بهسازی و نوسازی به منظور تثبیت ظرفیت تولید مجموعه
بهسازی و نوسازی به منظور تثبیت ظرفیت تولید مجموعه
شرکت پتروشیمی آبادان (سهامی عام) در نظر دارد به منظور تامین هزینه های بهسازی و نوسازی تجهیزات کارخانه، سرمایه خود را از مبلغ 5/520 میلیارد ریال تا مبلغ 10/000میلیارد ریال (معادل 81 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش دهد.


مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت پتروشيمي آبادان (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۷ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور ۹۷/۵۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی و نظارت سازمان بورس و اوراق بهاداربرگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای عليرضا بني اسدي بود که جنابان قاسم عابدزاده شوکي و مرتضي عباسي شاهمراد درمقام نظار اول و دوم و آقای محمدعلي رستمي به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.
در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط جناب سیاوش بابایی معاون مالی توانمند و با تجربه پتروشیمی آبادان و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی ، تقدیر رئیس مجمع از مدیریت و کارکنان پرتلاش پتروشیمی آبادان که در گرمای طاقت فرسای جنوب به صورت جهادگونه مشغول به کار و فعالیت میباشند ، پاسخگویی مستند به سوالات و ابهامات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، اعلام شکستن رکورد تولید ۴۳۰۰ تنی در واحد ۶۰۰ پس از ۱۸ ماه توسط جناب شاهین ثبوتی مدیر مالی موفق مجموعه ، تشریح برنامه های اورهال و نوسازی در بخش اعظم واحدها به جهت افزایش بهره وری و ارتقای راندمان توسط جناب بابایی ، اعلام برنامه های مدون مدیریت برای اجرای پروژه ها در زمانبندی اعلام شده و نهایت همکاری و تعامل کلیه ارکان شرکت منجمله رئیس و کارشناسان فرهیخته روابط عمومی شرکت با اصحاب رسانه برای پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود .


گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه
به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت پتروشيمي آبادان (سهامي عام)
در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷
۱- گزارش توجیهی مورخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ هیات مدیره شرکت پتروشيمي آبادان (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۵۲۰/۵ میلیارد ریال به مبلغ ۰۰۰/۱۰ ميليارد ريال، مشتمل بر صورت سود و زیان فرضی سنوات مالی ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۷ و سایر اطلاعات مالی تکمیلی که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی “رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
۲- گزارش مزبور در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت به مبلغ ۴۸۰/۴ میلیارد ریال از محل مانده مطالبات و آورده نقدی صاحبان سهام، به منظور تامین هزینه های بهسازی و نوسازی تجهیزات کارخانه واصلاح ساختار مالی شرکت؛ تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است و انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه، به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
۳- براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات ، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است كه متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي كند. به علاوه، به نظر اين موسسه، گزارش توجیهی یاد شده براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
۴- حتي اگر رويدادهاي پيش بيني شده طبق مفروضات ذهني توصيف شده در بالا رخ دهد، نتايج واقعي احتمالا متفاوت از پيش بيني ها خواهد بود. زيرا رويدادهاي پيش بيني شده اغلب به گونه اي مورد انتظار رخ نمي دهد وتفاوت هاي حاصل مي تواند با اهميت باشد.
نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه
افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۳/۵۲۰/۰۰۰میلیون ریال به مبلغ ۵/۵۲۰/۰۰۰ میلیون ریال و از محل حال شده سهامداران و آورده نقدی بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه در گردش و اجرای طرح های توسعه ای صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۸/۰۸/۲۸ تصویب شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۲ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

هدف از انجام افزایش سرمایه
هدف شرکت پتروشيمي آبادان (سهامی عام) از افزایش سرمایه موضوع این گزارش به شرح زیر می باشد:
شرکت پتروشیمی آبادان (سهامی عام) در نظر دارد به منظور تامین هزینه های بهسازی و نوسازی تجهیزات کارخانه، سرمایه خود را از مبلغ ۵/۵۲۰ میلیارد ریال تا مبلغ ۱۰/۰۰۰میلیارد ریال (معادل ۸۱ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش دهد.
پس از حادثه آتش سوزی واحد ۶۰۰ در سال مالی ۱۳۹۷ شرکت اقدام به بازسازی و بهسازی واحد عملیاتی ۶۰۰ نمود و فرآیند بازسازی آن تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ به طول انجامید و شرکت تقریبا از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ در مسیر تولید قرار گرفت. به منظور تثبیت ظرفیت تولید شرکت و تداوم آن و جلوگیری از توقفات ناخواسته تولید چاره ای جز انجام برخی پروژه های دارای اولویت و بشرح موارد منعکس در این گزارش نمی باشد. بعلاوه با شرایط موجود که امکان تولید مستمر و تامین منابع نقدی کافی فراهم نیست، تسویه بدهی ها مخصوها بدهی به شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) میسر نمی باشد، همچنین افزایش سرمایه مزبور موجب اصلاح ساختار مالی شرکت خواهد شد. لذا با افزایش سهم سهامداران از دارایی شرکت نسبت مالکانه و سایر نسبتهای بدهی نیز بهبود می یابد. موکدا به اطلاع سهامداران محترم می رساند که افزایش سرمایه فعلی موجب فراهم شدن شرایط تولید مستمر گردیده و توقفات تولید را کاهش خواهد داد و همین امر سبب خواهد شاد که میزان تولید شرکت نسبت به وضعیت قبل از افزایش سرمایه رشد یابد و سودآوری شرکت را تضمین خواهد نمود.
لذا شرکت پتروشیمی آبادان (سهامی عام) در نظر دارد به منظور تامین هزینه های بهسازی و نوسازی تجهیزات کارخانه و اصلاح ساختار مالی اندام به افزایش سرمایه نماید.

مبلغ افزایش سرمایۀ پیشنهادي و محل تأمین آن
با توجه به برنامۀ ارائه شـده، شـرکت پتروشيمي آبادان (سهامی عام) در نظر دارد سـرمایۀ خود را از مبلغ۵/۵۲۰/۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال، از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به شرح زیر افزایش دهد:
– ۴/۴۸۰/۰۰۰ میلیون ریال (معادل ۸۱ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی.
برنامه های شرکت در صورت عملی نشدن افزایش سرمایه
شرکت در صورت عدم انجام افزایش سرمایه مجبور می شود جهت تامین منابع لازم جهت تامین مالی طرح نوسازی و بهسازی و بعلاوه تسویه بدهی ها مخصوصا بدهی به شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) اقدام به اخذ تسهیلات نماید که این موضوع باعث افزایش بدهی ها و هزینه های مالی و بدنبال آن کاهش سودآوری خواهد شد.

«گزارش تکمیلی به زودی در سایت و نشریه»