افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیاردی مصوب مجمع گرفت
افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیاردی مصوب مجمع گرفت

اقتصاد و بیمه- دکتر سید مهدی سجادی ضمن تصریح اینکه منطبق با سیاستگذاری و اهداف ترسیم شده در «دبالک» مصمم به افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیاردی در این بازه زمانی از محل سود انباشته معادل ۱۹٫۴۸ درصد گردیدیم افزود: بدین ترتیب سرمایه شرکت از مبلغ ۷۷۰ میلیارد به مبلغ ۹۲۰ میلیارد افزایش پیدا خواهد کرد. مدیر […]

اقتصاد و بیمه- دکتر سید مهدی سجادی ضمن تصریح اینکه منطبق با سیاستگذاری و اهداف ترسیم شده در «دبالک» مصمم به افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیاردی در این بازه زمانی از محل سود انباشته معادل ۱۹٫۴۸ درصد گردیدیم افزود: بدین ترتیب سرمایه شرکت از مبلغ ۷۷۰ میلیارد به مبلغ ۹۲۰ میلیارد افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیر خوشنام و خوشفکر صنعت دارویی کشورمان همچنین خاطرنشان کرد که اصلاح ساختارمالی از طریق جلو گیری از خروج نقدینگی از شرکت، کاهش اتکا پذیری جریانات نقدی به تسهیلات مالی دریافتی و کاهش هزینه مالی، افزایش حد اعتباری شرکت نزد بانکها و موسسات مالی و اعتباری و تامین کنندگان و استفاده از معافیت مالیاتی ایجاد شده از اهداف اصلی این انجام افزایش سرمایه می باشد . به گفته مدیرعامل «دبالک» منطبق با پیش بینی های صورت پذیرفته سود خالص دبالک با انجام افزایش سرمایه کنونی درسال آینده به مبلغ  ۶۶۰.۶۰۲ میلیون ریال خواهد رسید.

دکتر سجادی همچنین پیرامون روند سودآوری صعودی شرکت خاطرنشان کرد که در سایه تمهیدات مدیریتی، تلاش مجاهدگونه کلیه پرسنل و حمایت همه جانبه هیات مدیره توانستیم در طی ۹ ماه گذشته از سال مالی جدید شرکت تحقق بخش سود خالص ۴۸۰ میلیاردی باشیم .

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت توليد مواد اوليه داروئي البرز بالک (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۸٫۰۹ در محل دانشگاه تهران،ساختمان جديد دانشکده داروسازي،سالن رازي برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از  ۴۳٫۲۱ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای دکتر فرشيد مرادي بود، که جنابان دکتر سيد مهدي رضوی  و سيد مهدي ناصري در مقام نظار اول و دوم و خانم مهناز ملکي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

گروه سرمايه گذاري البرز سيدمهدي سجادي نایب رئیس هیئت مدیره موظف- اصلی
گروه دارويي سبحان محمدرضا مرادي رئیس هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
سل تک فارمد محمد يزداني عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
صندوق پژوهش وفناوري پرشين داروي البرز عليرضا فرومدي عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
بيمه ملت محسن سيار عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی

عضو هیات مدیره شرکت در ابتدای قرائت گزارش توجیهی افزایش سرمایه« دبالک» با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت البرز بالک مصمم است تا با اتکاء بر سرمایه های انسانی کارآمد،متعهد و متخصص و با گام هایی موثر در مسیر خودکفایی ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی با افزایش کیفیت تولید مواد اولیه دارویی و توسعه بازار،در جهت تحقق انتظارات کلیه ذینفعان خود گام بردارد.

محمد یزدانی همچنین پیرامون آخرین افزایش سرمایه شرکت اظهار داشت که افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۵۲۰٫۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۷۷۰٫۰۰۰ میلیون ریال واز محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور توسعه خطوط تولید پلنت B و تجهیز خطوط تولیدی به منظور اخذ تاییدیه GMP و همچنین ایجاد تنوع در نوع محصولات در جهت افزایش سرمایه توان رقابتی شرکت صورت گرفته است. به گفته وی طبق صورتهای مالی حسابرسی شده برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱، عمده خرید تجهیز خطوط مربوط به طراحی هواساز، دستگاه سانتریفیوژ، خرید راکتور و اصلاح حوضچه های بتنی بوده و نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۶ تصویب شده و در تاریخ ۱۴۰۱٫۱۱٫۰۵ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

عضو هیات مدیره شرکت در ادامه پیرامون افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیاردی کنونی شرکت تصریح کرد که با تصویب این افزایش سرمایه از محل سود انباشته سرمایه شرکت از مبلغ ۷۷۰ میلیارد به ۹۲۰ میلیارد خواهد رسید.

وی دلایل این افزایش سرمایه را اصلاح ساختار مالی و از محل سود انباشته اعلام داشت و تاکید کرد مسلما با تصویب این افزایش سرمایه هم شاهد بهبود عملکرد و فرآیندها و تسریع در اجرای طرح توسعه های شرکت خواهیم بود و هم شاهد کاهش بهای تمام شده و افزایش بهره وری در البرز بالک خواهیم گشت.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز نیز در این مجمع  ضمن بیان اینکه « دبالک » با بیش از ۲۰ سال سابقه در صنعت داروی ایران تقریبا ۱۵ درصد از نیازهای مواد اولیه دارویی کشور را تامین کند و هم اکنون در جایگاه یکی از سه شرکت برتر تولید مواد اولیه دارویی قرار گرفته است افزود : تنوع بخشی به محصولات با ارتقاء ساختارهای تحقیقاتی و دانش فنی، توسعه سبد محصولات با توجه به نیاز مشتریان و بازار، افزایش کیفی، بهره‌وری و راندمان محصولات تولیدی، رشد فروش و سهم بازار در جهت خودکفایی ملی، افزایش رضایت‌ مندی تمام ذینفعان شرکت شامل سهامداران، مشتریان و کارمندان از جمله مهمترین اهداف مدنظر در البرز بالک میباشد که برای این تحقق این موارد کلیه پرسنل و مدیران شرکت با تمام توان در حال تلاش هستند .

دکتر مهدی سجادی که از مدیران باتجربه و شناخته شده صنعت داروی کشورمان می باشد همچنین در حاشیه مجمع البرزبالک پیرامون عملکرد کلی شرکت خاطرنشان کرد که طی چهار- پنج سال اخیر گام‌های بسیار موثری در جهت رشد و ظرفیت‌سازی محصولات شرکت برداشته شده و از این بابت شاهد افزایش سهم بازار تولیدات شرکت هستیم. به گفته وی باتوجه به راهبرد و سیاستهای تعیین و عملیاتی شده در دبالک در مسیر خودکفائی ملی نیز برنامه‌ریزی بسیار خوبی در جهت تولید محصولاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند صورت پذیرفته که امیدواریم در سالهای آتی نیز شاهد تداوم نتایج و دستاوردهای ارزشمندی حاصله باشیم .

به گفته وی محصولات تولیدی شرکت البرز بالک تقریبا ۳۰ ملکول بوده که در سه گروه داروهای عمومی، داروهای استروئیدی و آنتی بیوتیک‌ها تقسیم می‌شوند و در طیف داروهای عمومی، داروهای بیماریهای گوارشی، قلب و عروق، ضد التهاب‌های غیراستروئیدی و اعصاب و روان بیشترین بخش را تشکیل می‌دهند.

شایان ذکر است مهمترین دستاوردهای تحقیقاتی شرکت البرز بالک در دو زمینه متمرکز است. بدین گونه که به طور کلی تحقیقات یا در حوزه مطالعه روی دانش فنی و فرآیندهای تولیدی محصولات موجود است و یا حول محور مطالعه محصولات جدید و نیاز مشتریان شکل گرفته است که در همین راستا می‌توان به افزایش ظرفیت تولیدی محصولات جاری و اضافه شدن حداقل دو ملکول جدید در هر سال به سبد محصولات اشاره کرد. همچنین اخذ گواهی‌های دانش بنیان برای محصولات جدید و ثبت اختراع سنتز برخی ملکول‌ها جزء مهمترین اقدامات واحد تحقیق و توسعه این شرکت میباشد که در سایه راهبردها و حمایت دکتر سجادی به عنوان سکاندار خود پرچمدار شرکت دانش بنیان و خودکفایی در صنعت دارویی گردیده است .

برگزاری مجمع در نوبت دوم و در محل دانشکده داروسازی دانشگاه تهران که با استقبال خوبی روبرو گردیده بود، حضور مدیران ارشد شرکت های سرمایه گذاری البرز و سرمایه گذاری سبحان، قرائت گزارش توجیهی توسط جناب یزدانی از مدیران ارشد شرکت، اعلام داشتن ۵ سایت تولید و داشتن ۲۱ پروانه کسب شده محصول، تداوم روند افزایش فروش بطوری که درآمدها طی ۹ ماهه سال جاری به بیش از ۶۸ میلیارد ارتقاء یافته است، تبیین اینکه شرکت از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ سرمایه خود را از ۲۷ میلیارد به ۷۷ میلیارد ارتقاء داده است، پاسخگویی مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت خط توسط مدیرعامل مدبر و با تجربه شرکت، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون طرح های توسعه ای البرز بالک، تاکید دکتر فرشید مرادی «مدیرعامل سرمایه گذاری البرز» مبنی بر اینکه سیاست اصلی «والبر» افزایش سرمایه شرکت های تابعه از محل سود انباشته می باشد، تصویب افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیاردی با اکثریت آراء ، اصلاح ماده ۵ اساسنامه مربوط به مبلغ سرمایه شرکت، نهایت همکاری کلیه ارکان با خبرنگاران و تعامل شایسته مدیریت کوشا و فرهیخته روابط عمومی شرکت با اصحاب رسانه جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت توليد مواد اوليه داروئي البرز بالک (سهامي عام)

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

  • گزارش توجیهی مورخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ هیات مدیره شرکت توليد مواد اوليه داروئي البرز بالک(سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۷۷۰ میلیارد ریال به مبلغ ۹۲۰ ميليارد ريال ، مشتمل بر اطلاعات مالی فرضی که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی”رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی فراهم نمی کند. به علاوه به نظر این موسسه، گزارش توجیهی یاد شده ، براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
  • حتی اگر رویدادهای پیش بینی شده طبق مفروضات ذهنی توصیف شده در بالا رخ دهد، نتایج واقعی احتمالا متفاوت از پیش بینی ها خواهد بود، زیرا رویدادهای پیش بینی شده اغلب به گونه ای مورد انتظار رخ نمی دهد و تفاوت های حاصل می تواند با اهمیت باشد.
  • با توجه به اظهار نظر مقبول این موسسه نسبت به صورتهای مالی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۰۹٫۳۰ شرکت، مانده سود انباشته مندرج در صورتهای مالی مذکور پس از تقسیم سود مصوب مجمع عمومی صاحبان سهام مورخ ۱۴۰۲٫۰۱٫۳۰، مبلغ ۲۱۰٫۸ میلیارد ریال می باشد که برای تامین افزایش سرمایه پیش بینی شده در گزارش توجیهی هیات مدیره به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال، از کفایت لازم برخوردار است.
  • گزارش توجیهی ، شرکت مشمول اجرای قانون افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم نمی باشد.

هدف از انجام افزایش سرمایه

هدف از انجام اهداف شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک ( سهامی عام ) از افزایش سرمایه جهت اصلاح ساختار مالی به شرح زیر می باشد:

شرکت در نظر دارد سرمایه خود را جهت اصلاح ساختار مالی از محل سود انباشته مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰  میلیون ریال افزایش دهد، افزایش سرمایه فوق مزایای زیر را برای شرکت به همراه دارد:

  • اصلاح ساختار مالی از طریق جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت، به عبارتی در صورت عدم انجام افزایش سرمایه و تصمیم به تقسیم سود انباشته بین سهامداران، شرکت جهت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز خود ناچار به تأمین مالی از منابع خارج از سازمان خواهد بود که این امر باعث تحمیل هزینه مالی و نهایتاً کاهش سودآوری خواهد شد.
  • کاهش اتكا پذیری جریانات نقدی به تسهیلات مالی دریافتی و کاهش هزینه مالی.
  • افزایش حد اعتباری شرکت نزد بانكها و موسسات مالی و اعتباری و تأمین کنندگان
  • وجود سود انباشته در تاریخ صورت وضعیت مالی و احتساب آن در سود قابل تقسیم در مجامع عمومی عادی سالیانه و همچنین احتمال تقسیم آن همواره باعث ایجاد ریسک کسری نقدینگی و سرمایه در گردش برای شرکت خواهد شد لذا افزایش سرمایه از این محل باعث کاهش ریسک های یاد شده خواهد گردید.

با توجه به موارد فوق هدف افزایش سرمایه شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک (سهامی عام) تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز و اصلاح ساختار مالی جهت جلوگیری از خروج وجه نقد عنوان می گردد.

برنامه های شرکت در صورت عملی نشدن افزایش سرمایه

در صورتی که افزایش سرمایه انجام نپذیرد ،باعث کاهش فروش در اثر کمبود نقدینگی و شرکت به رویه خود یعنی دریافت تسهیلات از سیستم بانكی ادامه خواهد داد. پیش بینی می شود در آینده نیاز شرکت به تامین مالی نیز افزایش یافته که این امر باعث افزایش هزینه های مالی و کاهش سود آوری و در نهایت باعث افزایش ریسک مالی شرکت خواهد شد.