تولید نیروی برق دماوند؛ تامین کننده بیشترین برق پایتخت / راهبردهای دکتر محمدکبیری برای تداوم سودآوری پایدار در یکی از بزرگترین نیروگاه کشور
تولید نیروی برق دماوند؛ تامین کننده بیشترین برق پایتخت / راهبردهای دکتر محمدکبیری برای تداوم سودآوری پایدار در یکی از بزرگترین نیروگاه کشور

  اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توليد نيروي برق دماوند (سهامی عام ) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۰ در محل جنب درب غربي استاديوم آزادي ، هتل المپيک تشکیل گردید. در این مجمع که با حضور ۸۸٫۵ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی […]

 

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توليد نيروي برق دماوند (سهامی عام ) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۰ در محل جنب درب غربي استاديوم آزادي ، هتل المپيک تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۸٫۵ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای حسين نوازاني بود، که جنابان عليرضا محمدي و  مهدي اسکندري  در مقام نظار اول و دوم و آقای محمد کبيري اصفهاني به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۳۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دکتر محمدکبیری در ابتدای گزارش جامع خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود:سهم تولید در بین کل نیروگاههای سیکل ترکیبی کشور در سال ۱۳۹۹، ۱۰٫۶ درصد می باشد. سهم تولید از انرژی مصرفی استان تهران در سال ۱۳۹۹، ۴۲٫۴ درصد می باشد.

مدیرعامل مدبر مجموعه خاطرنشان کرد که رشد ۱۵درصدی درآمد حاصل از فروش برق در سال ۱۴۰۱، کاهش ریسک وصول مطالبات از دولت و توسعه قراردادهای فروش برق مستقیم به صنایع که ۱۳درصد درآمد فروش به صنایع رشد داشته، از اقدامات شرکت در جهت اصلاح ساختار فروش بوده است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر شناخته شده صنعت برق کشورمان پیگیری جهت اصلاح نرخ بازار برق در سال ۱۴۰۱، اصلاح نرخ بازار برای سال ۱۴۰۲ از ابتدای سال، تهیه مدارک وضعیتی ثبتی زمین نیروگاه، پیگیری جهت اخذ سند مالکیت و انجام مطالعات اولیه سرمایه‌گذاری در بومی‌سازی زنجیره ارزش تولید برق خورشیدی از دیگر اقدامات مهم شرکت بوده است. به گفته وی مذاکراتی با سهامدار عمده انجام شده است تا به کمک سایر دستگاه‌ها بتوانیم واحد تولیدی خورشیدی مستقل برای صادرات و تولید بیت‌کوین راه‌اندازی کنیم.

دکتر کبیری در ادامه گزارش خود با تبیین اینکه بانک دی بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان از سود سنواتی خود را از نیروگاه دریافت نکرده است. نیروگاه خورشیدی موجب افزایش توان تولیدی شرکت می‌شود. هر چند با توجه به قوانین وزارت نیرو به ما اجازه نمی‌دهند که از برق تولیدی، خدمات بیت کوین داشته باشیم یا صادرات کنیم. اما واضح اعلام کردند که با تولید نیروگاه خورشیدی، این امکان وجود خواهد داشت. سکاندار دماوند تصریح کرد که سرمایه‌گذاری لازم به شرط تولید داخلی پنل‌ها برای نیروگاه خورشیدی، ۵۰۰ میلیون دلار از ابتدا تا انتهای طرح است.​​​​​​​

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت در فرازی دیگر از گزارش خود اظهار داشت که دریافت و انتشار بیش از ۱۵۶هزار کیلووات اوراق گواهی ظرفیت با قابلیت نقدشوندگی در بورس انرژی به ارزش بیش از ۱۱هزار میلیارد ریال و دریافت ۵هزار میلیارد ریال اوراق اقساط بابت مطالبات از جمله اقدامات شرکت در تامین نقدینگی بوده است.

به گفته دکتر کبیری شکستن رکورد انرژی تولید روزانه نیروگاه با تولید بیش از ۵۵هزار مگاوات ساعت انرژی در روز ۲۷ فروردین سال ۱۴۰۱، بهره‌برداری کامل از سیستم مدیای واحد گازی با قابلیت افزایش تولید بیش از ۱۵۶ مگاوات در تابستان، ارتقاء توان با استفاده از طرح‌های مختلف در واحدهای نیروگاه در مجموع ۳۴ مگاوات در پیک انجام تعمیرات اساسی و نیمه اساسی ۴ واحد گازی و یک واحد بخار در سال ۱۴۰۱ که در کشور بی‌سابقه است و همچنین انجام تعمیرات اساسی بویلر توسط پرسنل داخلی نیروگاه که موجب صرفه‌جویی هزینه شد، از جمله اقدامات شرکت است.

سکاندار «دماوند» در بخش پایانی گزارش خود تاکید کرد که شروع احداث مخزن ذخیره ۱۰هزار متر مکعبی آب به منظور افزایش ۱۵۰درصدی ذخیره استراتژیک آب خام نیروگاه با هدف پایداری تولید در تابستان، لایروبی مخازن شماره ۲ و ۴ سوخت گازوئیل، شروع احداث مخزن زلال‌ساز جهت کاهش مصرف مواد شیمیایی، کاهش زمان احیا خط تولید تصفیه‌خانه بخار و پیشرفت ۲۵درصدی تا پایان سال از مهم‌ترین اقدامات مجموعه در حوزه فنی و مهندسی بوده است و امیدواریم که با حمایت دست اندرکاران و تعیین یک قیمت نتصفانه برای برق تولیدی که نیاز بخش بزرگی از صنعت و خانوار را تامین می کند بتوانیم طرح های توسعه ای را در شرکت تسریع بخشیم.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • قراردادهای دو جانبه شرکت ۱۳درصد رشد داشته است.
  • علیرغم افزایش بهای تمام‌شده، سود سال ۱۴۰۱ شرکت تقریبا برابر با سال گذشته شده است.
  • اهم اقدامات مالیاتی شرکت: تمام پرونده‌های مالیاتی شرکت تا پیش از مدیریت جدید باز مانده بود و ۵۰۰ میلیارد از ۷۱۱ میلیاردی که به صورت نیابتی برداشت شده بود، تعیین تکلیف شد. با توجه به تعیین تکلیف برداشت‌های نیابتی، تسویه بدهی‌های مالیاتی سال ۱۴۰۱ از این محل انجام شد. پرونده‌های مالیات بر عملکرد شرکت تا پایان سال ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت و تسویه شد و همچنین مالیات بر عملکرد سال ۹۹ در مرحله رسیدگی است.
  • رسیدگی به پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده سنوات سال ۷۸ تا ۹۹ به غیر از سال ۹۶ انجام شد و سال ۱۴۰۰ در مرحله صدور برگ مطالبه است. همچنین اضافه پرداختی مالیات ارزش افزوده سنوات سال ۸۷ تا ۹۱ جمعاً به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان و اعتبار قابل برگشت سنوات سال ۹۴و ۹۸ و ۹۹ جمعاً ۵۹۱ میلیارد ریال بوده که اقدامات لازم به موقع جهت استرداد اعتبار مالیاتی سنوات فوق در حال انجام است.
  • ۴۰ هکتار زمین نیروگاه تعیین تکلیف شده است.
  • از توان داخل استفاده کردیم تا از هزینه اضافی جلوگیری کنیم. تمام تعمیرات نیمه اساسی در واحد گازی را که هزینه آن ۶۵ میلیارد تومان می‌شد، با ۲۵ میلیارد تومان انجام دادیم.
  • استفاده بهینه از ظرفیت و توانایی پرسنل نیروگاه جهت تعمیرات جانبی و پمپ‌های الکتروموتورهای اصلی واحدهای بخار، بازسازی ولوهای گازی و صرفه‌جویی حدود ۲ میلیون یورو در مقایسه با خرید ولو نو‌ صورت گرفته است.
  • تامین قطعات جهت تعمیرات اساسی و نیمه اساسی ۴ واحد گازی و یک واحد بخار، عقد ۸۰ قرار داد با تامین‌کنندگان به منظور تحقق تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۱ و قطعات استراتژیک مورد نیاز تعمیرات سنوات آتی برنامه‌ریزی شده و در حال تامین است.
  • شرکت در نظر دارد از محل آورده، افزایش سرمایه بدهد.
  • شرکت با نظر موافق سهامدار عمده، برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته را در دست اقدام دارد.

استقبال خوب سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم، میزبانی شایسته از کلیه ذینفعان، تقدیر رئیس مجمع از تلاش جهادگونه کلیه ارکان شرکت از مدیرعامل فرهیخته تا پرسنل متعهد و متخصص شرکت تولید نیروی برق دماوند، تایید حسابهای شفاف و کلین تیم مالی مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی ارائه توضیحات تکمیلی جناب قدرت اله شهبازی «معاون مالی مجرب شرکت»پیرامون بندهای حسابرسی، پاسخگویی دقیق و مستند به تمامی سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط توسط مدیران ارشد، بهره بردن حداکثری از توان متخصصان داخلی و کارشناسان کشورمان، اعلام انجام اورهال و نوسازی واحدها، انجام تعمیرات اساسی مورد نیاز نیروگاه در سال ۱۴۰۱، تعیین مبلغ ۱ میلیارد جهت ایفای مسئولیت اجتماعی، برگزاری انتخابات هیات مدیره و ابقای اعضای حقوقی برای ۲ سال آتی ، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و نهایت همکاری کلیه ارکان مجموعه منجمله عنایت ویژه مهندس عبایی معاون ارشد شرکت با اصحاب رسانه برای پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات مدیره

خدا را شاکر و سپاسگزاریم که یک سال دیگر به ما این توفیق را داد که در عرصه تولید برق که یکی از اساسی ترین نیازها و به تعبیری زیرساخت زیرساخت ها است، فعالیت نموده و خدمتگزار مردم عزیز باشیم. این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده برق حرارتی که سهمی ۳٫۴ درصدی از کل تولید برق کشور را به خود اختصاص داده، چشم انداز منتهی به سال ۱۴۰۱ خود را انتخاب اول سرمایه گذاران، آمادگی حداکثری واحدهای نیروگاه بدون خروج اضطراری و ارتقای دانش فنی و مدیریتی کارکنان در محیطی نوآورانه و اثرگذاری فعالانه در قانون گذاری تجارت برق قرار داده و با ماموریت سودآوری حداکثری در نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند با مدیریت بهینه و فروش حداکثری خود را موظف نموده که با هدف گذاری های سالیانه و برنامه ریزی لازم ضمن تحقق اهداف تعیین شده، بیشترین درآمد را نیز کسب و موجبات رضایت ذینفعان شرکت را فراهم سازد.

همه این اقدامات در زمانی انجام می گیرد که مشکلات زیادی در راه تولید مستمر و مطمئن برق وجود دارد. هیات مدیره تمام سعی و تلاش خود را در جهت رفع این مشکلات بکار گرفته و این اطمینان را دارد که بحول و قوه الهی این مسیر دشوار ولی شیرین و پر افتخار را مصمم تر از پیش ادامه خواهد داد و در همین راستا دستیابی به میزان آمادگی ۱۷٫۱۸۰٫۱۰۶ مگاوات ساعت، فروش۲٫۶۵۱٫۳۹۴ مگاوات ساعت قرارداد فروش انرژی در قالب قرارداد دوجانبه و فروش در بورس انرژی به صنایع بزرگ کشور، اصلاح ساختار بازرگانی و استفاده از ظرفیت ساخت داخل، تأمین مالی و انجام چهار تعمیرات اساسی واحدهای گازی و انجام یک تعمیرات نیمه اساسی در واحد بخار در یکسال که در کشور برای یک نیروگاه بی سابقه بوده است.

بدیهی است موفقیت های کسب شده علاوه بر تلاش روزافزون مدیران و کارکنان، حاصل حمایت های بی دریغ سهامداران محترم بوده که بدینوسیله کمال تشکر و قدردانی را از شما داریم و تعهد به حفظ سرمایه های سهامداران و منابع آن ها را همواره سرلوحه اهداف و برنامه خود قرار می دهیم.

برنامه های آینده شرکت:

  • بهره برداری از مخازن پیش تسویه و ذخیر آب سد ماملو
  • انجام تعمیرات ۲ واحد گازی و دوبویلر
  • انجام تعمیرات اسای یک واحد بخار
  • افزایش درآمد و بهبود فرآیند فروش.
  • پیگیری در جهت اصلاح نرخ های بازار برق؛
  • افزایش و توسعه معاملات خارج از بازار در قالب فروش انرژی بصورت مستقیم به صنایع و در بورس انرژی؛
  • پیگیری در جهت اعمال خسارت تاخیر در قرارداد با شرکت مدیریت شبکه برق ایران؛
  • پیگیری در جهت اجرای حکم دیوان عدالت اداری؛
  • کاهش دوره وصول مطالبات از دولت
  • اخذ سند مالکیت زمین.
  • توسعه ظرفیت ساخت داخل برای تامین قطعات نیروگاه و کاهش هزینه خرید خارجی؛
  • افزایش سطح رقابت بین تامین کنندگان و پیمانکاران بمنظور خرید قطعات و خدمات بصورت رقابتی تر؛
  • تامین قطعات استراتژیک نیروگاه برای سنوات آتی.
  • برطرف نمودن موضوعات مالیاتی شرکت.
  • بررسی طرح های اقتصادی در حوزه نیروگاهی بمنظور سرمایه گذاری
  • ارتقای سطح علمی پرسنل نیروگاه

 

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»