روایت یک سال کوشش عاشقانه برای شفافیت، ارتقاء سودآوری و کارآمدی شستا به همت مدیرانی آبدیده و کاردان و کاربلد برای مردم پاک این مرز پرگهر تجلی اقتصاد مقاومتی و گام شیرین دوم انقلاب. گزارشی که مبین سودآوری و ارزش آفرینی صد در صدی نسبت به سالیان گذشته بود که جز این کارنامه و عملکرد از این مدیران جهادی انتظار نمی رفت. تقسیم سود 99 درصدی در پایان این مجمع کام و دل سهامداران را شیرین ساخت.

اجازت می خواهد به طور خاصه از دکتر محمدی مدیر کل فرهیخته و دانشمند روابط عمومی شستا و جناب آقای وحید سبحانی کارشناس متعهد مجموعه که در پذیرایی از خبرنگاران و اصحاب خبر نمونه بوده و به گرمی میزبان اصحاب جراید می باشند و در تهیه و تنظیم گزارش دلسوزانه و خالصانه ما را یاری رساندند نهایت تقدیرو تشکر را داشته باشیم.

دکتر رضوانی فر مدیر جوان و جهادی بازار سرمایه کشورمان درگزارش جامع خود با تشریح دستاوردها و اهم فعالیت صورت پذیرفته در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) با اعلام اینکه در سایه تمهیدات اندیشیده شده و مدیریت جهادی مدیران عامل شرکت تابعه عملکرد قابل قبولی در شرکت های زیر مجموعه حاصل گردید که نتایج درخشان حاصل از سیاست گذاری و برنامه ریزی خلاقانه مدیران هلدینگ شرکت های تابعه و تلاش دلسوزانه کارشناسان، کارکنان و کارگران در سال مالی گذشته رشدی چشمگیر در ارزش آفرینی و سودآوری را برای ذینفعان ارمغان آورد تصریح کرد: توانستیم در این ابرشرکت بزرگ بازار سرمایه، گزارشی شفاف و پاک را به تایید سازمان حسابرسی و بازرس قانونی برسانیم که نشان از باور راستین به امر شفافیت در کار و اعتقاد راسخ به خرد جمعی بود . به گفته این مدیر خوش فکر همچنین رتبه اعتباری این شرکت بر اساس آخرین ارزیابی‌های معتبر A+ اعلام شد که بالاترین درجه اعتبارسنجی ارائه شده تاکنون در ایران است. مدیرعامل شستا در ادامه با تصریح این نکته که سود عملیاتی تلفیقی شستا با افزایش ۷۷ درصدی به قریب ۲۵هزار میلیارد تومان رسیده است افزود : تحقق کسب سود خالص ۱۹۲۸۳ میلیارد تومانی در شرکت اصلی یعنی افزایش ۲/۴ برابری سود نسبت به سال گذشته در سایه همین ایمان به رویش و بینش مبتنی بر خدمت راستین بوده است. بنا به اعلام دکتر رضوانی فر تمام هلدینگ‌های تابعه شستا در سود تلفیق جهش و مناسبی داشتند و همچنین هلدینگ رایتل و هلدینگ انرژی پس از چند دوره به سوددهی رسیدند و از زیان خارج شدند. در یک کلام میتوان اذعان داشت وقتی کار دست کاردان باشد و ناخدایی حاذق بر سکانداری کشتی اقتصادی هر قدر بزرگ و عظیم و به هر اندازه هم مواجه با طوفان و ناملایمات قرار گیرد میتواند آن کشتی را به ساحل آرامش و سوددهی رساند و این همان تجلی مدیریت نابی است برخاسته از دل بسیج و مکتب حریت که فرماندهی کاربلد با هنرمندی و درایت و چیدمانی هنرمندانه سرداران متعهد و متخصص خود از مالیه تا پشتیبانی از روابط عمومی تا امور سهام به خدمت خواهد گرفت تا این سرداران جهادگر در جبهه جنگ اقتصادی ، ظفر و پیشرفت را برای میهن اسلامی حاصل سازند ، دست مریزاد.
شایان ذکر است جلال بهارستان از مدیران ارشد مجموعه و معاون برنامه ریزی شستا پیشتر با تصریح این نکته که در برابر گزارش مقبول حسابرسی شده ۱۰۹ شرکت زیرمجموعه درسال گذشته این متغیر درسال جاری با رشد ۳۱ درصدی به ۱۴۲ شرکت رسیده است. بهارستان افزوده بود: برگزاری به موقع مجامع، افزایش کیفیت گزارش‌ها و افزایش گزارش‌های مقبول از مهمترین اقدامات برای برگزاری مجامع شرکت‌های تابعه شستا در سال جاری بوده و گزارش‌ توجیهی پروژه‌ها و افزایش سرمایه ها طی یک‌هفته بررسی، اصلاح و تعیین تکلیف می‌شود.قابل ذکر آنکه مجمع عمومی شستا سیگنال هایی برای سهامداران این هلدینگ و کلیت بازار سرمایه به همراه داشته که علاوه بر شفاف سازی عملکرد این مجموعه با گزارش های مطلوب از بهبود سود ، آرامشی را که این روزها به شدت در بازار بورس مورد نیاز است، به بهترین نحو ممکن سیگنالهای مثبت را در روزهای پرتلاطم و پرنوسان بازار سرمایه مخابره کرد.
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (سهامی‌عام) مورخ ۲۳/۰۷/۱۳۹۹ در محل دانشگاه علوم پزشکي ايران، مرکز همايش هاي بين المللي محمد ابن زکرياي رازي تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور ۱۹/۸۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای اکبر ترکان بود، که جنابان جلال بهارستان و اصغر گرامي در مقام نظار اول و دوم و آقای محمد حسين ملک به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۱۲۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.
دکتر رضوانی فر ، این مدیر موفق و با دیسیپلین در فرازی از گزارش جامع خود با تبیین این نکته که از روز اول قبول مدیریت بر شرکت شستا با همفکری مدیران و متخصصان توانمند و حمایت همه جانبه هیات مدیره توانستیم تجلی بخش فرمایشات مقام معظم رهبری در رونق و جهش تولید و تبلوری از موفقیت در گام دوم انقلاب باشیم اظهار داشت بیش از ۴۵ هزار نفر در مجموعه شرکت ها و کارخانه های شستا مشغول به جهاد اقتصادی بوده و در حکم سرداران و سربازان خدوم و خستگی ناپذیر در سخت ترین سالهای اقتصادی و در اوج تهدیدها و تحریم ها موفق گردیدند در امر ارزش آفرینی و سودآوری برای عموم ذینفعان خود و ملتی آزاده نقش خوشی از موفقیت را شکل دهند . محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ادامه با بیان این‌که شستا با شفافیت بیشتر توانست بالاترین رتبه کیفیت گزارش مالی را دریافت کند، گفت: با توجه به گستردگی دامنه فعالیت، تنوع شرکت‌ها و هلدینگ‌های زیرمجموعه، سابقه طولانی فعالیت و حجم عملیات در شرکت چند رشته‌ای شستا، بحمداله دریافت گزارش مقبول در شرکت اصلی و تلفیق پس از ۲۲ سال محقق گردید که شاهدی است بر کار صادقانه و از روی خلوص نیت تمام ارکان. وی در بخش دیگری از گزارش مبسوط خود با اشاره به دستاوردهای شستا در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: این دستاوردها در کنار رشد سودآوری، بیانگر کیفیت سود و شفافیت عملکرد شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه می‌باشد.مدیرعامل مدبر شستا در قسمت دیگری از گزارش خود به تعداد گزارش‌های مقبول در شرکت‌های زیرمجموعه هم اشاره کرد و افزود: تعداد گزارش‌های مقبول در شرکت‌های زیرمجموعه از ۱۰۹ گزارش مقبول در سال ۹۷ به ۱۴۳ گزارش مقبول در سال ۹۸ با رشد بیش از ۳۰ درصدی رسیده است.
مدیرعامل شستا همچنین از کسب گزارش مقبول از سازمان حسابرسی خبر داد و گفت:همچنین رتبه اعتباری این شرکت بر اساس آخرین ارزیابی‌ها A+ اعلام شد که بالاترین رتبه ارائه شده تاکنون در ایران است.
مدیرعامل شستا در ادامه افزود: سود عملیاتی تلفیقی شستا با افزایش ۷۷ درصدی به قریب ۲۵هزار میلیارد تومان رسیده است.
رضوانی فر از تحقق سود خالص ۱۹۲۸۳ میلیارد تومنی در شرکت اصلی خبر داد و افزود: این سود نسبت به سال گذشته ۴٫۲ برابر شده است.
وی در ادامه افزود: تمام هلدینگ‌های تابعه شستا در سود تلفیق رشد مناسبی داشتند و همچنین هلدینگ رایتل و هلدینگ انرژی پس از چند دوره به سوددهی رسیدند و از زیان خارج شدند.
رضوانی‌فر با اشاره به کسب سود ۱۳۰ میلیارد تومانی برای رایتل، ادامه داد: به زودی مقدمات عرضه اولیه این شرکت، آماده و اعلام خواهد شد.
مدیرعامل شستا با اعلام ورود رایتل به بورس، خبر داد: این اپراتور در زمستان ۹۹ پیش‌بینی عرضه اولیه را خواهد داشت
گزارش جامع و مبسوط دکتر رضوانی فر پیرامون اهم دستاوردها و توفیقات حاصل در سال مالی گزارش هیات ها و دکترین تدوینی و اجرائی بصورت کامل در سرفصل های زیر به سمع و نظر سهامداران حاضر در جلسه و مشاهده کنندگان آنلاین مجمع سالانه رسید که به شرح ذیل می‌باشد:
پیام هیات مدیره
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین هلدینگ چند رشته ای بورسی ایران، در چارچوب چشم انداز و استراتژی های خود، استمرار و افزایش سودآوری و ارزش آفرینی بلندمدت برای تمامی ذینفعان خود را هدف گذاری نموده است. شرکت برای نیل به این هدف اقدام به سرمایه گذاری های ملی و بین المللی و نیز سرمایه پذیری و اخذ تکنولوژی از بازارهای بین المللی در صنایع و حوزه های راهبردی می نماید. شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین هلدینگ بورسی کشور از سهولت تامین منابع مالی، سهولت فرصت یابی اقتصادی و سهولت دسترسی به منابع انسانی شایسته بهره مند بوده و می کو شد با ایجاد نظام راهبری موثر شرکتی و مدیریت علمی، افزایش تاثیرگذاری بر فضاهای کسب و کار، تقویت قابلیت مشارکت در طرح های توسعه ای جدید، دسترسی به اطلاعات روزآمد، جاری سازی ایده های نوآورانه و خلاق و توسعه فعالیت ها در عرصه ملی و بین المللی به اهداف والای خود دست یابد. همچنین این شرکت در راستای حمایت از ثبات بازار سرمایه، خود را متعهد به رعایت کلیه قوانین و مقررات بور سی و انتشار به هنگام وقایع با اهمیت خود میداند. شرکت در این مسیر، نخبه پروری و استفاده از منابع انسانی شایسته، رعایت اصول علمی مدیریت، پیگیری مسئولیت های اجتماعی، شایسته سالاری، شفافیت عملکرد، الزامات و قوانین زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای و سایر قوانین حاکم بر محیط داخلی و بین المللی را سرلوحه کار خود قرار داده است.
امید است به حول و قوه الهی و تحت توجهات حضرت ولی عصر(عج)، در سالی که با درایت مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» مزین گردیده، بتوانیم با توسعه مشارکتهای ملی و بین المللی به همراه تحقق اصول مذکور در راستای نیل به اهداف والای شرکت گام برداریم و موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم آوریم.
اهم اقدامات انجام شده طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۹
اقدامات شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی
۱- ورود به بورس شستا؛ فرآیند ورود به بورس شستا از اردیبهشت ۱۳۹۸ آغاز و پس از طی ۱۶ گام اسا سی در تاریخ ۲۷ فروردین سال ۹۹ عر ضه اولیه شستا به عنوان بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بورس صورت پذیرفت.
۲- بهبود عملکرد هلدینگ ها و شرکت های تابعه
۳- عرضه های اولیه شرکت های تابعه
۴- ادغام شرکت های کوچک مقیاس و دارای فعالیت مشابه
۵- توقف فعالیت و انحلال شرکت های کم بازده و خارج از استراتژی
۶- واگذاری شرکت ها در راستای بهینه سازی پورتفوی و خروج از بنگاه داری
۷- ساماندهی شرکت های زیان ده
۸- فروش سرک سهام و خرید سهام غیرمدیریتی
۹- بازنگری ساختار بودجه ریزی
برنامه های آتی شرکت
در راستای تحقق چشم انداز و مطابق با راهبردهای شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی و هلدینگ های تابعه، اقدامات استراتژیک در سرفصل های زیر تعیین شده است:
– عرضه اولیه (IPO) سهام شرکت ها
– ادغام شرکتهای کوچک مقیاس و دارای فعالیت مشابه
– پیگیری فرآیند قانونی و انحلال تعداد ۲۸ شرکت کم بازده و خارج از استراتژی
– کاهش تعداد شرکت های زیان ده به حداقل ممکن
– طراحی، توسعه و پیاده سازی سامانه بودجه گروه شستا
– طراحی سامانه گزارشات تحلیلی بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد از جمله تولید، فروش، وصول مطالبات و کارنامه عملکرد فصلی شرکت های سرمایه پذیر تابعه در بستر هوش تجاری
– طراحی، تدوین و اجرای مدل ارزیابی عملکرد مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران کلیدی شرکت های سرمایه پذیر تابعه
– ایجاد بانک اطلاعاتی پرسنل شرکتهای سرمایه پذیر تابعه به منظور شناسایی نیروهای مجرب و توانمند در راستای تحقق سیاست شایسته سالاری و ارتقا از درون
– ایجاد کارنامه حسابرسی و کاتالوگ دیجیتال شرکت های سرمایه پذیر
– افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی هلدینگ ها و شرکت های تابعه
ریشه در خاک
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، به عنوان بازوی اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در حفظ و صیانت از نیروهای مولد کشور در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد.
سازمان تأمين اجتماعي نه تنها بزرگترین صندوق بيمه اي کشور که يکي از بزرگترين نهادهاي بيمه اي منطقه غرب آسياسن. این سازمان، در تعامل با سازمان بين المللي تأمين اجتماعي (ISSA) در چارچوب پايداري صندوقهاي تأمين اجتماعي توجه به سرمايه گذاري را امري ضروري مي داند تا اين صندوق درگذر زمان بتوانند ارزش دارائي ها و منابع خود را حفظ کرده و از آن صيانت نمايند .
امروز پس از گذشت بیش از ۳ دهه فعاليت مستمر ، شستا به يک شرکت‌ بزرگ اقتصادي در سطح خاورميانه تبديل شده است و در آينده اي نه چندان دور به يک بنگاه اقتصادي تراز اول در سطح جهاني بدل خواهد شد.
صورت سود و زیان در گروه (تلفیقی)
در صورت های تلفیقی، با توجه به زیان ده بودن شماری از شرکت های تابعه، میزان سود ناخالص کمتر از شرکت اصلی است هرچند با ۱۱۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل، کماکان نشانه موفقیت خانواده شستا در عبور از بحران سال ۹۸ است.
در این بخش ، بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی ۴۱ درصد و هزینه های فروش، اداری و عمومی ۵۲ درصد رشد داشته اند و درآمدهای عملیاتی با ۶۹ درصد رشد کماکان روندی بیش از افزایش هزینه ها داشته است.
سهم گروه از سود شرکت های وابسته برابر این داده ها در سال ۹۸، در مقایسه با سال ۹۷، حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. سود پایه هر سهم در گروه شرکت های شستا، در سال ۹۸ با ۲۱۷ درصد رشد نسبت به سال قبل مواجه شده است.
صورت سود و زیان در شرکت اصلی
شرکت اصلی شستا در سال ۹۸، در برابر ۲۸۴ درصد رشد در درآمدهای عملیاتی، با ۶۲ درصد رشد در هزینه های فروش و عملیاتی رو به رو بوده است و این نشان دهنده تلاش موثر شرکت در کنترل هزینه های خود بوده است. سود عملیاتی شرکت در همین دوره۲۸۶ درصد رشد در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد. این موفقیت در حالی صورت گرفته است که تمامی شاخص های اقتصادی بر علیه تولید و تجارت بوده و نشانه افزایش قابل توجه بهره وری عملیات از طریق اثربخشی عملیات است.
میزان فروش
براساس داده‌های تفکیکی هلدینگ ها در سال ۹۸ میزان کل فروش در مجموعه خانواده شستا به بیش از ۹۱ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با فروش سال ۹۷ حاکی از ۶۷ درصد رشد است.
بیشترین رشد در این بخش به گروه صبا تامین تعلق داشته است که با ۲۳۶ درصد رشد فروش خود را از ۱۲ هزار میلیارد ریال به ۵/۴۱ هزار میلیارد ریال ارتقا داده است. پس از ان رایتل با ۷۵ درصد افزایش و صنایع عمومی تامین با ۶۹ درصد افزایش رشد، کارنامه سال ۹۸ خود را به پایان رسانده اند.
شرکت اصلی با ۵۸۳ درصد رشد در فروش، رشد خیره کننده ای را پشت سر گذاشته است.
پرتفوی شستا
در آینده، پرتفوی کنونی شستا با هدف بهینه سازی سرمایه گذاری و سودآوری بیشت برای سهام داران اصلاحاتی خواهد کرد. شستا در حال حاضر در صنایع کاشی و سرامیک، سلولزی و اوازم خانگی هم حضور دارد. ولی حضور اثرگذاری محسوب نشده و در شمار گروه های اصلی فعالیت محسوب نمی شوند.
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در زنجیره ارزش برخی صنایع نیز حضور دارد. حضور در زنجیره ارزش صنایع مختلف، یک راهبرد موثر برای شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های تخصصی است که به مزیت های رقابتی حضور بنگاه در بازار می افزاید و علاوه بر سودآوری بیتر، با کاهش ریسک نیز همراه است.
در پایان سال ۹۸، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در ۹ صنعت، حضوری فعالانه و پررنگ داشته است . این دسته بندی بیشتر در چارچوب شرکت های کنونی و منبعث از جایگاه شستا و شرکت های واگذار شده به آن است، این ۹ گروه عبارتند از :
۱-نفت، گاز و پتروشیمی
– پالایشگاهی – پتروشیمی – مهندسی حوزه نفت و گاز – شیمیایی
۲- کانی های فلزی و غیرفلزی
– اکتشاف و پی جویی – استخراج و استحصال – فرآوری محصول – بسته بندی
– عرضه به بازار
۳- دارو
– تحقیقاتی و دانش بنیان – تولید مواد اولیه دارو – تولید محصولات دارویی – توزیع محصولات – گروه بازرگانی
۴- حمل و نقل دریایی
– حمل و نقل دریایی – خدمات بیمه ای حمل و نقل دریایی – خدمات گمرکی و بندری
– خدمات مهندسی و دریایی
۵- سیمان و ساختمان
– تولید سیمان و کلینکر – بسته بندی – بازاریابی و فروش – حمل و نقل – عمران
۶- مالی
– بورس – بانک – بیمه
۷- فن آوری اطلاعات
– حوزه خدمات ارتباطی – فورش و بازاریابی – تحقیق و توسعه – خدمات پس از فروش
۸- انرژی و نیروگاه
– نیروگاه های بادی – نیروگاه های خورشیدی – نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی
– نیروگاه های کوچک – آب شیرین کن
۹- دامپروری
– تولید نهاده های ژنتیکی گاو شامل اسپرم و جنین – تولید اسپرم تعیین جنسیت شده
– پرورش گوساله – پرورش تلیسه – تولیدشیر
سودآوری هلدینگ ها و مجموعه های تابعه
مجموعه عملکرد ۹ هلدینگ تابعه شستا در سال ۹۸، سودی معادل ۱۹۱ هزار میلیارد ریال را خلق کرده اند که نسبت به سال قبل با ۱۷۸ درصد رشد مواجه بوده است.
در میان مجموعه هلدینگ ها، شرکت سرمایه گذاری تامین با سودآوری حدود ۴۳ هزار میلیارد ریالی، با حدود ۴۰ درصد رشد در سوداوری مواجه بوده است. سهم این گروه در سوداوری کل، از ۵۰ درصد در سال ۹۷ به ۲۰ درصد در سال ۹۸ تقلیل یافته است و نشانه عملکرد بهره ورتر کل مجموعه است.
بیشترین رشد در سوداوری در سال ۹۸ به گروه صباتامین با دو هزار درصد رشد تعلق دارد. این شرکت ۱۷۰۰ میلیارد ریالی خود در سال ۹۷ را به سود ۳۷ هزار میلیارد ریالی در سال ۹۸ بدل کرده است.
ایفای تعهدات ارزی شرکت های تابعه
برخی از شرکت های تابعه شستا، از بزرگتریین صادرکنندگان ایران به شمار می روند و در شرایطی که کشور با مساله تامین ارز مواجه بوده است آنها توانسته اند اگر چه به دشواری اما در این حوزه نیز به ایفای یک نقش ملی موثر بپردازند. مجموعه این شرکت ها در سال ۹۸ با رویکری مسئولانه به ۱۰۸ درصد تعهدات ارزی خود، یعنی بیش از تکالیف قانونی عمل کرده اند. شایان ذکر است در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نیز شرکت با ایفای ۱۰۶ درصد از تعهدات ارزی خود نقشی خوش در ارزآوری برای ایران اسلامی داشته است.
تبدیل اموال و دارایی های غیرمولد به مولد
انتقال دفتر مرکزی شرکت های تابعه شستا به محل کارخانه در راستای تمرکز زدایی و آزادنمودن دارایی های مازاد جهت تبدیل به دارایی های مولید و بومی گزینی مدیران شرکت ها یکی از سیاست های شستا برای بهینه سازی دارایی ها بوده است.
انتقال دفاتر مرکزی برخی شرکت ها در چنین چارچوبی صورت گرفت. در سال ۹۸، دفتر مرکزی ۲۷ شرکت از تهران به محل کارخانه انتقال یافت. علاوه بر آن ادغام دفاتر برخی شرکت هایی که در زنجیره ارزش هم قرار دارند نیز در دستور کار قرار دارد. با این اقدام بخش زیادی از دارایی های راکد شرکت ها در قالب فروش دفاتر آنها به دارایی مولد بدل شد. بطور کلی یعنی با ۶۴۵ املاک مازاد شناسایی شده به ارزش ۰۰۰/۵۰ میلیارد و انتقال ۵۴ دفتر در ۲۷ شرکت زیر مجموعه اش توانسته باورش را به تمرکز زدایی واقعی و اعتماد به مدیران تجلی سازد.
ارزش روز سرمایه گذاری های شرکت اصلی شستا
رشد ارزشی روز سرمایه گذاری های ملی ۲ سال اخیر به میزان ۴۷۹ درصد در ۹ هلدینگ اصلی زیرمجموعه شرکت برگ زرینی دیگری از مدیریت کاردان این مدیریت ارشد و مدیران خستگی ناپذیر و برنامه مذکور بوده است.

بهينه سازی مدیریت پروژه ها و طرح ها
شستا، همواره یکی از بزرگترین کارفرماهای پروژه های صنعتی در کشور به شمار می رود. تعدد شرکت های تابعه اعم از مدیریتی و غیر مدیریتی و نیاز مستمر به نوسازی و بازسازی و تجهیز شرکتها و تاسیسات از یکسو و توسعه یا مشارکت در اجرای طرحهای تازه، به عنوان یک مجموعه اقتصادی پویا، از دیگر سو سبب شده است تا خانواده شستا همواره درگیر اجرا یا برنامه ریزی برای اجرای پروژه های متعددی باشد. در حوزه سامان بخشی به طرح های توسعه و پروژه های شستا اقدامات ذیل در سال مالی مورد گزارش انجام شده است:
– تفکیک کلیه پروژه ها شرکت های تابعه شستا به سه دسته بندی ایجادی، توسعه ای، نوسازی و بهسازی .
– احصای پروژه های شرکت های تابعه شستا به تعداد ۲۱۹ پروژه جمعا به ارزش تقریبی بالغ بر ۷۹۳/۴۵ میلیارد تومان (به تفکیک ۳۰ پروژه ایجادی، ۱۳۶ پروژه نوسازی و بهسازی و ۵۳ پروژه توسعه ای)
– پیگیری و تهیه گزارش و تکمیل مستندات پروژه ها از جمله طرح توجیهی (FS) و مصوبات هیات مدیره در خصوص کلیه پروژه های شرکتهای تابعه شستا .
– نظارت و کنترل مستمر بر پیشرفت پروژه ها و تدوین و ابلاغ دستورالعمل شناسایی، تصویب و گزارش دهی پروژه ها به کلیه هلدینگها و شرکتهای سرمایه پذیر تایعه
تداوم عرضه اولیه شرکت ها در بورس
حضور در بورس از جمله سیاستهای مهم شستا در چارچوب ارتقای شفافیت و افزایش کارآمدی است که در سال ۹۹ با قدرت ادامه خواهد یافت. به جز عرضه اولیه سهام شستا که در خرداد روی داد. با پیوستن هلدینگ های صبا تامین و سیمان در فروردین سال ۹۹، عرضه اولیه ۱۰ درصد از هلدینگ سیمان در تیرماه ۹۹ بوقوع پیوسته است که در عمل در پایان سال منتهی به خرداد ۹۸ ، تعلق دارد. هلدینگ صنایع عمومی نیز در شمار واگذاری های آتی شستا تا پایان سال ۹۹ قرار دارد. به این ترتیب تمام هلدینگهای شستا تا پایان سال ۹۹، وارد بورس شده و شمار دیگری از این شرکتها نیز در سال مالی پیش رو وارد بازار سرمایه خواهند شد.
ساماندهی شرکت های زیان ده
بخش مهمی از فعالیتهای حوزه ساماندهی شرکت ها بر کاهش میزان زیان شرکت ها و همچنین کاهش تعداد شرکت های زیان دیده، متمرکز بوده است. این مساله، یکی از اقدامات اساسی برای IPO و یا واگذاری شرکت در آینده است که از طریق اقداماتی از جمله افزایش سرمایه، اصلاح ساختار مالی، کنترل هزینه های بهبود فرآیند تولید، کاهش هزینه های فروش و … حاصل شدند. علاوه بر آن تعداد کل شرکت های زیان ده در خانواده شستا از ۲۸ شرکت در سال ۹۷ به ۱۴ شرکت در سال ۹۸ تقلیل یافته است.
یکی از مهمترین دستاوردهای این حوزه تبدیل زیان ۵۶۸ میلیارد تومانی رایتل در پایان سال مالی ۹۷ به تراز مشت ۱۱۳ میلیارد تومانی در پایان سال مالی ۹۸ بوده است.
ارتقای شفافیت و توسعه نظارت سیستمی
راه اندازی سامانه های مدیریتی و اطلاعاتی
سیستمی شدن فرآیندهای دسترسی به اطلاعات علاوه بر بهبود نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی یکی از مهمترین روش های نظارت بر فرایندهای متعدد و پیچیده در سازمان های کلان مقیاس همچون شستا به شمار می رود.
در سال ۹۸ تلاش وافری برای سیستمی شدن تولید، دسترسی و کاربست اطلاعات در لایه های مدیریتی و نظارتی شده است. نتیجه چنین تلاشی، طراحی و استقرار سیستم هایی بوده است که در تحقق عملکرد سازمان نقش بسزایی داشته اند
وبسایت شستا، راه هموار شفافیت
وب سایت رسمی شستا به نشانی ssic.ir مهمترین بستر تعامل این سازمان با مخاطبان آن است. در طول سال ۹۸، تلاش شد تا این تعامل از همیشه شفاف تر شده و اطلاعات بیشتری به شیوه روان تری در اختیار مخاطبان آن قرار گیرد. طیف متنوعی از اطلاعات مالی و مدیریتی شرکت های تابعه در قالب دسته بندی زیر در این وبسایت موجود است. از جمله :
– صورت مالی سال ۹۷ و ۹۸ شرکت های مدیریتی شستا
– گزارشهای هیات مدیره به مجمع هلدینگ ا برای سال مالی ۹۸
– گزارش افزایش سرمایه شرکت های گروه
– اعضای هیات مدیره شرکت های گروه
– اساسنامه و چارت سازمانی شرکت های گروه
– دستورالعمل و شیوه نامه واگذاری (فروش) املاک شستا
به این ترتیب ذینفعان مختلف شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، اعم از خانواده بزرگ شستا، سهام داران، رسانه ها و نمایندگان افکار عمومی، سرمایه گذاران و تحلیل گر بازار می توانند به سادگی از طریق این وبسایت به اطلاعات جامعی در باره وضعیت کنونی شرکت ها، مدیران کلیدی آنها، عملکرد مالی هلدینگها و شرکتها، دسترسی داشته باشند. شفافیت در این زمینه سبب می شود تا هم زمینه های فسادپذیری کاهش پیدا کند و هم زمینه فشار بر مدیران در انتصاب ها کمتر شود. از آن سو زمینه های نقدپذیری توسط اصحاب فن می تواند به بهبود عملکرد مدیران منجر شود.
سامانه های سینا»سامانه یکپارچه نظارت و ارزیابی عملکرد»، سما «سامانه مدیریت اسناد»، سیما»سامانه یکپارچه مدیران و انتصابات»، سامان»سامانه ثبت و خبط املاک»، دادرس «سامانه جامع امور حقوقی و قرارداد ها و سامانه پرسش تجاری (BI) شستا از این جمله اند.

 

مشاهده گالری تصاویر این مجمع