افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه آهن اسفنجی ایران در خوزستان/ اهمیت استراتژیک “زمزم ۳” برای فولادی‌ها
افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه آهن اسفنجی ایران در خوزستان/ اهمیت استراتژیک “زمزم ۳” برای فولادی‌ها

‌بزرگ‌ترین کارخانه آهن اسفنجی ایران در شرکت فولاد خوزستان با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. به گزارش اقتصاد و بیمه از اهواز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان، ضمن افتتاح رسمی کارخانه فولاد زمزم ۳ به عنوان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور و یکی از […]

‌بزرگ‌ترین کارخانه آهن اسفنجی ایران در شرکت فولاد خوزستان با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اقتصاد و بیمه از اهواز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان، ضمن افتتاح رسمی کارخانه فولاد زمزم ۳ به عنوان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور و یکی از بزرگترین واحدهای تولید فولاد در غرب آسیا، از بخش‌های مختلف این واحد بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران و مدیران مجموعه از جزئیات فعالیت‌ها و تولیدات آن مطلع شد.

آهن اسفنجی در زنجیره ارزش به عنوان ماده اولیه مورد نیاز واحدهای فولاد‌سازی، ذوب و ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع یکی از محصولات میانی در زنجیره ارزش فولاد است که نقش موثری در افزیش کیفیت محصول نهایی دارد و کارخانه زمزم ۳ به عنوان سوپرمگامدول آهن اسفنجی، جمهوری اسلامی ایران را از این حیث بی‌‌نیاز خواهد کرد.

کارخانه زمزم ۳ در زمینی به مساحت حدودی ۲۱ هکتار ایجاد شده و در احداث آن تا بیش از ۶۰ درصد از توانمندی‌های تامین و تولیدکنندگان داخلی از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بهره گرفته شده است.برای احداث این کارخانه در مجموع ۱۵۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده که ارزش روز این سرمایه‌گذاری معادل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه آهن اسفنجی ایران در خوزستان/ اهمیت استراتژیک "زمزم 3" برای فولادی‌ها

ظرفیت تولید سالیانه کارخانه زمزم ۳، یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی است که قابل افزایش تا ۲ میلیون تن می‌باشد. این کارخانه با جایگزینی تکنولوژی به‌روز «میدرکس»، ظرفیت تولید ۲۲۰ تن آهن اسفنجی در ساعت با درجه فلزی ۹۳ درصد و کربن ۲٫۲ را دارا است که با کاهش قابل توجه میزان مصرف انرژی و نیز آلاینده‌های محیط زیستی همراه خواهد بود.

با بهره‌برداری رسمی از این واحد ۲۰۰ فرصت شغلی مستقیم و پایدار ایجاد خواهد شد.همچنین علاوه بر افتتاح کارخانه زمزم ۳، کارخانه فولاد آتیه خاورمیانه نیز از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح خواهد شد.

طرح فولاد آتیه خاورمیانه اهواز، با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن اجرا شده و محصول تولیدی آن، ورق‌های فولادی گرم است.ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح ۵۰ هزار میلیارد ریال است و با بهره‌برداری از آن حداقل یک هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌شود.احداث کارخانه فولاد آتیه خاورمیانه در فاز اول برای تولید ۳۶۰ هزار تن نورد ورق عریض از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در فاز دوم که با ساخت کوره دوم تکمیل خواهد شد، ظرفیت تولید به ۶۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

به گزارش تسنیم، آهن اسفنجی در زنجیره ارزش به عنوان ماده اولیه مورد نیاز واحدهای فولاد‌سازی، ذوب و ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع آهن اسفنجی یکی از محصولات میانی در زنجیره ارزش فولاد، که نقش موثری در افزیش کیفیت محصول نهایی دارد.

افتتاح بزرگ ترین کارخانه آهن اسفنجی ایران و منطقه با ظرفیت سالانه دو میلیون تُن به دست متخصصان داخلی و استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، طلیعه‌ای از تلاش و ممارست جهادگونه‌ای است که تعبیر فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ما می‌توانیم است که این‌بار در فولاد خوزستان ما می‌توانیم به ما توانستیم تبدیل شد. ما توانستیم با تکیه بر دانش فنی، قدرت اراده، اعتماد به نفس، همت، اقتدار و گام‌های استوار، بزرگ ترین کارخانه آهن اسفنجی ایران و منطقه را در شرکت فولاد خوزستان راه‌اندازی کنیم.

با افتتاح کارخانه تولید آهن اسفنجی‌، علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی، جایگاه بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ آهن اسفنجی کشور به نام فولاد خوزستان ثبت می‌شود، با رسیدن کارخانه زمزم سه به ظرفیت کامل تولید، علاوه بر تامین خوراک خط تولید شمش فولاد خوزستان، آهن اسفنجی سایر شرکت‌های فولادی تامین خواهد شد.

احداث پروژه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم سه) با ظرفیت تولید سالانه ۱٫۷۶ میلیون تن آهن اسفنجی، با درجه فلزی ۹۳ درصد و کربن ۲٫۲ درصد بر اساس کیفیت مواد ورودی تعیین شده در طرح و با هدف تامین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز، برای ایجاد پایداری تولید فعلی و توسعه‌های آتی شرکت فولاد خوزستان تعریف و در حال اجرا است که حالا به گفته مدیر عامل مشعل آن روشن و تست های تولید در آن آغاز شده است.

با بهره‌برداری از این پروژه به میزان ۳۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی سالانه صورت می‌گیرد و آهن اسفنجی مورد نیاز این مجموعه تامین و منجر به تولید پایدار می‌شود.

این مگاپروژه تقریبا در بین طرح های موجود در کشور ازظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. پروژه زمزم سه دارای سیستم تزریق اکسیژن که قابلیت افزایش تولید آهن اسفنجی تا ۱٫۹ میلیون تن در سال را دارد و از تکنولوژی جدید برخوردار است و حدود ۶۰ درصد از پروژه از دانش بومی استفاده کرده است.

زمزم سه، بزرگ‌ترین مدول تولید آهن اسفنجی کشور است که ایران را از این حیث بی‌نیاز خواهد کرد، در نتیجه می‌تواند قدرت فولاد خوزستان در بین تولیدکنندگان فولاد را افزایش دهد.

با بهره برداری از این سیستم، فولاد خوزستان می‌تواند یکه تاز حلقه آهن اسفنجی باشد و در ادامه با تولید پایدار سهم خود را در بازار داخلی و خارجی افزایش دهد. در واقع بهره برداری از این پروژه بر قدرت این مجموعه چه در حوزه تولید و چه فروش می افزاید و می تواند وضعیت نماد «فخوز» در بازار بورس را هم تحت تاثیر قرار دهد.

از سویی استفاده از آهن اسفنجی با کیفیت بالا‌، باعث می شود تا کیفیت محصول نهایی نیز با افزایش همراه شود و این موضوع قدمی مهم در راستای مشتری‌مداری خواهد بود. در واقع بهره برداری از این پروژه از چندین منظر حائز اهمیت است که به نفع فولاد خوزستان و سهامداران آن خواهد بود.