دکترین موفق محمدجواد سلیمی در سرمایه گذاری سپه
دکترین موفق محمدجواد سلیمی در سرمایه گذاری سپه
دکتر محمدجواد سلیمی با تصریح اینکه مجموعه ارکان «وسپه» به صورت مستمر در جهت بهینه و متوازی سازی ترکیب پرتفوی، کاهش سطح ریسک ها، افزایش بازدهی مورد انتظار و شناسایی موقعیت های مناسب سرمایه گذاری اهتمام ورزیده اند افزود: در حالی که بازدهی بازار بورس اوراق بهادار در بازه زمانی بین 20 آذر 1399 تا 30 آذرماه 1400 برابر با منفی هشت درصد بود بازده شرکت سرمایه گذاری سپه در همین بازه زمانی برابر با 5/19 درصد بوده است. به گفته این مدیر برجسته بازار سرمایه، بازدهی پرتفوی «وسپه» نسبت به بازدهی کل بورس در حدود 28 درصد بیشتر حاصل گردیده که با تمهیدات و سیاستهای مدون مدیریتی مصمم هستیم این روند سودآوری پایدار و ارزش آفرینی را با اتخاذ تمهیدات ویژه مدیریتی و اجرائی کردن آنها برنامه های مدنظر استمرار ببخشیم.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمایه گذاری سپه (سهامی‌عام) مورخ ۲۵/۱۱/۱۴۰۰ در محل مجموعه فرهنگي و ورزشي تلاش برگزار گردید.
در این مجمع که با حضور ۴۸/۸۳ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای وحيد خاشعي ورنامخواستي بود، که آقای اسمعيل ملکي و خانم مهديه حيات مقدم در مقام نظار اول و دوم و آقای محمدجواد سليمي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۱۰۰/۱ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سپه در گزارش جامع خود با تشریح اینکه بیشترین سهم از ارزش پرتفوی دوره سال مالی مجموعه به ترتیب صنایع استخراج کانه های فلزی، شیمیایی فلزات اساسی و چند رشته ای صنعتی با ۴۳، ۲۰، ۱۶، ۱۲ درصد می باشد افزود: به بیشترین سهم از ارزش بازار بورس در پایان سالی مالی شرکت نیز به ترتیب صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی با ۲۵، ۱۸ و ۱۰ بوده است و این حاکی از یک روند خوب در شناسایی بازارهای هدف سرمایه گذاری توسط این مجموعه می باشد.
وی بزرگ ترین شرکت های پرتفوی سرمایه گذاری سپه را به ترتیب شامل صنعتی و معدنی گل گهر (کگل) با سهم ۲۱ درصد، صنعتی و معدنی چادرملو (کچاد) با سهم ۱۹ درصد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با سهم ۶/۱۰ درصد ، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سهم ۲/۹ درصد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با سهم ۸/۹ درصد، فولاد مبارکه اصفهان )فولاد) ۵/۵ درصد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با سهم ۱/۵ درصد از ارزش روز در تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ برشمرد .
دکتر سلیمی همچنین با تصریح اینکه در سال مالی مورد گزارش مبلغ ۱۸۰/۴۳۱/۱۰میلیون ر یال سود سرمایه گذاری حاصل شده است افزود شرکت های چادرملو، گل گهر، شرکت سرمایه گذاری مهر (غیربورسی)، سرمایه گذاری امید، پتروشیمی فناوران، گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی جم، بیشترین سود حاصل از سرمایه گذاری ها را عاید شرکت نموده اند اضافه کرد:
وی با خاطر نشان کردن این نکته که علاوه بر مواد فوق، حجم کل معاملات سهام شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ مجموعا معادل ۵۹۹/۷۱۳/۲۰ میلیون ریال بوده است که مبلغ ۲۵۰/۳۹۰/۵ میلیون ریال سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها را برای شرکت ایجاد نموده است اضافه کرد: در نهایت شرکت توانست به درآمد عملیاتی به مبلغ ۷۹۷/۸۸۱/۱۵ میلیون ریال و سود خالص به مبلغ ۱۱۰/۶۸۱/۱۵میلیون ریال (به ازای هر سهم ۳۰۷/۱ ریال) دست یابد.
به گفته مدیرعامل سرمایه گذاری سپه بدین ترتیب سود خالص شرکت اصلی درسال جاری با رشد ۴۸ درصدی از مبلغ ۸۰۷/۵۸۰/۱۰ میلیون ریال سال گذشته به ۱۱۰/۶۸۱/۱۵ میلیون ریال و در حسابهای تلفیقی با رشد ۴۰ درصدی از مبلغ ۴۴۵/۵۸۲/۱۰ میلیون ریال به مبلغ ۹۶۳/۸۵۵/۱۴ میلیون ریال رسیده است.

 

بدین ترتیب نسبت ارزش پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری سپه به درآمدهای عملیاتی «وامید» رو به رشد بوده و از ۱۰۴% درصد در انتهای سال مالی ۹۸ به ۱۹۷% درصد در انتهای سال مالی ۹۹ افزایش داشته است
شایان ذکر است طبق اولین بودجه، سود و زیان شرکت سرمایه گذاری سپه برای سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹ /۱۴۰۰ برابر با ۸۷۵/۳۷۵/۱۴ میلیون ریال پیش بینی گردیده بود که با تمهیدات ویژه مدیریت و یک انسجام عالی در عملکرد در پایان سال مالی، عملکرد واقعی منتج به کسب ۱۱۰/۶۸۱/۱۵ میلیون ریال سود خالص گردید.
این مدیر برجسته اقتصادی کشورمان در ادامه با تبیین این نکته که با توجه به محیط بسیار پویا در بازار سرمایه و نیاز به پایش و رصد مستمر گزارش های اقتصادی کلان، گزارش های شرکت ها، اخبار اقتصادی، اخبار سیاسی، اطلاعات بازار سرمایه شامل حجم معاملات و روند معاملات و … تیم تحلیلی شرکت سرمایه گذاری سپه در سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ با ثبت بیش از ۲۹۷ مورد خرید و فروش طی ۲۴۰ روز کاری به طور متوسط روزی ۱ تصمیم خرید یا فروش اتخاذ نموده است افزود: اثر تصمیمات مورد اشاره در ثبت بازدهی ۵/۱۹ درصدی پرتفوی بورسی در مقابل بازدهی منفی ۸ درصدی بازار سرمایه خود را نشان داده است. وی خاطرنشان کرد که تعدد تصمیمات خرید یا فروش فوق تنها مربوط به معاملاتی است که مورد تأیید تیم تحلیلی قرار گرفته است و تصمیماتی که منجر به خرید یا فروش نشده اند را شامل نمی شود. دکتر سلیمی در فرازی دیگر از گزارش خود با اشاره به اینکه مبلغ خالص خرید و فروش «وسپه» طی سال مالی گذشته به ترتیب برابر با ۰۴۸/۲۷۲/۱۲ میلیون ریال خرید و ۵۵۱/۴۴۱/۸ میلیون ریال فروش و مجموعا مبلغ ۵۹۹/۷۱۳/۲۰میلیون ریال (متوسط روزانه ۳۶۶/۸۶ میلیون ریال) بوده است افزود: بدین ترتیب معادل ۱۱ درصد از پرتفوی ما در گردش بوده است.
کسب رتبه سوم در بازده قیمت سهم برای سرمایه گذاری سپه در سال تحقق یافته است که این شرکت در بین شرکت های سرمایه گذاری از لحاظ ارزش بازار دارای رتبه ۵ و از لحاظ سرمایه در رتبه ۶ قرار دارد.

 

ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت مبلغ ۸۳۱/۰۸۶/۱۸۶ میلیون ریال می باشد که نسبت به بهای تمام شده، مازاد ارزشی معادل با ۲۰۰/۱۱۰/۱۵۸میلیون ریال دارد. از منظر ترکیب دارایی ها، بیش از ۹۱ درصد ارزش روز پرتفوی شرکت سرمایه گذاری سپه را صنایع بزرگ و با پتانسیل همچون استخراج کانه های فلزی، صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و شرکت های چندرشته ای صنعتی تشکیل می دهد.
رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، ارائه گزارش جامع از دستاوردهای سرمایه گذاری سپه توسط مدیرعامل با تجربه شرکت، استقبال خوب از برگزاری مجمع توسط ذینفعان ، پاسخگویی دقیق و شفاف به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، تایید حسابهای شفاف و پاک مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، تقدیر ویژه رئیس مجمع از عملکرد مدیریت ارشد و کارکنان متعهد و متخصص «وسپه»، حرمت نهی شایسته به اصحاب رسانه و نهایت تعامل و همکاری کلیه ارکان شرکت منجمله جناب بهمن عزیزیان با خبرنگاران برای پوشش خبری این جلسه از نکات خواندنی مجمع بود که حیفمان امد به اسب قلم سپرده نشود.
پیام هیات مدیره
هئیت مدیره شرکت به عنوان نمایندگان سهامداران محترم مفتخر است در طی سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰ گام کوچکی جهت بیشینه سازی ثروت سهامداران برداشته و روند رشد سودآوری شرکت را همانند گذشته ادامه داده و رکوردهای گذشته را نیز ارتقاء دهد. با وجود تداوم روند افت و رکود بازار سرمایه در طی سال گذشته، کاهش سطح قیمت سهام بسیاری از شرکت ها و خروج نقدینگی سرمایه گذاران از بازار ، برای شرکت های سرمایه گذاری امتداد روند سودسازی گذشته به مراتب دشوارتر شد، به نحوی که از بین ۲۸ صنعت موجود در بازار سرمایه تنها چهار صنعت از آنها توانستند بازدهی مثبت به ثبت برسانند. عملکرد مناسب ارکان اجرایی و مدیریتی شرکت در سال گذشته منجر شد تا شرکت سرمایه گذاری سپه در بین شرکت های فعال در صنعت از منظر بازده خالص ارزش دارایی ها، ارزش بازار، سرمایه و بازده قیمت سهام جزء شرکت های پیشتاز باشد.
مجموعه ارکان شرکت به صورت مستمر در جهت بهینه و متوازن سازی ترکیب پرتفوی، کاهش سطح ریسک ها و افزایش بازدهی مورد انتظار پرتفوی و همچنین شناسایی موقعیت های مناسب سرمایه گذاری اهتمام ورزیده و نتایج این اقدامات در صورت های مالی و ترکیب پرتفوی مشهود است.
رسالتی که هئیت مدیره بر دوش دارد پایداری روند سودآوری برای سهامداران معزز و مکرم است. امید می رود که این شرکت توانسته باشد گامی در جهت حفظ و ارتقاء منافع سهامداران و کلیه ذی نفعان برداشته باشد.
تعامل مطلوب و استفاده از نظرات و انتقادات سازنده شما سهامداران محترم، بی‌تردید چراغ راه نیل به اهداف ما در آینده نیز خواهد بود. در این راستا بهره مندی از نظرات و رهنمودهای شما عزیزان را ارج نهاده و آن را بستری مناسب جهت بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی خود می‌دانیم از تمامی سهامداران محترمی که منت نهاده، قدم رنجه کرده و در این مجمع حضور به هم رسانده اند صمیمانه تشکر و قدردانی نماییم. مدیریت شرکت طبق رسالت و وظایف خود در هر زمان با افتخار پذیرا و پاسخگوی سهامداران محترم بوده و مقدم شما عزیزان را که بدون شک همراه با خیر و برکت برای شرکت می باشد، گرامی می‌دارد.

 

اهم اقدامات انجام‌شده در سال مالی مورد گزارش
– پرداخت پیش از موعد سود سهامداران از طریی سامانه سجام؛
– تصویب افزایش سرمایه شرکت به ۰۰۰/۱۲میلیارد ریال؛
– تهیه گزارش های کارشناسی در خصوص تحلیل اقتصاد جهانی، اقتصاد کلان کشور، مسائل روز صنایع مختلف، ابزارهای مالی مختلف و همچنین وضعیت سودآوری شرکت ها به عنوان منبع اصلی تصمیم گیری‌های مدیریت شرکت؛
– شرکت در جلسات آنلاین و غیرحضوری کارشناسی با هدف تبادل نظر درخصوص بررسی اثرات سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و عملکرد و برنامه‌های شرکت‌های بورسی؛
– شرکت در مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده شرکت‌های سرمایه‌پذیر در جهت صیانت از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و ایفای نقش‌های کنترلی و مدیریتی؛
– پایش و اصلاح روزانه ترکیب پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها در راستای رسیدن به پرتفوی هدف از طریق گردش دارایی‌ها و ارتقای ارزش خالص آن ها؛
– خروج تدریجی از صنایع کم‌بازده و استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه علی‌الخصوص عرضه‌های اولیه و ورود به صنایع پربازده و دارای ریسک متناسب؛
– تهیه، تدوین و ارائه بودجه شرکت در مقاطع سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و سالیانه به سهامدار عمده؛
– تهیه و ارسال به‌موقع اطلاعات، گزارش ها و صورت‌های مالی به نهادهای نظارتی و سهامدار عمده؛
– برنامه‌ریزی تامین مالی و مدیریت نقدینگی به منظور استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری
– پیگیری وصول مطالبات از شرکت‌های سرمایه‌پذیر؛
– پیگیری رفع مشکلات سرمایه‌گذاری در زمین لواسان؛
– شناسایی مشوق ها و معافیت های مالیاتی و راهکارهای بهره گیری از آن؛
– تهیه صورت تطبیق مانده تعداد سهام هر یک از سهامداران با شرکت سپرده گذاری مرکزی؛
برنامه‌های آتی شرکت
برنامه‌ها و فعالیت‌های آتی شرکت در راستای اهداف کلان شرکت در زمینه‌های ذیل طراحی
گردیده است:
– برنامه افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری سپه تا مبلغ ۲۰۰/۲۲میلیارد ریال؛
– افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری مهر و برنامه ریزی برای ورود به بازار فرابورس ایران؛
– تداوم اصلاح مستمر پرتفوی سهام با هدف کاهش ریسک و افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها؛
– بهره گیری از ابزارهای نوین مالی؛
– آماده سازی و فروش دارایی‌های راکد یا کم‌بازده در جهت تقویت سودآوری و نقدینگی شرکت؛
– ارائه خدمات الکترونیکی مطلوب به سهامداران و سایر ذی‌نفعان شرکت با هدف افزایش میزان رضایت مندی آنان؛
– پیگیری جدی وصول مطالبات معوقه از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی و با استفاده از حمایت اداره حقوقی بانک سپه از گذر راهکارهای قانونی و اجرایی؛
– اقدامات جدی جهت تعیین تکلیف زمین لواسان؛
– تقویت بدنه کارشناسی شرکت و استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری.