ثبت رکوردهای تولید و فروش در پتروشیمی جم / برنامه های مهندس قنبرزاده برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی
ثبت رکوردهای تولید و فروش در پتروشیمی جم / برنامه های مهندس قنبرزاده برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی فوق العاده سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشيمي جم  (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۴ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش سالن تلاش  برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۸۱٫۹۷ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی فوق العاده سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشيمي جم  (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۴ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش سالن تلاش  برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۱٫۹۷ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عليرضا زمانپور بود، که جنابان محمدرضا دبيري و قاسم عابدزاده شوکي در مقام نظار اول و دوم و آقای عبدالرحيم قنبريان به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۵٫۳۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • پروژه PPجم پس از سال‌ها توقف، سال گذشته شکل گرفت و‌ موقعیت زمین آن قطعی شد. تامین منابع مالی آن که ۱.۲ میلیارد یورو بوده، از طریق فایننس چین در حال انجام است.
  • در بحث رابر و ABS، وارد مدار تولید خواهیم شد.
  • طبق پیگیری‌های حقوقی انجام‌شده درخصوص پرونده پتروشیمی مهر، ۸۵۰ میلیون دلار احقاق حق جم بود که در نهایت به نتیجه رسید. شرایط امیدبخشی هم‌ درخصوص پرونده ۱۲۳ میلیون یورویی ایجاد شده است و مجدانه پیگیر هستیم. روند اخیر دادگاه‌های برگزار شده به نفع جم پیش می‌رود.
  • توانستیم از ۱۰۰درصد واحد الفین استفاده کنیم.
  • سهم ۷۸درصدی چین به ۴۳درصد در حوزه صادرات کاهش یافت و در مقابل، بازار صادراتی پرقدرت آفریقا را برای فروش محصولات درنظر داریم.
  • افزایش نرخ خوراک مایع و افزایش ۲۵۵درصدی هزینه سرویس‌های جانبی، سود شرکت را به شدت تحت تاثیر قرار داد.
  • میزان مصرف خوراک مایع شرکت ۱میلیون‌ و ۱۴۰هزار تن بوده که بیش از ۱۸ همت هزینه پرداخت شده است.
  • اخذ رای داوری به سود پتروشیمی جم در پرونده مروارید، صدور رای قطعی مبنی بر تکلیف دادگاه بدوی به رسیدگی ماهیتی شرکت پارس سبا، اقدام حقوقی و استفاده از ظرفیت‌های قراردادی با ثبت دادخواست علیه شرکت جندی شاپور توسط شرکت پادجم از دستاوردهای حقوقی پتروشیمی جم است.
  • تامین کالاهای مورد نیاز شرکت علیرغم تحریم‌ها و در سرویس قرار گرفتن واحد تولید بخار از دیگر دستاوردهای پتروشیمی جم خوانده شد.

  • تغییر در بازارهای هدف پیرامون فروش محصولات به منظور افزایش حاشیه سود و عرضه گرید جدید برای پوشش لوله‌های سه لایه از دیگر اقدامات شرکت در سال گذشته بود.
  • ساخت کلدباکس با شرکت‌های متخصص داخلی و کاهش میزان توقف واحدهای صنعتی با علل تعمیراتی، تولید بیش از ظرفیت اسمی در  واحدهای پلیمری و تولید گرید HDدر واحدهای پلی‌اتیلن سبک از دیگر دستاوردهای دیگر این شرکت است.
  • شرکت در نظر دارد تولید ABSرابر را در شرکت پاد جم تا پایان سال آینده ایجاد کند.
  • درخصوص تعمیرات اساسی گفته شد: تمام قطعات رسیده است و تا آبان ماه اورهال را انجام می‌دهیم و احتمالا ۳۵ روزه خواهد بود.
  • خوراک مورد نیاز جم، رافینیت و گاز اتان بوده که سال‌های زیادی است که قیمت‌گذاری شده و قیمت اتان بازه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار است. بسیاری از کوره‌های ما انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند از دو نوع خوراک استفاده کنند. برای اتان یک کف و سقف تعیین کردند و شرکت‌های مصرف‌کننده اتان، مارجین بیشتری از جم دارند.

  • در پایان مجمع جم، ۵۳۰ تومان به ازای هر سهم سود نقدی تقسیم شد.​​​​​​​
  • یکی از بندهای حسابرسی مربوط به بدهی ۱۲۳ میلیون دلاری صبا انرژی به شرکت است که اعتراض سهامداران، نماینده پترول و سهام عدالت به این بود که مدیران شرکت به دلیل رابطه سهامدار عمده و زیرمجموعه بودن با طرف مذکور، آنطور که باید پیگیر این دعوای حقوقی نیستند که پاسخ زمانفر (مدیرعامل وصندوق) این بود که شکایات کیفری ثبت شده و امیدوار است این مبلغ در سال جاری به دست شرکت برسد.
  • به گفته یکی از مدیران شرکت، قسمت عمده مطالبات جم از پتروشیمی مهر به مدل قراردادی که در سال ۸۶ منعقد شده است، باز می‌گردد. نرخ فروش اتیلن در قرارداد جم با مهر، قیمت‌های جهانی منهای ۱۴۰ دلار در نظر گرفته شده است. در حالی که NPCو دفتر توسعه صنایع پایین دست، نرخ اتیلن را برای شرکت‌های مشتری، میانگین نرخ‌های جهانی اتیلن منهای هزینه حمل حدود ۲۷۰ دلار منظور می‌کنند که پتروشیمی مهر با استناد به این مورد، بابت اتیلن دریافتی از جم، مبلغ خرید را محاسبه و پرداخت کرده که باعث ایجاد شدن سالانه حدود ۴۰ میلیون دلار اختلاف حساب بین جم و مهر شده است. (۳۰۰هزار تن اتیلن ضرب در ۱۳۰ دلار). این روند حدود ۱۵ سال ادامه داشته و بخش عمده مطالبات جم از مهر (حدود ۶۰۰ میلیون دلار) را ایجاد کرده است.
  • در مورد مابه‌التفاوت تناژ تولید و فروش پروپیلن که در سال‌های اخیر به حدود ۴۰ تا ۵۰هزار تن رسیده است، بیان شد که به دلیل مشکل و عدم بهره‌وری واحد Cold Boxبوده که به دلایل نامعلوم، سفارش و خرید و تجهیز واحد جدید چندین سال به تعویق افتاده است. هزینه سفارش و خرید واحد جدید حدود ۵ میلیون دلار ذکر شد. همچنین بیان شد که در نهایت، توافقات با یک شرکت داخلی نهایی شده و اواخر تیرماه امسال واحد Cold Box جدید در دسترس شرکت خواهد بود که در بازه زمانی اورهالی که برای اواخر آبان ماه (به مدت یک ماه) برای واحد الفین در نظر گرفته شده است، نصب خواهد شد. راه‌اندازی و حل شدن این مشکل باعث خواهد شد تا پرتی پروپیلن به حداقل رسیده و در سال‌های آتی خوراک دریافتی جم پیلن از جم حدود ۲۵۰هزار تن باشد.
  • مشکل زمین پروژه PDHحل شده است و برای تامین منابع مالی ۱٫۲ میلیارد دلاری در حال مذاکره هستند.
  • در مورد پروژه پادجم و پیمانکار این پروژه (جندی شاپور) بیان شد که دو طرف از یگدیگر شکایت کرده‌اند. در صورت‌های مالی جم، ۱۰۰۰ میلیارد تومان ذخیره پرداختنی به جندی شاپور ثبت شده است. از س.ید دیگر، پتروشیمی جم Claim 500میلیون دلاری از جندی شاپور ارائه داده که در حال پیگیری است. (در اوایل دهه ۹۰ با وجود اینکه شرکت صاحب لیسانس این پروژه در FS این طرح برآورد هزینه ۳۷۰ میلیون دلاری داشته، شرکت جندی شاپور با مبلغ پیشنهادی حدود ۲۰۰ میلیون دلار برنده مناقصه شده و بعد از گذشت ۱۳ سال، در نهایت در سال گذشته قرارداد جم و جندی شاپور فسخ شد و طرفین شاکی یکدیگر شدند.) همچنین مطرح شد که شرکت، سهمیه سالانه ۱۳۰هزار تن استایرن برای این طرح گرفته است و در تلاش هستند تا پایان امسال وارد فاز تولید شوند (به نظر می‌رسد این موضوع خوش‌بینانه بوده و حداقل تولیدی در سال جاری رخ ندهد).
  • در رابطه با نرخ‌های پروپیلن مطرح شد که در فرمول دفتر صنایع پایین دست، میانگین نرخ‌های جهانی منهای ۸۵درصد هزینه حمل اتیلن برای نرخ فروش پروپیلن در نظر گرفته می‌شود. این موضوع موجب شده که نرخ‌های پایینی به دست آید. نظر مدیرعامل این بود که پروپیلن ماهیت نزدیک‌تری به LPGدارد و هزینه حمل آن کمتر از اتیلن است.

استقبال پرشمار سهامداران، برگزاری در نهایت نظم ومیزبان شایسته از ذینفعان ، پخش یک کلیپ زیبا از پتانسیل و توانمندی های پتروشیمی جم که به همت روابط عمومی کوشای شرکت تهیه و به سمع و نظر سهامداران رسید،حضور پرتعداد مدیران ارشد صندوق بازنشتسگی – شرکت های تابعه، تولید فراتر از ظرفیت عملی شرکت، صادرات به بیش از بیست کشور دنیا، کسب رتبه ۲۴ در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی، تولید گرید FIV در مجموعه، ۸۵ هزار تن صادرات به شبه قاره هند،ارائه گزارش مبسوط و جامع مهندس قنبرزاده پیرامون اهم دستاوردهای حاصله در سال مالی مورد گزارش، تشویق های ممتد و چندباره سهامداران حین و بعد از گزارش سکاندار «جم» ، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب بخش زاده «معاونت مالی مجرب» و تیم مالی کاربلد شرکت توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون بندهای حسابرس توسط مدیریت ارشد، پاسخگویی دقیق و مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، برگزاری انتخابات هیات مدیره، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار، نهایت همکاری صمیمانه و تعامل جناب کوه کن مدیر فرهیخته روابط عمومی و کارشناسان کاردان آن واحد با اصحاب رسانه برای پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیئت مديره

مفتخریم پس از یکسال تلاش و کوشش به یاری و عنایات خداوند متعال، علیرغم وجود مشکلات و معضلات اقتصادی، تحریم ها، نابسامانی های منطقه ای وفرامنطقه ای، توقفات و کاهش تولید ناخواسته ، علیرغم افزایش هزینه ها و کاهش قیمت محصولات که حتی در مقاطعی منجر به توقف تولید به دلیل اقتصادی نبودن برخی محصولات گردید، شرکت پتروشیمی جم با حمایت شما سرمایه گذاران گرامی و همت و تلاش کلیه همکاران با اتخاذ تصمیماتی همچون:

  • توسعه و بهینه سازی سبد محصول با در نظر گرفتن حاشیه سود در واحدهای پلیمری
  • انعطاف پذیری بالا در دریافت و ترکیب خوراک های مورد نیاز
  • بهره گیری از توانمندی های تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان داخلی

تمام عزم خود را در راستای صیانت از امانت سهامداران به کار بسته که این امر علیرغم معضلات موجود، موجب کسب دستاوردهائی گردیده که به برخی از آنها اشاره می شود:

  • کسب بالاترین درآمد عملیاتی در تاریخ شرکت با حصول ۴۲۵ هزار میلیارد ریال
  • کسب رتبه ۲۴ در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور از سازمان مدیریت صنعتی
  • راه اندازی واحد تولید بخار

با عنایت به فعالیت های انجام شده و زیرساخت های موجود به سهامداران گرانقدر اطمینان می دهیم که این شرکت همواره خود را مفتخر، متعهد و ملزم به رعایت، حفظ و صیانت از منافع همه ذینفعان می داند و این مهم را با جدیت ادامه خواهد داد. در این راستا کوشش ما تکیه بر نیروهای دانش بنیان جهت افزایش تولید و پیشبرد طرح های توسعه ای فازهای دوم و سوم می باشد.

ما برآنیم پتروشیمی جم همواره ترجیح مشتریان و مطلوب ذینفعان باشد و آنرا با تکیه بر مدیریت علمی، توسعه قابلیت های یادگیری و نوآورانه با تخصیص بهینه منابع درکنار احترام به محیط زیست محقق خواهیم نمود.

هیئت مدیره نسبت به ایجاد، استمرار و تقویت سازوکارهای اثر بخش جهت کسب اطمینان معقول از محقق شدن اصول حاکمیت شرکتی به شرح زیر اقدام کرده است:

  • مسئولیت پذیری و پاسخگویی
  • شفافیت، کنترل و حسابرسی داخلی
  • رعایت عدالت (انصاف) و یکسانی حقوق صاحبان سهام
  • رعایت اخلاق کسب و کار و ایفای مسئولیت های اجتماعی
  • مدیریت ریسک های کسب و کار
  • رعایت حقوق سایر ذینفعان

امید است با حمایت های سهامداران محترم و با تکیه بر الطاف خداوند متعال، هیئت مدیره بتواند گام های موثر و مفیدتری برای پیشرفت جم برداشته و برنامه های مدون خود را برای آینده به واقعیت تبدیل نماید.

در پایان شایسته است از سهامداران به خاطر حسن اعتماد و حمایت ایشان از هیئت مدیره و تیم اجرایی شرکت سپاسگزاری نماییم.

مهمترين دستاوردها

  • کسب بالاترین میزان درآمد عملیاتی به میزان ۴۲۵ هزار میلیارد ریال در تاریخ شرکت
  • کسب رتبه ۲۴ در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور در رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران
  • اخذ رتبه اعتباری بلند مدت  A با رویکرد تسهیل در تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه و صرفه جویی در هزینه های مالی
  • راه اندازی واحد تولید بخار پتروشیمی جم در جهت کاهش وابستگی به تامین کنندگان سرویس های جانبی و مدیریت انرژی
  • ثبت رکورد تولید واحد PEاز ابتدای راه اندازی با تولید ۳۸۷ هزارتن محصول و تولید بیش از ظرفیت اسمی در واحدهای پلیمری )پلی اتیلن سنگین ۱۱۲ و پلی اتیلن سبک ۱۲۹ درصد ظرفیت اسمی(
  • تولید گرید جدید با MFI بالا در واحد پلی اتیلن سبک برای اولین بار در کشور، با قابلیت جایگزینی با گریدهای پلی پروپیلن همراه با سودآوری مناسب
  • ایفای مسئولیت های اجتماعی و کمک به توسعه محیط پیرامونی، در قالب مشارکت در پرو ژه های کمیته راهبردی شرکت های منطقه و نیز به صورت مستقیم مانند:
  • اهدای ۷۷ سری جهیزیه به زوج های جوان منطقه
  • اهدای بسته های معیشتی برای کمک به نیازمندان منطقه
  • پاکسازی سواحل خلیج فارس
  • دریافت حکم قضائی به سود شرکت پتروشیمی جم در پرونده پتروشیمی مروارید
  • کسب تندیس سه ستاره در گروه صنایع انرژی بر و گواهی نامه مدیریت انرژی برتر از جایزه ملی مدیریت انرژی
  • تامین کالاهای مورد نیاز و اساسی شرکت علیرغم تحریم های ظالمانه

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه وسایت»