تخصیص ۴۳ هکتار زمین جهت توسعه بیشتر صبافولاد خلیج فارس
تخصیص ۴۳ هکتار زمین جهت توسعه بیشتر صبافولاد خلیج فارس

آیین آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه صبا فولاد خلیج فارس با حضور دکتر نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر علیرضا زمان پور مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، مهندس مهدی دوستی استاندار هرمزگان، دکتر احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس و معاونین و مدیران این شرکت برگزار شد. به […]

آیین آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه صبا فولاد خلیج فارس با حضور دکتر نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر علیرضا زمان پور مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، مهندس مهدی دوستی استاندار هرمزگان، دکتر احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس و معاونین و مدیران این شرکت برگزار شد.

به گزارش اقتصاد و بیمه به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی شرکت صبا فولاد خلیج فارس، دکتر نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در آیین آغاز عملیات طرح توسعه کارخانه صبا فولاد خلیج فارس اظهار کرد:‌ صندوق بازنشستگی کشوری حدود ۲ میلیون بازنشسته را زیر پوشش خود دارد و درآمدزایی این صندوق باید از محل‌هایی مانند کارخانه صبا فولاد خلیج فارس انجام شده و تامین منابع مالی برای بازنشستگان را از چنین روش‌هایی انجام دهد.
وی بیان کرد: برای توسعه کارخانه صبا فولاد خلیج فارس هدف گذاری چهار و نیم میلیون تن انجام شده است که اکنون حدود یک میلیون تن تولید دارد و امروز کلنگ مرحله دوم صبا فولاد خلیج به زمین زده شد.
ترکی ادامه داد:‌ همچنین به زودی طرح ذوب و فولاد سازی آن هم در همین استان به زمین زده خواهد شد و سرمایه‌گذاری خوبی را در این عرصه خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: اکنون حدود ۱۷۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری با میزان اشتغال مستقیم ۴۰۰ نفر انجام شده است و مدیران صبا فولاد خلیج فارس قول داده‌اند ۲۴ ماهه این طرح احیا را به نتیجه برسانند تا به هدف گذاری انجام شده نزدیک شویم.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بیان کرد: امید می‌رود این کارخانه روزی به هدف گذاری بلند مدت هشت میلیون تن برسد و درآمد خوبی هم برای صندوق بازنشستگی کشور داشته باشد و هم به حوزه توسعه اشتغال در این استان کمک شود.
ترکی افزود: بخش دیگری نقل و انتقال مواد اولیه تا رسیدن به محل فرآوری است که در گذشته این کار به صورت غیر مستقیم انجام می‌شد و اکنون به صورت مکانیزه و دستگاه استکر ریکلایمر این کار انجام می‌شود و این ظرفیت در مدت سه ماه ایجاد شد.
همچنین مهندس مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این آیین ضمن ابراز خرسندی و رضایت از طرح‌های توسعه‌ای و تلاش های مجموعه صبافولاد خلیج‌فارس در صنعت فولاد، گفت: یک رویکرد نو برای افزایش تولید و بهره وری در این کارخانه در حال اجراست و ۴۳ هکتار زمین جهت توسعه بیشتر صبا فولاد خلیج فارس تخصیص می یابد.
وی مدیران توسعه‌گرا را ظرفیتی مهم برای کشور خواند و گفت: اهدافی که در برنامه‌های توسعه‌ای گنجانده می‌شوند به نوعی میثاق ملی به شمار می‌آید و از این بابت وقتی می‌گوییم می‌خواهیم در تولید یک محصول به یک چشم‌اندازی دست پیدا کنیم بایست تلاش کنیم تا محقق شود.
دوستی تاکید‌ کرد: در صنعت فولاد، توقف توسعه با بهانه‌ی محدودیت‌های انرژی منطقی نیست چرا که کمتر از ۵ درصد مصرف انرژی در این حوزه است ضمن اینکه تاکید داریم توسعه باید به صورت هماهنگ پیش برود و توسعه صنعت کشتی‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی و … بدون توجه به توسعه فولاد امکان پذیر نخواهد بود.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: امروز دیگر بهانه‌ی ناتوانی تامین مواد اولیه منطقی نیست چرا که مزیت ویژه ‌ی هرمزگان این است که حتی اگر بر ظرفیت معادن داخل و حفاری‌های جدید نیز حساب نکنیم می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت بنادر مانند چینی‌ها به هر میزان سنگ‌آهن که نیاز صنعت فولاد است وارد کنیم و توسعه را سرعت ببخشیم.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، با بیان اینکه به زودی خبرهای خوبی در حوزه اکتشافات نفت و گاز استان هرمزگان خواهیم شنید، گفت: رفع نگرانی برای تامین آب مورد نیاز صنعت فولاد دیگر مزیت هرمزگان است.
وی با تاکید بر لزوم تولید محصول منطبق با بازار صادرات، گریزی به اهمیت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت فولاد در استان نیز زد و خاطرنشان‌کرد: هنرستان تخصصی فولاد ظرفیت عظیمی برای کادرسازی آینده‌ی صنعت فولاد است و از این رو لازم است مجموعه صبافولاد خلیج‌فارس نیز در بحث آموزش و تامین محتوای درسی هنرستان فولاد مشارکت داشته باشد.
شایان ذکر است؛ صبا فولاد خلیج فارس از شرکت های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ صبا انرژی) و اولین تولید کننده بریکت گرم (HBI) در ایران با ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن در سال محسوب می شود.
برخورداری از مزیت های مهمی همچون قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و بهره مندی از زیرساخت های مناسب این منطقه، نزدیکی به راه آهن، دسترسی به بنادر مهم کشور و آب های آزاد، برخورداری از امکانات حمل و نقل جاده ای و نزدیکی به معادن سنگ آهن و گندله سازی، صبا فولاد را در زمره صنایع با بهره وری بالا قرار داده و به تولیدکننده ای استراتژیک در زمینه صنعت فولاد برای کشورمان تبدیل نموده است.