تشدید بحران با یک بخشنامه نابهنگام و خاموش شدن چراغ ۱۱۰ کارخانه در یک ماه/ چرا تولیدکنندگان باید در زمستان با قطع گاز و در تابستان با قطع برق روبرو شوند؟
تشدید بحران با یک بخشنامه نابهنگام و خاموش شدن چراغ ۱۱۰ کارخانه در یک ماه/ چرا تولیدکنندگان باید در زمستان با قطع گاز و در تابستان با قطع برق روبرو شوند؟
عضو کمیسیون انجمن فولاد سازان کشور با بیان اینکه بحران در صنعت فولاد با یک بخشنامه نابهنگام تشدید و خاموش شدن چراغ ۱۱۰ کارخانه طی یک ماه انجامید، از اینکه تولیدکنندگان در زمستان باید با قطع گاز و در تابستان با قطع برق روبرو شوند، انتقاد کرد.

مشکلات تولیدکنندگان فولاد در تابستان و زمستان

به گزارش صنایع،برق و گاز مهمترین عامل تولید فولاد در جهان است، بنابراین این، صنعت وابسته به این دو عامل بوده و با نبود آن بخش اعظم کار خاموش می‌شود.

لذا با دانستن همین موضوع می‌توان فهمید تحت هیچ شرایطی نباید سوخت اصلی این صنعت یعنی گاز و موتور محرک آن یعنی برق دچار نقصان و قطعی باشد،اما متاسفانه صنعتگران همچنان نگران قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان هستند برای بررسی این بحث با عضو کمیسیون انجمن فولاد سازان کشور به بحث و گفتگو نشستیم.

کاهش تولید فولاد در پی بخشنامه‌ای نابهنگام

احمد دنیانور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار رسانه،پیرامون مشکلات فولادسازان،اظهار داشت:

خاطره تلخ قطع برق در تابستان گذشته برای فولاد سازان باعث شد تا با کاهش تولید فولاد در واحدهای تولیدی مواجه شوند، لذا با بخشنامه نابهنگام وزارت صنعت این اتفاق دوباره تکرار خواهد شد.

با این موضوع که حاکمیت ما مسئول تامین برق بوده است، کاری ندارم، مساله این است که آیا من تولیدکننده باید در تابستان نگران برق و در زمستان نگران گاز باشم؟، آیا این معنی حمایت از تولید است؟

دنیا نور در ادامه اظهار داشت:

من از طرف کسی که با یک حکم، مدیرعامل شرکتی شده و با یک حکم می‌رود، صحبت نمی‌کنم بلکه از طرف کارآفرینانی صحبت می‌کنم که با قرض و بدهی و فروش خانه‌، کارخانه‌ای را بر پا کرده و ۲۰۰ نفر هم در آن مشغول کار هستند، بنده به نمایندگی از آنها صحبت می‌کنم که بخش خصوصی واقعی هستند.

بخشی که به دعوت دولت و حاکمیت بر روی کار سرمایه گذاری کرده است و با اعتماد به دولت و حاکمیت به میدان آمده است.

اما در مقابل این ریسک بزرگ، نماینده وزارت صنعت او را در زیر پا له می‌کند.

دلیل تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد چه بود؟

دنیانور در ادامه افزود:

کسانی که آهن اسفنجی را با گاز تولید می‌کنند، نگرانیشان در زمستان چند برابر است.

آن‌ها از ترس اینکه گاز قطع نشود، آهن خود را انبار کردند و علی رغم اینکه گاز در محدودیت بود شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی محصولات خود را نه در بورس و نه در خارج از بورس عرضه نکردند که همین امر موجب ایجاد بازار سیاه شد.

اما کار اشتباه زمانی بود که وزارت صنعت در این شرایط با ابلاغ بخشنامه نابهنگام و دستورالعملی که همه باید به بورس بروند، وضع را بحرانی کرد و نتیجه آن شد که قیمت آهن اسفنجی به شدت در وسط زنجیره گران شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۳٫۶ درصدی فولاد خام طی سال ۲۰۲۱ میلادی

زنجیره فولاد در خطر تعطیلی

قطع برق شرکت‌های فولادی در زمستان/ صنعت فولاد کشور در مسیر ورشکستگی

پاره شدن زنجیره فولاد با یک بخشنامه نابهنگام

به گزارش صنایع، عضو کمیسیون انجمن فولاد سازان کشور درپایان، اظهار داشت:

تولید کنندگان فولاد، کسانی که شمش تولید می‌کنند، ناگهان با افزایش قیمت مواد اولیه خود مواجه شدند، آن‌هایی که زنجیره را به طور کامل داشتند، مثل ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و خراسان توانستند زیان این بخش را در قسمت‌های دیگر سرشکن کنند.

اما آن‌هایی که یک قسمت از این زنجیره را داشتند، با این دستورالعمل نابهنگام وزارت صنعت نتوانستند کاری انجام دهند لذا واحدهایشان خاموش شد.

صنعت فولاد، صنعتی که نگران تهیه گاز زمستانی بود به یک‌باره با یک بخشنامه وزارت صنعت روبرو شد که همه باید فلان کار را انجام دهند و با توجه به اینکه امکان آن برای تولیدکنندگان فراهم نبود، زنجیره نامتوازن شد.