تداوم عملکرد شرکت صنایع شیمیایی سینا از مدار موفقیت
تداوم عملکرد شرکت صنایع شیمیایی سینا از مدار موفقیت

اقتصاد و بیمه- مهندس حسن افشارپور در گزارش مبسوط خود ضمن تشریح لزوم افزایش سرمایه ده درصدی کنونی محل تامین این افزایش سرمایه را سود انباشته ((سود اکتسابی سال ۱۴۰۱)) اعلام کرد و خاطرنشان نمود: بدین ترتیب با افزایش مبلغ ۳۵۹٫۷۲۸٫۱۵۰٫۰۰۰ ریال، سرمایه شرکت از مبلغ ۳٫۵۹۷٫۲۸۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال به مبلغ ۳٫۹۵۷٫۰۰۹٫۶۵۰٫ ریال افزایش پیدا خواهد […]

اقتصاد و بیمه- مهندس حسن افشارپور در گزارش مبسوط خود ضمن تشریح لزوم افزایش سرمایه ده درصدی کنونی محل تامین این افزایش سرمایه را سود انباشته ((سود اکتسابی سال ۱۴۰۱)) اعلام کرد و خاطرنشان نمود: بدین ترتیب با افزایش مبلغ ۳۵۹٫۷۲۸٫۱۵۰٫۰۰۰ ریال، سرمایه شرکت از مبلغ ۳٫۵۹۷٫۲۸۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال به مبلغ ۳٫۹۵۷٫۰۰۹٫۶۵۰٫ ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی این افزایش سرمایه ضمن جلوگیری از خروج وجه نقد از شرکت و تامین نقدینگی لازم جهت اجرای راهبردها و برنامه ریزی های مدنظر مدیریت، باعث کاهش یا عدم نیاز شرکت در تامین مالی از بانکهایی که سودهای بالایی درخواست دارند خواهد شد که بالطبع اثرات این مهم در امر سودآفرینی و عایدی برای ذینفعان در سال های آتی بخوبی قابل رصد خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سیناهمچنین اظهار داشت که از آنجایی که هدف اصلی از افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی شرکت، بهبود نسبت مالکانه و همچنین اجتناب از تحمیل هزینه های تامین مالی و اجرای پروژه های جدید بوده، با توجه به افزایش سرمایه، شاهد روند مثبت نسبت های مالکانه، کل بدهی، گردش دارایی ها، بازده دارای ها و بازده حقوق صاحبان سهام در دوره های آتی خواهیم بود.

مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت صنايع شيميايي سينا (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۰۲ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش  تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۴۵٫۵ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی و نظارت سازمان بورس و اوراق بهاداربرگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای محمدرضا علي رحيمي بود که جنابان سيامک رحيمي ميداني و  مسعود فولادي درمقام نظار اول و دوم و آقای حسن افشارپور به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

مهندس حسن افشارپور در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت صنایع شیمیایی سینا دارای پیشینه مدیریت علمی و بنیان گذار اجرای واحدهای شیمیایی تولید فرمالین و مشتقات آن بر پایه دانش فنی مهندسی معکوس در ایران است.
مرکز مهندسی شامل بخش های فرآیندی، مکانیک، برق، ابزار دقیق و مرکز اسناد و استانداردهای شاخص تهیه طرح توجیهی، مهندسی پایه و مهندسی تفصیلی، طراحی، ساخت، تدارک و حمل دستگاه ها، ماشین آلات و نصب و راه اندازی از توانمندی های شرکت محسوب می شود.

مدیرعامل برجسته و صاحبنام شرکت در ادامه ضمن تبیین اینکه آخرین افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۵۳٫۵۶۳ میلیون ریال به مبلغ ۳٫۵۹۷٫۲۸۲ میلیون ریال و از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ثابت بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی صورت گرفته است افزود:نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۰٫۰۸٫۰۵ تصویب شده، در تاریخ ۱۴۰۰٫۰۹٫۲۰ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

 

                                

 

به گفته وی در راستای اصلاح ساختار مالی، تامین مالی و سرمایه در گردش مناسب جهت امور جاری شرکت، در کنار بهره بردن از معافیت مالیاتی در صورت افزایش سرمایه شرکت های بورسی از محل سود انباشته، مدیریت مجموعه را مصمم ساخت که این افزایش سرمایه کنونی را نهایی سازد.

به گفته وی با عنایت به اینکه افزایش سرمایه مذکور در جهت اصلاح ساختار مالی می باشد در نتیجه اثرات آن در جهت خروج نقدینگی حائز اهمیت می باشد و لذا درصورت عملی نشدن افزایش سرمایه، این شرکت جهت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز و جبران کسری نقدینگی، اقدام به تامین منابع قابل دسترس خواهد نمود که در نتیجه هزینه مالی آن نیز در هر دوره مالی افزایش می یابد.

برگزاری مجمع در نهایت نظم ، گزارش جامع و مبسوط مهندس حسن افشارپور سکاندار شرکت پیرامون دلایل لزوم افزایش سرمایه و برنامه های آتی، نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت در میزبانی شایسته از ذینفعان و همکاری با خبرنگاران، استقبال خوب سهامداران و حضور شایسته اهالی رسانه در مجمع،حضور مدیران ارشد شرکت سرمایه گذاری پارس توشه و دیگر سهامداران عمده در مجمع که نشان دهنده اعتباری والا شرکت صنایع شیمیایی سینا و جایگاه ویژه دکتر افشارپور می باشد و تعامل صمیمانه استاد اشکوری مدیر با تجربه و پاکدست مالی مجموعه با اصحاب رسانه جهت بازنشر خبر مجمع از نکات خواندنی این مجموعه بود.

گزارش بازرس قانونی

  • گزارش توجیهی مورخ ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲ هیات مدیره شرکت صنايع شيميايي سينا(سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۵۳٫۵۹۷٫۲۸۲ میلیون ریال به مبلغ ۳٫۹۵۷٫۰۱۰ ميليون ريال ، مشتمل بر اطلاعات مالی فرضی پیوست، طبق استاندارد “مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور در اجراي تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحيه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت و به منظور استفاده از مشوق مالیاتی مندرج در بند ه تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ از محل سود خالص سال ۱۴۰۱ تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب مباشد.
  • سود انباشته شرکت طبق صورت های مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ مبلغ ۹۰۹٫۰۴۴ میلیون ریال است. با توجه به تقسیم سود سال قبل به مبلغ ۳۹۵٫۷۰۱ میلیون ، حداکثر مبلغ قابل انتقال از سود انباشته به حساب سرمایه مبلغ ۵۱۳٫۳۴۳ میلیون ریال است.

هدف از انجام افزایش سرمایه

  • بهره مند شدن از معافیت مالیاتی موضوع بند (ره) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به منظورتشویق سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس و ترغیب به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی سال ۱۴۰۱ و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش های تولیدی مالیات درآمد سال ۱۴۰۱ (موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶٫۱۲٫۰۳ ) مشمول نرخ صفر مالیاتی می باشد.
  • در ارتباط با بند (ه) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور شرکت هایی که تا تاریخ ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران پذیرفته شده باشند درصورتی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان همان سال سود تقسیم نشده سال مالی قبل آنان حسب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام با رعایت ترتیبات قانونی مقرر از جمله ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها، به حساب سرمایه منتقل شود. در صورت رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط مشکول بهره مند شدن از معافیت مالیاتی موضوع بند (ه) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور می گردد.
  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سود اکتسابی سال ۱۴۰۱) به منظور اصلاح ساختار مالی و کاهش ریسک مالی ترازنامه.
  • شرکت با هدف بهبود نسبت های مالی در سال های مالی آتی و کاهش ریسک مالی خود در نظر دارد نسبت به اصلاح ساختار از طریق افزایش سرمایه اقدام نماید.
  • درصورت خروج نقدینگی از شرکت با توجه به نیاز سرمایه در گردش عملیاتی، امکان کاهش سطح عملیات شرکت به تبع آن کاهش سودآوری وجود دارد شرکت برای کاهش ریسک نقدینگی انجام افزایش سرمایه را در دستور کار قرار داده است.
  • براساس تکلیف مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۱ هیات مدیره شرکت قصد دارد افزایش سرمایه خود را به مبلغ ۳۵۹٫۷۲۸ میلیون ریال از محل سود انباشته (سود اکتسابی سال ۱۴۰۱) به انجام برساند.