حمایت عملی از ایده‌های فناورانه و دانش بنیان ها
حمایت عملی از ایده‌های فناورانه و دانش بنیان ها

چرخه حمایت از ایده‌های نوین و دانشی تا مرحله تبدیل شدن به محصولات قابل عرضه به بازار، رسالت اصلی واحدهای نوآوری و انتقال فناوری است . از طرفی موفقیت مراکز نوآوری مستلزم پژوهشهای بنیادی و در نهایت همکاری مراکز دانشگاهی، دولت و صنعت در جهت طراحی محصولات جدیدی میباشد که بتوان بر اساس دستاوردهای این […]

چرخه حمایت از ایده‌های نوین و دانشی تا مرحله تبدیل شدن به محصولات قابل عرضه به بازار، رسالت اصلی واحدهای نوآوری و انتقال فناوری است . از طرفی موفقیت مراکز نوآوری مستلزم پژوهشهای بنیادی و در نهایت همکاری مراکز دانشگاهی، دولت و صنعت در جهت طراحی محصولات جدیدی میباشد که بتوان بر اساس دستاوردهای این تحقیقات آنها را به بازار عرضه کرد . از این رو، مدیران مراکز نوآوری با هدف حمایت از ایده های خلاقانه – با چشم‌انداز توسعه فن‌آفرینی – از طریق ایجاد بسترهای حمایتی مناسب، زمینه پرورش ایده‌های نو و کاربردی را به عنوان نخستین گام چرخه فراهم می‌آورند . از آنجا که مراکز نوآوری نقش مهمی در توسعه دانش بنیادی و در نهایت تبدیل آن به ثروت ایفا می کنند. در هلدینگ بیدسیم به عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی صنعت شوینده کشور،با دستور دکتر نعمت الهی مدیرعامل مجموعه یک مرکز نوآوری تاسیس شده که در آن بطور جدی به مقوله آینده پژوهی صنعت شوینده و اهتمام به شرکت های دانش بنیان پرداخته میشود . در این مورد با دكتر علي شجاعي که رييس مركز نوآوري و انتقال فناوري شركت مديريت صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر میباشند مصاحبه ای خواندنی داشتیم .

 

 

توضیح کوتاهی در مورد مرکز نوآوری و انتقال فناوری شرکت مدیریت صنعت شوینده بفرمایید؟
در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (دامه برکاته) و همجنین تاکید ریاست محترم جمهوری در جلسه معرفی اعضاء کابینه به مجلس به منظور تغییر رویکرد دولت از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان و همچنین سیاست ها و راهبردهای کلان گروه توسعه ملی در حوزه نوآوری ،مرکز نوآوری و انتقال فناوری مدیریت صنعت شوینده در ۱۱ محور کلان در جلسه شماره ۶۷ هیئت مدیره با اکثریت آراء تصویب و آغاز به کار کرد.
از جمله محورهای کلان رسالت مرکز می توان به :
۱) تحقیق و توسعه مدرن صنعت و دانشگاه ، انتقال تکنولوژی و نوآوری سازمانی
۲) رصد خانه فناوری و نوآوری در حوزه آینده پژوهی صنعت شوینده
۳) شتاب دهندۀ کالای تند مصرف FMCG و مالی
۴) ارتقاء،یکپارچه سازی و پایش (مانیتورینگ)مستمر زنجیره ارزش و تآمین
۵) ایجاد صندوق سرمایه گذار‌ی خطر پذیر (VC)
۶) ابر طرح های صنعت شوینده Big Project
۷) رویدادهای بین المللی صنعت شوینده
اقدمات انجام شده و در دست اقدام مرکز نوآوری و انتقال فناوری را نام ببرید؟
۱:ایجاد مرکز نوآوری و انتقال فناوری هلدینگ صنعت شوینده
۲:برگزاری اولین رویداد فناورانه کشوری صنعت شوینده به صورت PITCH
۳:تفاهم نامه مشترک با شرکت نوآوران توسعه ملی
۴:برگزاری هفت شب فناورانه
۵:تفاهم نامه مشترک با سازمان مدیریت صنعتی
۶:ساختارسازی فناوری و نوآوری در شرکت های تابعه
۷:تامین زیرساخت بخش شتاب دهی و رشد مرکز نوآوری هلدینگ صنعت شوینده
۸:تدوین و ویرایش سند استراتژی هلدینگ صنعت شوینده و شرکت های تابعه
۹:ایجاد رصدخانه فناوری صنعت شوینده
۱۰:تفاهم نامه مشترک و آغاز فعالیت اجرایی با ستاد ویژه فناوری‌های نانو و شبکه تبادل فناوری
۱۱:تفاهم‌ نامه مشترک و آغاز فعالیت اجرایی با معاونت علمی ریاست جمهوری
۱۲:تفاهم نامه مشترک با صندوق پژوهش‌های فناورانه و نوآورانه
۱۳:آغاز عملیات اجرایی تعریف ۲۰ رساله دکتری و ارشد و ۱۰دوره پسادکتری متناسب با نیاز صنعت شوینده با همکاری صندوق پژوهش های فناورانه و نوآورانه
۱۴:برگزاری دوره های کوتاه مدت اپراتوری و تخصصی کارگری با همکاری دانشگاه فنی و حرفه ای
۱۵:ایجاد کنسرسیوم بین المللی فناوری و نوآوری در حوزه شوینده
۱۶:شبکه سازی مرکز نوآوری و انتقال فناوری با کلیه دانشگاه‌های برترداخلی
۱۷:شبکه سازی مرکزنوآوری و انتقال فناوری با دانشگاه‌های برترخارجی
۱۸:ارتباط با پارک های علم و فناوری ترکیه، مالزی…
۱۹:تعریف ۳تا ۷ پروژه مشترک و هم‌افزا در حوزه فناوری نانو با مشارکت تبادل فناوری و ستاد نانو
۲۰:احصاء نیازها جهت تعریف Big Project ابر پروژه‌های هلدینگ صنعت شوینده
۲۱:شبکه سازی با صنایع بهداشتی و آرایشی داخلی
۲۲:احصاء چالش‌های فنی، لیست مواد اولیه وارداتی، پیشنهادهای تحقیق و توسعه‎‌های شرکت‌های تابعه و غربال‌گری
۲۳:ایجاد دبیرخانه دائمی مرکز نوآوری و انتقال فناوری
۲۴:رایزنی با شرکت‌های دارویی و شبکه سازی جهت تولید محصولات پزشکی- بهداشتی
۲۵:ایجاد زیرساخت و بسترسازی حوزهICT
۲۶:تفاهم‌نامه مشترک با دانشگاه آزاد کشور
۲۷:به‌روزرسانی سایت هلدینگ صنعت شوینده
۲۸:پیگیری اجرایی سازی سامانه فروش آنلاین محصولات بهداشتی آرایشی و…
۲۹:پیگیری جاری‌سازی ISO های مختلف در شرکت‌های تابعه
۳۰:پیگیری ایجاد زیرساخت و پلتفرم امن حفظ حقوق مادی و معنوی
۳۱:تدوین تقویم سالانه برگزاری همایش‌ها، رویدادها و سمینار‌های تخصصی
از نظر شما سرفصل های آسیب شناسی و موانع توسعه و جاری سازی نوآوری در گروه شوینده چه مسائلی می باشند؟
۱:تفکیک نبودن بودجه های مربوط به پژوهش ،فناوری،نواوری ،تحقیق و توسعه
۲:تعیین ساز و کار و ساختار نوآوری مشخص
۳:در نظرگیری بخشی از سود سالانه هر شرکت به صورت ویژه جهت توسعه نوآوری
۴:عقب ماندگی فرهنگ در حوزه نوآوری
۵)نبود سند استراتژیک تحقیق و توسعه هر شرکت به صورت ویژه و با چشم انداز مشخص
۶)کنترل و نظارت بر بودجه های تحقیق و توسعه وجلوگیری ازانحراف تخصیص ردیف بودجه های مربوط به حوزه نوآوری و تحقیق و توسعه به حوزه های دیگر
۷)نبود سند استراتژی حوزه فناوری اطلاعات ( در حال تهیه )
۸)توسعه و یکپارچه سازی زیر ساخت حوزه ICT
۹)تبدیل چرخه تولید و فروش خطی به چرخه تولید و فروش LOOP
۱۰)بارورسازی بیشتر نظام پیشنهادات ودر نظرگیری مشوق ها در حوزه نوآوری (جایزه مسابقه-…)
۱۱)شفاف سازی فرآیندهای بازرگانی، توسعه پلتفرم های خرید و فروش و جلوگیری از واردات محصولات مشابه داخلی
۱۲)کاهش هزینه تولید محصولات (استفاده از محصولات نانو-بومی سازی مواد اولیه …)
۱۳)توسعه و الزام شرکت ها به فعالیت در بستر پلت فرم ها PLATFORM
۱۴)نبود توجه ویژه به حوزه طراحی صنعتی، بسته بندی و چاپ
۱۵)تولید محصولات سبز
۱۶)تولید محصولات قابل رقابت و دارای استانداردهای لازم جهت صادرات به اروپا و حوزه خلیج فارس ….
۱۷)تولید محصولات متناظر با تحقیقات و مطالعات بازار
۱۸)رصدفناوری و آینده پژوهی
۱۹)تعامل با دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان
۲۰) نبود شتاب دهنده کالاهای تند مصرف و مالی ( فین تک )
۲۱)ورود به حوزه اقتصاد دیجیتال
۲۲)فروش و توزیع های آنلاین
۲۳)سخت گیری یشتر در استخدام نیروهای انسانی، بویژه در واحدهای (تحقیق و توسعه و فنی)
۲۴)تعریف ساز و کار منسجم تعریف – احیاء – اجرا و نظارت بر پروژه
۲۵)توجه به موضوع پرورش نیروهای مبتکر، خلاق و متخصص
۲۶)ایجاد تحقیق و توسعه مشترک بیدسیم با دانشگاه‌های برترداخلی و خارجی – صنایع داخلی و خارجی
۲۷)آموزش زبان‌های خارجی، نرم‌افزارهای مهندسی و صدورگواهی‌نامه‌های معتبر مهارتی و آموزشی با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات معتبر داخلی و خارجی
اقدامات مرکز نوآوری برای جاری سازی نوآوری مطابق برنامه های کلان گروه توسعه ملی و شرکت توسعه صنایع بهشهر را تشریح بفرمایید؟
– پیگیری، نظارت و الزام تحقیق و توسعه شرکت های تابعه به ارائه و پیش بینی برنامه های خود در جهت بومی سازی و کاهش هزینه تولید محصولات
– پیگیری، نظارت و الزام تحقیق و توسعه شرکت های تابعه به احیاء، تعریف، معرفی یا ارتقاء تولید محصولاتی با قابلیت توسعه صادرات
– تدوین سند استراتژیک تحقیق و توسعه هر شرکت به صورت تفکیک شده یا گنجانده شدن استراتژی های تحقیق و توسعه در راستای سیاست های کلان گروه توسعه ملی در اسناد استراتژیک هر شرکت.
– در حوزه بودجه : از تمامی شرکت ها خواسته شده است که از این پس ردیف بودجه های مربوط به حوزه نوآوری ،پژوهش ،فناوری و تحقیق و توسعه را به صورت تفکیک شده و با قابلیت رصد سوددهی و بازدهی از طریق واحدهای مالی هلدینگ مدیریت صنعت شوینده و توسعه صنایع بهشهر پیش بینی و در دستور کار قرار دهند و در مقاطع مختلف سال این بخش از صورت های مالی مورد ارزیابی جدی توسط واحد مالی و مرکز نوآوری شرکت قرار خواهند گرفت.
– پیاده سازی و یکپارچه سازی مدیریت دانش در شرکت ها
– بهم رسانی، سرمایه گذاری و حمایت از ایده ها و محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان به تعامل رسیده با شرکت های تابعه
– توسعه تحقیقات بازار و یکپارچه سازی بازاریابی و برندینگ
– پیگیری توسعه و رشد استفاده از پلتفرم ‌های آنلاین موجود
– تعامل بیشتر با دانشگاه های برتر و اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور و استفاده از ظرفیت های مشترک شرکت به پخش و شرکت های تابعه درجهت ورود به حوزه فروش آنلاین
– بسترسازی ،ارتقاء ویکپارچه سازی حوزه ict در تمامی مولفه ها و….
از جمله اقداماتی است که طی ۶ماه گذشته صورت پذیرفته است.
در خصوص جذب ایده های فناورانه و نوآورانه اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور تا کنون مرکز نوآوری چه اقداماتی را انجام داده است؟
تاکنون دو رویداد کشوری با همکاری شرکت نوآوران توسعه و دانشگاه صنعتی امیراکبیر برگزارگردیده است که از اولین رویداد فناورانه صنعت شوینده کشور تاریخ ۳۰/۰۶/۱۴۰۰ در سالن اجتماعات سازمان مدیریت صنعتی برگزار و از ۳۱ طرح برگزیده شده تعداد ۵ طرح به عنوان طرح های نهایی انتخاب گردیده است.
در رویداد دوم که هلدینگ و شرکت های تابعه تنها حامی معنوی آن می باشند دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به برگزاری و فراخوان شرکت های فناور تحت عنوان چهارمین رویداد کشوری صنعت آرایشی ،بهداشتی و دارویی با کارگزاری شرکت ایده‌‌بازار در تاریخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۰ نموده‌است.که در مجموع ۱۷ طرح برگزیده مورد ارزیابی نمایندگان شرکت‌های تابعه مدیریت صنعت شوینده قرار گرفته‌اند و انشالله بزودی طرح‌های برگزیده فرایند بهم رسانی با شرکت‌های تابعه و مرکزنوآوری هلدینگ را طی خواهند نمود.
استراتژی شما برای توسعه نوآوری در هلدینگ مدیریت صنعت شوینده و شرکت های تابعه چیست؟
ببینید نوآوری مفهومی جامع با قابلیت بسط به تمامی ارکان، حوزه ها ، بخش ها و فرایندها را دارد.اما آنچه ما دنبال میکنیم در کوتاه مدت و میان مدت؛ نوآوری در بخش هایی است که سیاست گذار های کلان مثل گروه توسعه ملی و شرکت توسعه صنایع بهشهر و همچنین هلدینگ مدیریت صنعت شوینده مطابق با نقشه راه و اهداف استراتژیک خود به صورت سالانه دنبال میکنند. شایان ذکر است که مرکز فقط ۶ ماه از آغاز به کار آن می گذرد ،اما مطابق با نقشه راه و سند استراتژیک هلدینگ مدیریت صنعت شوینده ،استراتژی امسال مرکز نوآوری بیشتر تمرکز به جهش صادرات،کاهش بهای تمام شده محصولات، افزایش سهم محصولات نوآوری شده، بهره مندی از ابزارهای نوین مالی و فناوری های نوآورانه ماندد حوزه های فین تک و سرمایه گذاری خطر پذیر از محل سود انباشته، آینده پژوهی، عمق بخشی نوآوری به لایه های پایین تر سازمان و شرکت های تابعه، ساختارمند کردن نوآوری در شرکت های تابعه، بسترسازی، ایجاد و ارتقاء زیر ساخت های حوزه ict، جاری سازی فرهنگ نوآوری در گروه شوینده، ایجاد هسته های اولیه فناور بین دانشگاه ها و شرکت های تابعه، شبکه سازی با دانشگاه ها ،سازمان ها و نهادهای مرتبط با حوزه نوآوری، معرفی مرکز به اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور،کمک به یکپارچه سازی مدیریت بازاریابی و برندینگ، معرفی ظرفیت شرکت های تابعه و هلدینگ به دانشگاه ها و اکوسیستم فناوری و نوآوری و…از جمله موارد مهم برنامه های امسال هستند.
برنامه های آتی مرکز نوآوری و انتقال فناوری شرکت مدیریت صنعت شوینده چه مواردی می باشد؟
۱:راه اندازی و توسعه شتاب دهنده صنعت شوینده
۲:تحقیق و توسعه مشترک با شرکت های خارجی
۳:توسعه و صادرات دانش فنی
۴:برگزاری کمپ های استارتاپی برای شناسایی استعدادها و تشکیل تیم های استارتاپی
۵:ایجاد و توسعه رصدخانه فناوری
۶:آینده پژوهی و بهینه کاوی عام و تخصصی شوینده
۷:ایجاد جریان یکپارچه و مرتبط متشکل از R&D و نواوری
۸:ایجاد دبیرخانه دائمی شرکت های دانش بنیان
۹:پیاده سازی سیستم جامع مدیریت نوآوری
۱۰:ایجاد ساختارتعامل با مراکز آموزشی و پژوهشی
در پایان اگر مطلبی مانده است درخدمت هستیم؟
بنده به نوبه خودم تقدیر و تشکر دارم از مدیرعامل محترم جناب آقای دکتر امیرعلی نعمت الهی و همچنین هیئت مدیره محترم هلدینگ مدیریت صنعت شوینده بخاطر نوع نگاه و جدیتی که در اجرایی سازی طرح ایجاد مرکز نواوری و انتقال فناوری و همچنین پیگیری هایی که با نگاه جهادگرانه طی ۶ ماه اخیر در خصوص جاری سای نوآوری در گروه مدیریت صنعت شوینده داشته اند .