افزایش سرمایه ۶۵ درصدی مصوب مجمع گرفت
افزایش سرمایه ۶۵ درصدی مصوب مجمع گرفت
مدیرعامل صنایع مادیران از تصویب افزایش سرمایه ۶۵ درصدی در مجمع فوق العاده خبر داد و افزود: این افزایش سرمایه دو مرحله‌ای بوده که در مرحله اول از ۱۴۲۰ میلیارد تومان به ۱۸۸۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و در مرحله دوم به ۲۳۴۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی انجام شد. با مجوز سازمان بورس مرحله دوم به هیئت مدیره تفویض شد تا به محض ثبت افزایش سرمایه مرحله اول در دستور کار قرار گیرد.

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت صنايع ماديران (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۱۱٫۱۷ در محل بيمارستان رجايي، سالن کنفرانس مرکز همايش هاي هتل قلب برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از  ۷۴٫۹۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  سيد محسن حسيني بحري بود، که جنابان علي کرمي و  سجاد ابراهيمي درده در مقام نظار اول و دوم و آقای مجيد حدادي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

بدین ترتیب افزایش سرمایه دو مرحله ای ۹۲۰ میلیاردی و تغییر سال مالی به ۳۱ خرداد با رای سهامداران به تصویب رسید.

مهندس علی کرمی مدیرعامل صنایع مادیران در ابتدای سخنرانی خود ضمن تبریک سالگرد تاسیس این شرکت و تجلیل از محمود و فرخ امیری به عنوان موسسین این مجموعه بزرگ صنعتی، یادآور شد: مادیران با بیش از ۵ دهه فعالیت در حوزه صنعت صنایع الکترونیک و صنایع لوازم خانگی در رده بهترین‌های ایران قرار دارد. به گفته وی محصولات مادیران با دو برند ایکس‌ویژن و تی سی ال تولید می‌شود و این مجموعه نماینده انحصاری این برند بزرگ جهانی در ایران می باشد و تی سی ال سال گذشته جایگاه دوم تولید تلویزیون در دنیا را کسب کرد.

تغییر سال مالی آخرین گام هلدینگ شدن

مهندس علی کرمی با بیان اینکه ساختار مادیران در ۵۰ سال گذشته تغییراتی زیادی داشته است، افزود: در سال‌های اخیر وارد مسیر تبدیل صنایع مادیران به هلدینگ شده‌ایم و قصد داریم به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری علاوه بر صنایع الکترونیک و صنایع لوازم خانگی در سایر حوزه‌ها نیز وارد شده و برای مردم عزیز ایران محصول تولید و عرضه نماییم. مذاکرات با سازمان بورس همچنان ادامه دارد و بخش عمده این فرآیند به اتمام رسیده است. امیدوارم در مجمع بعدی این خبر خوش را به سهامداران اعلام کنیم. با ثبت نهایی هلدینگ صنایع مادیران نزد سازمان بورس، تابلوی معاملاتی این شرکت تغییر می‌کند و نماد در کنار سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بدین منظور در جلسه امروز مجمع فوق‌العاده سال مالی هلدینگ به ۳۱ خرداد تغییر یافت و بعد از برگزاری مجمع عادی سالیانه بــــرای سال مالی ۲۹ اسفـــند ۱۴۰۲ در تیرماه, مجمع دیگری برای دوره ۳ ماهه منتهی بــــه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ احتمالا در مهر یا شهریورماه سال آینده برگزار خواهد شد.

افزایش سرمایه ۹۲۰ میلیاردی در دو مرحله‌‍

مدیرعامل صنایع مادیران از تصویب افزایش سرمایه ۶۵ درصدی در مجمع فوق العاده خبر داد و افزود: این افزایش سرمایه دو مرحله‌ای بوده که در مرحله اول از ۱۴۲۰ میلیارد تومان به ۱۸۸۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و در مرحله دوم به ۲۳۴۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی انجام شد. با مجوز سازمان بورس مرحله دوم به هیئت مدیره تفویض شد تا به محض ثبت افزایش سرمایه مرحله اول در دستور کار قرار گیرد.

کرمی هدف از این افزایش سرمایه را  اصلاح ساختار مالی‌، جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مشارکت در افزایش سرمایه پذیر برشمرد.

اقدامات برای عرضه اولیه صنایع الکترونیک در حال انجام است

مدیرعامل صنایع مادیران در ادامه گفت: همان طور که در مجمع عادی سالیانه به سهامداران قول دادیم، اقدامات برای ورود شرکت صنایع الکترونیک مادیران به فرابورس در حال انجام است و در دی ماه امسال با موافقت هئیت پذیرش فرابورس، این شرکت مجوز ورود به تابلوی اول را دریافت کرد. تلاش می‌کنیم هرچه سریعتر درج نماد و عرضه اولیه به نتیجه برسد. کلیه منابع حاصل از این عرضه با هدف تامین سرمایه در گردش و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای به داخل خود شرکت تزریق خواهد شد.

کرمی تاکید کرد‌: با عرضه اولیه این زیرمجموعه، هلدینگ صنایع مادیران از این پس با NAV خود مورد بررسی تحلیلگران بازار سرمایه قرار میگیرد.

در پایان این مراسم مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره مادیران از نزدیک با سهامداران به گفتگو پرداختند.

استقبال خوب سهامداران و میزبانی شایسته از کلیه ذینفعان، گزارش جامع مهندس کرمی «مدیرعامل  مدبر مجموعه» پیرامون دلایل لزوم افزایش سرمایه ،تعامل ستودنی و همکاری صمیمانه جناب بهنام صمدی عزیز «مدیر فرهیخته روابط عمومی شرکت» که خود از تحلیل گران به نام بازار سرمایه می باشدبا اصحاب رسانه و خبرنگاران جهت پوشش خبری، تغییر سال مالی شرکت از اول تیرماه سال جاری تا ۳۱ خرداد ماه سال بعد،تغییر ماده ۵ اساسنامه شرکت که نشان دهنده میزان سرمایه شرکت می باشد، پاسخگویی مستند به سوالات سهامداران و ذینفعان در مجمع و ناظر به صورت برخط، اعلام سکاندار شرکت مبنی بر برنامه مادیران برای ورود مجموعه به زیرساخت های تولید خودروی برقی که به محض نهایی شدن در کدال اطلاعات بارگذاری خواهد شد، حضور فرخ امیری از موسسین شرکت در مجمع، تصریح مدیرعامل مبنی بر اینکه ما اخیرا جشن ۵۰ سالگی شرکت را برگزار کردیم و مفتخریم که به عنوان یکی از برندهای خوشنام در صنایع لوازم خانگی فعالیت می کنیم و به دنبال این هستیم که به یک هلدینگ سرمایه گذاری تبدیل شویم تا چهارچوب فعالیت خود را گسترش دهیم و افتخار آفرین برای ایران عزیز باشیم و در نهایت اصلاح اساسنامه شرکت منطبق با اساسنامه مورد تایید سازمان واز نکات خواندنی این مجمع بود.

 

نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه

افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۸٫۲۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۴٫۲۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به مبلغ ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش صورت گرفته و در تاریخ ۱۴۰۱٫۰۸٫۰۴ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

مبلغ افزایش سرمایۀ پیشنهادی و محل تأمین آن

با توجه به برنامه ارائه شده، شرکت صـنایع مادیران (سهامی عام) در نظر دارد سرمایۀ خود را از مبلغ ۱۴٫۲۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۲۳٫۴۰۰٫۰۰۰  میلیون ریال ( معادل ۶۵ درصد)، طی دو مرحله از محل مطالبات حال شــده و آورده نقدي ســهامداران و سود انباشته به شرح زیر افزایش دهد:

  • مرحله اول ۴٫۶۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال از محل سود انباشته ( معادل ۳۲٫۳۹ درصد) ،
  • مرحله دوم ۴٫۶۰۰٫۰۰۰میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدي(معادل ۳۲٫۳۹ درصد)،

هدف از انجام افزایش سرمایه

اهداف شرکت صنایع مادیران(سهامی عام) از افزایش سرمایه موضوع این گزارش، به شرح زیر است:

  • جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت هاي سرمایه پذیر در سنوات قبل
  • مشارکت در افزایش سرمایه شرکت هاي سرمایه پذیر
  • اصلاح ساختار مالی
  • جبران مخارج سرمایه اي انجام شده – مشارکت در افزایش سرمایه شرکت هاي سرمایه پذیر:

با توجه به شـرایط فعلی اقتصـادي و شـرکاي موجود در صـنعت لوازم خانگی ، شـرکت اقدام به توانمندسـازي شـرکتهاي فرعی و در نتیجه کسب سود و بازدهی مناسب نموده است.

با توجه به رشــد قابل توجه نرخ برابري ارز در ســالهاي اخیر و در نتیجه رشــد قیمت مواد اولیه و خدمات و همچنین افزایش شــدید میزان نقدینگی مورد نیاز ، شــرکتهاي زیر مجموعه به منظور حفظ ظرفیت توان تولید ، حفظ ســهم بازار فعلی و ایجاد ظرفیت هاي جدید، ناگریز به انجام افزایش سـرمایه در راسـتاي تامین نقدینگی مورد نیاز خود ناشـی از شـرایط یاد شـده بوده اند. در نتیجه شـرکت صـنایع مادیران(سـهامی عام) با توجه به توضـیحات فوق مبنی بر حفظ درصـد سـرمایه گذاري بلند مدت، پشـتیبانی و حمایت خود را از افزایش سـرمایه شـرکت هاي فرعی اعلام نموده اسـت. مضـافا با توجه به اینکه منابع نقدي شـرکت صـرفا محدود به سـود سـهام دریافتی از شرکتهاي سرمایه پذیر بوده و استفاده از تسهیلات بانکی نیز بصوت محدود و با هزینه بالا امکان پذیر است. لذا مشارکت در افزایش سـرمایه شـرکت هاي سـرمایه پذیر نیازمند منابعی اسـت که بنا به دلایل ذکر شـده به صـرفه ترین و کم ریسـک ترین روش به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز از این بابت، انجام افزایش سـرمایه در شـرکت می باشـد. در این خصـوص شـرکت صـنایع مادیران(سـهامی عام) طی سـال هاي ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۱ اقدام به مشـارکت در افزایش سـرمایه شـرکت هاي فرعی از محل منابع داخلی خود نموده اسـت که منابع آن عمدتا” از طریق سـهاماداران عمده شـرکت تامین گردیده لذا بخشـی از افزایش سـرمایه در این گزارش از محل مطالبات حال شده سهامداران مزبور می باشد.

 

«گزارش تکمیلی بزودی در سایت و نشریه اقتصاد و بیمه»

 

  • نویسنده : مهدی خلج