دکترین درخشان حجت اله برامکی در کسب دستاوردهای متعدد برای «وپترو»
دکترین درخشان حجت اله برامکی در کسب دستاوردهای متعدد برای «وپترو»

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۵٫۱۱ در محل ساختمان شرکت بين المللي بازرسي کالاي تجاري IGIبرگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۶۹٫۷۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۵٫۱۱ در محل ساختمان شرکت بين المللي بازرسي کالاي تجاري IGIبرگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۶۹٫۷۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای قاسم عابدزاده شوکي بود، که جنابان احمد دارستاني فراهاني و عليرضا اسکندري در مقام نظار اول و دوم و آقای حجت اله برامکي يزدي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۲٫۳۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۴٫۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دکتر حجت اله برامکی در ابتدای گزارش حامع خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت به تبیین بخشی از دستآوردهای مالی و عملیاتی هلدینگ PIIC و شرکت‌های تابعه آن پرداخت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در ادامه گزارش خود ‌از روند افزایش سودآوری در سال مالی گذشته و تلاش جهت حفظ روند سوددهی پایدار این هلدینگ چند رشته‌ای خبر داد.

دکترحجت الله برامکی یزدی همچنین ضمن قدردانی از زحمات تمام همکاران در مجموعه PIIC و شرکت‌های تابعه عنوان کرد درآمد عملیاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی نسبت به سال مالی گذشته ۹۹ درصد، سود عملیاتی ۱۰۴ درصد و سود خالص ۳۱۹ درصد با افزایش روبرو بوده است.

برامکی افزود: یکی از بزرگترین دستآوردهای این سال مالی را می‌توان به نتیجه رساندن پرونده NPC نام برد که از نکات قابل توجه آن رفع عوارض ناشی ازصدور حکم قطعی علیه شرکت نظیر توقیف حساب‌ها و سهام متعلق به هلدینگ، جلوگیری از افزایش خسارات تاخیر تادیه ناشی از عدم‌ پرداخت بدهی و در نهایت ایجاد مخاطره در ادامه فعالیت هلدینگ ذکر کرد. دستآوردهای دیگر این هلدینگ نیز همچون تاسیس اولین مرکز نوآوری و اولین صندوق جسورانه در گروه شستا، اتمام پروژه فاز ۳ در شرکت دوده صنعتی پارس و تولید گرید پی‌تایپ در شرکت کربن ایران برای اولین بار در کشور قابل ذکر است.

مدیرعامل موفق و با دیسیپلین شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در فرازی دیگر از گزارش خود به تبیین برنامه آتی هلدینگ پرداخت و راه‌اندازی کامل کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه، توسعه سرمایه‌گذاری‌ در کسب و کارهای دانش بنیان و فناورانه جدید، بهبود درآمدزایی و کاهش بهای تمام شده و مدیریت هزینه‌ها در شرکت‌های تابعه، توسعه روش‌های تامین منابع مالی، توسعه پروژه‌ها در شرکت‌های تابعه، مدیریت بهینه سرمایه‌های انسانی گروه را از اهم این موارد اعلام کرد.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • در سه شرکت صنایع لاستیکی سهند، دوده صنعتی پارس و شیمی بافت چند پروژه مصوب وجود دارد. صنایع لاستیکی سهند سه پروژه ایجادی و یک پروژه توسعه‌ای دارد که آغاز شده و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد. دوده صنعتی پارس یک پروژه توسعه‌ای داشت که به اتمام رسید و شیمی بافت هم یک پروژه نوسازی و بهبودی دارد که در ماه‌های آتی به اتمام می‌رسد.
  • اولین و بزرگ‌ترین دستاورد شرکت، حل پرونده حقوقی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که عدد از ۷۶۰ میلیارد تومان به ۵۰۶ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. ۳۰درصد به ‌صورت نقد پرداخت شد و حدود ۶۰ میلیارد تومان قسط‌بندی شده که قسط اول هم پرداخت شده است.
  • انعقاد قرارداد تعمیرات و راه‌اندازی کارخانه اسید سیتریک یکی از دستاوردهای وپترو در سال مالی مورد گزارش است که تعمیرات اساسی انجام شده و در مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی قرار دارد.

  • راه‌اندازی دستگاه تولید پالت در شرکت شیمیایی فرآورد قشم، تولید گرید P TYPEدر شرکت کربن ایران، تملک سهام در شرکت وساخت و کسب سه کرسی مدیریتی، فعال‌سازی شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش و دریافت مجوز تأسیس اولین صندوق جسورانه برای هلدینگ در گروه شستا برخی از اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۱ است.
  • در سال مالی مورد گزارش، دو پرونده حقوقی به ارزش ۵.۹۶۷ میلیارد ریال حل شده است.
  • برنامه‌های آتی شرکت عبارتند از‌: بررسی جهت انتخاب بهترین طرح جهت جایگزینی و خروج کارخانه کربن ایران از اهواز، اصلاح ساختار و ادغام شرکت‌های گروه گاز لوله، سرمایه‌گذاری جدید در طرح‌های تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی با ارزش افزوده بالا و فزایش درآمدهای عملیاتی شرکت‌ها با استفاده از بسترهای شفاف مانند بورس کالا.
  • افزایش سرمایه و عرضه شرکت‌های زیرمجموعه در دستور کار وپترو است.
  • خرید تجميعی مواد اولیه در شرکت‌هایی با حوزه فعالیت مشابه، یکی از برنامه‌های شرکت برای مدیریت و کنترل هزینه است.
  • درخصوص آلیانس ابتدا باید مشکلات بین هلدینگ خلیج فارس و سهامدار ۲۰درصدی فیلیپین رفع شود و بعد از آن در مورد اینکه با دارایی‌های آلیانس چه می‌شود کرد، با هلدینگ خلیج فارس به راه حل مشترکی برسیم. بنابراین فعلا باید صبر کرد.
  • استراتژی شرکت برای وساخت به عنوان دارایی جاری نگهداری شده برای فروش لحاظ شده است و برای این فرآیند در ابتدا باید ارزش‌گذاری انجام شود که این موضوع هم منوط به اخذ گزارش کارشناسی قیمت سهم است و در حال حاضر فرآیند آن شروع شده، اما زمان‌بر است. همچنین بازاريابی آن هم شروع شده و امید است این موضوع در سال جاری به نتیجه برسد.
  • راه‌اندازی کارخانه اسید سیتریک در دو فاز ۶ماهه و ۱۰ماهه بوده که فاز اول از مهرماه ۱۴۰۱ شروع شده است.
  • در افزایش ظرفیتی که در شیمی بافت محقق شد، نگاهی به خوراک وجود نداشت و تنها علت کاهش تولید این شرکت، کاهش خوراک است. از جمله ریسک‌های سنوات گذشته شیمی بافت این است که بعضی از سورس‌های تأمین ماده اولیه رفینیت با کیفیت پایین‌تری تولید می‌کند. راهکار اول این است که سورس‌های خوراک افزایش پیدا کند که برای این کار به سراغ مسیر واردات رفتیم، اما به دلیل اینکه قیمت‌ها به صرفه و صلاح شرکت نبود به نتیجه نرسید و کماکان در حال پیگیری است. راهکار دومی که پیش‌بینی شده، پروژه تغلیظ خوراک است. این پروژه بهبود در شیمی بافت طراحی و بحث‌های اولیه اجرا شده و زمان آن زیر یک سال است.
  • در پرونده MBCبدهی‌ها را پرداخت کردیم و هر زمان نامه ملی پتروشیمی به اجرای احکام مبنی بر اینکه شرکت تعهدات خود را انجام داده ارسال شود، سهام شیمی بافت از توقیف خارج شده و کارهای عرضه اولیه آن انجام می‌شود. ضمن آنکه در حال حاضر هم برخی کارها مانند ارزش‌گذاری در حال انجام است.
  • یکی از پروژه‌هایی که برای شیمی بافت در دستور کار داریم و هنوز مصوب نشده، استخراج بوتن ۱ است.

  • سند بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری یا همان IPSشرکت طراحی شده و بعد از فروش وساخت طبق این سند تعیین تکلیف می‌شود که چه سرمایه‌گذاری و به چه میزان انجام شود.
  • خرید ساختمان از سیمان تأمین بنابر نیاز شرکت برای تجمیع شرکت‌های تابعه انجام شده است.
  • شرکت برنامه ادغام هامون کیش را ندارد و بازوی سودآوری کوتاه مدت از بازار سرمایه در وپترو هامون کیش است و تبدیل به نهاد مالی و IPOاز برنامه‌هایی است که شرکت برای هامون کیش دارد.
  • چند روز گذشته مجوز صادرات MTBEگرفته شد.
  • انتقال کارخانه کربن ایران از اقدامات آتی شرکت بوده و چندین سند در حال بررسی است. ضمن آنکه یکی از پروژه‌های جدی کربن ایران طرح‌های سرمایه‌گذاری است و بعد از اتمام عملیات طرح جدید انتقال کارخانه انجام می‌شود.
  • قرارداد تولید P TYPEبرای امسال ۵ هزار تن است.

پخش یک نماهنگ زیبا که به همت روابط عمومی کوشای شرکت تهیه و بخوبی در آن تاریخچه و پتانسیل  بالای این مجموعه و شرکت های تابعه آن به سمع و نظر سهامداران رسید، برگزاری مجمع در نهایت نظم و میزبانی شایسته از ذینفعان، حضور پرشمار مدیران و معاونین شرکت های تابعه، حضور مدیران ارشد هلدینگ تاپیکو و شستا که نشان از ارج و قرب ویژه دکتر برامکی و جایگاه برتر شرکت «وپترو» در بین این مجموعه ها می باشد، اعلان داشتن ۱۳ شرکت زیرمجموعه دارای سبد مدیریتی، رشد درآمد عملیاتی از ۳۸۱ میلیارد به ۷۵۹ میلیارد، رشد حاشیه سود خالص از ۱۱ درصد سال مالی ۱۴۰۱ به ۳۶ درصد سال مالی ۱۴۰۲ ، ارتقاء ۳۱۹ درصدی سود خالص در شرکت اصلی، تشریح بهبود عملکرد تولیدی، بازدهی۱۲۳ درصدی «وپترو» برای سهامداران طی یک سال مورد گزارش در حالی که بازدهی شاخص کل ۴۶ درصد بوده است، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ، تقدیر از ۳ تن از سهامداران قدیمی شرکت که با ابتکار«وپترو» صورت پذیرفته و مورد اقبال فراوان قرار گرفت، نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت با اصحاب رسانه و تعامل صمیمانه جناب بخشی مدیر فرهیخته روابط عمومی شرکت که از مدیران خوشفکر این حوزه می باشد با خبرنگان جهت پوشش خبری، اظهار خوشحالی حداکثری سهامداران و ذینفعان حاضر از عملکرد درخشان مدیریت و تحول شگرفی که در فرایندها طی سال ۱۴۰۱ در«وپترو» صورت گرفته و منتج به رشد چشمگیر سودآوری مجموعه گردیده است از نکات خواندنی این دو مجمع بود.

پیام هیات مدیره

مقدم کلیه صاحبان سهام، نمایندگان محترم آنها، نمایند ه محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی شرکت و اصحاب رسانه را به مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی گرامی می داریم و خداوند را شکرگزاریم که بار دیگر در سایه الطاف بی دریغش توفیق خدمت و پاسخگویی به سهامداران را به ما عطا فرموده و ما را برآن داشت تا با اتکا به حمایتهای شما سهامداران محترم، تمام توان خود را در توسعه و شکوفایی گوشه ای از اقتصاد ایران عزیزمان به کار گیریم.

علیرغم تمام مشکلات و نوسانات سیاسی و اقتصادی که درسال گذشته حادث گردید، با توکل به نیروی لایزال الهی، ما در این شرکت با انسجام کامل مدیریتی و همدلی تمامی همکاران و با تکیه بر اعتبار و اعتماد سهامداران، همواره در جهت ارزش آفرینی و ایجاد ثروت برای صاحبان سهام کوشیده ایم و معتقدیم که حفظ دستاوردهای گذشته و دستیابی به اهداف پیشرو، رویکردی دقیق تر و تخصصی تر از گذشته را، به همراه تلاشی مستمر و همه جانبه می طلبد و امید داریم که شاهد نیل به اهداف سازمانی و حضور قدرتمند و موفق شرکت در فضای کسب و کار در سال های آتی باشیم.

درخاتمه توفیق و سرافرازی سهامداران، کارکنان شرکت و همه ذینفعان را از ایزد منان خواستاریم.

اهداف مدیریت و راهبردهای مدیریت برای دستیابی به آن هدف (برنامه های آتی شرکت)

مهمترین هدف مدیریت در گروه و شرکت اصلی “افزایش بازدهی دارایی ها و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود” می باشد، که در این خصوص راهبردهای زیر تعریف شده اند:

  • اصلاح ساختار مالی شرکت اصلی و شرکت ها ی تابعه
  • اصلاح سبد سرمایه گذاری شرکت اصلی و شرکتهای گروه
  • استقرار نظام حاکمیت شرکتی و کنترل عملکرد شرکتها در راستای اهداف تدوین شده
  • عارضه یابی و رفع مشکلات شرکت های تابعه در قالب کمیته های تخصصی
  • استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه در تأمین مالی
  • فعالیت مؤثر در زمینه بازارگردانی سهام شرکت های گروه
  • تقویت پرتفوی کوتاه مدت بورسی شرکت در راستای نقدشوندگی
  • انجام اقدامات لازم به منظور خروج از سرمایه گذاری های ناکارآمد، کم بازده و زیان ده
  • استقرار نظام ارزیابی هیئت مدیره شرکتهای تابعه
  • گسترش فعالیت های شرکتهای تابعه و حضور در بازارهای داخلی و بین المللی
  • افزایش بهره وری شرکت های تابعه و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود
  • افزایش بهره وری منابع انسانی با استفاده بهینه از ظرفیت های موجود
  • تعیین تکلیف و شرکت های پلیکا و شاخص(در حال انحلال)
  • اصلاح ساختار شرکت گازلوله (ادغام شرکتهای لوله دوجداره قدر ، تولیدی گازلوله)
  • تعیین تکلیف دارایی های غیرمولد (فروش املاک مازاد)
  • فراهم نمودن شرایط ورود شرکت های تابعه به بازار سرمایه
  • راه اندازی کارخانه تولید اسید سیتریک در کرمانشاه
  • اجرای طرح های توسعه ای شرکت های زیرمجموعه

طرح های دردست مطالعه

  • اجرای طرح تولید تسمه نقاله سیمی و افزایش ظرفیت برای تسمه نقاله منجیددار
  • طرح تولید محصولات جدید در شرکت پتروشیمی شیمی بافت
  • بررسی و اجرای طرح انتقال کارخانه کربن ایران به خارج از شهر اهواز
  • بررسی و اجرای طرح مطالعاتی بازیافت اسید در سایت دو مجتمع پتروشیمی شیمی بافت
  • طرح بررسی بازار کشورهای ترکیه، هند، پاکستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی به منظور توسعه صادرات کربن بلک

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»