تقسیم سود ۴٫۲۰۰ ریالی به ازای هر سهم
تقسیم سود ۴٫۲۰۰ ریالی به ازای هر سهم

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان فارس و خوزستان(سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۲ در محل سالن مجموعه فرهنگي تلاش تشکیل گردید. در این مجمع که با حضور ۶۶٫۶۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  مهدي […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان فارس و خوزستان(سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۲ در محل سالن مجموعه فرهنگي تلاش تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۶۶٫۶۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  مهدي طالبي بود، که خانم  ژيلا سماواتي و آقای محمدرضا مظفري در مقام نظار اول و دوم و آقای عليرضا قادري به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۲٫۳۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۴٫۲۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

علیرضا قادری معاون مالی اداری شرکت سیمان فارس و خوزستان ، با ارائه گزارشی از وضعیت درآمدهای عملیاتی تلفیقی تشریح کرد: درآمدهای عملیاتی تلفیقی شرکت سیمان فارس و خوزستان از ۸۱،۷۲۳ میلیارد ریال به ۱۲۲،۸۲۲  میلیارد ریال رسیده است که در این مورد شاخص حداقل رشد ۵۰ درصدی حاصل شده است.

وی در خصوص عملکرد شرکت در شاخص سود ناخالص تلفیقی نیز بیان داشت: در این شاخص شرکت در سال مالی گذشته توانست ۶۵ درصد رشد داشته باشد که بر این اساس سود ناخالص شرکت از ۳۵،۴۳۹ میلیارد ریال به ۵۸،۴۱۴ میلیارد ریال رسید.

وی افزود در بخش سود عملیاتی تلفیقی نیز ۷۶ درصد رشد نسبت به سال مالی گذشته حاصل شده است.همچنین شرکتهای سیمان ارومیه ، صوفیان ، زنجان ، خزر ، خوزستان ، ساوه ، غرب ، فارس نو ، رکورد ۵ سال گذشته تولید و شرکتهای خوزستان ، ساوه  رکورد تاریخی خود را شکسته اند .

قادری همچنین درباره سود خالص مالکان شرکت اصلی توضیح داد: در این شاخص ۸۱ درصد رشد داشتیم که این شاخص از ۱۴،۸۰۰ میلیارد ریال در سال قبل به ۲۶،۸۵۷میلیارد ریال در سال جاری مالی رسیده است.

در ادامه پس از استماع گزارش حسابرس محترم مستقل و بازرس محترم قانونی به مجمع، در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ تصمیمات ذیل اتخاذ شد:

۱-  صورت وضعیت مالی شرکت در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، صورت سود و زیان، صورت تغییرات در حقوق مالکانه و صورت جریان‌های نقدی برای سال مالی منتهی به تاریخ مذبور مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

۲ – سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی و سازمان حسابرسی به سمت بازرس علی البدل شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ انتخاب شدند. همچنین تعیین حق الزحمه بازرس به هیئت مدیره شرکت تفویض شد.

۳-  روزنامه کثیر الانتشار اطلاعات جهت درج آگهی و اطلاعیه‌ای شرکت انتخاب شد.

۴-  مجمع در خصوص تقسیم سود، به پیشنهاد هیئت مدیره و پس از بحث و بررسی، مصوب نمود به ازای هر سهم مبلغ ۴۲۰۰ریال از سود قابل تقسیم بین سهامداران با افزایش ۷۵ درصدی نسبت به سال قبل توزیع و مابقی به حساب سود انباشته انتقال یابد‌ .

نکات مطرح شده در مجمع

در حال حاضر، شرکت بزرگ‌ترین هلدینگ تخصصی کشور در صنعت سیمان است.

۱۸.۵ میلیون تن ظرفیت‌ تولید سیمان مجموعه بوده و ۲۱درصد از تولید سیمان کشور سهم شرکت است.

شرکت در سال گذشته ۱۴ میلیون تن سیمان و ۱۴.۹ میلیون تن کلینکر تولید کرده است.

شرکت سه طرح توسعه دارد که شامل خط تولید زنجیر آهک درود، تولید کیسه پلی پروپیلن و انتقال سیمان فارس به منطقه خرامه بوده و پیشرفت تمام پروژه‌ها زیر ۲۰درصد است.

در سال جاری، ظرفیت تولید کلینکر سیمان بجنورد و بهبهان به ترتیب به میزان ۷۰۰ و ۲۰۰ تن در روز بیشتر شده است.

در راستای بهینه‌سازی پرتفوی شرکت در سیمان صوفیان، سپاهان و خوزستان سرمایه‌گذاری صورت گرفته‌ است.

شرکت از دی ماه سال ۱۴۰۰ با سرپرست اداره می‌شود و هنوز مدیرعاملی برای آن تعیین نشده که با توجه به اهمیت هلدینگ در مجموعه شستا، مسئله قابل توجهی است.

شرکت العماره به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و با ظرفیت ۵۰۰هزار تن در حال تولید است و کلینکر خود را نیز از ایران تامین می‌کند.

قیمت کلینکر در بازار‌های جهانی بین ۳۰ تا ۳۴ دلار در هر تن است. در منطقه CIS، نرخ در حدود ۳۸ دلار است.

هنوز ابلاغیه جدیدی برای نرخ برق و گاز اعلام‌ نشده است.

موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در شرکت در حال بررسی است و در این زمینه در آینده اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

زمین‌ها و دفاتر شرکت‌های زیرمجموعه که بلااستفاده است، باید به فروش برسد و به دنبال آن هستیم با اقدامات لازم، شرکت‌ ساختمانی مجموعه را جهت افزایش ارزش دارایی‌ها به فروش برسانیم.

عوارض صادرات کلینکر و‌ سیمان به ترتیب ۵ و ۲درصد است.

پیام هیات مدیره

طی دوره مالی مورد گزارش با کنترل موثر بر تعداد ۱۳ شرکت سیمان خاکستری و سفید، همچنین تعداد ۹ شرکت مرتبط با شرکتهای سیمانی بعنوان یکی از پنج هلدینگ مطرح در تولید سیمان فعالیت نموده و بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروه های تولید سیمان کشور به خود اختصاص داده است.

شرکت همواره استراتژی حفظ و افزایش سهم خود در بازار سیمان و اقدامات اساسی جهت افزایش ارزش خالص داراییهای شرکت (N.A.V)در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصت های موجود بازار را مدنظر قرار داده و با ظرفیت اسمی ۱۸٫۵ میلیون تن تولید کلینکر معادل ۲۱٫۳ درصد توان تولید کشور را در اختیار دارد و علی رغم بسیاری از مشکلات اقتصادی که بصورت سیستماتیک در سال های گذشته بر این صنعت اثر گذاشته که عمده آن در چالشهای کلان اقتصادی و شرایط حاکم بر کسب و کار و سودآوری بنگاه های سرمایه پذیر خلاصه می شود، افزایش هزینه های تولید، کاهش بودجه پروژه های عمرانی و قیمت گذاری دستوری نرخ سیمان، توانسته است با اعمال کنترل بر اداره شرکتهای تابعه و ورود آنها به بورس کالا در سال ۱۴۰۱ جمعا ۱۴٫۱ میلیون تن سیمان تولید و تحویل داشته باشد که مقدار ۹۱ درصد آن در داخل مصرف شده و بقیه صادر شده است.

امید آن می رود که با تداوم فعالیت شرکت در مسیر برنامه های راهبردی، سال مالی جدید برای سهامداران محترم همراه با توفیق و خیر و برکت باشد.

هیات مدیره امیدوار است ضمن تایید و تصویب صورت های مالی و عملکرد شرکت، بتواند از رهنمودهای سازنده سهامداران محترم برای نیل به اهداف بالاتر شرکت استفاده نماید.

مرور كلي بر عملكرد هلدينگ در سال مالي مورد گزارش

– تحقق سود عملياتي در شركت اصلي به مبلغ ۳۰,۸۷۲ ميليارد ريال.

– اجراي كامل طرح كانون ارزيابي و توسعه مديران كليه شركت هاي گروه با همكـاري مركـز مطالعـات مـديريت ايران.

– انحلال شركت يونگول بتن خلخال

– عرضه مرحله دوم شركت سيمان آبيك در بورس

–  رشد چشمگير سود خالص شركت ها: سيمان سـاوه ،%۱۰۲ سـيمان فـارس ،%۱۲۶ سـيمان فـارس نـو%۱۱۸ و سيمان ني ريز %۱۱۱

– ثبت بالاترين ميزان توليد از زمان تأسيس در شركت هاي سيمان خوزستان و سيمان ساوه

– ثبت ركورد ۵ ساله توليد در شركت هاي سيمان خزر، سيمان خوزستان، سيمان غرب و سيمان فارس نو

–  در راستاي شفافيت و اجراي الزامات ابلاغي سازمان بورس و اوراق بهادار مجامع عمـومي فـوق العـاده برگـزار و تطابق كامل اساسنامه شركت هاي بورسي با فرمت نمونه ظرف مدت كمتر از يك ماه انجام شد

– شركت هاي تابعه پيشرو در توسعه اقتصاد سبز

– افزايش سود عملياتي و سود خالص شركتهاي فرعي طي عملكرد يكساله نسبت به سال مالي گذشته به ترتيـب معادل ۷۲ % و ۷۱ % درصد با توجه به نظارت و پايش مستمر عملكرد ماهيانه شركتهاي تابعه توسط هلدينگ

– تشكيل جلسات بررسي عملكرد مياندورهاي سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و بودجه ساليانه شركتهاي گروه.

– عرضه ۱۰۰ درصد محصولات شرکت های تابعه در بورس کالا

– افزایش سهام مدیریتی سیمان صوفیان(به میزان ۷ درصد)

– شرکت پیشرو سیمانی در حمایت از حقوق مصرف کنندگان

بازنگري بر نامه اســـتراتژيك در كميته راهبردي هلدينگ و تصـــويب توســـط هيات مديره و تشـــكيل كارگروه هاي هم انديشي جهت تهيه برنامه هاي عملياتي.

–  تشكيل جلسات با شركتهاي تابعه بمنظور بررسي برنامه هاي استراتژيك شركتهاي تابعه و ميزان دست يابي به اهداف استراتژيك آنها بر اساس شاخص هاي راهبردي و مدل BSC با استفاده از جداول TLR.

 

–  برگزاری جلسات بررسي بودجه شرکتهای تابعه و اعمال نقطه نظرات اصلاحی

–  تشکیل جلسات بررسي عملكرد ميان دوره اي سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و بودجه ساليانه شركتهاي گروه.

– برگزاري جلسات مستمر كميته سرمايه گذاري در راستاي بهينه سازي پرتفوي و پايش پيشرفت پروژه ها.

– برگزاري جلسات مستمر كميته فروش و صادرات در راستاي صرفه و صلاح و هم افزايي شركت هاي تابعه.

–  بازنگري و تدوين آيين نامه معاملات شركت هاي تابعه و ابلاغ به شركتها، در راستاي وحدت رويه و هـم افزايـي در شركتهاي گروه.

–  تشكيل جلسات با شركتهاي تابعه بمنظور بررسي برنامه هاي استراتژيك شركتهاي تابعه و ميزان دست يابي به اهداف استراتژيك آنها بر اساس شاخص هاي راهبردي و مدل BSC با استفاده از جداول TLR

– پيگيري انجام افزايش سرمايه شركت هاي تابعه از محل تجديد ارزيابي دارايي ها.

– پيگيري فروش دارائيهاي غير مولد و مازاد بر نياز شركتهاي تابعه بمنظور تأمين بخشي از نيازهاي مالي.

– رسيدگي به وضعيت تامين مواد اوليه اصلي توليد شركتهاي تابعه و پيگيري جهت رفـع مشـكلات آنهـا جهـت استمرار توليد دربلند مدت ، ارتقاء كيفيت و كاهش قيمت تمام شده .

– بررسـي كليـه معـادن مربـوط بـه شـركتهاي تابعـه، و طبقـه بنـدي شـركتها از نظـر موقعيـت معـادن آنهـا و برنامه ريزي جهت اداره معادن و بهره برداري از آنها بصورت علمي.

– تشكيل كميته هاي حسابرسي، ريسك و ساماندهي شركتهاي زيان ده و كم بازده .

برنامه هاي آينده شركت به شرح زير ميباشد :

  • سرمايه گذاري سودآور،شناسايي سهام ارزنده و افزايش سرمايه گذاري در سهام ارزنـده بـا هـدف افـزايش سـودآوري.
  • ارتباط موثر با ذينفعان، ارتباط موثر با مشتريان، پياده سازي درست سيستم ارتباط با مشتريان CRM (پايش شـكايت، نظـرسنجي از مشتريان و …) و برگزاري سمينار براي مصرف كنندگان و ارايه محصولات جديد.
  • افزايش توليد و بهره وري از طريق افزايش ظرفيت توليدي از طيق اجراي پروژه هـاي توسـعه اي، افـزايش رانـدمان، مـديريت توقفات، تامين قطعات مورد نياز و استفاده از استارتاپ ها.
  • همكاري باشركت هاي دانش بنيان و پاركهاي علم و فناوري، تقويت واحدهاي تحقيق و توسعه در شركتها، تقويـت ارتبـاط بـا دانشگاه هاي معتبر و ارتقاي شركت تحقيق و توسعه به عنوان بازوي اجرايي در گروه.
  • استفاده بهينه از دارايي ها، اخذ اسناد املاك و زمين هاي فاقد سند و يابدون سند تك برگ، فروش املاك و سـاختمان هـاي مازاد، ساخت برخي تجهيزات در كارگاه هاي ساخت، فروش اقلام ضايعاتي، مازاد و اسقاطي.
  • رشد و يادگيري و برنامه ي جامع مديريت هزينه و تجميع خريـد هـاي مشـترك بـه منظـور كـاهش هزينـه هـاي خريـد در شركتهاي تابعه.

  • برنامه ريزي براي احداث نيروگاه يكصد مگاواتي در راستاي هم افزايي باشركت سرمايه گذاري انرژي تأمين به منظـور مقابلـه با چالش قطعي برق شركت هاي تابعه كه اثر مستقيمي بر ميزان توليد و سود آوري شركت هاي تابعه دارد.
  • خودکفایی در تولید پاکت AD STAR به منظور کاهش قیمت تمام شده شرکت های تابعه.
  • تقویت هم افزایی در شرکت های تابعه به منظور افزایش منافع سهامدار.
  • تقویت زیرساخت های صادرات در مبادی خروجی
  • تجميع آيين نامه هاي معاملات شركت ها وايجاد وحدت رويه به منظور بهينـه سـازي معـاملات بازرگـاني و در جهـت انتفـاع سهامداران.
  • تعیین تکلیف پروژه های نیمه کاره به منظور بهره برداری، افزایش تولید به منظور افزایش منافع سهامداران.
  • هماهنگي با انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان و شركتهاي گروه و همچنين با هلدينگ هاي سيمان در جهت اصلاح قيمت ها در بورس کالا
  • اصلاح ساختار مالي از طريق اصلاح ساختار سرمايه شركتهاي فرعي گروه.
  • اصلاح ساختار سازماني به منظور سهولت و بهبود جريان اطلاعات، انعطاف پذيري و چابكي و چرخش سريع اطلاعات.
  • رعايت انضباط مالي در شركتهاي تابعه .

  • تقويت سيستم كنترلهاي داخلي و شناسائي ريسك هاي شركتهاي تابعه.
  • بررسي و بازنگري فرآيندهاي توليد در شركتهاي تابعه جهت كاهش هزينه ها و افزايش راندمان با رويكرد مهندسي مجدد.
  • افزايش بهره وري در شركت هاي تابعه بمنظور افزايش درآمد و تأمين منافع سهامداران، كاركنان و ساير ذينفعان.
  • عرضـه سـهام شـركتهاي غير بورسـي در بورس يا فرابورس بمنظور اسـتفاده از ارزش افزوده و همچنين نقد شـوندگي آنها در صورت بهبود شرايط بازار.
  • اجراي پروژه هاي بهبود در شركتهاي تابعه و اندازه گيري درصد پيشرفت آنها بر اساس جدول TLR  و همچنين اندازه گيري نتايج حاصل از انجام پروژه هاي بهبود بر شاخص هاي تعيين شده از چهار منظر جدول BSC .
  • تلاش در جهت يافتن بازارهاي جديد و توسعه بازارهاي داخلي و خارجي.
  • تأكيد بر تنوع محصول (توسعه محصول) شركتهاي تابعه از جمله توليد سيمانهاي آميخته و سيمان هاي ويژه .
  • ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مسائل زیست محیطی، مالیاتی، منابع انسانی، کار و تامین اجتماعی به شرکتهای تابعه.
  • سیاست فروش دارائیهای راکد یا کم بازده و مازاد بر نیاز در جهت استفاده بهینه از منابع.
  • استقرار و بروزآوري سامانه هاي مديريتي موثر در كليه شركتهاي تابعه .
  • كنترل هزينه ها و افزايش بهره وري به منظور اعمال مديريت بر هزينه ها و حفظ و افزايش سودآوري و انتشار تجربيـات موفـق در شركت هاي تابعه.
  • برنامه ريزي جهت كنترل اقدامات انجام شده در خصوص رفع اشكالات ناشي از انجام QC توسـط شـركت تحقيـق و توسـعه صنعت سيمان در شركتهاي تابعه.
  • پيگيري مسايل معادن شركتهاي تابعه در گروه هاي تعيين شده بمنظور رفع اشكالات و بهره برداري علمـي و سيسـتماتيك از آنها.
  • بهره گيري از توان حداكثري تخصصي كاركنان در شركت هاي فرعي گروه با تشكيل كارگروه هاي تخصصي بين واحدي و ايجاد و ارتقاء رويكردهاي بنچمارك.
  • اصلاح ساختار منابع انساني شركت هاي فرعي گروه با بهره گيري از قوانين كار خصوصا قانون بازنشستگي مشاغل سخت و زيان آور و همچنين ارزيابي كار و زمان در دپارتمان هاي مختلف و ايجاد ساختار نوين منابع انساني.
  • انجام مميزي آب در كارخانجات با توجه به محدود بودن منابع آبي .
  • يكپارچه سازي فعاليت هاي HSE در راستاي صيانت از محيط زيست و كاهش حوادث در شركت هاي تابعه
  • يك پارچه سازي آمار توليد و توقفات شركت هاي تابعه در راستاي به حداقل رساندن توقفات و افزايش توليد

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»