تصویب افزایش سرمایه ۲۸۷ درصدی مجتمع صنایع لاستیک یزد
تصویب افزایش سرمایه ۲۸۷ درصدی مجتمع صنایع لاستیک یزد

اقتصاد و بیمه- دکتر ایرج زمانی فرد با تصریح اینکه افزایش سرمایه کنونی از محل تجدید ارزیابی زمین و با خالص ارزشی ۵٫۸۵۵ میلیارد ریال باعث می شود که سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰۴۰ میلیارد به ۷۸۹۵ میلیارد افزایش پیدا کند افزود: اصلاح ساختار مالی و تناسب سرمایه با نیازهای شرکت، بهبود ساختار و افزایش […]

اقتصاد و بیمه- دکتر ایرج زمانی فرد با تصریح اینکه افزایش سرمایه کنونی از محل تجدید ارزیابی زمین و با خالص ارزشی ۵٫۸۵۵ میلیارد ریال باعث می شود که سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰۴۰ میلیارد به ۷۸۹۵ میلیارد افزایش پیدا کند افزود: اصلاح ساختار مالی و تناسب سرمایه با نیازهای شرکت، بهبود ساختار و افزایش حد اعتباری از مهم‌ترین مزایای این افزایش سرمایه است.

مدیرعامل «پیزد» همچنین خاطرنشان ساخت که تولیدات باکیفیت و متنوع محصولات تولید شده در این مجموعه باعث شده است که سهمی قابل توجه از محصولات این شرکت به کشورهای هدف خارجی صادرات شود.

به گفته این مدیر با تجربه و شناخته شده صنعت کشورمان به طـور قطـع، افـزايش سـرمايه از محـل تجديـد ارزيـابي دارايـي هـاي ثابـت مشـهود (صـرفا طبقـه زمـين)، مزايـاي بسـياري داشـته كـه ايـن مهـم در سـال هـاي اخيـر مـدنظر صـاحبنظران و سياسـت گـذاران كـلان كشـور قـرار گرفتـه و بـه جهـت كمـك و مساعدت به واحد هاي اقتصادي به خصوص واحدهاي توليدي در قوانين لحاظ شده است.

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت مجتمع صنايع لاستيک يزد (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۸٫۲۱ در محل ساختمان گروه صنعتي رازي برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از  ۸۷٫۸۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  اسکندر ستوده بود، که جنابان کريم مسعود تقي گنجي و قاسم عابدزاده شوکي در مقام نظار اول و دوم و خانم  ميخک درمنش به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

مجتمع صنعتي ارتا ويل تاير احمد رضواني عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين محسن دستخوش جوان نایب رئیس هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
سرمايه گذاري تأمين اجتماعي داود پرهيزي عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
سرمايه گذاري گروه صنعتي رازي سعيد تقوائي گنجه علي عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
نخ تاير رازي تاکستان اسکندر ستوده رئیس هیئت مدیره غیرموظف- اصلی

 

دکتر ایرج زمانی فر در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامدارن شرکت افزود : مفتخرم اعلام دارم که بعد از گذشت قریب به سه دهه از فعالیت مجتمع صنایع لاستیک یزد، با سختکوشی و تلاش‌های مستمر و باور داشتن به خلاقیت و توانمندی مهندسین و کارشناسان ایرانی و بهره گیری حداکثری از منابع داخلی، در کنار استفاده از تکنولوژی نوین و دانش روز، تیم مجموعه توانسته‌ سهم مهمی در تامین محصولات کلیدی مورد نیاز آحاد جامعه و صنعت بزرگ خودروسازی کشور داشته باشد.

مدیرعامل موفق و رزومه دار شرکت ضمن تصریح وجود ۴۱۰ نمایندگی در استان‌های مختلف کشور و ۱۰۰ نمایندگی خدمات پس از فروش، به جایگاه این مجتمع در صنعت تولید تایر و تیوب در کشور نیز اشاره کرد و گفت در سال ۱۴۰۱ سهم ما ۱۳ درصد از بازار تولید انواع تایرهای سواری رادیال، ۶۳ درصد انواع تایر وانتی رادیال، ۳درصد انواع تایر وانتی بایاس، ۴۰درصد انواع تایر دوچرخه وموتورسیکلت و همچنین ۳۹درصد انواع تیوب بوده است که علیرغم تمام چالش ها و معضلات حاکم بر صنعت تایر از جمله قاچاق تایرهای بی کیفیت و دستوری بودن قیمت عرضه محصولات که فشار مضاعفی بر تولیدکننده های تایر تحمیل کرد در « پیزد» توانستیم بخاطر کیفیت بالا و تنوع محصولات ، سهم بازار خود را حفظ و با برنامه ریزی به دنبال افزایش سهم فروش داخلی و خارجی باشیم

به گفته وی درکنار  قیمت‌گذاری دستوری و عدم امکان قیمت‌گذاری رقابتی محصولات، کمبودانرژی برای واحدهای تولیدی، نوسانات نرخ ارز و عدم تخصیص به موقع ارز به شرکت‌های تولیدی تایر از دیگر چالش های مرتبط با صنعت تایر و لاستیک می باشد .

دکتر زمانی فر در ادامه پیرامون آخرین افزایش سرمایه شرکت خاطرنشان کرد که مجوز افزایش سرمایه قبلی شرکت مجتمــع صــنايع لاســتيك يزد(ســهامي عــام) از مبلغ ۵۱۰٫۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۲٫۰۴۰٫۰۰۰ میلیون ریال واز محل سـود انباشـته بـه مبلـغ ۱٫۵۳۰٫۰۰۰ ميليـون ريـال با هدف اصلاح ساختار مالی برای حفظ نقدینگی و جلوگیری از خروج آن به منظور تامین سرمایه در گردش محصولات و توسعه ظرفیت های موجود بوده که در تاریخ ۱۴۰۰٫۱۰٫۱۵ از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ گردید و نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۰٫۱۱٫۱۰ تصویب شده بود در تاریخ ۱۴۰۱٫۱۲٫۱۶ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

به گفته وی افزایش سرمایه کنونی که از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت مشهود (( زمین)) و به مبلغ خالص ارزش دارایی ۵۸۵۵ میلیون ریال صورت میپذیرد باعث خواهد شد با افزایش ۲۸۷ درصدی ، سرمایه شرکت از مبلغ ۲۰۴۰ میلیارد به مبلغ ۷۸۹۵ میلیارد افزایش پیدا کند که این مهم در جهت پیشبرد اهداف عالیه مجموعه در ارتقای سودآوری و ارزش آفرینی نقشی اساسی خواهد داشت .

مدیرعامل « پیزد » همچنین در رابطه با سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در بخش فروش داخلی وصادرات نیز اظهار داشت که توسعه تنوع محصولات رادیال SUV با تولید ۸ سایز، توسعه بازارهای صادراتی کشورهای هدف واقع در حوزهCIS، غرب آسیا و آفریقا، اخذ گواهینامه EMARK برای محصولات رادیال منتخب سریV و SUV، تخصیص ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت تولید جهت تامین تایر مورد نیاز خودرو‌سازان کشور در سال ۱۴۰۱آغاز و عمدتا محقق شده است و با توجه به برنامه و راهبردهایی که مدنظر تیم مدیریت ارشد میباشد یقین داریم علیرغم تمام معضلات و مشکلات اقتصادی کشور ، «پیزد» در فروش داخلی و خارجی به اهداف خود رسیده و عملکردی منطبق با پیش بین ها کسب خواهد کرد .

دکتر زمانی فر در بخش پایانی گزارش خود تاکید کرد که ما با اتکا به کارگروهی بر پایه ارزش های سازمانی توانسته‌ایم نگاه تیم رهبری و کارکنان شرکت را به توسعه پایدار و تعالی سازمانی معطوف کنیم تا همچنان استوار، پر انگیزه و مطمئن، در مسیر ارتقای رضایت ذینفعان گام برداریم. بدون تردید دستیابی به چنین دستاوردهای ارزشمندی مرهون کار منسجم و تلاش عزیزانی است که در طول این سالیان، با دانش، تجربه و تعهد خود، در فضای پر از چالش‌های گوناگون، در مسیر تعالی و پیشرفت یزدتایر گام برداشته‌اند. ما همگی با اتکال به خداوند بزرگ، همچون گذشته به تلاش‌هایمان برای اعتلای نام ایران اسلامی و خدمت به هموطنان عزیزمان ادامه می‌دهیم و اعتقاد داریم که کمک به اقتصاد رو به رشد و مقاومتی کشور، بدون همدلی و همکاری صمیمانه بین ما امکان‌پذیر نبوده و نخواهد بود. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با توکل به خداوند متعال و تلاش بی وقفه کلیه پرسنل خدوم مجموعه، یزدتایر بتواند از تمامی ظرفیت‌های مادی و معنوی خود در راستای پیشبرد برنامه‌ها استفاده نموده و بسان گذشته از مساعدت، همفکری و همراهی همه ذینفعان بزرگوار بعنوان سرمایه اصلی این کسب و کار بهره‌مند شود.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت مجتمع صنايع لاستيک يزد (سهامي عام)

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

  • گزارش توجیهی مورخ ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ هیات مدیره شرکت مجتمع صنايع لاستيک يزد(سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه از مبلغ ۲٫۰۴۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷٫۸۹۵ ميليارد ريال(خالص افزایش سرمایه به مبلغ ۵٫۸۵۵ میلیارد ریال)، از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی های ثابت مشهود (طبقه زمین)، در اجرای ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی و براساس ماده (۱۰) آئین نامه اجرایی تبصره (۱) ماه ۱۴۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ هیات وزیران)، مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش مذکور با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور با هدف اصلاح ساختار مالی، بهبود نسبت مالکانه و نزدیک شده حقوق مالکانه به ارزش منصفانه دارایی ها براساس ارزیابی صورت گرفته توسط کارشناسان رسمنی منتهب کانون کارشناسان دادگستری، تهیه شده است. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها منجر به ورود منابع نقدی نمی شود، لذا افزایش مزبور تاثیری بردرآمد شرکت نخواهد داشت.
  • براساس رسیدگی انجام شده، به نظر این موسسه، افزایش سرمایه شرکت در اجرای ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه های اجرایی تبصره (۱) ماده ۱۴۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸، بلامانع است.
  • در راستای مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، دارایی های ثابت مشهود شرکت (طبقه زمین) طی ۵ سال اخیر مورد تجدید ارزیابی قرار نگرفته است.
  • بشرح یادداشت شماره ۱-۱-۴ گزارش توجیهی، ۵ فقره از زمین های شرکت در رهن بانک های سپه و صادرات می باشد.
  • انجام افزایش سرمایه یادشده با رعایت کلیه مقررات اصلاحیه قانون تجارت و پس از دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار امکان پذیر خواهد بود.

تشريح طرح افزايش سرمايه

  • هـدف اصــلي شــركت اصـلاح سـاختار مـالي بـا اسـتفاده از شـرايط و مزايـاي مقـرر در مـاده ١٤ قـانون حـداكثر اسـتفاده از تـوان توليـدي و خــدماتي كشــور و حمايــت از كـالاي ايرانـي مصــوب ۱۳۹۸٫۰۲٫۱۵ مجلــس شــوراي اسـلامي و اصـلاحيه مـاده ١٠ آئـين نامــه اجرايــي تبصــره ١ مــاده ١٤٩ اصــلاحي قــانون ماليــات هــاي مســتقيم (تصــويب نامــه هيــات محتــرم وزيــران مــورخ ۱۳۹۸٫۱۰٫۲۲) و بخشــنامه شــماره ۲۰۰٫۹۸٫۹۶ مــورخ ۱۳۹۸٫۱۱٫۲۱ ســازمان امــور ماليـاتي اســت كــه طبـق مفـاد آن “در صـورتي كه اشـخاص حقـوقي موضـوع تبصـره ١ مـاده ١٤٩ اصـلاحي قـانون ماليـات هـاي مسـتقيم ظـرف يـك سـال پـس از تجديـد ارزيـابي ( شناسـايي و ثبـت تجديـد ارزيـابي در دفـاتر قـانوني شـركت)، تشـريفات قـانوني جهـت انتقـال مـازاد تجديـد ارزيـابي دارايـي هـا بـه حسـاب سـرمايه و نيـز ثبـت افـزايش سـرمايه نـزد مرجـع ثبـت شـركت هـا را انجـام دهنـد، مـازاد تجديـد ارزيـابي كـه بـه حسـاب سرمايه منتقل مـي شـود ، بـا رعايـت سـاير مقـررات مشـمول ماليـات بـر درآمـد نخواهـد بـود و ايـن امـر يـك بـار در هـر پـنچ سـال امكان پذير است”.

در حـال حاضـر بـه دليـل شـرايط تـورمي در اقتصـاد كشـور، دارايـي هـاي ثابـت بـه بهـايي كمتـر از ارزش روز آن هـا در صـورت هاي مالي درج گرديده و افـزايش سـرمايه از محـل تجديـد ارزيـابي دارايـي هـاي ثابـت مشـهود (صـرفا طبقـه زمـين)، مزايـاي زيـر را براي شركت به همراه خواهد داشت:

  • نزديك شدن ارقام صورت وضعيت مالي به ارزش منصفانه دارايي ها؛
  • افــزايش ســرمايه مــذكور ســاختار ســرمايه شــركت را بهبــود بخشــيده و ميــزان ســرمايه را متناســب بــا نيازهــا و توانــايي شركت ارتقاء داده و توان رقابتي شركت را افزايش مي دهد؛
  • باعث شفاف شدن نسبت هاي مالي و اظهارنظرهاي دقيق در صورت هاي مالي خواهد شد؛
  • حــد اعتبــاري شــركت نـزد اعتبــار دهنــدگان، تـامين كننــدگان كــالا و تجهيـزات، مشـتريان و بانــك هــا افــزايش خواهــد يافـت. بـا توجـه بـه اينكـه يكـي از شـرايط اعطـاي تسـهيلات و اعتبـارات بانـك هـا ميـزان دارايـي هـا، سـرمايه و برخـي از نسـبت هـاي مـالي از جملـه نسـبت مجمـوع بـدهي هـا بـه كـل دارايـي شـركت هـا مـي باشـد و اينكـه معيارهـاي مزبـور، ميزاني براي سنجش ريسك شركت ها از منظـر بانـك محسـوب مـي گردنـد لـذا هـر چـه سـرمايه شـركت هـا افـزايش يابـد و نسبت هاي فوق بهبود يابند، شركت ها قادر به اخذ تسهيلات بيشتر مورد نياز خواهند بود.
  • تاكنون هيچكدام از دارايي هاي شركت مورد تجديد ارزيابي قرار نگرفته است.

مبلغ افزايش سرماية پيشنهادي و محل تأمين آن

با توجه به برنامة ارائه شده، شركت مجتمع صنايع لاستيك يزد (سهامي عام) در نظر دارد سرماية خـود را از مبلـغ ۲٫۰۴۰٫۰۰۰ ميليـون ريال به مبلغ ۷٫۸۹۵٫۰۰۰ ميليون ريال (به ميزان ۵٫۸۵۵٫۰۰۰ ميليون ريال، معادل ٢٨٧ درصد) از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي هاي ثابت مشهود (صرفا طبقه زمين) و به منظور اصلاح ساختار مالي افزايش دهد.

طرح تاديه مبلغ افزايش سرمايه

افزايش سرمايه مزبور،صرفا به منظور اصلاح ساختار سرمايه شركت بوده و بر اساس آيين نامه اجرايي تبصره ١ ماده ١٤٩ اصـلاحي قـانون ماليات هاي مستقيم (مصوب ١٥/٠١/١٣٩٥ هيات محترم وزيران) و به استناد ماده ١٤ قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خـدماتي كشور و حمايت از كالاي ايراني (مصوب ١٥/٠٢/١٣٩٨ مجلس شوراي اسلامي) و صرفا از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي هـاي شـركت زمين شركت) از طريق صدور سهام با نام به ارزش اسمي ۱٫۰۰۰ ريال مي باشد.

 

برنامه هاي شركت در صورت عملي نشدن افزايش سرمايه

در صورت عدم انجام افزايش سرمايه، لازم است كه برنامه هاي شركت در خصوص نحوه كاهش ريسك ناشي از ساختار شركت،بررسي و لزوم افزايش سرمايه از محل هاي ديگر مورد ارزيابي قرار گيرد.

معرفی شرکت

مجتمع صنایع لاستیک یزد (سهامی خاص) با ایجاد کارخانه‌ای برای تولید انواع لاستیک توئی و روئی و لاستیک و لاتسکی و ریکلیم به فعالیت می‌پردازد از طرفی نیز در سرمایه گذاری و سرمایه سهام سایر شرکت‌ها نیز فعال است. شركت مجتمع صنايع لاستيك يزد در تاريخ ٢٣/٠٣/١٣٦٤ تحت شماره ٥٦٥٥٦ در اداره ثبت شركتهاي تهران با شناسه ملي ١٠١٠١٠١٦٥٠٨ به ثبت رسيده و در تاريخ ٢٤/٠١/١٣٨١ از سهامي خاص به سهامي عام تبديل شده است. این شرکت در تاریخ ۱۳۹۸٫۰۸٫۱۱ با شماره ۱۱۶۷۸ نزد سازمان بورس اوراق بهادار ثبت گردیده است در حال حاضر شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد جزء شرکت های فرعی مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (سهامی عام) است و هم اکنون با نماد پیزد در بازار دوم فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد.