افزایش ثروت با تقویت حوزه سرمایه گذاری و بهینه سازی فرآیندها
افزایش ثروت با تقویت حوزه سرمایه گذاری و بهینه سازی فرآیندها

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت گروه مديريت سرمايه گذاري اميد (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۲۸ در محل مجتمع فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل گردید. در این مجمع که بیش از ۹۵ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت گروه مديريت سرمايه گذاري اميد (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۲۸ در محل مجتمع فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل گردید.

در این مجمع که بیش از ۹۵ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای مصطفي پرتوافکنان بود، که خانم مريم زماني فريزهندي و آقای سعيد نخستين  در مقام نظار اول و دوم و آقای علي صالح آبادي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

 

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۰٫۳۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۱٫۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

بانک سپه علي صالح آبادي عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
خدمات آينده انديش نگر محمدعلي يزدان جو رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري ساختماني سپه علي جباري مرکيد نایب رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري توسعه گوهران اميد وحيد خاشعي ورنامخواستي عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
صندوق بازنشستگي وظيفه از کار افتادگي و پس انداز کارکنان بانکهاي ملي و ادغام شده حامد دهقانان عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی

مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:
افزایش درآمد و سودآوری، تقویت تولید داخل، افزایش صادرات و افزایش بازده دارایی‌ها از اهداف استراتژیک وامید است.
سهم وامید در کنسانتره و سنگ آهن دانه‌بندی ۲۶درصد، مخازن گازی ۶٠درصد، مخزن استراتژیک ذخیره‌سازی نفت ۲۵درصد، لاستیک ۱۲درصد، سیمان ۴.٢درصد، سفال و ساختمان ۵درصد و برق ۱.۲درصد است.
آخرین افزایش سرمایه در سال ١٣٩٨ و به مبلغ ۹هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.
ارزش روز پرتفوی غیربورسی وامید بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
شرکت برنامه عرضه توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، پتروامید آسیا، مخازن گاز آسیانما و ساختمان سرمایه‌گذاری سپه در بورس را دارد.
سود عملیاتی تلفیقی ۲۴۳،۵۳۱،۴۰۲ میلیون ریال و سود خالص پس از کسر ماليات تلفیقی ۲۳۸،۲۲۱،۵۲۵ میلیون ریال بوده است.
سود عملیاتی شرکت اصلی ۱۸.۵ همت و سود خالص ۱۸.۲ همت بوده است.
درآمد حاصل از سود سهام شرکت، ٨٣درصد بوده است.
ناو (NAV) هر سهم، حدود ٣٠.٠٠٠ ریال برآورد شده است.

افزایش ۳۷درصدی سود خالص شرکت اصلی نسبت به سال مالی، شروع فرآیند افزایش سرمایه شرکت از ۹۶.۹۷۹ میلیارد ریال به ۱۸۸.۰۰۰ میلیارد ریال، درج نماد شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیانما (ناما) در بازار دوم فرابورس، بهره‌برداری از کارخانه صنایع غذایی خمیر مایه امید لرستان، افزایش ۴۲۸درصدی حجم و ۲۷۶درصدی ارزش عرضه محصولات معدنی و صنعتی شرکت‌های گروه در بورس کالا، بهره‌برداری از طرح‌های آهن اسفنجی و مس کاتد شرکت کاوند نهان زمین، آماده‌سازی مراحل نفت‌گیری از دایک ۵ پروژه نفت خام جاسک شرکت پتروامید آسیا، بهره‌برداری از طرح دو شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و وصول مطالبات شرکت به مبلغ بیش از ۸۱.۸۰۹ میلیارد ریال طی سال منتهی به ۱۴۰۱/۱۰/۳۰، از جمله اقدامات انجام شده در سال مالی مورد گزارش در شرکت است.
پتروامید آسیا ۱۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی نفت خام در جاسک دارد که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
مخازن گاز طبیعی آسیانما، هفته آینده در فرابورس عرضه می‌شود.
شرکت تابان هور، پروژه نیروگاه سیرجان را در دست دارد که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی مورد گزارش ۱۸۶،۸۶۵،۲۱۶ میلیون ریال بوده که ۹۸.۲درصد درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، ٠.٨درصد سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و ١درصد درآمد سود تضمین شده است.
تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ازجمله مخازن ذخیره‌سازی نفت خام جاسک، احداث فاز دو نیروگاه سیرجان، پیگیری افزایش سرمایه شرکت و اقدام در جهت پذیرش و عرضه سهام برخی از شرکت‌های تابعه در بورس و فرابورس از برنامه‌های آتی شرکت است.

مدیرعامل تابان هور توضیح داد:
وهور برنامه افزایش سرمایه هزار میلیاردی از محل آورده نقدی دارد.
نیروگاه سیرجان قرارداد BOT ارزی با گل‌گهر دارد که یونیت ۱ آن در شهریور ماه سال جاری در مدار قرار می‌گیرد و به فاصله دو ماه، یونیت ۲ به بهره‌برداری می‌رسد.
۱.۱ میلیون یورو درآمد حاصل از این پروژه است و ۱۸۳ مگاوات به ظرفیت کشور اضافه می‌شود.
مقدمات IPO برق سبز منجیل انجام شده است. این شرکت تولید یک سوم برق بادی کشور را در دست دارد.
به دنبال ورود به پروژه تسویه آب و نمک‌زدایی هستیم و با معاون شرکت ملی نفت مذاکره کردیم که در حوزه نفت نیز کمک کنیم.
آمادگی داریم که در حوزه نیروگاهی نیز، برای تمام صنایع نیروگاه تأسیس کنیم.
مدیرعامل پتروامید آسیا توضیح داد:
مخزن‌گاه گناوه با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید و درآمد آن به‌صورت ریالی و ارزی است.
فاز اول بهره‌برداری مخزن گاه جاسک به ظرفیت دو میلیون در خردادماه و دو میلیون دیگر هم در تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد و برنامه این است که تا انتهای سال، ۱۰ میلیون بشکه به بهره‌برداری برسد.
درآمد مخزن جاسک ارزی بوده و ماهیانه ۵.۹ میلیون یورو درآمد آن است.
برنامه داریم در فاز ۲، ظرفیت ۲۰ میلیون بشکه را داشته باشیم.
مجوز احداث پتروشیمی اوره و آمونیاک در کهگیلویه و بویر احمد در دست اقدام است.
عرضه اولیه شرکت پس از بهره‌برداری کامل مخزن‌گاه جاسک انجام می‌شود

 

توضیحات مدیرعامل چادرملو:
چادرملو با ظرفیت ۱۱ میلیون تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره در کشور است.
چادرملو ۳.۴۸ میلیون تن گندله، یک میلیون و ۶۵۰هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون و ۱۸۴هزار تن فولاد تولید کرده است.
چادرملو ۷۹ طرح سرمایه‌گذاری در دست دارد که ۳۹ طرح در دست اجرا، ۱۵ طرح در مرحله اجرایی، ۶ طرح در مرحله مناقصه، ۱۱ طرح مشارکتی و ۸ طرح در مرحله مطالعات قرار دارد.
چادرملو در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تن باطله‌برداری انجام داده است.
چادرملو برای دسترسی به سنگ آهن، بهره‌برداری از معدن D19 را در دستور کار دارد.
کارخانه کنسانتره بهابادی، پیشرفت فیزیکی ۸۱درصدی داشته است.
توضیحات مدیرعامل آسیانما:
پیش‌بینی از فروش شرکت در سال جاری ۶۰۰ میلیارد تومان است، اما برنامه داریم که فروش هزار میلیاردی را محقق کنیم.
قراردادهای خوبی با سابکو، سایپا و زامياد منعقد کردیم که قرارداد با سابکو ظرفیت ۵۰هزار مخزن در سال و زامياد ۲۰۰هزار مخزن در سال را دارد‌.
افزودن دستگاه رزوه زنی، یکی از طرح‌های توسعه شرکت است.
ساخت زمین مجاور شرکت و ساخت مخازن هیدروژنی، دیگر طرح‌های توسعه شرکت محسوب می‌شوند که درصدد کسب مجوز مخزن هیدروژنی هستیم.

پروژه‌های در دست اجرا در گل‌گهر:
افزایش ظرفیت خطوط ۵، ۶ و ۷ کنسانتره طرح‌های توسعه، بهبود کیفیت محصول کارخانه پلیکام (خط ۴)، بهبود کیفیت محصول کارخانه‌های گندله‌سازی شماره ۱ و ۲، کارخانه فروسیلیسیوم ۷۵درصد، احداث کارخانه گندله‌سازی، احداث شهرک صنعتی تخصصی گل‌گهر، طراحی و اجرای راه آهن کرمان به سیرجان و احداث بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان.
عرضه شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در بورس در دست اقدام است.
واحد اکسیژن توسعه آهن و فولاد گل‌گهر راه‌اندازی شده است و پیش‌بینی می‌شود ۳ تا ۵درصد با افزایش آهن اسفنجی مواجه شود.
گهر زمین با چالش توسعه معدن و برداشت سنگ از جنوب معدن مواجه بوده است.
پروژه بردسیر برای بهره‌برداری مگامدول شروع شده است‌.

استفاده حداکثری از ظرفیت های درون گروهی شامل استفاده از خدمات بازار سرمایه از شرکت تأمین سرمایه امید،کارگزاری بانک سپه و سایر شرکت های گروه
مشارکت و ائتلاف با سایر سهامداران شرکت های معدنی به منظور هم افزایی و ساماندهی پرتفوی سرمایه گذاری های فعلی و تشکیل کمیته های سرمایه گذاری حمل و نقل، بودجه و مجامع
اقدام در جهت پذیرش و عرضه سهام برخی از شرکت های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران پترو(امید آسیا و ساختمانی )سپه با هدف به روز کردن ارزش دارایی ها و شفافیت بیشتر پرتفوی شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید
عرضه تدریجی سهام شرکت هایی که جزء پرتفوی هدف اشاره شده در سند راهبردی شرکت نیستند و فروش املاک و ساختمان هایی که رشد قیمتی مناسبی را طی سال های قبل تجربه کرده اند
ادامه عملیات بازارسازی و بازارگردانی سهام شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و شرکت های تابعه در بورس تهران و فرابورس ایران با هدف حمایت از منافع سهامداران به خصوص سهامداران خرد
انجام سرمایه گذاری های جدید از طریق مشارکت با شرکت های زیر مجموعه و سایر شرکت ها در قالب تاسیس کسب و کار جدید و یا خرید سهام شرکت های بورسی فعال در زنجیره ارزش پرتفوی سرمایه گذاری های گروه امید از جمله حوزه اکتشاف حمل و نقل و …
شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و افزایش سرمایه گذاری در شرکت های فعال در حوزه های سنگ آهن و فولادصنعت برق و نفت و گاز و پتروشیمی برنامه ریزی جهت خرید سهام شرکتهای بورسی مربوط به زنجیره ارزش شرکت و استفاده از فرصت های ناشی از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در واگذاری سهام شرکت های دولتی؛
ساماندهی و نظارت واحد در خصوص کلیه قراردادها و پرونده های هلدینگ و شرکت های زیر مجموعه و تلاش برای حل و فصل پروندهای حقوقی شرکت های سرمایه پذیر
پیگیری جدی برای وصول مطالبات و سود سهام دریافتنی از شرکت های سرمایه پذیر؛ حمایت از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها در زمینه فعالیت های شرکت های سرمایه پذیر

 

گزارش مدیر عامل کچاد در مجمع چند رشته ای امید
امیرعلی طاهر زاده :
چادرملو با ظرفیت ۱۱ میلیون تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره در کشور است. این شرکت ۳.۴۸ میلیون تن گندله، یک میلیون و ۶۵۰هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون و ۱۸۴هزار تن فولاد تولید کرده است.
چادرملو ۷۹ طرح سرمایه‌گذاری در دست دارد که ۳۹ طرح در دست اجرا، ۱۵ طرح در مرحله اجرایی، ۶ طرح در مرحله مناقصه، ۱۱ طرح مشارکتی و ۸ طرح در مرحله مطالعات قرار دارد.
شرکت در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تن باطله‌برداری انجام داده و برای دسترسی به سنگ آهن، بهره‌برداری از معدن D19 را در دستور کار دارد.

شرکت رتبه هشتم را با ۲۲۷ همت به خودش اختصاص داده است و سرمایه شرکت در حال افزایش است، ما در دو مرحله این کار را انجام داده‌ایم، امسال سرمایه شرکت به اندازه ۱۱ هزار میلیارد و ۹۰۰ تومان به حدود ۱۹ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان ثبت آن را انجام داده‌ایم و برنامه این را داریم که بتوانیم مراحل  دیگری را برای ۲۷ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان دنبال کنیم.

شرکت توانست،  در سال گذشته با تولید ۱۱ میلیون تن موفق شد بزرگترین تولید کننده کنسانتره کشور باشد، در بخش آهن اسفنجی بالاتر از ظرفیت اسمی فعالیت‌های تولید خود را انجام دادیم،  در بخش تولید گندله ظرفیت این مجموعه حدودا ۳.۴ میلیون تن است که ما موفق شدیم نزدیک به ۳.۸ میلیون تن گندله را در سال ۱۴۰۱ تولید کنیم.
راه‌اندازی کارخانه کنسانتره بهاباد  با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲۱۰۰ میلیارد تومان با ظرفیت ۱ میلیون تن بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پیش بینی می‌کنیم که بتوانیم در سال جاری این طرح را در ۳ ماهه سوم به بهره‌برداری گرم برسانیم

گزارش مدیر عامل «وهور» در مجمع چندرشته ای امید :
محمد تقی بابایی :
افزایش سرمایه ۱۰۰۰ میلیاردی از محل آورده نقدی در دستور کار داریم.
۳ شرکت فرعی داریم، شرکت گوهر انرژی سیرجان با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات، شرکت گوهر سیرجان یکی از شرکت‌های بسیار خوب ما است که قرارداد BOT ارزی دارد و می‌توانیم بگوییم که تنها شرکتی است که BOT بخش خصوصی با بخش خصوصی است.ما براساس قرارداد در شرکت گوهر انرژی سیرجان باید اسفند ماه سال جاری UInt ۱ را افتتاح کنیم، با تدابیری که در نظر گرفته شده است به حول و قوه الهی UNiT ۱ را انشاالله در شهریور ماه روی مدار می‌آوریم که کار خیلی بزرگی است.

حوزه نیروگاهی حوزه بسیار ویژه و خاصی است اما با توجه به اینکه سهامدار ما مجموعه امید است، ما از این ظرفیت ورودی استفاده کرده‌ایم و  قرارداد ارزی بسته شده است، مشابه این قرارداد تا به الان نداشته‌ایم، IRR آن ۱۶.۷ است، با این پروژه  ۱.۱ میلیون یورو تولید درآمد خواهیم داشت و ۱۸۳ مگاوات به ظرفیت کشور هم اضافه می‌شود.  یونیت ۲ هم انشاالله در پایان سال اتفاق خواهد افتاد.
شرکت برق سبز منجیل است که حوزه نیروگاه تجدپذیر  ویژگی‌های خاصی دارد،تقریبا یک سوم برق کل کشور را تولید می‌کند، ما بزرگترین نیروگاه بادی کل کشور را داریم و برنامه واگذاری  به بخش خصوصی  است.
ابتدای سال قیمتی که دولت برای فروش برق اعلام کرد، ۱۰۶ تومان بود، ما در نیروگاه منجیل ۲۸۰ تومان برق را می‌فروشیم، فکر نمی‌کنم جایی این نرخ را داشته باشیم، قرارداد بسیار قرارداد خوبی است.
مجوز طرح توسعه  نیروگاه  منجیل توسط شرکت سرمایه گذاری امید تایید شده است و فقط مجوز و نوع توربین‌ها است که این هم در دست اقدام است.
به دنبال ورود به پروژه تسویه آب و نمک‌زدایی هستیم و با معاون شرکت ملی نفت مذاکره کردیم که در حوزه نفت نیز کمک کنیم.آمادگی داریم که در حوزه نیروگاهی نیز، برای تمام صنایع نیروگاه تأسیس کنیم.

گزارش علی صالح آبادی مدیرعامل وامید در جمع صاحبان سهام سال مالی ۴۰۱ این گونه گذشت…
افزایش ۳۷ درصدی سود خالص شرکت اصلی نسبت به سال مالی
شروع فرآیند افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۹۹۹۷۹ میلیارد ریال به ۱۸۸,۰۰۰ میلیارد ریال
بازارگردانی موثر سهام شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و شرکت های سرمایه پذیر در راستای حفظ منافع سهامداران خرد و عملیاتی کردن الزامات سازمان بورس
درج نماد شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیاناما (ناما) در بازار دوم فرابورس ایران و برنامه ریزی برای پذیرش برخی از سهام شرکتهای فرعی در بورس اوراق بهادار تهران از قبیل شرکت پترو امید آسیا و سرمایه گذاری ساختمانی سپه
بهره برداری از کارخانه صنایع غذایی خمیر مایه امید لرستان
افزایش ۲۸ درصدی حجم و ۲۷٦ درصدی ارزش عرضه محصولات معدنی و صنعتی شرکتهای گروه در بورس کالا
بهره برداری از طرحهای آهن اسفنجی و مس کاتد در شرکت کاوند نهان زمین آماده سازی مراحل نفت گیری از دایک ۵ پروژه نفت خام جاسک شرکت پترو امید آسیا ۹ بهره برداری از طرح خردایش ۲ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر#وامید

 افزایش سود خالص و سرمایه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید

مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه این شرکت از افزایش ۳۷ درصدی سود خالص شرکت اصلی نسبت به سال مالی و شروع فرایند افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۹۶ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال به ۱۸۸ هزار میلیارد ریال خبر داد.
به گزارش بازار و بورس، دکتر صالح آبادی همچنین بازارگردانی موثر سهام شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شرکت‌های سرمایه‌پذیر در راستای حفظ منافع سهامداران خرد و عملیاتی کردن الزامات سازمان بورس را از اقدامات مهم انجام شده توسط این شرکت برشمرد.
درخشش گروه سرمایه گذاری امید در حوزه های نفت و آهن اسفنجی
دکتر صالح آبادی در مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با اشاره به اهمیت فعالیت این شرکت در حوزه های آهن اسفنجی و نفت گفت: بهره برداری از طرح های آهن اسفنجی و مس کاتد شرکت کاوند نهان زمین و آماده سازی مراحل نفت گیری از  دایک ۵ پروژه نفت خام جاسک شرکت پترو امید آسیا از اقدامات مهم انجام شده توسط شرکتهای فرعی و وابسته هلدینگ سرمایه گذاری امید است.
افزایش ۲۷۶ درصدی ارزش عرضه محصولات معدنی و صنعتی شرکت های گروه امید در بورس کالا
سه شرکت چادرملو، گل گهر و گهر زمین از افزایش ۴۲۸ درصدی حجم و ۲۷۶ درصدی ارزش عرضه محصولات معدنی و صنعتی در بورس کالا برخوردار شدند.
بر اساس آمار مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید مجموع حجم معاملات این سه شرکت از ۲ میلیون و ۹۳۵ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ میلیون و ۵۰۳ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده و مجموع ارزش معامله این شرکت ها نیز از ۱۵۶ هزار و ۹۱۷ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ به ۵۷۵ هزار و ۹۸۱ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
عملکرد درخشان شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در بهره‌برداری از پروژه ها
بر اساس اطلاعات منتشر شده در مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید این شرکت در بهره‌برداری از پروژه های مهم و کلیدی عملکرد مطلوبی داشته است. افتتاح کارخانه کنسانتره خط ۳ شرکت سنگ آهن گهر زمین در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد و پایداری زنجیره تامین کشور در سیرجان با ظرفیت ۲ میلیون تن و سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریال،احداث کارخانه بریکت سرد آهن به روش کوره تونلی در شرکت کاوند نهان زمین در راستای ایجاد اشتغال و توسعه در منطقه راور کرمان با ظرفیت ۷۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری  ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ۱۱ میلیون یورو برخی از پروژه های مهم به بهره برداری رسیده در مجموعه شرکت امید است .

احداث کارخانه تولید مس کاتد به روش لیچینگ در قزاقستان در راستای سرمایه‌گذاری فرامرزی با ظرفیت ۵ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال وطرح افزایش ظرفیت خط دو شرکت سیمان هرمزگان در راستای محرومیت زدایی در بندرخمیر به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن از سایر پروژه های به بهره برداری رسیده هلدینگ امید است.
افزایش ۳۷ درصدی سود هر سهم شرکت اصلی گروه سرمایه گذاری امید در سال ۱۴۰۱
بر اساس آمار منتشر شده در مجمع عمومی و فوق العاده شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، این شرکت در سال ۱۴۰۱ از افزایش ۳۷ درصدی سود هر سهم شرکت اصلی نسبت به سال مالی ۱۴۰۰ برخوردار شده است.
پس از گزارش عملکرد هیئت مدیره مربوط به سال مالی منتهی به دیماه ۱۴۰۱ و نظر حسابرس و بازرس قانونی صورتهای مالی شرکت سرمایه گذاری امید تصویب و با پیشنهاد هیئت مدیره مقرر شد از ۱۸۸۳ ریال سود خالص محقق شده هر سهم، ۱۵۰۰ ریال معادل ۸۰ درصد توزیع شود.

.پیام هیات مدیره

سرمایه گذاری و تولید، دو رکن اصلی توسعه جوامع می باشد و بدون تردید کشورهایی در دستیابی به شاخص های توسعه و رفاه مردمشان موفق بوده اند که توجه ویژه ای به این دو رکن اساسی توسعه داشته اند. بدیهی است کشور جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن منابع غنی طبیعی، فیزیکی و انسانی و موقعیت ژئوپولیتیکی خاص در منطقه و جهان و با تکیه بر استعدادهای فراوان ملی و پیشینه افتخار آمیز و در چارچوب حکمرانی مطلوب سعی دارد تا با حمایت از سرمایه گذاری و تقویت بخش مولد کشور به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی دست یابد.

  • در همین راستا شعار سال ۱۴۰۰ با درایت و نکته سنجی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تاکید بر سه محور تولید، پشتیبانی و مانع زدایی طراحی و اعلام شده است و بدون شک بازار سرمایه، به ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکتهای سرمایه گذاری در هر سه حوزه مذکور از مخاطبان اصلی و تأثیر گذار این رهنمود داهیانه می باشند. در این میان شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید به عنوان بزرگترین هلدینگ معدني كشور و پنجمین شرکت بزرگ بورسی نقش تعیین کننده ای دارد و توانسته است با بسیج تمامی امکانات و بهره گیری از فرصت ها و در چارچوب اسناد فرادستی و سند راهبردی و با سرمایه گذاری در صنایع و حوزه های راهبردی و دارای مزیت رقابتی در مسیر توسعه گام های اساسی برداشته و از این میان با استمرار، افزایش سود آوری و ارزش آفرینی بلندمدت، منافع سهامداران و ذینفعان بیش از پیش مورد توجه و ارتقا یافته است.
  • گزارش حاضر شامل اهم فعالیت های هیات مدیره گروه مدیریت سرمایه گذاری امید است که با تلاش تمامی کارکنان دلسوز و متعهد و مدیران ستادی و اجرایی متخصص در سال گذشته صورت گرفته است. فعالیت هایی که مدیون حمایت و هدایت سهامداران و تعامل مناسب و موثر با صاحب نظران و خبرگان امر و درک صحیح از محیط پیرامون رقم خورده است.

امید است با بهره گیری از نظرات شما عزیزان و سهامداران و با استفاده از تجربیات پیشین و در چارچوب برنامه های راهبردی ۱۴۰۴- ۱۴۰۰ شرکت، گام های استوارتری در جهت کسب قله های افتخار برای گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و بلندای ایران اسلامی برداشته شود.

سرمایه گذاری در شرکت ها به تفکیک صنعت

مهم ترین مزیت یا نقطه قوت شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید پرتفوی ارزش آفرین آن است. در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ تمامی شرکت های تابعه گروه امید سودآور بوده اند. بخش عمده پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت بر صنایع دارای رقابتی متمرکز شده اند در حالی که برخی از هلدینگ های چند رشته ای کشور سبد دارایی های پراکنده با بازدهی پایین دارند. شرکت های موجود در پرتفوی گروه امید از همان ابتدای تاسیس شرکت براساس مزیت های نسبی کشور و فرصت های موجود انتخاب و سرمایه گذاری شده است.

سرمایه گذاری در شرکت های بورسی

بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید در سال مالی منتهی به ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ با رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال مالی قبل مبلغ ۲۰۶/۸۵ میلیارد ریال است. همچنین ارزش روز شرکت نیز با رشد ۲۳۴ درصدی نسبت به سال مالی قبل برای سال مالی منتهی به ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ مبلغ ۳۱۲/۴۲۸/۱ میلیارد ریال است در نتیجه ارزش افزوده شرکت مبلغ ۱۰۷/۳۴۳/۱ میلیارد ریال است.

برنامه های آتی شرکت

  • تکمیل پروژه های نیمه تمام از جمله مخازن ذخیره سازی نفت خام جاسک، احداث فاز دو نیروگاه سیرجان و سایر پروژه های شرکت سرمایه پذیر؛
  • پیگیری روال اداری تشریفات قانونی افزایش سرمایه مرحله دوم شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید از مبلغ ۹۷۹/۹۶ میلیارد ریال به مبلغ ۰۰۰/۲۰ میلیارد ریال در جهت تحقق اهداف توسعه ای شرکت و رشد و توسعه سرمایه گذاری ها در راستای سند راهبردی گروه امید ؛
  • مشـارکت در افزایش سـرمایه آتی شرکت های سرمایه پذیر و به کارگیری انواع مدل های تامین مالی از قبیل انتشار صکوک، تاسیس شرکت پروژه، اخذ تسهیلات بانکی، Joint Venture و فاینانس خارجی جهت تامین مالی پروژه های در دست اجرا؛
  • اقدام در جهت پذیرش و عرضه سهام برخی از شرکت های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران (پتروامید آسیا، آسیاناما، ساختمانی سپه، یزد سفالین، چاپ و نشر سپه و ساگار و قطعات نسوز) با هدف بروز کردن ارزش دارایی ها و شفافیت بیشتر پرتفوی شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید؛
  • عرضه تدریجی سهام شرکت هایی که جزء پرتفوی هدف اشاره شده در سند راهبردی شرکت نیستند؛
  • ادامه عملیات بازارسازی و بازارگردانی سهام شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و شرکت های تابعه در بورس تهران و فرابورس ایران با هدف حمایت از منافع سهامداران به خصوص سهامداران خرد؛
  • انجام سرمایه گذاری جدید از طریق مشارکت با شرکت های زیرمجموعه و سایر شرکت ها در قالب تاسیس کسب و کار جدید و یا خرید سهام شرکت های بورسی فعال در زنجیره ارزش پرتفوی سرمایه گذاری های گروه امید از جمله حوزه اکتشاف، حمل و نقل و ماد نسوز؛
  • شناسایی فرصت های سرمایه گذاری شرکت های فعال در حوزه های سنگ آهن و فولاد، صنعت برق، و نفت و گاز و پتروشیمی؛
  • برنامه ریزی جهت خرید سهام شرکت های بورسی مربوط به زنجیره ارزش شرکت و استفاده از فرصت های ناشی از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در واگذاری سهام شرکت های دولتی؛
  • مطالعه و سرمایه گذاری در کسب و کارهای جدید توجیه پذیر تکمیل ارزش صنایع معدنی از قبیل مس ، لیتیوم، الکترود گرافیتی، کک نفتی، مواد نسوز و …؛
  • پیگیری جدی برای وصول مطالبات و سود سهام دریافتنی از شرکتهای سرمایه پذیر ؛
  • پیاده سازی سیستم جامع نظارت بر شرکت های تابعه از طریق سامانه هوش تجاری (آیکو) و SHARE POINT؛
  • پیگیری جدی برای اتمام احداث پروژه مخازن نفتی جاسک و مشارکت در مناقصه فازهای بعدی پروژه و خط لوله انتقال آب خلیج فارس به شرکت های چادرملو و گل گهر در موعد مقرر؛
  • احیای کارخانه خمیرمایه لرستان و تاسیس مرکز نوآوری امید؛

 

اهم اقدامات صورت پذیرفته طی سال مالی مورد گزارش

  • برگزاری مجمع عمومی فوق العاده در اسفند ۱۳۹۹ و افزایش سرمایه از مبلغ ۰۰۰/۳۰ میلیارد ریال به ۹۷۹/۹۶ میلیارد ریال؛
  • بازارگردانی موثر سهام شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و شرکت های سرمایه پذیر در راستای حفظ منافع سهامداران به خصوص سهامداران خرد و عملیاتی کردن الزامات سازمان بورس، به طوری که در طی سال مالی مورد نظر مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال بابت بازارگردانی فقط سهم گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال جهت خرید و حمایت از سهام شرکت های تابعه پرداخت شده است. در نتیجه این اقدامات شاهد رشد ۳۷۷ درصدی ارزش بازار شرکت امید همچنین ارتقا رتبه شرکت ار ۱۷ به ۵ در بین ۳۰ شرکت بزرگ بورسی در سال مالی مورد نظر گردید.
  • برنامه ریزی برای پذیرش برخی از سهام شرکت های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران از قبیل شرکت پتروامید آسیا، سرمایه گذاری ساختمانی سپه، مخازن گاز طبیعی آسیاناما، ساگار و قطعات نسوز، یزد سفالین و چاپ و نشر سپه؛
  • مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر در سال ۱۳۹۹
  • وصول مطالبات شرکت به مبلغ بیش از ۰۰۰/۲۱ میلیارد ریال طی سال مالی منتهی به ۳۰/۱۰/۱۳۹۹
  • برگزاری ۵۵ مجمع عمومی عادی سالیانه و ۲۵ مجمع عمومی فوق العاده با موضوع افزایش سرمایه در سال مالی منتهی به ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ و پی گیری تکالیف مقرر شده با صورت جلسات هیات مدیره، تهیه دستورالعمل های لازم برای شرکت سرمایه پذیر؛
  • کمک به تامین مالی طرح های توسعه شرکت های تابعه از طریق اخذ تسهیلات بانکی و انتشار اوراق تامین مالی و پیگیری تاسیس شرکت پروژه و فاینانس خارجی، جهت تامین مالی پروژه های در دست اجرا. در تاریخ تهیه این گزارش مصوبه حدود ۰۰۰/۸۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از بانک های مختلف اخذ شده است. همینطور اقدامات لازم جهت انتشار حدود ۰۰۰/۲۵ میلیارد ریال انواع اوراق بدهی در حال پیگیر است؛
  • بروزرسانی سند راهبردی و برنامه عملیاتی شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و همچنين اصلاح ساختار سازمانی شرکت، به روز رسانی کاتالوگ، آیین نامه ها و سایت شرکت ؛
  • برگزاری ۲۷ جلسه هیئت مدیره طی سال مالی منتهی به ۳۰/۱۰/۱۳۹۹؛
  • برگزاری منظم و مستمر جلسات کمیته های سرمایه گذاری، حسابرسی و پایش ریسک، کمیته انتصاب و شورای معاونین و تأمین مالی، تدوین طرح های ؛
  • شتاب گرفتن پیشرفت پروژه های در دست اجرای شرکت های تابعه به طور مثال پیشرفت پروژه ملی مخازن نفت خام جاسک که در مهر ۱۳۹۹ ، ۲۶ درصد بوده است در پایان سال ۱۳۹۹ به پیشرفت فیزیکی ۴۴ درصد رسیده است؛
  • بهره برداری از پروژه های عظیم ملی در شرکت های تابعه از جمله پروژه انتقال آب خلیج فارس
  • پایه ریزی ساختار دفتر مدیریت پروژه (PMO) در هلدینگ و شرکت های زیر مجموعه جهت نظارت و پشتیبانی بهینه اجرای پروژه ها؛
  • به روز رسانی سامانه امور سهام و پرتال سهامداران؛
  • حسابرسی و پیگیری در جهت رفع مغایرت ها و اصلاح حساب های شرکت های سرمایه پذیر؛
  • تعيين تكليف دعاوی حقوقی شرکت های تابعه از جمله شرکت لیزینگ امید (شامل تسویه بدهی شرکت لیزینگ امید به بانک های شهر و دی و همینطور سازمان امور مالیاتی و در نهایت انحلال برکت) و پرونده باغ صبا که منجر به تخلیه و نحویل ملک مذکور به شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید گردید؛
  • برگزاری همایش مدیران ستادی و مدیرعامل شرکت های تابعه شرکت گروه مدیریتت سرمایه گذاری امید با هدف هم افزایی در راستای اجرای سیاست های تعیین شده در سند راهبردی؛
  • انتشار ۶ نسخه خبرنامه ایران سرای امید به صورت ماهانه برای اولین بار در شرکت امید؛
  • انتشار ۳ نسخه کتاب آکادمی مالی با عناوین حاکمیت شرکت، راه کارهای تامین مالی و برگزاری مجامع؛

 

 

اهم طرحهای در دست اجرای شرکتهای تابعه و وابسته به شرح زیر میباشد:

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

شرکت سنگ آهن گهر زمین

شرکت کاوند نهان زمین

شرکت جهان فولاد سیرجان

شرکت آهن و فولاد ارفع

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه

شرکت پتروامید آسیا

شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور

شرکت مخازن گاز طبیعی آسیاناما

شرکت سرمایه گذاری ساختمانی سپه

شرکت کویر تایر

شرکت سیمان هرمزگان

شرکت کمپرسورسازی پادنا

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»