دکترین دریس برای تعالی صنایع کاشی و سرامیک الوند
دکترین دریس برای تعالی صنایع کاشی و سرامیک الوند

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  کاشي و سراميک الوند (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۲۵ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۶۸٫۴۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  کاشي و سراميک الوند (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۲۵ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۶۸٫۴۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای محمدرضا درخشنده بود، که جنابان ناصر شجاعي و حسين سعيدي در مقام نظار اول و دوم و آقای مرتضي دريس ملاکه به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۴٫۷۹۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

نکات مطرح شده در مجمع

سهم صادرات در فعالیت شرکت در سال ۱۴۰۱ دو برابر شده و همچنین مقاصد صادراتی محصولات شرکت افزایش چشمگیر داشته است. تغییر شبکه فروش و تمرکز بر برند الوند نیز یکی از فعالیت‌های مهم مجموعه در سال مذکور بوده است.

تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌های شرکت در سال گذشته و در راستای افزایش سودآوری مجموعه بوده است. حرکت به سمت تولید محصولات پرسلان (در کارخانه الوند ۲) یک نمونه از این تغییر رویکرد در سال قبل بوده است.

کنترل بهای تمام‌شده یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که مجموعه به صورت مستمر به آن پرداخته است.

در حال حاضر بیش از ۱۷ پروژه در دست اجرا برای توسعه فعالیت‌ها و بهبود فرایندهای موجود در مجموعه فعال هستند.

اصلی‌ترین مقصد صادراتی مجموعه در سال گذشته، روسیه بوده که از ۶.۳۱۵ میلیون دلار صادرات در دوره مذکور بیش از ۵۵درصد به این کشور صادر شده است.

حاشیه سود مجموعه در سال گذشته به ۲۳درصد رسیده که نسبت به سال‌های قبل عملکرد بهتری داشته است. همچنین افزایش سهم صادرات از فروش و ایجاد بازارهای پایدار صادراتی (در عراق) از دستاوردهای مهم مجموعه در سال قبل بوده است.

مهم‌ترین ریسک‌های مجموعه در سال قبل نیز عدم ثبات نرخ ارز و رکود در بازار ساخت و ساز بوده است.

نسبت بهای تمام‌شده به فروش محصولات پرسلان از میانگین ۷۳درصد به ۶۳درصد رسیده که نتیجه بهینه‌سازی‌ها و تغییر فرایندهای مجموعه در سال ۱۴۰۱ بوده و منجر به افزایش سودآوری مجموعه شده است.

افزایش ذخایر استراتژیک مواد اولیه و قطعات مورد نیاز از ذخیره‌های ۱ ماهه به ۳ الی ۴ ماه رسیده که به بهبود ساختار بهای تمام‌شده کمک بسیاری کرده است.

برای سال‌های متعدد، شرکت در نوسازی و توسعه ضعف داشته است. پس از سال‌ها، شرکت در سال ۱۴۰۱ یک مرحله تعمیرات اساسی انجام داد که هزینه‌های مربوطه در صورت‌های مالی نیز قابل مشاهده است. انتظار می‌رود تاثیرات مثبت این تعمیرات و همچنین تجهیزات جدید خریداری شده در بهینه‌تر شدن تولید برای سال جاری مشاهده شود.

نرخ ارز وارداتی مورد استفاده برای شرکت، نرخ آزاد محاسبه می‌شود.

شرکت کاشی سازی الوند ۱۹۱.۶ میلیارد تومان معادل ۴۷۹ تومان سود برای هر سهم تقسیم کرد.

پیام هیات مدیره

نظام صنعتی کنونی جهان، موفقیت و تداوم فعالیتها را به عواملی نظیر استمرار در ارتقا کیفی محصولات تولیدی، امکان ایجاد تنوع در محصولات مطابق با سلیقه بازار، تامین حداقل مقادیر کمی محصولات و همچنین قیمت متناسب با کیفیت محصولات می داند.

بدیهی است در راستای تحقق موارد فوق، عوامل زیربنایی همچون دانش فنی و تکنولوژی، نیروی انسانی، آموزش و سازماندهی، تناسب تکنولوژی با شرایط دانش روز و مواد اولیه بکارگرفته شده، نقش مهم و به سزایی دارند. در سال ۱۴۰۱ شرکت تحت تأثیر عوامل و چالش های مختلفی از قبیل عدم ثبات نرخ ارز، تفاوت نرخ فروش ارز در سامانه های نیما و سنا، مشکلات بسیار نقل و انتقال و جابجایی ارز حاصل از صادرات به داخل کشور و انتقال ارز برای خرید کالا، عدم ثبات و افزایش در نرخ خرید انواع مواداولیه و قطعات مصرفی، افزایش بی رویه هزینه های حمل و نقل، در مقاطعی عدم دسترسی به شبکه های حمل ونقل، مربوطه روبرو بوده است. شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند در سالی که گذشت، علیرغم همه مشکلات جاری توانست با بهره گیری از برنامه های استراتژیک و میان مدت اهداف مربوطه در خصوص تحقق توسعه بازارهای صادراتی و همچنین در راستای اجرای استراتژی تولید محصولات متمایز با به کارگیری تکنولوژی های روز، گامی بلند در اجرای برنامه های پیش بینی شده بردارد. خانواده بزرگ صنایع کاشی و سرامیک الوند همچنان بر این باور است، اجرای برنامه های بهبود مستمر کیفی، افزایش ظرفیت تولید، افزایش تنوع محصولات متناسب با نیاز بازار، به روزرسانی ماشین آلات و تجهیزات و دانش فنی و تدوین اجرای برنامه های استراتژیک شرکت و تمرکز فعالیت شرکت در زمینه تولید انواع محصولات ناب کاشی و سرامیک از مهمترین عواملی هستند که باعث رشد و ارتقاء فعالیت شرکت و به تبع آن درآمدهای شرکت خواهد شد. توسعه از طریق ایجاد واحدهای جدید تولیدی و تکمیل سبد محصولات سرامیکی از دیگر برنامه های آتی شرکت میباشد. شرکت تلاش دارد به کمک دوره های آموزشی طراحی شده و با ارتقاء درک مسئولیت سازمانی، فرهنگ سازی لازم را در این خصوص انجام داده و در جهت توسعه این فرهنگ همچنان کوشا و پیگیر باشد. اهداف مهم شرکت در سال ۱۴۰۲ که با تالش و همکاری کلیه کارکنان امید تحقق آن را دارد:

الف) بهره برداری حداکثری از پروژه افزایش ظرفیت تولید محصولات

ب) افزایش مبلغ فروش و حفظ و ارتقاء روند سودآوری شرکت حتی الامکان متناسب با افزایش هزینه ها

ج) تولید محصولات کیفی و متمایز جدید و مورد انتظار بازار

د) توسعه بازارهای داخلی با عرضه محصوالت جدید و ایجاد سبد متنوع

هـ) توسعه بازارهای صادراتی با افزایش کیفی محصولات

و) حضور در بازارهای جدید بین المللی

ز) اجرای پروژه تولید محصولات پرسلانی سایز بزرگ (نیمه اسلپ) با رویکرد تولید محصولات متمایز

شرکت بر این باور است که توسعه، رشد و موفقیت شرکتها در دنیای صنعتی فعلی، مرهون درک صحیح الزامات بازارهای هدف، هوشمندسازی، چابک سازی و استفاده به موقع از فرصتهاست. از این رو همواره در کنار فعالیتهای جاری، استراتژی مطالعه بازارهای آتی و تعریف پروژه های جدید را در دستور کار قرار داده است.

برنامه های آینده شرکت

 الف ) اطلاعات مربوط به برنامه های سال آتی شرکت

اهم فعالیتهایی که متناسب با اهداف و استراتژی های شرکت در سال ۱۴۰۲ پیش بینی میگردد

  • طرح توسعه شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند(سهامی عام) مطابق بودجه .
  • خرید دستگاه چاپ دیجیتال جهت کیفیت بخشیدن به محصولات چاپی
  • پروژه های هم افزایی مانند تملک در معدن و تولید جـوهر چـاپ دیجیتـال بـا همکـاری شـرکتهای همگروه در دستور کار شرکت قرار دارد
  • پیاده سازی کامل اصول حاکمیت شرکتی

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»