افزایش ۱۸۰ درصدی سود خالص گروه سرمایه گذاری مسکن
افزایش ۱۸۰ درصدی سود خالص گروه سرمایه گذاری مسکن
دکتر محمدرضا جواهری تفتی ((مدیرعامل مدبر و خوشفکر مجموعه )) با تصریح اینکه شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در راستای عمل به سیاست‌های مدیرعامل محترم بانک مسکن ، در حوزه افزایش سطح ساخت  با برنامه‌ریزی ، سازماندهی و انسجام‌بخشی مناسب در کلیه شرکت‌های زیرمجموعه ، اهداف تعیین شده را محقق میکند و به عنوان بازوی اجرایی بانک مسکن در ساخت وساز به سهم خود ، گام بلندی در راستای اجرایی‌سازی‌ سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه مهم مسکن برمیدارد افزود : افزایش تمام شاخص های مثبت آماری در خود هلدینگ که درسایه تمهیدات مدیریتی کلان برای انسجام بخشی و هم افزایی بین شرکت های تابعه صورت گرفت باعث شد در کنار توجه به زیرساختها و اهتمام به توسعه فعالیت های مجموعه شاهد ارتقای 180 درصدی سود خالص برای ذینفعان باشیم . 

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت گروه سرمايه گذاري مسکن (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۱۱٫۱۷ در محل خيابان شيخ بهايي- شهرک والفجر- انتهاي خيابان ايرانشناسي- ميدان شهداي دانشجو- خيابان دوم- ميدان صفا- خيابان نهم- پلاک۶ برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۰٫۱۷ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای سعيد شيرزادي بود، که جنابان جواد جوان مجيدي و حسام سرفرازيان در مقام نظار اول و دوم و آقای رمضانعلي سلماني‌نژاد به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۹٫۳۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱۰۷ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

پس از اعلام رسمیت یافتن جلسه و بعد از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت، دکتر محمدرضا جواهری تفتی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گزارش عملکرد هیئت مدیره در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۲ را قرائت و طی گزارشی مفصل، مجموعه اقدامات انجام شده در سال مالی گذشته و اهداف کلیدی شرکت برای سال مالی آینده به جهت افزایش سطح تولید و تحقق چشم‌اندازهای تعریف شده را برای سهامداران تشریح نمود.

در پایان پس از مذاکره و تبادل‌نظر در خصوص سؤالات مطرح‌شده توسط سهامداران و ارائه پاسخ‌های لازم، صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ شامل صورت وضعیت مالی، صورت سود و زیان و صورت جریان‌های نقدی به تصویب رسید و همچنین سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی کشور و همچنین روزنامه دنیای اقتصاد به منظور درج اگهی‌های شرکت به عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین شدند.

دکتر محمدرضا جواهری تفتی ((مدیرعامل مدبر و خوشفکر مجموعه )) با تصریح اینکه شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در راستای عمل به سیاست‌های مدیرعامل محترم بانک مسکن ، در حوزه افزایش سطح ساخت  با برنامه‌ریزی ، سازماندهی و انسجام‌بخشی مناسب در کلیه شرکت‌های زیرمجموعه ، اهداف تعیین شده را محقق میکند و به عنوان بازوی اجرایی بانک مسکن در ساخت وساز به سهم خود ، گام بلندی در راستای اجرایی‌سازی‌ سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه مهم مسکن برمیدارد افزود : افزایش تمام شاخص های مثبت آماری در خود هلدینگ که درسایه تمهیدات مدیریتی کلان برای انسجام بخشی و هم افزایی بین شرکت های تابعه صورت گرفت باعث شد در کنار توجه به زیرساختها و اهتمام به توسعه فعالیت های مجموعه شاهد ارتقای ۱۸۰ درصدی سود خالص برای ذینفعان باشیم .

انتخاب اعضای حقوقی هیات مدیره، دستور دیگر مجمع شرکت بود که بر اساس رای گیری از سهامداران، اعضای حقوقی به ترتیب شامل «بانک مسکن»، «شرکت گروه مالی بانک مسکن»، «شرکت عمرانی مسکن گستر»، «.شرکت واسپاری آباد بانک مسکن» و «شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات» برای مدت دو سال به عنوان اعضای حقوقی هیات مدیره انتخاب شدند.

پخش یک کلیپ زیبا از پتانسیل و اهم دستاوردهای این مجموعه عظیم که به همت روابط عمومی کاربلد شرکت تهیه و به سمع و نظر سهامداران رسید، استقبال خوب سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم، حضور حداکثری مدیران ارشد گروه مالی بانک مسکن و شرکت های تابعه که نشان از اعتبار ویژه این گروه بزرگ سرمایه گذاری در حوزه مسکن و البته جایگاه خاص دکتر جواهری مدیرعامل صاحبنام که بین این گروه می دارد، تاکید مدیرعامل مبنی بر اینکه بدون سیاسی کاری و حاشیه دنبال کار سالم بوده ایم، بازدهی ۹۵ درصدی در بازار سرمایه طی یکسال گذشته، تایید حسابهای شفاف و کلین معاون مالی و اداری جناب سلمان نژادو تیم مالی پاکدست شرکت توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون بندهای حسابرسی توسط مرد شماره یک مالی شرکت، توضیحات جناب دکتر رهبری نژاد مدیر ارشد حقوقی گروه پیرامون آخرین وضعیت پرونده ای حقوقی شرکت که با توجه به پیگیری های مجدانه منتج به نتایج بسیار روشن شده است منجمله تعیین تکلیف پرونده خصوصی و سند خوردن ساختمان میرداماد بانک توسعه تعاون به نام شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران، پاسخگویی مستند و دقیق دکتر جواهری پیرامون سوالات مطرح شده توسط سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، برگزاری انتخابات هیات مدیره و انتخاب اعضای هیات مدیره حقوقی جدید به شرکت برای ۲ سال آتی، تقدیر ویژه ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران از درایت و عملکرد درخشان مدیرعامل گروه و تیم مدیریت و کارشناسان متعهد و متخصص شرکت بواسطه عملکرد درخشان مالی اعم از سودآوری و ارزش آفرینی و اهتمام ویژه به انسجام بخشی و هم افزایی بین شرکت های تابعه، تعامل و همکاری استادقنبرطلب مدیر فرهیخته و کاربلد روابط عمومی گروه با اصحاب رسانه و خبرنگاران که جهت پوشش خبری به گرمی میزبان بچه های خبرنگار بودند از نکات خواندنی این مجمع بود.

مرور کلي بر وضعيت و تحولات صنعت ساختمان

مســکن بــه عنــوان یکــی از اساســی ترین نیازهــای بشــر، همــواره یکــی از اولویتهــای دولتهــا و سیاســتگذاران اقتصــادی بــوده اســت. بخــش مســکن بــه دلیــل ارتباطــات پســین و پیشــین قــوی بــا ســایر بخشهــای اقتصــادی به عنــوان یکــی از بخش هــای اصلــی محــرک رشـد اقتصـادی در کشـور مطـرح بـوده و هرگونـه تحـرک تولیـد در ایـن بخــش زمینه ســاز رشــد تولیــد و اشــتغال در ســایر بخش هــای وابســته می شــود. در تصویــری کلــی:

  • سهم ۴٫۵ تا ۵٫۵ درصدی تولید ناخالص داخلی؛
  • سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی کل سرمایه گذاری های کشور؛
  • سهم ۳۰ درصدی در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور؛
  • سهم ۱۲ درصدی از ایجاد اشتغال در کشور؛
  • سهم ۳۰ درصدی از حجم نقدینگی و مبادلات مالی؛
  • سهم نزدیک به ۷۰ درصدی در سبد هزینه مصرفی افراد.

مربوط به بخش ساختمان و مستغلات بوده است.

چنیــن ارتبــاط گســترده ای بیــن صنعــت ســاختمان و اقتصــاد کلان موجــب شــده کــه از ســال ۱۳۹۷ بــه بعــد و همزمــان بــا تنــزل رشــد اقتصـادی، فعالیـت در بخـش سـاختمان بـا رکـود تورمـی مواجـه گـردد. نکتـه قابـل توجـه اینکـه ایـن رخـداد علیرغـم جهـش قابـل ملاحظـه در ســطح معامــلات و قیمــت بــه وقــوع پیوســته اســت.

رونـد سـرمایه گـذاری بخـش خصوصـی در فعالیت سـاختمانی نیـز بیانگر تــدوام رکــود نســبی در تولیــد مســکن اســت. میــزان ســرمایه گذاری بــه قیمت هــای جــاری از ســال ۱۳۹۷ بــه بعــد تحــت تاثیــر افزایــش قیمـت مصالـح، رشـد قابـل ملاحظـه ای را تجربـه کـرده اسـت. بـر اسـاس آمــارهــای منتشــره بانــک مرکــزی حجــم کل ســرمایه گــذاری بخــش خصوصـی در فعالیتهـای سـاختمانی در ۶ ماهـه سـال ۱۴۰۲ بـه رقـم ۴٫۳۰۰ هـزار میلیـارد ریـال رسـیده اسـت کـه در مقایسـه بـا رقـم مشـابه ســال قبــل افزایــش ۴۸ درصــدی را نشــان می دهــد.

جایگاه شرکت در صنعت

شــرکت گــروه ســرمایه گذاری مســکن در میــان شــرکتهای پذیرفتــه شــده در بــازار ســرمایه در صنعــت انبوه ســازی، امــاک و مســتغلات، توانسـته جایـگاه هفتـم را از نظـر ارزش بـازار بـه خـود اختصـاص دهد.

تشریح برنامه های راهبردی

کـی از مهمتریـن ابعـاد سـازمانی بـه منظـور اسـتقرار مفاهیم مدل کسـب و کار سـازمان و پیاده سـازی اسـتراتژی ها، سـاختار و سـازماندهی می باشـد. ایـن رکـن بـه گونـه ای بایـد طراحـی شـود تـا عـلاوه بـر پشـتیبانی از مدل کسـب و کار و همسـویی بـا اسـتراتژی ها، بـا سـایر ابعـاد سـازمانی (ماننـد فرهنــگ ســازمانی، ســبک مدیریتــی، نحــوه تعامــلات ســازمانی و…) نیــز ســازگار باشد.

شــرکت گــروه ســرمایه گذاری مســکن بــه منظــور تحقــق ایــن مهــم و همچنیــن حرکــت بــه ســمت مدیریــت بهینــه ســبد پروژه هــا در قالــب مدل هـای کاری M.C و B.O.T، E.P.C، D.B  تلاش نمـوده تا با تحلیل عوامــل ســاختاری (پیچیدگــی، رســمیت و تمرکــز) و عوامــل محتوایــی گــروه (محیــط، سیاســت ها، انــدازه، تکنولــوژی و منابــع انســانی) وضــع موجـود و مطلـوب سـاختار و سـازماندهی خـود را شناسـایی و برنامه ریـزی نمایـد.

برنامه هـای اسـتراتژیک جهـت تحقـق اهـداف اسـتراتژیک شـرکت در سـال مالـی پیـش رو، برنامه هـای عملیاتـی تدویـن و اجرایـی خواهـد شـد.

 

 

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و پایگاه خبری »

  • نویسنده : مهدی خلج