تقسیم سود ۱٫۲۰۰ ریالی به ازای هرسهم
تقسیم سود ۱٫۲۰۰ ریالی به ازای هرسهم

  اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت جابرابن حیان(سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۳٫۰۴ در محل شرکت واقع در کیلومتر ۵ جاده مخصوص کرج برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۷۹٫۲۸ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، […]

 

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت جابرابن حیان(سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۳٫۰۴ در محل شرکت واقع در کیلومتر ۵ جاده مخصوص کرج برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۷۹٫۲۸ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای علي اصغري بود، که خانم  مريم زماني فريز هندي و آقای سيد مرتضي مير محمدي در مقام نظار اول و دوم و آقای عاصم عبدالله پور به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع توسط مدیرعامل مجموعه و مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱٫۲۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:
آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال ۹۹ به مبلغ ۲.۲۶۸.۰۰۰ میلیون ریال از محل سود انباشته بوده و یکی از برنامه‌های آتی شرکت، تدوین طرح افزایش سرمایه برای تکمیل و انجام پروژه‌های تعریف شده است.
۸۸درصد داروسازی راموفارمین، ۱۵درصد داروسازی دانا، ۲۵درصد پخش رازی و ۷درصد شهید قاضی تبریز متعلق به دجابر است.
دجابر دارای ۱۶۳ پروانه دارویی فعال، ۱۹ محصول جدید در سبد فروش، ۱۰ پروانه اخذشده و در انتظار تولید و ۴۷ محصول دارویی در مرحله فرمولاسیون است.
۷ شرکت پخش از مشتریان عمده دجابر هستند که براساس الزام شفا دارو، ۷۰درصد فروش شرکت مربوط به پخش رازی است.
در سال مالی مورد گزارش، درآمد عملیاتی ۷۳۴ میلیارد تومان، سود ناخالص ۱۴۳ میلیارد تومان، سود عملیاتی ۶۲۶ میلیون ریال و سود خالص ۳۸۸ میلیارد تومان بوده است.
ویال، قرص، کپسول، سوسپانسیون و قطره، پماد، اسپری و تولید قراردادی از لاین‌های فعال شرکت محسوب می‌شوند.
سهم محصولات در فروش شرکت عبارتند از؛ ویال ۳۵درصد، قرص ۳درصد، کپسول ۳۹درصد، سوسپانسیون و قطره ۳درصد، پماد ۱درصد، اسپری ۱۷درصد و تولید قراردادی ۲درصد.
در سال ۱۴۰۱، دوره وصول مطالبات دجابر ۲۶۳ روز و حاشیه سود خالص شرکت ۵۳درصد بوده است.
پروژه کاربا پنم تزریقی “شهید بالازاده” یکی از پروژه‌های دجابر در سال مالی مورد گزارش بود که به بهره‌برداری رسید. این پروژه یکی از خطوط قدیمی شرکت بود که از اسفندنماه ۹۹ شروع شد و در مهرماه ۱۴۰۱ به اتمام رسید.
دیگر اقدام انجام شده در سال ۱۴۰۱؛ پروژه خرید و اجرای تانک‌های H.F.A با هدف جبران کمبود گاز HFA برای افشانه‌ها و افزایش میزان تولید محصولات با رعایت الزامات GMP بوده است.
پروانه‌های اخذ شده در سال مالی مورد گزارش شامل؛ کپسول ژلاتینی نرم ویتامین D3 و زینک پلاس، قرص امپاگلیفلوزین ۱۰ و ۲۵ میلی گرم، قرص وابر ۸۰ و ۱۶۰ میلی گرم، پماد کلوبتازول، ژل لیدوکائین، پماد بتامتازون، پماد هیدروکورتیزون، نازال اسپری ایپراتروپیوم بروماید ۲۱ میکرو گرم و ۴۲ میکرو گرم بوده است.
در سال ۱۴۰۱ نسبت به اصلاح فرمولاسیون ۱۷ محصول اقدام شده است.
اجرای پروژه غیر بتالاکتام‌های تزریقی، یکی از اقدامات آتی شرکت بوده که یکی از اهداف این پروژه اخذ گواهی GMP برای محصولات تزریق عمومی است.
دیگر برنامه‌های آتی دجابر عبارتند از؛ راه‌اندازی خط تولید پودر خشک استنشاقی (DPI)، افزایش ظرفیت خطوط اینهالرهای استنشاقی(MDI)، اصلاح سیستم توزیع آب مرکزی و افزایش تولید آب PW، تولید محصول جدید و تنوع سبد محصولات،  گسترش بازار محصولات از طریق افزایش صادرات و دریافت گواهی cGMP از سازمان غذا و دارو برای خطوط تولیدی.
شرکت در مورد DPI در انتظار آوردن دستگاه نمانده و انعقاد برخی قراردادها را شروع کرده است.

در پاسخ به پرسش سهامداران مطرح شد:
در ۱۰ سال گذشته به دلیل تغییرات مدیریتی و اینکه مدیران فرصت اجرایی کردن سیاست‌های خود را نداشتند و همچنین نوسانات نرخ ارز، فروش شرکت دستخوش تغییرات شد، اما افزایش فروش شرکت در دستور کار است؛ به نحوی که فروش خالص در فروردین امسال ۱۱۱ میلیارد ریال بوده که اين مبلغ تغییرات قیمت ارز را جبران کرده و فروش خالص اردیبهشت هم ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است، این روند افزایشی ادامه‌دار خواهد بود‌.
در بودجه ۱۴۰۲، ۱۴۰۰ میلیارد تومان فروش ناخالص دیده شده است.
ویال‌های تزریقی در سال گذشته، بازار خود را به دلیل عدم تأمین مواد از دست دادند و عدم تأمین مواد هم به این دلیل بود که شرکت نتوانست منابع مالی برای ارزی که اداره غذا و دارو اختصاص داده بود، تأمین کند. اما تأمین سریع و فوری API ویال در دستور کار بوده و تاکنون ۲۳ مورد ارز برای این مورد دریافت شده است.
برای PHR برنامه صادرات در دستور کار بوده و فروش ۳۰هزار عدد آن در دستور کار است.
تمامی ارزهایی که دریافت می‌شود، نیمایی است.
شرکت راموفارمین از زیان خارج و به سود رسیده و برنامه عرضه آن در بورس در دستور کار است و مراحل آن پس از ثبت افزایش سرمایه راموفارمین طی می‌شود.
برنامه افزایش سرمایه‌ای که در دستور کار شرکت است، از محل سود انباشته خواهد بود.
در خردادماه حداقل ۹۰۰هزار ایپراتروپیوم به بازار تحویل داده می‌شود.
در انتهای مجمع عمومی عادی سالیانه دجابر، ۱۲۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

استقبال خوب سهامداران، میزبانی شایسته از ذینفعان و برگزاری مجمع در نهایت نظم ، گزارش جامع و کامل دکتر عبدالله پور مدیرنخبه و محبوب صنعت دارویی کشورمان، تقدیر ویژه آقای علی اصغری (رئیس مجمع) از عملکرد ستودنی تیم مدیریت ارشد و پرسنل تلاشگر و خدوم این شرکت، پاسخگویی صادقانه به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، تایید حسابهای شفاف و کلین مالیه پاکدست و تیم مالی مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و حرمت نهی به اصحاب رسانه و نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت برای پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

 

پیام هیات­ مدیره:

با سلام و احترام، حضورسهامداران عزیز و سایر حاضران محترم را گرامی داشته و پروردگار متعال را شاکر هستیم که به لطف و عنایاتش بار دیگر توانستیم در راستای رسالت سازمان و تحقق اهداف سازمانی گام برداشته و با تولید داروهای باکیفیت و حیات‌بخش، سهم به­سزایی در بهبود و حفظ سلامت جامعه داشته باشیم. افتخار آن را داریم که با حمایت و همراهی سهامداران، همت و تلاش مدیران و کارکنان متخصص و تجهیزات و تکنولوژی روزآمد و با جهت‌گیری به‌سوی بهره‌وری روزافزون، ضمن تحقق اهداف شرکت به لحاظ کمی و کیفی تولیدات و سودآوری، همواره پاسدار منافع کلیه ذی­نفعان خود ازجمله سهامداران، مشتریان، کارکنان، تامین­کنندگان مواد، دولت و سایر اشخاص باشیم.

هیات­مدیره شرکت داروسازی جابرابن­حیان باور دارد که توجه به منافع همه ذی­نفعان و ارزش­افزایی منافع صاحبان سهام و هدایت تمامی تلاش و همت در این جهت، موجب رشد و شکوفایی روزافزون، ظهور نوآوری و درنتیجه تعالی شرکت خواهد بود، لذا تمامی تلاش و اهتمام خود را در این راستا به کار خواهد گرفت.

تشریح اهداف و ارزش ها

ارزش های فردی در شرکت داروسازی جابرابن حیان شامل خود رهبری، کارآمد و موثر بودن، برانگیختگی، توفیق طلبی، معنویت، خیرخواهی، داشتن استقلال مالی  و داشتن روحیه همیاری است و هم چنین ارزش های سازمانی در برگیرنده تبدیل شدن به یک بنگاه اقتصادی، بهبود کیفیت، توسعه منابع انسانی، رعایت اصول HSE و آموزش مداوم است، بر این اساس پیش بینی می کنیم که در سنوات آتی شرکت داروسازی به یک بنگاه با کارمندانی علاقمند به کارهای تیمی، توسعه طلب و داشتن موقعیت اقتصادی مناسب در سطح کلان جامعه داشته باشند و در نتیجه این شرکت به یک بنگاه اقتصادی سود آور برای ذینفعان تبدیل شود و با آموزش مداوم فرآیندهای کاری به بهترین نحو ممکن به سرانجام برسد.

توصیف روندها:

مصرف کننده )پزشک، داروخانه و بیمار(  ترجیح می دهد به برند مصرفی خود وفادار باشد بنابراین خریدهای آینده ی خود را از همان برندی که هم اکنون مورد استفاده قرار می دهد انجام خواهد داد. هدف شرکت جابر ابن حیان حفظ مشتریان قبلی خود و همچنین جذب مشتریان جدید است . برای نیل به این هدف می بایست موارد زیر را دنبال نماید:

– افزایش کیفیت وکاهش عوارض محصولات تولیدی براساس تامین مواد اولیه معتبر، فرمولاسیون مناسب همراه با اصلاح فرمولاسیون های قدیمی .

– کاهش هزینه های بالاسری در تولید دارو .

– افزایش بهره وری با امکانات و منابع موجود.

– تغییر در بسته بندی محصولات تولیدی .

–  تلاش در جهت در دسترس بودن و توزیع مناسب دارو.

– ارتباط بهتر با انجمن های علمی تخصصی و جامعه پزشکی.

– استفاده از ابزار های جدید بازاریابی با ضریب نفوذ بالا مانند شبکه های اجتماعی.

مرورکلی برجایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش :

هم اکنون تقریبا بیش از ۱۸۰ کارخانه داروسازی در کشور فعالیت داشته و اشکال مختلف دارویی را تولید می کنند با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز مشابه سال قبل شرکت داروسازی جابرابن حیان رقبای متعددی داشته و احتمال افزایش آنها نیز دور از انتظار نیست ، لذا شرکت جابر کماکان نوآوری و توسعه محصول را در اولویت برنامه ها و دستور کار خود قرار داده است.

  • شناسایی فرصت های بازار سرمایه در حوزه داروسازی بر پایه نیازهای سه دهه آینده کشور و منطقه
  • جلب مشارکت شرکتهای دارویی معتبر جهانی جهت سرمایه گذاری مشترک و تولید داروهایی با نام تجاری (BRANS)

بیان برنامه ها و وضعیت شرکت برای سال مالی آتی

  • افزایش تنوع بخشی از تولیدات در راستای استراتژی توسعه محصولات .
  • تمرکز در تولید محصولاتی با بیشترین درخواست.
  • ورود به بازارهای جدید و ارتقای سهم بازار فروش کلیه محصولات با درنظر گرفتن سودآوری فرآورده ها
  • ادامه فرآیند نوآوری و توسعه محصولات جدید.
  • ارتقای بهره وری از طریق افزایش کارآیی منابع انسانی و استفاده بهینه از دارایی های شرکت .
  • ارتقای کیفیت از طریق بهسازی خطوط تولیدی مطابق اصول GMP و جاری سازی استانداردهای مدیریت کیفیت

 

مرور

کلی بر عملکرد شرکت، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال مالی مورد گزارش:

فروش و سود خالص شرکت در سال مالی مورد گزارش به ترتیب۷٫۳۴۰ میلیارد ریال ۳٫۸۸۵ میلیارد ریال است که به ترتیب حدود ۱۰۳ درصد از بودجه فروش و ۴۳ درصد از سود پیش بینی شده را پوشش داده است.

برنامه های آینده شرکت

اطلاعات مربوط به برنامه های سال آتی مالی شرکت

الف) گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی به شیوه های فروش

در راستای استراتژیهای شرکت و به جهت تعمیق بازار و توسعه بازار ، شرکت در نظر دارد روابط خود را با مشتریانی که در حال حاضر بخش عمده فرآورده های دارویی شرکت را توزیع می نمایند بهبود ببخشد. ضمناً در راستای توسعه صادرات شرکت در نظر دارد صادرات به کشورهای همسایه را از طریق شرکت های معتبر گسترش دهد.

شایان ذکر است با توجه به درخواست برخی شرکتهای داخلی و خارجی درخصوص تولید کارمزدی محصولات آنها و یا تحت لیسانس ، به جهت بهره برداری و استفاده از امکانات و برخی ظرفیتهای موجود تولید ، این شرکت درنظر دارد در صورت فراهم بودن شرایط و با رعایت صرفه وصلاح شرکت نسبت انعقاد قرارداد و تولید کارمزدی و یا تحت لیسانس اقدام نماید .

ب) فرآورده های داروئی جدید

باتوجه به راه اندازی خط تولید جامدات و همچنین بازسازی سایر خطوط ، شرکت قصد دارد با توجه به نیاز بازار و درنظر گرفتن عواملی از جمله حاشیه سود، سهم بازار ، محصولات جدیدی را در این خط تولید نماید .

بعلاوه شرکت در حال بررسی و انجام اقدامات اولیه مربوط به تولید داروهای با دانش بالا و افزودن این فرآورده ها به سبد تولیدات خود میباشد

ج) سیستم های مدیریت کیفیت

اجرای پروژه های معتبر سازی ، Pure steam و Compressed Air انجام تست نشتی فیلترهای هپا- کلیه سایت ها، تکمیل و اجرای فازهای  Media Fill برای کلیه خطوط استریل. اجرای تست نمونه برداری هوا برای محصولات جدید )پر خطر) مطابق با الزامات مربوط به OEL

 

د) سرمایه گذاری ها (طرح های توسعه خطوط تولید)

* بازسازی خطوط تولید و رعایت الزامات قانونی همراه با ارتقای GMP فضاهای تولید .

* بازسازی کامل خطوط تولید ویال بمنظور رعایت الزامات اداره دارو

ح) شیوه های تامین مالی

به منظور تامین نقدینگی شرکت، بخش عمده نیازهای خود را از محل عملیات و فروش فرآورده های دارویی بصورت عمدتاً نسیه تامین می نماید ، لیکن با توجه به محدودیت های موجود و کمبود نقدینگی ، شرکت همواره ناچار به تامین بخشی از نقدینگی از طریق سیستم بانکی بصورت اخذ تسهیلات ریالی و ارزی است.

و) چالش های اساسی و راهکارهای پیشنهادی

 

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»