی در هوا نداریم فقط تولید گازهای فرایندی را داریم که در نوع خود در حد استاندار تعیین شده است.همچنین اقدامات بسیار مهم و شاخصی در جهت کاهش آلاینده ها در بخش فولادسازی صورت گرفته است که شاخص آلایندگی ار از حدود ۳۰۰۰ هزار میلی گرم بر نُرمال متر مکعب به حدود ۲۴۰ میلی گرم بر نُرمال بر متر مکعب رسانده است و فقط حدود ۴۰ میلی گرم بالاتر از سطح استاندارد تعریف شده می باشد . درواقع مشکل اصلی ذوب آهن در همین بخش است و برای رفع این معضل نیز بر اساس رایزنی هایی که با دانشگاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام گرفت تفاهم نامه ای برای تعامل با یک شرکت دانش بنیان در حیطه ی ارتقا سطح سازگاری با محیط زیست و کاهش آلاینده ها به امضا رسیده است.

ذوب آهن اصفهان جزء اولین شرکت هایی است که واحد HSE در آن در نوع خود شاخص و مورد اهمیت است و از ابتدای تاسیس این شرکت تا به امروز در جهت سازگاری با محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه ای و پایش سلامت پرسنل به صورت سالیانه و طب صنعتی بی نظیرش در مبحث پیشگیری بیماری ها به صورت خاص و جدی در حال فعالیت است.

در خصوص شرایط کاری نیز دو نوع شرایط عملیاتی نرمال و شرایط اضطراری وجود دارد و گاهی ممکن است شرایط بحرانی شود و مدیریت بحران در جهت جلوگیری از آسیب های انسانی و خسارت های تجهیزات مجبور به باز کردن مجرای کوره بلند شود و دیگر هیچ فیلتری آن حجم از خروجی را نتواند پالایش کند . البته هر سه کوره بلند ذوب آهن جزء جدیدترین و به روزترین کوره بلندهای دنیا هستند و آسپیراسیون نوع یک را دارا هستند و ممکن است هر چندین سال این اتفاقات رخ دهد. در حال حاضر حدود ۷۵٪ تولید فولاد در دنیا به روش کوره بلند است و هر ۱۵ سال یکبار هر سه کوره ی این کارخانه متوقف و تعمیرات اساسی در جهت بروز رسانی ها و رفع نواقص انجام می گیرد .

در دهه‌ ی هفتاد توسعه ی فضای سبز در دستور کار ذوب آهن اصفهان قرار گرفت و حدود ۱۶۵۰۰ هکتار فضای سبز در محیط کارخانه ایجاد شد که حدود ۸۴٪ بیشتر از فَضای سبز تعریف شده در استانداردهای جهانی برای مناطق صنعتی است . در واقع امروز بزرگترین جنگل دست ساز خاورمیانه توسط ذوب آهن تاسیس شده است و سالیانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه ی نگه داری این فضای سبز در راستای عمل به مسؤلیت های اجتماعی بر دوش این کارخانه است که به نوعی فرهنگ سازی حفظ محیط زیست را در حد اعلاء انجام می دهد و طبق طرح جامعی که با محیط زیست استان اصفهان تهیه و تدوین شده است تا افق ۱۴۰۴ اکثریت پروژه‌ های محیط زیستی ذوب آهن به بهره برداری خواهد رسید.

چشم انداز ذوب آهن در واحد HSE در سال ۱۴۰۳:

ابتدا برنامه ی سلامت پرسنل در اولویت است، شناسنامه های شغلی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و توجه ویژه ای به مبحث روانشناسی صنعتی در جهت جلوگیری و آرام کردن محیط در دستور کار این واحد است. همچنین بحث کفایت تغذیه و توجه به میزان کالری دریافتی مورد نیاز فرد و نوع غذا در هر وعده مورد توجه است.

همچنین در بحث ارگونومی با مشارکت با دانشگاه شیراز پس از آموزش های لازم ، کسانی که بیشترین عارضه ی اسکلتی را دارند شناسایی شده و مورد بررسی ارگونومی قرار می گیرند.

در حوزه ی امداد و پیشگیری از حوادث نیز یک مرکز آتش نشانی با ۱۴ خودروی عملیاتی و یک بالابَر در کارخانه داریم که در منطقه پیشران است و به شهرهای اطراف نیز خدمات آتش نشانی ارائه می دهد. در مقوله ی حفاظت فردی و ایمنی پرسنل  ،وسایل و لوازم مورد نیاز بررسی و کیفیت و نحوه ی توزیع آن با بازدیدهای روزانه و هفتگی که انجام می پذیرد به صورت مداوم مورد ارزیابی قرار می گیرد.

شایان ذکر است بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست از ۱۳ الی ۱۶ اسفند ماه سال جاری با هدف معرفی امکانات و تکنولوژی های نوین محیط زیستی در بخش های مدیریت هوا، آب و خاک با حضور شرکت های دانش بنیان در مصلای امام خمینی در تهران برگزار شد.